Uutiset:

20.08.2025
FinWX:n sivuston toimintahäiriöinen serveri korvataan uudella

Työt serverin korvaamiseksi uudella serverillä ovat aloitettu.

Lue korvaustyöstä lisää täältä.
FinWX:n ylläpito pahoittelee sivuston toimintahäiriöstä aiheutunutta haittaa.

Main Menu

Tietokoneen sippaamisen varmimmat ennusmerkit?

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 27.12.2011, 20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 09.01.2012, 19:55
Siinä ollaan täysin samoilla linjoilla. Täälläkin kaarraan kaukaa Jimmsin ja verkkisen jos vaan pystyy. Mun viime aikoina ollut vaiko-putiikki on Multitronic Vaasan kulmilta jollen ihan väärin muista :)

Täytyy myöntää omalta kohdaltani, että en ole ikinä ostanut atk-elektroniikkaa ulkomailta. Kaikkea muuta on tullut ostettua mutta ei ikinä tietokonetavaraa. Meillä Suomessa on kuitenkin tilanne aika hyvä näiden kauppojen osalta.

Itsekin ostin aikoinaan jonkun verran tavaraa juuri Multitronicista, mutta siitä on jo lähes 10 vuotta aikaa. Tosin olen kyllä ostanut senkin jälkeen mutta harvemmin ja vähemmän. Viimeksi ostin reilu vuosi sitten digiboksiin vanhan PATA-levyn, kun niitä ei oikein tuntunut sopivia löytyvän muualta ja heillä se oli heti varastossa. Homma kyllä toimii hyvin, siinä ei mitään. Mutta alkuaikoina heillä oli 14€ kiinteät postikulut oli tilaus sitten minkä kokoinen tahansa. Sen takia tuli lopetettua ostaminen kyseisestä kaupasta. Nykyään tilanne ei taida enää tuo olla, mutta heidän sivujen käyttökokemus ei ole kuitenkaan samalla tasolla kuin esimerkiksi Verkkokauppa.comin.

Tarkoitan viestissäni Verkkokaupalla Verkkokauppa.comia, sillä en jaksa kirjoittaa aina päätettä loppuun :). Muutenkin tuntuu, että verkkokauppa on synonyymi sanalle Verkkokauppa.com ja siinä ollaan onnistuttu ovelalla nimivalinnalla ja nykyisellä markkinoinnilla.
Nykyään ostan lähes pääasiassa Verkkokaupasta, sillä missään muualla koko ostoprosessi ei ole yhtä helppo. Heidän tilinhallinta on vain yksinkertaisesti aivan ylivoimainen muihin nähden ja uskon, että suosio perustuu juuri siihen. Yksi ominaisuus on kuitenkin ylitse muiden mitä muilla ei ole tällä hetkellä ollenkaan ja se on se, että voit tilata ja varata tuotteen mutta olla silti maksamatta sitä. Eli maksat tuotteen vasta sitten kun se on tullut heille varastoon tai sitten kun sinua itse huvittaa. Kysyin heiltä kerran, että kauan he varaavat tuotetta asiakkaalle ja he heidän vastaus oli tyyliin "hyvin kauan". Tosin varmasti heillä joku aikaraja sille on, jotta yksi asiakas ei turhaa varaa tuhansien eurojen edestä tuotteita :).
Myös erittäin alhaiset postikulut on itselle aina plussaa, sillä alhaiset postikulut merkitsee itselle hyvin paljon. Verkkokaupalla postikulut ovat yleensä 2€ vähän isommissakin tilauksissa. Myös luotettavuus ja toimitusnopeus on sen verran hyvä, että en ole nähnyt mitään syytä ostaa muualta.

Toinen erittäin tärkeä ellei jopa yksi tärkeimmistä on se, että kaupan varastosaldo on oikein ja täysin reaaliaikainen. Tuossakin suhteessa Verkkokauppa on aika ylivoimainen, sillä heillä on varmasti ajantasalla olevat varastosaldot. Ei ole mitään niin rasittavaa kuin väärässä ollut varastosaldo.
Verkkokaupan tilinhallinnasta näet tilauksen tilan reaaliajassa ja pystyt helposti lisäämään ja poistamaan tuotteita käsittelemättömään tilaukseen. Tätä ominaisuutta on valitettavasti hyvin harvoissa kaupoissa ja silloin joudut päivittämään tilausta sähköpostin kautta, joka on jo aika vanhanaikainen tapa. Myös tilaushistoria on Verkkokaupalla selkeä ja osaksi vanhan tilaushistorian takiakin tilaan Verkkokaupasta, sillä näet sieltä kätevästi kaikki ostamasi tuotteet.
Lisäplussana on vielä se, että saat kännykkään tekstiviestillä ilmoitukset tilauksen etenemisestä.

Itsellä ei ole mitään kytköksiä Verkkokauppaan, mutta kylmä tosia on se, että heillä koko paketti on sen verran ylivoimainen muihin nähden, että ei siinä ole muilla verkkokaupoilla paljon mahdollisuuksia. Itselle tärkeintä on yleensä aina helppous, mutta myös toki hinta ja toimituksen nopeus ratkaisee. Verkkokaupan hinnatkin ovat yleensä kohtalaisen edullisia, vaikka välillä joidenkin tuotteiden osalta saattaa hinta olla jonkin verran kalliimpi, mutta taas joiden selvästi edullisin.
Tietenkin olisi aina parempi jos olisi enemmän kilpailijoita, mutta valitettavasti ja rehellisesti en näe melkein edes järkeä ostaa muualta, varsinkaan jos hinta on vielä Verkkokaupassa kohdallaan. Verkkokaupan ominaisuudet ovat yksinkertaisesti ylivoimaisia muihin nähden ja niistä pitäisi muiden ottaa ehdottomasti mallia. Nämä ominaisuudet ovat: pienet postikulut, mahdollisuus varata tuote ilman maksamista, tilauksen päivittäminen tilinhallinnasta, reaaliaikainen varastosaldo, loistava tilinhallinta, nopeat toimitukset, edulliset hinnat(varsinkin suoratoimitukset), monipuolinen valikoima ja ainakin itsellä myös takuutoimitukset ovat toimineet loistavasti.

Niin se vain itsellä on, että katson aina ensin Verkkokaupasta ja sitten saatan vilkasta hintaseurannasta, että löytyykö tuotetta halvemmalla muualta. Jos ei löydy selvästi halvemmalla, tilaan Verkkokaupasta. Mutta saatan tilata muualta myös sen takia jos Verkkokaupassa ei sillä hetkellä ole tuotetta. Tälläinen tilanne oli tuo PATA-levy, jonka ostin Multitronicista ja reilu viisi vuotta sitten ostin näytönohjaimen Jimmsilta, sillä siellä se oli heti varastossa ja myös edullisempi.

Valitettavasti tilanne on nykyään tämä. Jos ei halua tarkoituksella tukea jotakin toista kauppaa, niin en näe mitään syytä olla ostamatta Verkkokaupasta. Täällä Klaukkalassakin on yksi pieni kivijalkaliike, mutta palvelu on niin käsittämättömän huonoa, että huh huh ja valikoima ymmärrettävästi hyvin heikko. Sitten on Musta Pörssi, jossa hinnat on aivan pilvissä. On myös Citymarket, mutta ei sieltä mitään aitoa ATK-tavaraa saa. Ja sitten on nettikaupat, joista muilla ei yksinkertaisesti ole jakoa Verkkokaupalle. Olisi mukava jos kilpailua olisi enemmän, mutta muiden verkkokauppojen pitäisi nostaa koko ostotapahtuma samalle tasolle kuin se on tällä hetkellä Verkkokaupassa.

Oli pakko vähän avautua asiasta, sillä ihan ärsyttää se, miksi muuta verkkokaupat makaavat vain laakereillaan eivätkä kehitä verkkokauppaansa ja ota hyviä puolia Verkkokauppa.comista. Ostaisin mielellään myös muualta ja toivoisin kilpailua olevan, mutta ensin muiden täytyy saada ainakin vähintään nämä ominaisuudet: reaaliaikainen varastosaldo, mahdollisuus varata tuote ilman maksamista ja mahdollisuus päivittää tilausta suoraan tilinhallinnasta. Mikä ihme siinä on, että näitä ei saada laitettua? Reaaliaikainen varastosaldo alkaa pikku hiljaa yleistymään, mutta kaksi jälkimmäistä on hyvin harvassa verkkokaupassa. Tällä hetkellä en vain näe mitään syytä olla tilaamatta Verkkokauppa.comista tai enemmänkin niin päin, että miksi tilaisin muualta? Jokaisen täytyy miettiä miksi Verkkokauppa.com on niin suosittu ja iso syy on se, että koko ostoprosessi on heillä yksinkertaisesti timanttinen. Nyt herätys kaikki muut verkkokaupat!!!

Saipahan päästää vähän höyryjä, sillä ottaa ihan päähän muiden verkkokauppojen puolesta. Näin tällä kertaa :)

weatherc

#31
Noh, täältä sitten pikkasen vastapalutetta tuohon Snowin viestiin :)

Kaikilla tälläkään foorumilla ei ole lähelläkään noin ruusuista kuvaa kyseisestä puljusta (verkkis).
Sanoisn että bling-blingiä eli tapettia on runsaasti kyseisen puljun kauppasoftassa. Saahan kaupan kun kaupan näyttämään vaikka miltä pienellä css:llä. :)

Se on todella sääli että se pikkuhiljaa on saanut lähes "määrävän markkinaaseman" tässä maassa, ainakin mukamas suosiossa. Luulen toki että moni ostaa sieltä vaan siksi ettei paljon vaihtoehtoja ole. Siksi juuri vältän pisimpään mahdollista sieltä ostamista ja ostan muualta. Näin tuetaan noita pienempiä joista joku toivottavasti nousis pistämään edes pikkasen hanttiin verkkikselle. Sen hinnat kun ei läheskään aina ole halvimmat, päinvastoin.

Toutteiden varaaminen/varastsaldo...
Tuo vaatii sellaisen varaston johon ei läheskään kaikilla ole varaa, enkä näe mitää hinkua siinä, joko asiakas ostaa tai ei osta, thats it.
Oletko ihan varma että verkkiksen varastosaldo pitää aina 100%sesti paikkansa? Minä en olisi niin varma siinä...Tietty jos ovat laittaneet koko puljun samaan koriin eli verkkokauppa jollain lailla suoralla yhteydellä varastosoftaan niin sitten. Mutta ainakin minä näen siinä mahdollisia turvallisuusriskejä...Itse ainakin pitäisin ne kakisi täysin erillään näin eri kantojen hakkeroinnin kultaikana, jos joku pääsee sekoittamaan kaupan niin on ainakin varasto tallessa, mikään netti-kauppasofta kun ei ole 100%sesti turvallinen vaikka muuta väitettäiskin...

systeemi

Kyllä itsekkin on tullut sorruttua tuohon verkkokauppa.com. Se on tosiaan helppo ja vielä 100km päässä lähin eli helppo hakea vaikka heti jos vain varastossa on. Ja tosiaan sivujen varastosaldot pitää kutinsa ainakin mitä omalle kohdalle on sattunut.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 09.01.2012, 02:19
Ja mitä sitten tarkoitat tuolla "aika lailla velvollisia korvaamaan"? Vaikka ottaisivat osat takaisin, niin aikaa paloi, samaten vaivaa ja kustannuksia tulee väkisin myös itselle. Samaan aikaan se pakettikone olisi ollut ajossa jo pitkään. Samoin tapauksessa, jossa tulee kuitenkin vastaan jotain ongelmia. Kauppiaalla ei ole mitään velvollisuutta auttaa tai neuvoa ainakaan ilmaiseksi tilanteessa, joka ei kuulu takuun piiriin tai jota ei voi osoittaa kauppiaan virheeksi.

Tässä kohtaa minun on tietyssä määrin oltava djmaken kanssa samaa mieltä.
Ikävä kyllä tilanne on se, että jos alkaa kasaamaan konetta osista, pohjatietämystä siitä, mitä koneeseen tarvitsee, hankittavista osista, niiden keskeisistä erilaisuuksista (AM2 vs. AM3, LGA1156 vs. LGA1336, DDR2 vs. DDR3 jne. jne.) on pakko olla ja ymmärrystä siihen, tukeeko esim. hankinnassa oleva emolevy mitäkin prosessoria tai muistia. Jos ei ole tahtoa kuluttaa aikaa yhteensopivuuden tarkastamiseen, miten sitä voisi olla koneen kasaamiseenkaan?

Siten on pakko sanoa, että halusi sitä tai ei, vastuu osien hankinnasta on ennen kaikkea henkilöllä itsellään. Jos on epävarmuutta, kyllä yleensä vastauksia saa, kun kysyy. Jos vastaus on epäselvä tai jättää edelleen epäilykselle ja epävarmuudelle liikaa tilaa niin riskinotto on tuossa kohdassa aikamoista hasardia. Rikki niitä ei saa ellei ihan oikein tosissaan niitä riko.

Eivätpä varmasti myöskään vastapuolella tilanteet ole sen helpompia. Se isoin ongelma, jonka mikä tahansa tietokoneen osia myyvä liike kohtaa, on se ettei heillä ole mahdollisuutta päätellä, ovatko ostetut koneen osat kaikki varmasti saman projektin osia ja koska heidän tilausvolyyminsa saattavat olla melko suuretkin, heillä ei todennäköisemmin ole aikaa eikä intressejä katsoa, olisiko tilauksessa ollut jotain sellaista, mikä antaisi syyn olettaa korjauksen olevan tarpeen. Jos henkilö tilaa osia ilman pohjatietoa, projekti menee liki takuuvarmasti poskelleen yhteensopivuusongelman vuoksi. Takuun piiriin homma menee tyypillisesti vasta siinä vaiheessa, kun jotain on käytännössä mennyt hajalle. Emon kanssa yhteensopimaton prosessori ei yksinkertaisesti mene mitenkään päin emolevyyn ja sama juttu on myös muistipiirien kanssa. Se, suostuuko kaupan toinen osapuoli vastaanottamaan avattua pakettia onkin sitten asia erikseen. Yleensä ei.

Jotkut tahothan myyvät konepaketteja, joiden sisältöön voi itse vaikuttaa. Silloin ainakin valittavat osat ovat keskenään takuulla yhteensopivia ja vastuu niiden yhteensopivuudesta on tuolloin valmistajalla.

Onko sitten pakettikone se ainoa oikea ratkaisu?
Mielestäni ei aina. Kyse on ensisijaisesti siitä, mitä koneelta tarvitsee; onko siinä kaikki tarpeellinen valmiina vai pitääkö lisäinvestointeja tehdä jotta koneesta saadaan sellainen, kuin halutaan - ja etenkin se, saako sinne mennä sörkkimään ihan surutta. Saattaa olla, että takuuehdot ovat lieventyneet viime aikoina, mutta itselläni on tuoreessa muistissa sellaisiakin koneita, joissa kotelon avaaminen mitätöi takuun.

Pakettikoneen suurin etu on se, että takuu on valmistajan ja yleensä jotain kolmea vuotta. Koneella on tyypillisesti se yksi ja ainoa takuu, joka ei ole komponentista riippuvainen. Vikatilanteessa joko kone toimitetaan maahantuojan valtuuttamaan huoltoon tai jos diili on ollut hyvä, sillä on On-Site-takuu, jolloin korjaaja tulee koneen korjaamaan kotiin asti. Yhtä kaikki, vian paikallistaminen menee ensisijaisesti puhelimessa olevan asiantuntijan ja sitten korjaajan työksi.

Itsekasatussa koneessa on komponenttikohtainen takuu, joka heittelee yleensä kuuden kuukauden ja viiden vuoden välillä. Jos koneeseen tulee jokin vika, eikä koneen vian diagnosointi ja eristäminen itseltä luonnistu, ollaan ongelmissa. Yleensä henkilö, joka koneen osaa kasata, osaa myös yleensä diagnosoida laitteen vikojakin. Itse en ainakaan ole yhteenkään sellaiseen henkilöön törmännyt, joka osaisi noista vain toisen puolen.

On pakettikoneesta ollut ongelmaakin: Olen saanut olla toteamassa jopa tilannetta, jossa tehdasvikainen pakettikone, joka ei inahtanutkaan, oli pistetty huoltoon ilmoituksella, että laite on DOA (Dead On Arrival) ja pistetty puhelimessa annettujen ohjeiden mukaisesti maahantuojan huoltoon. Koneen sijaan takaisin tuleekin tekstiviesti, jossa kerrotaan tylysti, että:
"Mekaaninen vika, ei takuun piirissä". (tuossa oli oikeasti kaikki).

Sitten kerrotaan vaihtoehdot:
- Jos haluat korjata vian, se maksaa yhteensä 150 Euroa (ALV 23% mukana), tai vaihtoehtoisesti
- Jos et halua korjata vikaa, se maksaa 30 Euroa (ALV 23% mukana) ja saat laitteen samassa tilassa takaisin muutaman päivän kuluttua.

Ja pyydetään vastaamaan joko vaihtoehdolla A (korjataan) tai B (ei korjata). Jos vastausta ei kuulu viikon sisään, palautetaan kone ja veloitetaan kolmenkympin päälle vielä varastointikulut. Kone oli siis huollon panttivankina.

Tässä kohtaa loppuivatkin sitten mahdollisuudet tehdä asiasta protestia, koska yhteystietoja korjausta suorittavaan paikkaan ei ollut, eikä niitä mistään saatu. Valmistajan teknisen tuen numerosta vastannut nuori neiti-ihminen kovasti pahoitteli, muttei voinut antaa yhteystietoja jostain syystä kyseistä tietoa ja tiedusteluun siitä, miksi DOA-ilmoitusta ei huollossa otettu huomioon, lirkutteli tytteli takaisin, että se on kuulemma maahantuojan huollon toimintatapa. Valitukseen kolmenkympin lunnasvaatimuksesta viitattiin niin ikään kintaalla (= pahoiteltiin ja tarjottiin uudelleen huollon politiikkaa).

Lopputuloksena vaihtoehto A oli pakko ottaa. Kone saapui viikon kuluttua toimivana takaisin. Mukana oli selitys mikä osa oli rikki, kuvan kanssa. Osa, joka vaihdettiin oli emolevyssä ja taisi olla joku regulaattori, jos en väärin muista, hinnaltaan 8 Euroa, loput korjauksen loppusummasta oli korjausfirman tuntiveloitusta vian paikallistamisesta ja korjaamisesta. Koneen hinta oli näyttöineen päivineen noin 300 Euron pinnassa. Näin koneelle saatiin kivasti hintaa yhteensä lähemmäs 500 Euroa.

Kone toimii tänäkin päivänä samaan aikaan tilattujen, alunperinkin toimineiden, samaa merkkiä ja mallia olevien koneiden kanssa, mutta koko hommasta jäi sellainen pa**an maku suuhun, että kun aika noista peltiper**leistä jättää niin saman valmistajan tuotteita ei taloon tule, vaikka kirveellä uhkailtaisiin.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Helsingissä: 18.06.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
1 ukkospäivä, joka
1 Näkö- ja kuulohavainnoin
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#34
LainaaJos ei ole tahtoa kuluttaa aikaa yhteensopivuuden tarkastamiseen, miten sitä voisi olla koneen kasaamiseenkaan?
Täysin samaa mieltä. Onhan se itse kasaaminen aina myös siitä kiinni että onko ostajasta siihen.

LainaaSiten on pakko sanoa, että halusi sitä tai ei, vastuu osien hankinnasta on ennen kaikkea henkilöllä itsellään. Jos on epävarmuutta, kyllä yleensä vastauksia saa, kun kysyy. Jos vastaus on epäselvä tai jättää edelleen epäilykselle ja epävarmuudelle liikaa tilaa niin riskinotto on tuossa kohdassa aikamoista hasardia. Rikki niitä ei saa ellei ihan oikein tosissaan niitä riko.
On, niinhän se on kaikessa mitä ostat, mutta jos kysyt niin ettei mitenkään jää epäselväksi että osat tulevat samaan projektiin mitä luonnollisesti mainitset jos alat kyselemään sellaista kun eihän se kauppias ajatuksia osaa lukea, niin siltä osin vastuu siirtyy kyllä kauppiaalle jos vastaa kyllä eikä siltikään sovi ja ovat mielestäni velvollisia vaihtamaan sopivaan osaan veloituksetta. Sehän onkun menisit ostamaan Bemariin talvirenkaita ja myyvät sulle Fiatin renkaat.
Tämäkin kannatta muistaa (Otettu Multitronicin ehdoista):
Lainaa
... asiakkaalla on yleisten Koti- ja postimyyntiehtojen mukaan oikeus perua kauppa 14 päivän sisällä jos alla olevat ehdot täyttyvät.
Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin kaupassa oston yhteydessä. Hänellä on oikeus avata pakkaus, tutustua ohjekirjoihin ja kokeilla tuotetta menettämättä palautusoikeutta.Palautusoikeus päättyy kun otat tuote käyttöön.....
Tuo palautusoikeus koski myös (ihme ja kumma) tuota meitin dedikoitua palvelinta kun sen otin :)

Se jos onnistut hajoittamaan osan kasatessa (al´a vasaralla muisti paikalle kun ei tahdo sopia:)) niin sehän on aina kasaajan moka.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 18:19
Sanoisn että bling-blingiä eli tapettia on runsaasti kyseisen puljun kauppasoftassa. Saahan kaupan kun kaupan näyttämään vaikka miltä pienellä css:llä. :)

En tarkoita pelkästään sivuston ulkonäköä, joka tosin alkuun vaati vähän totuttelemista vanhaan nähden, joka oli jo hyvin toimiva paketti. Mutta jos nyt oikein rehellisiä ollaan, niin ei esimerkiksi Multitronicin sivuston käytettävyys ole millään verkkokaupan tasolla. Kyllähän se sekavampi on, siitä ei pääse mihinkään ja silloin selkeä tyyli yksinkertaisesti miellyttää enemmän asiakkaita. Mutta enemmänkin kyse on heidän hallintajärjestelmästä. Multitronicilla sellaista ei ole ilmeisesti ollenkaan ja Jimmsilläkin on aika köykäinen sellainen.

Lainaa
Se on todella sääli että se pikkuhiljaa on saanut lähes "määrävän markkinaaseman" tässä maassa, ainakin mukamas suosiossa. Luulen toki että moni ostaa sieltä vaan siksi ettei paljon vaihtoehtoja ole.

Samaa mieltä olen siinä, että ikinä ei ole hyvä jos yksi vie lähes kaikki markkinat. Mutta tuota lausetta, että vaihtoehtoja ei ole, en oikein ymmärtänyt. Vaihtoehtojahan on älyttömästi, mutta yleensä ostetaan sieltä, jossa homma on aiemminkin toiminut ja jossa ostaminen on helppoa. Tietenkin tähän vaikuttaa paljon myös se mihin verkkokauppoihin on jo valmiiksi rekisteröitynyt. Itsellä on tunnukset Verkkokaupassa, joten se helpottaa tietenkin asiaa. On tunnukset myös Jimmsillä ja muutamassa muussa. Mutta pyrin olemaan turhaan rekisteröitymättä miljoonaan eri paikkaan ja välttää omien tietojen antamista.

LainaaSiksi juuri vältän pisimpään mahdollista sieltä ostamista ja ostan muualta. Näin tuetaan noita pienempiä joista joku toivottavasti nousis pistämään edes pikkasen hanttiin verkkikselle. Sen hinnat kun ei läheskään aina ole halvimmat, päinvastoin.

Itsekin haluaisin tukea, mutta en jaksa sitäkään, että ostan tuotteen aina eri paikasta. Jos nimittäin verrataan Verkkokaupan ja vaikka Jimmsin valikoimaa ja varastoa, niin kyllä tuote yleensä Verkkokaupasta kuitenkin löytyy. Eli taas tullaan vähän siihen, että pienempien on hankala pitää yhtä isoa valikoimaa ja varastoa kuin Verkkokaupan, mutta se on se asia, joka usein myöskin ratkaisee. Jos tilaan vaikka uuteen koneeseen osat, niin takuiden ja yleisen helppouden takia pyrin tilaamaan kaikki samasta paikasta kuin viidestä eri paikasta.
Hinnat Verkkokaupassa ei välttämättä ole aina halvimmat, mutta aina ei ole välttämättä järkeä metsästää sitä halvinta vaihtoehtoa, koska joudut ehkä tilaamaan tuntemattomista kaupoista, etkä tiedä miten takuut ja huollot niissä toimii. Sitten on tietenkin yleinen helppous, varsinkin jos tilaa useita tuotteita samaan aikaan. Mielestäni ei ole mitään järkeä tilata niitä enempää kuin kahdesta eri paikasta.

Itsellä on myös useita kokemuksia, joissa Verkkokaupan hinta on ollut kaikista halvin tai sitten erittäin lähellä halvinta. Heti mieleen tuleva esimerkki on tuo sääkameran tilaus. Sain sen noin 200€ halvemmalla kuin alan erikoisliikkeistä olisin saanut, enkä löytänyt mistään muualtakaan sitä halvemmalla. Ero muihin oli huomattava.
Totta kai eroja hinnoissa on, mutta niin on kaikilla kaupoilla. Yksi kauppa tuskin tarjoaa aina halvinta vaihtoehtoa.

LainaaTuo vaatii sellaisen varaston johon ei läheskään kaikilla ole varaa, enkä näe mitää hinkua siinä, joko asiakas ostaa tai ei osta, thats it.

Tämä on totta ja se onkin silloin hankala tilanne muille kaupoille. Tuo ominaisuus on kuitenkin sen verran kova, että vaikea sitä on kieltääkään. Saatan itse nimittäin tehdä niin, että varaan tuotteen vain varmuuden vuoksi Verkkokauppaan ja samalla saatan etsiä sitä muualta. Tuli tuote sitten verkkikseen tai ei, voin helposti perus tilauksen. Se jää heillä sitten varastoon, mutta saavat sen yleensä varmasti myytyä, ellei kyse ole hyvin kalliista tai harvinaisesta tuotteesta. Muutenkin en välttämättä jaksa maksaa tilaus heti, vaan pistän sen tilaukseen ja katson josko osat tulisi. Tällä tavalla voisi laittaa useampaan kauppaan tilaukseen menemään ja katsoa mikä tulee ensin ja perua loput :). Mutta tosiaan muilla tätä ominaisuutta ei taida olla ja ymmärrän sen oikein hyvin.

LainaaOletko ihan varma että verkkiksen varastosaldo pitää aina 100%sesti paikkansa?

Omalla kohdallani kyllä olen. Ja ei voi olla sattumaakaan, sillä tilauksia on vuodesta 2004 lähtien kertynyt 55 kappaletta. Voin rehellisesti sanoa, että ainuttakaan ongelmaa ei tilauksen kanssa ole ollut, paitsi kerran kun Sims2 PC-peli olikin PS2 versio. Muuten on aina tullut prikuullen oikea tuote ja ilman mitään muitakaan ongelmia. Varastosalso on pitänyt omalla kohdallani aina paikkansa ja tuote on varattu välittömästi minulle jos se on varastossa ollut. Edes tuota ominaisuutta ei ole kaikissa kaupoissa, vaan tuote saatetaan varata vasta sitten kun käsittelijä sen näkee. Verkkokaupassa on useasti ollut sellainen tilanne, että saldo on näyttänyt yhtä(1) ja kun olen tilannut tuotteen se on varattu minulle välittömästi ja samalla tuotteen kohdalle on ilmestynyt varastosaldoksi 0 ja uusi toimitusaika. Eli täysin reaaliaikainen systeemi.

Verkkokauppa ei myöskään harrasta sitä varastosaldosysteemiä, jota harrastaa esim. Jimms ja Multitronic, eli omana varastona näytetään maahantuojan varastoa. Tuo on yleinen asiakkaita houkuteltavaksi tarkoitettu keino, mutta se oma varasto ja maahantuojan varasto pitäisi ehdottomasti erottaa toisistaan. Tämän takia Verkkokaupan lupaamat toimitusajat pitävät yleensä hyvin kutinsa. He jopa varmuuden vuoksi ilmoittavat vähän pidemmät toimitusajat, jotta asiakas ei hermostuisi. Yleensä Verkkokaupan 2-4 viikkoa tarkoittaa noin yhtä viikkoa, vähän tilanteesta riippuen. Kokemusta tuostakin on älyttömästi.

Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 11.01.2012, 19:48
Aika monta liikettä on itse jättänyt väliin juurikin kulujen osalta. Ei kiinnosta ostaa kympin tavaraa ja maksaa kahta postikuluina. Varsinkin, kun sen pikkukilkkeen saa maailmalta halvemmalla, jos vaan on aikaa odottaa.

Sama homma täälläkin. Varsinkin pienten ostojen kanssa postikulut pitää olla pienet, muuten siinä ei ole mitään järkeä. Pienissä ostoissa Verkkokauppa onkin yleensä hyvin edullinen vaihtoehto kun lasketaan kokonaiskustannuksia.
Otin aivan sattumalta ensimmäisenä mieleeni juolahtaneen tuotteen, tosin hinnaltaan ei kovin pieni mutta kooltaan ei kovin iso. Tuote on CANON POWERSHOT G12.
Verkkokauppa.comissa hinta on 479,90€ ja postikulut alkaen 0,90€ ja lähimpään postiin 2€.
Multitronicissa hinta on 539,65€ ja halvimmat postikulut 5,50€.
Jimms ei kameroita myy.

Mutta jos puhutaan hinnaltaa hyvin pienistä ostoista, niin silloin postikulut on merkittävä tekijä.

LainaaToimitusnopeuden suhteen nopeampiakin on ollut ja nythän tuosta nopeudesta on varsinkin joulun alla keskusteltu paljon. Jos jää tavaksi, ettei muka osata varautua, niin kyllä se karsii taatusti ostajia.

Joulun alla heillä oli tosiaan isoja ongelmia toimitusten kanssa muutosta johtuen. Meilläkin oli firmalla uuden koneen tilaus Verkkokaupassa juuri viime jouluna ja silloin sekoili heidän varastonsa oikein kunnolla. Alkuun näytti, että olisi vain yksi tuote puuttunut, mutta lopulta näyttikin että lähes mitään ei oltu varattu meidän tilaukseen. Tuotteet olivat kyllä ilmeisesti jotenkin varattu tilaukseen, mutta järjestelmä oli täysin sekaisin. Tilauksessa oli vähän harvinaisempi täysin puhtaan valkoinen kotelo ja sen saaminen sitten kesti. Lopulta toimitus kesti noin kuukauden. Mutta tosin koteloa ei löytynyt mistään muualtakaan Suomesta, joten olisi pitänyt odottaa joka tapauksessa. Nyt ovat saaneet taas varastonsa toimimaan.
Yrityksille on tärkeätä, että tilauksen saa laskulla ja myös se on Verkkokaupalla hyvin hoidettu. Läheskään joka paikasta ei laskulla saa ja silloin se karsii automaattisesti suurimman osan yrityksistä pois, sillä yleensä tilataan vain laskulla. Meidänkään yritys ei ikinä - tai no hyvin harvoin - tilaa muulla kuin laskulla.

LainaaKyllä... Se näyttää joka ainoan tuotteen kohdalla reaaliaikaisesti nollaa. Syy, miksi varsinkin viimeaikoina on alkanut ottaa entistä pahemmin päähän koko liike.

Valitettavasti tälläinen näyttäisi tilanne olevan usean tuotteen kohdalla, varsinkin vähän harvinaisempien, mutta aivan sama tilanne on kaikilla kaupoilla. Totta kai saatat löytää kaupan, jossa tuote lopulta on varastossa. Kuitenkin jos verrataan vain yhtä kauppaa vain johonkin tiettyyn kauppaan, niin silloin Verkkokaupan varasto on todennäköisesti kattavampi, johtuen luonnollisesti yrityksen resursseista hankkia tavaraa varastoon.

LainaaItse näen tuon niin, että mokoma on päässyt kasvamaan liian suureksi ja kilpailu on sitäkautta kovin vaikeaa. Valitettavasti.

Samaa mieltä tässä asiassa. Mutta kun on se sen verran helppoa tuolta tilata, että sen helppouden takia ei välttämättä jaksa edes muita paikkoja katsoa. Tosin yleensä isommissa tilauksissa yritän katsoa muitakin kauppoja, mutta takuiden ja huollon takia tilaan lopulta kaikki yleensä samasta paikasta. Verkkokaupalla on takuut ja huoltokin toiminut ainakin omalla kohdallani, jolloin luetettavuus yritystä kohtaan kasvaa eikä uskalla välttämättä ottaa riskiä pienempien putiikkien huoltojen kanssa, ne kun saattavat olla suoraan ala-arvoisia. Eikä asiakasta välttämättä uskota, jos tuota ei ole mennyt rikki sinun käytössä vaan kuuluisi takuun piiriin. Itselle on muutama tälläinen tapaus sattunut pienemmän putiikin kanssa ja se tietenkin herättää epäluottamusta.

Eri asia on jos tieten tahtoen tukee pienempiä kauppoja mikä taas aiheuttaa sinulle enemmän työtä, niin se on mielestäni hieno asia. Meidän yritys kuuluu leipomo- ja konditoria-alalla sinne pien/keskiluokkaan. Mutta tosin meillä tilanne on vähän erilainen, sillä valmistamme omia tuotteita eikä niitä saa mistään muualta. Tosin vastaavanlaisia kyllä, mutta ei saman makuisia. Itse mieluiten tuen pienempiä yrityksiä, mutta pakko myöntää että helppouden takia tulee Verkkokaupasta useasti ostettua. Olisi se paljon työläämpää rekisteröityä tai kirjoittaa omat tiedot joka paikkaan ja sinun täytyy myös maksaa tilaus välittömästi.

LainaaTuurilla jopa jollain paikallisella, jolloin tavaraa saa oikeasti hetikin, eikä vaan tilaamalla.

Klaukkalan yrittäjillä on tapana tukea toisiaan, mutta yleensä näissä pienissä elektroniikkaa tai muuta vastaavaa myyvissä yrityksissä on ongelmana se saatavuus. Silloin tuote joudutaan tilaamaan maahantuojalta ja siihen ei välttämättä ole aikaa. Sen takia on lähes pakko turvautua isompiin yrityksiin.

LainaaKyllähän sitä tavaraa on tottakai paljon, mutta ottaa päähän sen heti tarjollaolevan etsiminen muun joukosta. Sekin vielä menee, jos listoilla on tavaraa, joka on oikeasti tulossa jossainkohtaa. Sensijaan selvästi poistuneet tuotteet listalla pistävät lähinnä ärsyttämään.

Jonkun verran on listoilla tavaraa, joita ei enää myydä tai valmisteta, mutta ainakin ne silloin ilmoitetaankin niin, että asiakas tajuu olla niitä ostamatta. Pienemmissä kaupoissa on itselle käynyt niin, että varastosaldo on muka näyttänyt plussaa, mutta todellisuudessa ei heillä mitään varastossa ole ollut. Silloin sitä vasta hermostuukin ja syö muiden kunnolla asiansa hoitavien pienempien liikkeidenkin uskottavuutta. Itsellä on ehkä liikaa huonoja kokemuksia pienistä liikkeistä, vaikka usein on toki kaikki mennyt hienostikin.

LainaaJos palvelu ei pelaa, niin se on kiitos hei ainakin itsellä. Siis jos suinkin joku vaihtoehto on. Liian usein kyllä se palvelu tosiaan on unohdettu. Ei tunnuta ymmärtävän sillä olevan merkitystä ainakin siinäkohtaa, jos varasto on pienempi jne.

Palvelu on äärimmäisen tärkeä asia. Mutta jos kaikki toimii loistavasti täysin automaattisesti, niin silloinhan asiakkaan ei tarvitse edes ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Ei voi olla sattumaa, että Verkkokaupan asiakaspalveluun on minun täytynyt ottaa hyvin harvoin yhteyttä. Pienempien kauppojen asiakaspalveluun on useimmiten tullut otettua yhteyttä sen takia, että kysynyt kauanko toimitus vielä kestää. Ja tässä tullaan taas tohon tilinhallintajärjestelmään. Sieltä oman tilauksen tila on niin näppärä tarkistaa, että samanlainen seurantasysteemi pitäisi olla kaikilla verkkokaupoilla vakiona.

Itse en ikinä kaipaa palvelua tuotteita koskien, sillä otan aina itse selvää tuotteista. Sen takia en ostakaan tuoteita ikinä marketeista, sillä saattaisin hyvinkin tietää haluamistani tuotteista enemmän kuin myyjä, jolloin koko palvelu olisi vain ajanhukkaa.

LainaaJotenkin mokoma pääsi liian suuren asemaan ja nyt se suosio johtuu kyllä isolta osalta juuri siitä. Sama, mitä S- ja K-ryhmä. Vaikea on pienemmän kilpailla siinäkohtaa, kun kilpailija(t) vievät markkinat. Ja kun on tarpeeksi iso, niin voidaan tarpeen vaatiessa harrastaa alle omien myyntiä ja muuta sen pienemmän kannalta hankaloittavaa.

Tämä on valitettava tosiasia, mutta pienempien liikkeiden pitäisi keksiä muita asiakkaita houkuttelevia juttuja. Helppoa niiden keksiminen ei ole, mutta aina kannattaa yrittää. Mutta perusasiat pitää olla kunnossa ja ne ei valitettavasti monella niin edes ole. Kylmä tosiasia on se, että asiakkaat ostaa sieltä mistä se on helpointa ja turvallisinta. Myös hinta ratkaisee monen kohdalla, mutta se ei ole monelle kuitenkaan se tärkein peruste, eli hinnalla ei välttämättä kannata pienempien lähteä kilpailemaan ja syömään omaa katettaan, vaan muilla keinoin.

LainaaNimenomaan, siis sääli. Kun pääsee tuollaiseen asemaan, niin ei enää tarvitse palvella asiakkaita tai oikein muutakaan.

Verkkokaupalta saa kyllä palvelua siinä missä muiltakin. Joulun alla tilasin useita tarjoustuotteita, mutta kun yksi tuote pääsi loppumaan, ottivat he minuun itse yhteyttä ja pahoittelivat tilannetta. He tarjosivat loppuneen tuotteen tilalle vaihtoa ja alennusta jostakin toisesta tuotteesta. En tosin jaksanut silloin asiaan perehtyä ja minulla on vielä siellä sama tilaus alla, jossa on siis tuo loppunut tuote. Muut tuotteet on varattu tilaukseen, mutta ainakin toistaiseksi tilaus on vielä varattuna. Pitäisi kai katsoa jokin vastaava tuote tai poistaa loppunut tuote tilauksesta :)

weatherc

LainaaItsekin haluaisin tukea, mutta en jaksa sitäkään, että ostan tuotteen aina eri paikasta.
Noh, Multitronicista esim. on viime aikoina löytynyt kaikki mitä täällä on tarvittu tuolta saralta, ja useasti halvemmalla mitä verkkiksestä, jos sitä edes on ollut siellä varastossa muuta kun nollaa :)

LainaaVarsinkin pienten ostojen kanssa postikulut pitää olla pienet, muuten siinä ei ole mitään järkeä. Pienissä ostoissa Verkkokauppa onkin yleensä hyvin edullinen vaihtoehto kun lasketaan kokonaiskustannuksia.
Niin..Näin sitä vedetään kansaa höplästä...2€ postimaksu ja loput onkin leivottu siihen hintaan sisään katteen kera...Loppupeleissä voit maksaa enemmän jos "tarjotaan" halpa postimaksu koska se leivottu osuus on kuitenkin jonkinlainen keskiarvo siitä täydestä maksusta per tuote eikä se todellinen postimaksu. Eli kyllä sä joka tapauksessa maksat sen kokonaisena. Ei se putiikki mikään hyväntekeväisyyslaitos ole...



J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 21:32
On, niinhän se on kaikessa mitä ostat, mutta jos kysyt niin ettei mitenkään jää epäselväksi että osat tulevat samaan projektiin mitä luonnollisesti mainitset jos alat kyselemään sellaista kun eihän se kauppias ajatuksia osaa lukea, niin siltä osin vastuu siirtyy kyllä kauppiaalle jos vastaa kyllä eikä siltikään sovi ja ovat mielestäni velvollisia vaihtamaan sopivaan osaan veloituksetta. Sehän onkun menisit ostamaan Bemariin talvirenkaita ja myyvät sulle Fiatin renkaat.

Ehkä käytin turhaa kärkevää näkemystä, pahoittelen.
Eikö tuossa ole silloin juuri se taktiikka, että kysyy ensin ja ostaa sitten, jos osat sopii? Silloin siinä ei ole mitään epäselvää, mutta luonnollisesti firman varmaan kannattaisi jotain vastatakin, jos asiakkaan haluaa ostavan tuotteita, joita on myymässä. Jos vastaus jotain totaalista Epyktiä tai sen tyyppistä, että vastapäätä ei kaupanteko kiinnosta, on firmassa vika ja pahasti.

Jos firma suostuu keskustelemaan asiasta vasta siinä vaiheessa, kun kyse on takuusta piiriin menemisestä, jokin kusaisee asiakaspalvelun osalta kintuille niin että maa on neliömetrin alueelta märkä.
Sehän olisi silloin verrannollinen siihen, että menet kävellen tuollaiseen PC-kauppaan, mutta kukaan ei sinua palvele, ellet ole jo ostanut ko. firmasta tavaraa ja tulet tiskille takuuasioissa. Järjettömältähän tuo kuulostaa jo lähtökohdaltakin.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 21:32
Tämäkin kannatta muistaa (Otettu Multitronicin ehdoista):
Lainaa
... asiakkaalla on yleisten Koti- ja postimyyntiehtojen mukaan oikeus perua kauppa 14 päivän sisällä jos alla olevat ehdot täyttyvät.
Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin kaupassa oston yhteydessä. Hänellä on oikeus avata pakkaus, tutustua ohjekirjoihin ja kokeilla tuotetta menettämättä palautusoikeutta.Palautusoikeus päättyy kun otat tuote käyttöön.....
Tuo palautusoikeus koski myös (ihme ja kumma) tuota meitin dedikoitua palvelinta kun sen otin :)

Aivan. Tuo on totta ja pitäisi toimia suoraan sellaisenaan. Tietysti asia on erikseen, jos ostat koneen osat tipoittain niin, että ensimmäisten osien 14 päivän peruutusoikeus on umpeutunut - sitten on homma jo kimurantimpi.

Muistan, että eräässä suuressa tietokoneliikkeessä, tuossa oli vielä joku keksitty lisäpykälä, että laitteen tulee olla käyttämätön, eli sinetit tulee olla kunnossa, tai laite katsotaan käyttöönotetuksi ja sitä koskevat takuuhuollon ehdot. Siitä taitaa olla jopa ihan oma bloginsakin netissä...

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 21:32
Se jos onnistut hajoittamaan osan kasatessa (al´a vasaralla muisti paikalle kun ei tahdo sopia:)) niin sehän on aina kasaajan moka.

Totta. Vasaran jos ottaa asennustyökaluksi PC-kasaukseen, jokin ei ihan natsaa. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Helsingissä: 18.06.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
1 ukkospäivä, joka
1 Näkö- ja kuulohavainnoin
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaEhkä käytin turhaa kärkevää näkemystä, pahoittelen.
Eikö tuossa ole silloin juuri se taktiikka, että kysyy ensin ja ostaa sitten, jos osat sopii? Silloin siinä ei ole mitään epäselvää, mutta luonnollisesti firman varmaan kannattaisi jotain vastatakin, jos asiakkaan haluaa ostavan tuotteita, joita on myymässä. Jos vastaus jotain totaalista Epyktiä tai sen tyyppistä, että vastapäätä ei kaupanteko kiinnosta, on firmassa vika ja pahasti.
Juuri tätä olen koko ajan tarkoittanut :)

Lainaa
Muistan, että eräässä suuressa tietokoneliikkeessä, tuossa oli vielä joku keksitty lisäpykälä, että laitteen tulee olla käyttämätön, eli sinetit tulee olla kunnossa, tai laite katsotaan käyttöönotetuksi ja sitä koskevat takuuhuollon ehdot. Siitä taitaa olla jopa ihan oma bloginsakin netissä...
Tää on just se hämärä siinä että missä se raja oikeasti kulkee. Tietenkin pikkasenkin epäilevä asiakas kysyy tuostakin tyliin "avaan prossun boxin ja koitan asettaa paikalleen muttei sovi" ja jollei selkeätä vastausta tule niin eikun "next".


Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 22:11
Niin..Näin sitä vedetään kansaa höplästä...2€ postimaksu ja loput onkin leivottu siihen hintaan sisään katteen kera...Loppupeleissä voit maksaa enemmän jos "tarjotaan" halpa postimaksu koska se leivottu osuus on kuitenkin jonkinlainen keskiarvo siitä täydestä maksusta per tuote eikä se todellinen postimaksu. Eli kyllä sä joka tapauksessa maksat sen kokonaisena.

Siis tarkoitin totta kai yhteissummaa postikulujen kera. Silloinhan ei sillä ole niin merkitystä vaikka olisi kalliimmat postikulut, jos itse tuote on tarpeeksi edullinen, tosin silloinkin ei mielellään maksa 14€ kiinteitä postikuluja. Onneksi kiinteät postikulut ovat pikku hiljaa hävinneet sinne mistä tulivatkin.

Isoilla kaupoilla on todennäköisesti jonkinlainen edullisempi sopimus Postin kanssa. Tosin ihan kuin muistaisin, että Verkkokauppa olisi siirtänyt postikuluja myös hintoihin, jotta saadaan asiakastaparemmin palvelevat hinnat, eli näet jo hinnassa sen, että paljon lisäkustannuksia siihen päälle ei enää tule. Mutta voin olla väärässäkin tässä asiassa. Joka tapauksessa jos tietenkin se yhteissumma ratkaisee, mutta tuntuu kuitenkin typerältä maksaa yli 10€ postikuluja pienistä tilauksista oli tilaus sitten kuinka halpa tahansa.

LainaaEi se putiikki mikään hyväntekeväisyyslaitos ole...

Samaa voi kysyä niiltä kaupoilta, jotka myyvät halvalla hinnalla. Miksi he myyvät niin halvalla? Miten on mahdollista myydä niin halvalla? Mitä palveluita he karsivat, jotta voivat myydä niin halvalla? Eli jostakin se halpa hinta on revittävä ja se on yleensä kaupan muista palveluista. Esimerkiksi juuri takuuhuollot tai muut palautukset on saatettu hoitaa ala-arvoisesti. Kaikki toimii hyvin siihen asti ennen kuin tuotteeseesi tulee vika. Sitten aletaan kyseenalaistamaan asiakasta ja eikä tuotepalautus ole sinulle välttämättä ilmainen.

Itse en kannata sitäkään, että myydään niin halvalla kuin mahdollista. Ihmiset eivät saisi tuijottaa pelkkää hintaa, vaan kokonaisuutta. Varsinkin meidän yrityksen alalla, eli leipomo- ja konditoriateollisuudessa jotkut toimijat saattavat yrittää myydä niin halvalla kuin mahdollista. Silloin väkisinkin jostakin karsitaan, yleensä laadusta. Meillä tuotteet on yleensä muita vastaavanlaisia tuotteita kalliimpia, mutta yritämme panostaa laatuun. Tosin hinnat ei meilläkään mitkään kalliit ole ja niitä ei voi edes verrata Helsingin keskustan tai kauppakeskusten kahviloiden hintoihin, jossa pieni täytetty leipä saattaa maksaa 7€.

Nyt mennään taas alkuperäisen aiheen ulkopuolelle niin, että heilahtaa, joten palataanpa kerta heitolla takaisin  ;D

Tuosta aiheesta, jossa väitetään kummalla on vastuu, asiakkaalla vai myyjällä, niin itse lähden aina siitä lähtökohdasta, että vastuu on sinulla. Mitään ei kannata ottaa liian varmasti, sillä mikään ei ole varmaa. Vähintäänkin pitää olla mustaa paperilla, muutoin ei ole mitään mahdollisuuksia väittää yhtään mitään suuntaan tai toiseen.

Tietokonekomponenteissa pitää itse olla yhteensopivuuksista tarpeeksi tietoinen. Se on lopulta asiakkaan vastuulla katsoa, että kaikki komponentit sopii yhteen. Ja vaikka myyvä olisikin valinnut sinulle sopivat osat, jotka eivät kuitenkaan sitten sovi, niin tällöinkin saattaa ongelmia tulla jos olet jo kerennyt avata sellaisen paketin, joss takaisinpalautus ei enää onnistu avaamisen jälkeen. En menisi täysin takuuseen, että tuollaisessa tilanteessa otettaisiin avattua pakettia vastaan, vaikka virheen on siis tehnyt myyjä. Uskoisin kuitenkin asian onnistuvan, mutta mitään ei kannata ottaa itsestäänselvyytenä.