Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Tietokoneen sippaamisen varmimmat ennusmerkit?

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 27.12.2011, 20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

weatherc

#50
LainaaVaikka olisin 100% varma voitostani, en jaksaisi sitä lähteä oikeuteen vääntämään.
Tuskin se kauppiaskaan jos tietää häviävänsä.

LainaaJa sen takia näitä ongelmia välttäen kannattaa itse ottaa asiasta selvää jos se vain on mahdollista.
Se on totta mutta on sillä myyjälläkin vastuu jos olet siltä etukäteen kysynyt.

Tuossa kun pläräsin tuota lakia niin,se että rikottua sinettiä ei voi paluttaa koskee muuten vain ääni- tai kuvatallenteita taikka tietokoneohjelmia lain mukaan.

Löytyi myös tällainen kohta:
LainaaSopimusehto, joka poikkeaa tämän luvun säännöksistä ostajan vahingoksi, on mitätön, jollei jäljempänä toisin säädetä.
Eli mun käsittäkseni kakki ne ehdot jotka kaupat ovat keksineet jotka ei vastaa tuota lakia ja ovat "ostajan vahingoksi" ovat mitättömiä lain mukaan.

LainaaTarkoitinkin lähinnä avattua pakettia.
Löytyi myös kohta kuluttajaasiameihen sivuilta että:
LainaaYritys ei voi evätä peruuttamisoikeutta sillä, että pakkaus on avattu.

weatherc

#51
Tässä vielä ihan selkokielinen otos kuluttujaasiamiehen sivulta siitä jos kysytty ja ei sovi:

LainaaTavarassa on virhe esimerkiksi silloin, kun

   tavarassa on valmistusvirhe
   tavara ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu
   tavara ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
   tavara ei ole pakattu asianmukaisella tavalla sen säilyttämiseksi tai suojaamiseksi
   tavara kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa
   tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä
   tavara ei täytä turvallisuusvaatimuksia

Eli ei ole kauppiaalla nokan koputtamista siinä vaiheessa.

Verkkiksen TOS:ssa löytys seuraavanlainen kohta koskien itse kootut purnukat:
LainaaVirheeksi ei katsota yhteensopivuusongelmaa, ellei asiakas ole nimenomaisesti ostohetkellä todistettavasti ilmoittanut Verkkokauppa.com Oy:lle yhteensopivuustarpeesta.
Eli jos mainitset että pitää sopia niin ovat heidän vastuulla että sopivat.

djmake

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - keskiviikko, 11.01.2012, 21:02
Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 09.01.2012, 02:19
Ja mitä sitten tarkoitat tuolla "aika lailla velvollisia korvaamaan"? Vaikka ottaisivat osat takaisin, niin aikaa paloi, samaten vaivaa ja kustannuksia tulee väkisin myös itselle. Samaan aikaan se pakettikone olisi ollut ajossa jo pitkään. Samoin tapauksessa, jossa tulee kuitenkin vastaan jotain ongelmia. Kauppiaalla ei ole mitään velvollisuutta auttaa tai neuvoa ainakaan ilmaiseksi tilanteessa, joka ei kuulu takuun piiriin tai jota ei voi osoittaa kauppiaan virheeksi.

Tässä kohtaa minun on tietyssä määrin oltava djmaken kanssa samaa mieltä.
Ikävä kyllä tilanne on se, että jos alkaa kasaamaan konetta osista, pohjatietämystä siitä, mitä koneeseen tarvitsee, hankittavista osista, niiden keskeisistä erilaisuuksista (AM2 vs. AM3, LGA1156 vs. LGA1336, DDR2 vs. DDR3 jne. jne.) on pakko olla ja ymmärrystä siihen, tukeeko esim. hankinnassa oleva emolevy mitäkin prosessoria tai muistia. Jos ei ole tahtoa kuluttaa aikaa yhteensopivuuden tarkastamiseen, miten sitä voisi olla koneen kasaamiseenkaan?

Vähän jo ehdein miettiä, että onko tosiaan niin erilainen käsitys itselläni päässyt vuosien saatossa syntymään, ettei kukaan muu ole samaa mieltä.
Ja tuossahan sitä syytä hyvin tulikin jo, miksi aikaa ja osaamista pitäisi olla. Jo pelkästään noiden kaikkien lyhenteiden kanssa menee välillä osaavammallakin sormi suuhun. Toisaalta tarvitse muuta tehdä, kuin katsoa kännykän teknisiä tietoja. Lyhenteitä tulee lisää sellaista tahtia, ettei ole tosikaan. Toisaalta taitaa kyllä enemmän aikaa mennäkkin tuollaisten pyörittelyyn verrattuna siihen itse koneen kasaamiseen.

Lainaa
Siten on pakko sanoa, että halusi sitä tai ei, vastuu osien hankinnasta on ennen kaikkea henkilöllä itsellään.

Tätä tuossa koittanutkin sanoa. Oletus on näin ja joillain toimilla voi tilannetta muuttaa. Mutta sekin pitää tietysti ymmärtää, eikä ensimmäistä kertaa konetta kasaava välttämättä asiaa osaa riittävästi ajatella. Vastaavasti vähän kokeneempi saattaa helposti luottaa omaan osaamiseensa ja kun tulee se virhearvio, niin oman kompakon päälle se käy.

Lainaa
Eivätpä varmasti myöskään vastapuolella tilanteet ole sen helpompia. Se isoin ongelma, jonka mikä tahansa tietokoneen osia myyvä liike kohtaa, on se ettei heillä ole mahdollisuutta päätellä, ovatko ostetut koneen osat kaikki varmasti saman projektin osia...

Tuotahan on ihan mahdoton alkaa varmistelemaan varsinkaan isommissa liikkeissä. Tilauksia on paljon ja kun tulevat netin kautta ns valmiina, niin eihän niitä tarvitse sen enempää käsitellä. Eli menevät suoraan lähetystä odottamaan. Eikä tavarat pakkaavalla ole aikaa, saati tietämystä miettiä mitään yhteensopivuuksia. Hän kasaa tavarat, pakkaa ne ja laittaa eteenpäin, siinä kaikki.

Lainaa
Jotkut tahothan myyvät konepaketteja, joiden sisältöön voi itse vaikuttaa. Silloin ainakin valittavat osat ovat keskenään takuulla yhteensopivia ja vastuu niiden yhteensopivuudesta on tuolloin valmistajalla.

Näin tekevät ja tämä on monessa kohdassa ihan toimiva ratkaisu. Saat sellaisen koneen, mitä haluat ja takuu ym kuviot ovat helpompia. Toisaalta tottakai tällainen kone on sitä halvinta pakettia kalliimpi, mutta välttämättä säästö itse kasatenkaan ei olisi kovin suuri. Riippuu toki liikkeestä ja halutuista osista.

Lainaa
Onko sitten pakettikone se ainoa oikea ratkaisu?
Mielestäni ei aina. Kyse on ensisijaisesti siitä, mitä koneelta tarvitsee; onko siinä kaikki tarpeellinen valmiina vai pitääkö lisäinvestointeja tehdä jotta koneesta saadaan sellainen, kuin halutaan - ja etenkin se, saako sinne mennä sörkkimään ihan surutta. Saattaa olla, että takuuehdot ovat lieventyneet viime aikoina, mutta itselläni on tuoreessa muistissa sellaisiakin koneita, joissa kotelon avaaminen mitätöi takuun.

Noin tuon ajattelen myös itse. Eli tarveharkinta tässäkin on oltava, kuten niin monessa muussakin asiassa.

Ja näitä koneita on tosiaan tullut itselläkin vastaan, tosin vastaavasti on useassa yhteydessä ollut keskustelua ja kannanottoa siihen, onko tuollainen takuuehto pätevä. Tietokone ei kuitenkaan ole suoraan verrannollinen juuri mihinkään muuhun laitteeseen. Se kun kuitenkin sisältää käyttäjän vaihdettavissa olevia osia ja näinhän ei juurikaan muissa laitteissa ole. Sitä en sitten ole seurannut, millainen tilanne on nykyään tuon osalta. Toisaalta kyllä kuluttaja on tuossakohtaa aika vahvoilla ja näyttövelvollisuus jää liikkeelle. Siis jos koneeseen on vaikka lisätty vaikka muistia itse, niin on todella vaikea väittää DVD-aseman hajonneen sen vuoksi. Sensijaan rikkinäisen emolevyn kohdalla voikin olla mahdollisuus osoittaa sen hajonneen vaikkapa siksi, että niitä muisteja on lisätty virrat päällä ja hajoaminen johtunut siitä.

Lainaa
Itsekasatussa koneessa on komponenttikohtainen takuu, joka heittelee yleensä kuuden kuukauden ja viiden vuoden välillä. Jos koneeseen tulee jokin vika, eikä koneen vian diagnosointi ja eristäminen itseltä luonnistu, ollaan ongelmissa. Yleensä henkilö, joka koneen osaa kasata, osaa myös yleensä diagnosoida laitteen vikojakin. Itse en ainakaan ole yhteenkään sellaiseen henkilöön törmännyt, joka osaisi noista vain toisen puolen.

Ei tuollainen kokoamiseen, muttei vianhakuun, pystyvä henkilö mielestäni ole erityisen harvinainen. Siis varsinkin, jos puhutaan pelkästään koneen kokoamisesta ilman. Niin monenlaista vikaa noissa laitteissa voi kuitenkin olla, että kokemuksella paljon merkitystä. Yksinkertaisimmat viat hakee aika moni, muttei läheskään kaikkea. Ja vaikkei suoraan tuohon henkilöön liity, niin vianhakua hankaloittaa monesti myös se, ettei toista vastaavaa laitetta ole käsillä. Helpottaa monessa kohdassa, mikäli jotain osia voi kokeilla toisessa koneessa tai vaihtoehtoisesti on käsillä varaosia. Näin ei kaikilla ole.

Lainaa
On pakettikoneesta ollut ongelmaakin: Olen saanut olla toteamassa jopa tilannetta, jossa tehdasvikainen pakettikone, joka ei inahtanutkaan, oli pistetty huoltoon ilmoituksella, että laite on DOA (Dead On Arrival)

Ei tee tosiaan mitään poikkeusta monesta muusta laitteesta. On vikoja ja joskus tuntuu käsittämättömän vaikealta saada homma kuntoon. Aikanaan DOA-tapauksissa sai paremmin suoraan uuden, mutta nythän tuo on monesti "joo, huoltoon ja ainakin kahteen viikkoon voit varautua". Eihän se niin saisi mennä, saati sitten kuvaamasi koneen tapaan.

weatherc

Kannattanee muistaa myös se että yrityksen nimissä olevissa kaupoissa pätee ihan eri pykälät kun kuluttajana (yksityishenkilönä) tehdyissä kaupoissa, ja, palvelukin voi olla piikkasen eri tasoa.
Eli Snowi, kuinka monta noista sun 55 tapauksesta on yrityksen nimissä tehtyjä? Tässä kun oli kyse nimenomaan kuluttaja-kaupoista jossa pätee nuo edellisissä viestessäni olevat pykälät jotka järkevät kauppiaatkin tietävät vallan hyvin.

djmake

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 11.01.2012, 21:45
Otin aivan sattumalta ensimmäisenä mieleeni juolahtaneen tuotteen, tosin hinnaltaan ei kovin pieni mutta kooltaan ei kovin iso. Tuote on CANON POWERSHOT G12.
Verkkokauppa.comissa hinta on 479,90€ ja postikulut alkaen 0,90€ ja lähimpään postiin 2€.
Multitronicissa hinta on 539,65€ ja halvimmat postikulut 5,50€.
Jimms ei kameroita myy.

Kyllä tuota saa Jimmsistäkin: http://www.jimms.fi/tuote/4342B013 Hintaa 526 euroa. Mutta toisaalta esimerkkisi on ihan pätevä. Sillä voi todeta, ettei verkkokauppa ole välttämättä halvin :)
Tuo on toki alehinta, mutta kuitenkin: http://www.superkuva.fi/tuote/canon-g12-powershot-superale!/8654342B013/ Eli tällähetkellä 450e
Normaali hinta: http://www.scandinavianphoto.fi/product/item.aspx?itemID=11285975 (455e)
Ja jos haetaan Suomen rajojen ulkopuolelta luotettava liike ja sen tarjonta, niin: http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/canon/compact-camera/canon-powershot-g12/h254_118_127944/ (399e)
Toki ne postikulut, mutta alle verkkokaupan jäädään silti. Ja jos ostaa kameraa, niin kameraliikkeestä voisi olettaa saavansa paremman palvelun ja tarvittaessa neuvojakin. Eli päästään samalla siihenkin, pitääkö yhden liikkeen myydä oikeasti kaikkea tietokoneesta ruohonleikkuriin ja löytyykö niihin kaikkiin vielä jotain tietämystäkin. Mutta se taas on oma asiansa.


LainaaYrityksille on tärkeätä, että tilauksen saa laskulla ja myös se on Verkkokaupalla hyvin hoidettu. Läheskään joka paikasta ei laskulla saa ja silloin se karsii automaattisesti suurimman osan yrityksistä pois, sillä yleensä tilataan vain laskulla. Meidänkään yritys ei ikinä - tai no hyvin harvoin - tilaa muulla kuin laskulla.

Näinhän se menee. Toisaalta tuossahan on takana osin se, ettei suoraan luoteta toiseen yritykseen. Varsinkin pienempi ei ihan tuostavaan myy mitään kalliimpaa laskulla varsinkaan toiselle pienelle yritykselle tarkistamatta vähän taustoja. Ja joskus on helpompi olla myymättä.
Toisaalta ei kyllä isompia ongelmia ole ollut, mitä vuosien saatossa on laskulla tavaraa hankkinut. Ja vastaavasti kyllä monta pienempää nippeliä on kuitattu suoraan rahalla ja lasku kirjanpitoon. Saisihan niitäkin toki laskulla, mutta moni edellyttää jotain tilin availuja ja muuta kovin raskaan oloista pienen asian takia.

LainaaKyllähän sitä tavaraa on tottakai paljon, mutta ottaa päähän sen heti tarjollaolevan etsiminen muun joukosta. Sekin vielä menee, jos listoilla on tavaraa, joka on oikeasti tulossa jossainkohtaa. Sensijaan selvästi poistuneet tuotteet listalla pistävät lähinnä ärsyttämään.

Jonkun verran on listoilla tavaraa, joita ei enää myydä tai valmisteta, mutta ainakin ne silloin ilmoitetaankin niin, että asiakas tajuu olla niitä ostamatta.

Aivan. Asiakas ei saa tuotetta x ostettua. Mutta on todella vaikea ymmärtää, miksi niitä pitää silti pitää listoilla?
Alkutalvesta (no siis marraskuulla, se on kalenterin mukaan talvea) kavoin erästä tuotetta ja miten ollakkaan hintaseurannan kautta katsellen verkkokauppa olikin kilpailukykyinen jopa Saksasta tilaamisen kanssa. Tarkemmin katsoen tuotetta oli viimeksi ollut varastossa -09 (tai -08) ja viimeksi myös myyty silloin. Enemmän on toki lähiaikoina myynnissä / varastossa ollutta. En kuitenkaan ymmärrä niidenkään pitämistä listalla, paitsi että sillä ilmeisesti yritetään luoda kuva todellisuutta suuremmasta valikoimasta.

Lisäksi sitten vielä ne, joissa ei ole mitään merkintöjä, koska viimeksi on jotain tapahtunut. Herää kysymys, onko tuotetta koskaan ollutkaan? Muutamia tuollaisia on tullut vastaan sellaisella hinnallakin, joka on murto-osa halvimmasta hinnasta muualla. Niiden osalta oli ihan selvä, ettei sillä hinnalla ole kyseisiä tuotteita myyty. Sensijaan jonkin yleisemmän tavaran pitäminen nollasaldolla ja halvalla hinnalla listoilla saa tottakai porukan hintaseurannan tms kautta sivulle eksymään. Nykyisellä hintatasolla vaikka viimeksi kesällä myynnissä olleet kiintolevyt vaan listalla, niin taatusti näkyy huomattavan halpana hintana.


Lainaa
LainaaJos palvelu ei pelaa, niin se on kiitos hei ainakin itsellä. Siis jos suinkin joku vaihtoehto on. Liian usein kyllä se palvelu tosiaan on unohdettu. Ei tunnuta ymmärtävän sillä olevan merkitystä ainakin siinäkohtaa, jos varasto on pienempi jne.

Itse en ikinä kaipaa palvelua tuotteita koskien, sillä otan aina itse selvää tuotteista.

Hyvin olet kyllä selvinnyt, jos noin homma hoituu. Toki itsekin otan selvää mahdollisimman paljon ja myyjän sanomisiin ei suoraan uskalla lähteä luottamaan. Mutta osa tuotteista on sellaisia, jotka haluaa oikeasti nähdä ennen ostamista tms. Esimerkiksi näissä tilanteissa tarvitsee helposti sitä palvelua, ellei tuote satu olemaan esillä jo valmiiksi. Ja mikä sitten onkin palvelun määritelmä. Toisaalta lasken itse palveluksi jo sen, kun joku hakee sen tuotteen varastosta. Itse sitä ei voi tehdä. Mutta tiedän, että ihan tätä et tarkoittanut.

Leikkelin pitkät pätkät tekstiä pois... On jokseenkin turha lainata sitä kaikkea ja todeta olevansa aika pitkälti samaa mieltä asioissa.

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 11.01.2012, 23:43
Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 23:35
Miksi Hetzner on yksi Euroopan halvimmista, jollei halvin, palvelintarjoaja Euroopassa ja silti luokitellaan yhdeksi parhaimmaksi ammattipiireissä? Eli, kyllä voit myydä hyvää halvallakin laadusta tinkimättä, jos vaan osaat.

Hetzner saattaakin vähän kuulua tuohon "hyväntekijä-sarjaan"  ;). Ainahan voi myydä vaikka kuinka halvalla, mutta ei siinä vain ole mitään järkeä, jos et saa itse mitään tuottoa, tai jos tuotto on marginaalisen pieni. Ainahan voi hyväntekijä olla ja asiakkaat kiittävät, mutta kauppias ei välttämättä siitä paljon kostu.

Palveluita ja tuotteita voi myydä monenlaisella marginaalilla. Sen hyväntekijän rajan määrittely onkin sitten vaikeampi. Mutta moneen vaikuttaa se, millaisella volyymilla asioita myydään. Tuo palveluntarjoajapuoli on vähän huono vertailukohta, mutta varsinkin siellä voidaan tarjota edullista hintaa ja kuitenkin laatua kohtuullisen helposti silloin, kun volyymit ovat tarpeeksi isoja. Ja kun hinta/laatu on kohdallaan, tulee asiakkaita lisää ja volyyymi kasvaa. Kyse onkin lähinnä siitä, miten päästä siihen riittävän ison asemaan. Pienemmällä ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tarjota kaikkea sitä, mihin isolla on mahdollisuus. Ei varsinkaan samalla hinnalla. Onko se sitten osaamista vai ei? Sanoisin, että ainoastaan osittain. Kaikille markkinoille ei yksinkertaisesti pääse edes osaavin kaveri, mikäli olemassa on riittävän suureksi kasvanut kilpailija.

Lainaa
LainaaTästä olen 100% eri mieltä ja 99.95% varma että kuluttaja-asiamieskin olisi, jos myyjä on tehnyt virheen on kauppa aina velvollinen vaihtamaan tuotteen. Eli jos sulla on mustaa valkoisella että myyjä on sanonut että osat sopii muttei sovi niin niiden on pakko vaihtaa ne.

Mutta kun asiat ei ole näin yksinkertaisia. Enkä itse jaksa lähteä tappelemaan ja aikaa kuluttamaan kyseisenlaisten tapauksien kanssa. Eli jos myyvä ei suostukaan, niin sitten saatat voittaa lopulta tilanteen, mutta oliko se järkevää siihen pistettyyn aikaan suhteutettuna? Eli lopulta asiakas saattaa luovuttaa jos ei jaksa lähteä asian kanssa tappelemaan.
Itse olen NIIN monta kertaa kuullut vastaavanlaisista tapauksista, että mielummin otan itse varman päälle. Kauppiaat osaavat oikeasti olla välillä v-mäisiä.

Snowin kanssa samaa mieltä, eli eivät todellakaan ole näin yksinkertaisia. Tässä keskustelussahan on jo monta lakipätkää ja kuluttajaneuvonnan kantaa, mutta kun se ei silti muuta asiaa yksinkertaiseksi. Kovin harva jaksaa tapella mahdottoman pitkälle varsinkaan pienemmästä asiasta ja kyllä ne kauppiaatkin ihan oikeasti kokeilevat, mikä menee läpi ja mikä ei. Osa on valmis käymään jotain asiaa läpi pitkällekkin, vaikka siitä saattaa itselle lisäkuluja tulla.
Ja kyllä noita pykäliä ja ohjeita on läpi tullut käytyä. Jostainsyystä niitä asioita ei vaan saa aina helpolla hoidettua, vaikka olisi miten selvästä jutusta kyse.

Lainaus käyttäjältä: Snowi - torstai, 12.01.2012, 00:25
Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 12.01.2012, 00:01
Noihin yleensä auttaa pieni kikka, nimittäin vihjasee lakimieheen yhteydenotosta niin alkaa homma sujumaan kummallisesti paremmin. Pätee aika moneen asiaan tässä maassa, valitettavasti... ;D

Saattaisi varmasti auttaa asiaa, mutta kuinka monella olisi rohkeutta ja viitsimystä lopulta lähteä oikeuteen ja kauppias on siihen valmis? Oikeudenkäynnit ei ole mitään mukavia juttuja ja lisäksi maksat itse aluksi kaikki asianajajakulut ja ne ei mitään halpoja ole. Vaikka olisin 100% varma voitostani, en jaksaisi sitä lähteä oikeuteen vääntämään. Sen verran rasittavia ja aikaa vieviä tapauksia ne ovat, varsinkin kun menevät aina hoviin, jota en itse henkilökohtaisesti ymmärrä. Miksi ns. lähes varmoille tapauksille edes annetaan valituslupaa? Turhaa rahojen haaskausta.

Ja toisaalta tuolla saattaa saada aikaan myös sen, että se viimeinenkin mahdollisuus selvittää asia ns rauhanomaisesti on mennyttä. Riippuu ihan siitä vastapuolesta. Ja itse mainitsisin kyllä paljon mielummin kuluttaja-asiamiehen lakimiehen sijaan. Lakimies osaa toki lain, mutta muuten on aika voimaton ilman asian viemistä oikeuteen. Kuluttajaneuvontakaan ei toki voi mitään määrätä, mutta sieltä on mahdollisuus saada jonkinlaisia ratkaisuehdotuksia ja näitä sentään jonkinlaisella prosentilla kauppiaatkin noudattavat.

Eikä todellakaan lähde oikeuteen kovin moni. Niin turhaa vääntää jostain pikkuasiasta loputtoman pitkään. Sensijaan siellä kauppiaspuolella saattaa hyvinkin olla paremmin valmiutta. Otetaan riski, sanotaan asiakkaalle "joo, mennään vaan oikeuteen" ja saadaan suurin osa asiakkaista viimeistään tässäkohtaa perääntymään. Kyllähän sieltä sitten kuluja tulee, jos asiakaskin on valmis tappelemaan ja voittaa jutun.
Eli Snowin kanssa ihan samoilla jäljillä on oltava.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 12.01.2012, 16:43
Kannattanee muistaa myös se että yrityksen nimissä olevissa kaupoissa pätee ihan eri pykälät kun kuluttajana (yksityishenkilönä) tehdyissä kaupoissa, ja, palvelukin voi olla piikkasen eri tasoa.
Eli Snowi, kuinka monta noista sun 55 tapauksesta on yrityksen nimissä tehtyjä? Tässä kun oli kyse nimenomaan kuluttaja-kaupoista jossa pätee nuo edellisissä viestessäni olevat pykälät jotka järkevät kauppiaatkin tietävät vallan hyvin.

Siis kauppiaat tietävät, mutta monesti ilmeisesti testaavat, tietääkö myös asiakas. Niin vaikeaa on välillä jonkin yksinkertaisenkin asian hoitaminen. Yksi hyvä esimerkki on virhevastuu. Kuittiin merkitty takuu päättynyt viikkoa aikaisemmin ja tuote hajoaa, niin satavarmasti on luvassa vääntöä asiasta. Saati sitten vähän pidemmän ajan päästä. Kuitenkin on ihan selvä asia, ettei vaikkapa pesukoneen odotettu elinikä ole yhden ihmisen taloudessa se kahden vuoden takuuaika.

Ja toki yrityksien välisessä kaupassa on omat pykälänsä. Oikeammin siis mennään pelkkien lakipykälien varassa, eli mitään kuluttajasuojan/neuvonnan kaltaista mekanismia ei ole olemassa. Sensijaan takuut ja vastaavat ovat toki olemassa, mutta ehdoissa ja ajoissa voi olla huomattaviakin eroja.
Totta sekin, että palvelussa on eroja. Sellaisiakin liikkeitä on nähty, jossa saa erilaisen palvelun riippuen siitä, meneekö tiskille kysymään jotain itselleen vai yrityksen nimiin. Näissä asiointi loppuu kyllä mieluusti hyvinkin nopeasti. Toisaalta yritysasiakas toki saattaa ostaa suuria määriä tavaraa, joten tyytyväisenä pitäminen on huomattavasti tärkeämpää, mitä sen yksittäistä tavaraa ostavan yksityisasiakkaan kohdalla

weatherc

#55
LainaaJa toisaalta tuolla saattaa saada aikaan myös sen, että se viimeinenkin mahdollisuus selvittää asia ns rauhanomaisesti on mennyttä. Riippuu ihan siitä vastapuolesta. Ja itse mainitsisin kyllä paljon mielummin kuluttaja-asiamiehen lakimiehen sijaan. Lakimies osaa toki lain, mutta muuten on aika voimaton ilman asian viemistä oikeuteen. Kuluttajaneuvontakaan ei toki voi mitään määrätä, mutta sieltä on mahdollisuus saada jonkinlaisia ratkaisuehdotuksia ja näitä sentään jonkinlaisella prosentilla kauppiaatkin noudattavat.
Lakimies oli ehkä väärä valinta tuossa mutta idea oli juuri tuo että vihjaisu jollekkin viranomaiselle kuten kuluttaja-asiamieheen voi saada asiat kummasti sujumaan paremmin koska silloin kauppaiskin huomaa että kyseistä asiakasta ei välttämättä viedäkkään kun sikaa säkissä. Tosin, jos tuhon menisi niin jäisi kyllä meikäläisellä viimeiseksi kaupaksi kyseisessä puljussa.

Toisaalta, viesti tyyliin "taidanpa kysäistä tutulta lakimieheltä miten nämä pykälät oikeasti menee" on aina tähän asti auttanut asiaan, viimeksi eräässä asuntokaupassa jossa välittäjä rupesi keskimään ihan omiaan..Kummasti muuttui ääni kellossa sen jälkeen...

LainaaSiis kauppiaat tietävät, mutta monesti ilmeisesti testaavat, tietääkö myös asiakas. Niin vaikeaa on välillä jonkin yksinkertaisenkin asian hoitaminen.
Se on totta. Mutta se loppuisi aika nopeasti jos tietäsivät että asiakkaat ovat varpaillaan eikä hyväksyisi kaikkea tuubaa mitä ne yrittävät keksiä. Mutta niin kauan kun osa asiakkaista "tyytyy kohtaloonsa" niin niin kauan tuo testaaminen tulee jatkumaan, valitettavasti.

LainaaJa jos haetaan Suomen rajojen ulkopuolelta luotettava liike ja sen tarjonta, niin: http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/canon/compact-camera/canon-powershot-g12/h254_118_127944/ (399e)
Olen huomannut Suomen elektroniikkahinnat (poislukien esim. eräät sääasemat,hrmm..) ovat loppujen lopuksi monesti ihan kilpailukykyiset ulkoimaihin verrattuna jopa joskus törmännyt myös sellaiseen että jopa huomattavastikkin halvemmat.
Mutta tuossa ihan tyyppiesimerkki kyllä, Suomessa hinta alkaa 4 tai 5:lla kun on se kummallinen "Itämerilisä" laitettu päälle ja mantereella 3:lla, eikä se 3-4% ero ALV:ssa kaikkea selitä...

Snowi

#56
Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 12.01.2012, 16:43
Kannattanee muistaa myös se että yrityksen nimissä olevissa kaupoissa pätee ihan eri pykälät kun kuluttajana (yksityishenkilönä) tehdyissä kaupoissa, ja, palvelukin voi olla piikkasen eri tasoa.
Eli Snowi, kuinka monta noista sun 55 tapauksesta on yrityksen nimissä tehtyjä? Tässä kun oli kyse nimenomaan kuluttaja-kaupoista jossa pätee nuo edellisissä viestessäni olevat pykälät jotka järkevät kauppiaatkin tietävät vallan hyvin.

Ei ainuttakaan. Kaikki on omia hankintoja. Yrityksen hankintoja en edes tiedä, sillä ne yleensä hoitanut isobroidini. Kuitenkin joskus nähnyt hänen tilaushistoriaansa Verkkokauppa.comista, niin se vasta iso onkin omaan verrattuna, joten siellä niitä hankintoja on varmaankin lähemmäs 100. Mutta kuten sanoin, se on täysin erillinen tili, eikä ole kytköksissä omaani.

Mutta en tiedä mikä teillä on mennyt vikaan vai onko vain ennakkoluuloja kyseistä liikettä kohtaan, mutta itsellä on kaikki toiminut kuin rasvattu. Paitsi kuten sanoin tuo Sims2 peli aikoinaan.
Joskus 2000-luvun alussa en tilannut ollenkaan verkkiksestä, vaan tuli tilattua ja selailtua kauppoja ympäriinsä. Kerran kun tilasin muistaakseni jonkun autopelin ensimmäisen kerran yhdestä pikkuliikkeestä, niin se tilaus meni heti alkuunsa mönkään. Heille ei ollutkaan peliä enää varastossa ja eivät kuulemma sitä enää saaneetkaan. Mutta olivat kyllä hyvin ystävällisiä ja lähettivät lopulta korvaukseksi tuollaisen CD:n, jossa on kerrottu erilaisista perhosista ja muista vastaavista hyönteisistä  ;D. Tämäntapaisia ei ole juurikaan sattunut verkkiksen kanssa ja se on varmaankin se luotettavuus ja toimivuus minkä takia sieltä tilaan.

Ai niin se pitää vielä useiden yrityksien tilanteessa mainita, että ALV:it saa vähennettyä vain kotimaisista laskuista, joten silloin tulee luonnollisesti tilattua vain kotimaasta, siis yrityksen tapauksessa. Harvoilla on mahdollisuutta vähentää verot ulkomaisista kaupoista.

weatherc

LainaaEi ainuttakaan.
Jep, olin vaan utelias :)

Sehän tässä on, kuten kaikissa kaupoissa, että joillakin voi kaikki mennä aina kuten rasvattu ja joillakin sattuu enemmän tai vähemmän ongelmia. Mutta suurin osa siitä jutusta mitä itse olen törmännyt Verkkiksesta on kyllä "ei niin positiivista".

LainaaHarvoilla on mahdollisuutta vähentää verot ulkomaisista kaupoista.
Hrmm...ALV-tunnuksella saa ne verottomana kaikista EU-maista kuhan vaan viitsii pyytää (tosin laki vissiin edellyttää että ne myydään eteenpäin eli ALVit Suomeen mutta kuitenkin...) ;)

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 12.01.2012, 17:53
LainaaJa toisaalta tuolla saattaa saada aikaan myös sen, että se viimeinenkin mahdollisuus selvittää asia ns rauhanomaisesti on mennyttä. Riippuu ihan siitä vastapuolesta. Ja itse mainitsisin kyllä paljon mielummin kuluttaja-asiamiehen lakimiehen sijaan. Lakimies osaa toki lain, mutta muuten on aika voimaton ilman asian viemistä oikeuteen. Kuluttajaneuvontakaan ei toki voi mitään määrätä, mutta sieltä on mahdollisuus saada jonkinlaisia ratkaisuehdotuksia ja näitä sentään jonkinlaisella prosentilla kauppiaatkin noudattavat.
Lakimies oli ehkä väärä valinta tuossa mutta idea oli juuri tuo että vihjaisu jollekkin viranomaiselle kuten kuluttaja-asiamieheen voi saada asiat kummasti sujumaan paremmin koska silloin kauppaiskin huomaa että kyseistä asiakasta ei välttämättä viedäkkään kun sikaa säkissä. Tosin, jos tuhon menisi niin jäisi kyllä meikäläisellä viimeiseksi kaupaksi kyseisessä puljussa.

Toisaalta, viesti tyyliin "taidanpa kysäistä tutulta lakimieheltä miten nämä pykälät oikeasti menee" on aina tähän asti auttanut asiaan, viimeksi eräässä asuntokaupassa jossa välittäjä rupesi keskimään ihan omiaan..Kummasti muuttui ääni kellossa sen jälkeen...

Jostain kummallisesta syystä ne tosiaan vaihtuvat ne firmat, jossa itse asioin. Montaa kertaa ei ainakaan samassa paikassa jaksa vääntää, jollei todellakin ole niin erikoista tavaraa myyvä, että on likipitäen pakko käyttää samaa paikkaa.
Ja kyllähän se auttaa, kun kauppias huomaa asiakkaan tietävän jostain jotain. Tosin isommissa kaupoissa vastapuolena on kuitenkin normi työntekijä, eikä itse kauppias. Välillä kovin turha yrittää keskustella yhtään mitään, heillähän ei välttämättä ole edes valtuuksia juuri mihinkään. Onnistuu helpommin, kun saa vähän vastuullisemman käsiinsä ja esittää asiansa asiallisesti mutta kuitenkin niin, että toiselle osapuolelle jää kuva omat oikeutensa tuntevasta kuluttajasta. Jos heti lähtee linjalle "haastan oikeuteen", niin liekö se helpottava tekijä ollenkaan.

Asuntokaupassa ja vastaavissa lakimieheen viittaaminen toimii varmasti paremmin. Puhutaan isoista rahoista ja mikäli siellä myyjä töpeksii riittävän tehokkaasti jotain, niin korvaussummatkin voivat olla reilun kokoisia. Saattavat jopa olla tyytyväisiä, jos joku pykälä on jäänyt vähän oudommaksi ja käy selville ilman sen kalliiksi käyvää opiskelua.

Lainaa
LainaaSiis kauppiaat tietävät, mutta monesti ilmeisesti testaavat, tietääkö myös asiakas. Niin vaikeaa on välillä jonkin yksinkertaisenkin asian hoitaminen.
Se on totta. Mutta se loppuisi aika nopeasti jos tietäsivät että asiakkaat ovat varpaillaan eikä hyväksyisi kaikkea tuubaa mitä ne yrittävät keksiä. Mutta niin kauan kun osa asiakkaista "tyytyy kohtaloonsa" niin niin kauan tuo testaaminen tulee jatkumaan, valitettavasti.

Näin se hyvin pitkälti menee. Ja jos yrität vaatia oikeuksiasi, niin siitäkin tehdään vaikeaa. Moni on viimeistään silloin tyytyväinen, kun saa tavaran kuntoon. Unohtuu se, että toivottoman pitkiksi venyneistä huoltoajoista voisi vaatia korvausta tai uutta tuotetta tilalle jo aikaisemmin. Samoin se, ettei takuuhuoltoja tarvitse hyväksyä loputonta määrää samalle tuotteelle. Ja jos nämä vielä, niin moniko vaatii kilometrikuluja? Takuustahan ei saa aiheutua kuluttajalla kustannuksia ja käytännössä aina näin kuitenkin tapahtuu. Puheluita voi kertyä nopeasti monta, samaten laitetta joudut kuljettamaan jne. Nämäkin pitäisi korvata.

Lainaa
LainaaJa jos haetaan Suomen rajojen ulkopuolelta luotettava liike ja sen tarjonta, niin: http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/canon/compact-camera/canon-powershot-g12/h254_118_127944/ (399e)
Olen huomannut Suomen elektroniikkahinnat (poislukien esim. eräät sääasemat,hrmm..) ovat loppujen lopuksi monesti ihan kilpailukykyiset ulkoimaihin verrattuna jopa joskus törmännyt myös sellaiseen että jopa huomattavastikkin halvemmat.
Mutta tuossa ihan tyyppiesimerkki kyllä, Suomessa hinta alkaa 4 tai 5:lla kun on se kummallinen "Itämerilisä" laitettu päälle ja mantereella 3:lla, eikä se 3-4% ero ALV:ssa kaikkea selitä...

Osassa on tosiaan hintataso sellainen, ettei ole järkevää lähteä pidemmältä tilaamaan. Osassa taas saadaan melko huomattaviakin eroja. Tuo kamerapuoli on yksi sellainen, jossa tarjouksia lukuunottamatta on tilaaminen pidempää hyvä vaihtoehto. Kun vielä ainakin taannoin tuo cameranu myönsi myymilleen tuotteille viiden vuoden takuun, niin meikäläisen hinnan kanssa samalla hinnalla pidempää tilaaminen voi olla hyvinkin järkevää. Luvassa voi olla tottakai pientä vääntöä, ennenkuin laitteen saa varsinaisen takuun aikana Suomessa kuntoon, mutta näinhän homma monen laitteen osalta oikeasti on. Osa takuista on maailmanlaajuisia, osa maanosakohtaisia. Ja normin takuun ylittävän ajan osalta toki myyjä vastaa lupauksestaan ja silloin tavara pitää lähettää liikkeeseen. Oma vaivansa toki, mutta omaan piikkiin korjaamista huomattavasti edullisempaa.

Lainaus käyttäjältä: Snowi - torstai, 12.01.2012, 19:16
Ai niin se pitää vielä useiden yrityksien tilanteessa mainita, että ALV:it saa vähennettyä vain kotimaisista laskuista, joten silloin tulee luonnollisesti tilattua vain kotimaasta, siis yrityksen tapauksessa. Harvoilla on mahdollisuutta vähentää verot ulkomaisista kaupoista.

Muutaman tilauksen tehnyt firman nimissä maailmalta. Osa liikkeistä ei ymmärrä (luultavasti ei halua ymmärtää) tuota alvittomana ostamista. Osa taas myy ihan sujuvasti alvittomana, kunhan saa tarpeelliset tiedot. Joillakin on lomakkeessa valmiiksi paikka Y-tunnusta / verotunnusta varten ja sen perusteella verkkokauppa vähentää suoraan verot. Epäilen, etteivät kaikki edes tarkista asiaa sen paremmin, kunhan tunnuksen muoto on oikea ja sellainen on olemassa. Joku taas vähentää alvin, kun saa tarpeelliset tiedot maililla tms etukäteen.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 11.01.2012, 23:20
Samaa voi kysyä niiltä kaupoilta, jotka myyvät halvalla hinnalla. Miksi he myyvät niin halvalla? Miten on mahdollista myydä niin halvalla? Mitä palveluita he karsivat, jotta voivat myydä niin halvalla? Eli jostakin se halpa hinta on revittävä ja se on yleensä kaupan muista palveluista. Esimerkiksi juuri takuuhuollot tai muut palautukset on saatettu hoitaa ala-arvoisesti. Kaikki toimii hyvin siihen asti ennen kuin tuotteeseesi tulee vika. Sitten aletaan kyseenalaistamaan asiakasta ja eikä tuotepalautus ole sinulle välttämättä ilmainen.

Osaa tuotteista on mahdollista myydäkin suorastaan häiritsevän halvalla.
Esimerkiksi voidaan ottaa Jimm's, joka myy TP-Linkin tuotteita. Hinta noilla vekottimilla on ehkä senkin vuoksi niin halpa, että ongelma- ja takuuasiat eivät sälyty Jimmsille lainkaan, vaan ne ohjautetaan ystävällisen päättäväisesti maahantuojan teknisen tuen niskaan suoraan.

Näin kävi minulle tuon TP-Linkin 3G-reitittimen kanssa, jonka epäilin olevan hajalla. Lopulta viaksi paljastui buginen Firmware, jonka uudempaan päivittämällä ongelmat sitten katosivat. Tässä asiassa vain paloi aikaa, mutta mitään rahallisesti vakavaa ei sattunut ja nyt tuo reititin toimii FinWX:n varayhteyden kytkijänä, jos ADSL-linjalle kävisi jotain (tai olisi, mutta vielä ei ole uutta 3G-yhteyttä hommattu).
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------