Uutiset:

20.08.2025
FinWX:n sivuston toimintahäiriöinen serveri korvataan uudella

Työt serverin korvaamiseksi uudella serverillä ovat aloitettu.

Lue korvaustyöstä lisää täältä.
FinWX:n ylläpito pahoittelee sivuston toimintahäiriöstä aiheutunutta haittaa.

Main Menu

Tietokoneen sippaamisen varmimmat ennusmerkit?

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 27.12.2011, 20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

weatherc

LainaaIsoilla kaupoilla on todennäköisesti jonkinlainen edullisempi sopimus Postin kanssa.
Tässä se suuri ongelma just onkin. Puljulla pitää olla X myyntiä ennen kun edes saa koko sopparin postin kanssa, eikä se ihan mikään kovinkaan pieni ollut kerran piruttain kyselin.

LainaaSamaa voi kysyä niiltä kaupoilta, jotka myyvät halvalla hinnalla. Miksi he myyvät niin halvalla? Miten on mahdollista myydä niin halvalla?
Miksi Hetzner on yksi Euroopan halvimmista, jollei halvin, palvelintarjoaja Euroopassa ja silti luokitellaan yhdeksi parhaimmaksi ammattipiireissä? Eli, kyllä voit myydä hyvää halvallakin laadusta tinkimättä, jos vaan osaat.

Lainaa
En menisi täysin takuuseen, että tuollaisessa tilanteessa otettaisiin avattua pakettia vastaan, vaikka virheen on siis tehnyt myyjä.
Tästä olen 100% eri mieltä ja 99.95% varma että kuluttaja-asiamieskin olisi, jos myyjä on tehnyt virheen on kauppa aina velvollinen vaihtamaan tuotteen. Eli jos sulla on mustaa valkoisella että myyjä on sanonut että osat sopii muttei sovi niin niiden on pakko vaihtaa ne.


Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 21:32
Tämäkin kannatta muistaa (Otettu Multitronicin ehdoista):
Lainaa
... asiakkaalla on yleisten Koti- ja postimyyntiehtojen mukaan oikeus perua kauppa 14 päivän sisällä jos alla olevat ehdot täyttyvät.
Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin kaupassa oston yhteydessä. Hänellä on oikeus avata pakkaus, tutustua ohjekirjoihin ja kokeilla tuotetta menettämättä palautusoikeutta.Palautusoikeus päättyy kun otat tuote käyttöön.....

Tässä kannattaa olla joidenkin tuotteiden osalta hyvin varovainen. Kaikkia tuotteita ei pysty palauttamaan avauksen jälkeen eikä kaikilla tuotteilla ole itseasiassa edes palautusoikeutta. Muistaakseni OEM-version käyttöjärjestelmillä ei ole palautusoikeutta ollenkaan, varsinkaan jos ne on avattu. Tai no ohjelmistoja koskee yleensäkin se, että niitä ei missään nimessä saa avata tai muuten palautus ei onnistu. Tämä tietenkin sen takia, että asiakas näkisi tuotteessa olevan avaimen, joka itseasiassa on yleensä se, jonka vain tarvitset :). Ohjelmistot kun saa nykyään ladattua netistäkin.

Tuotteeseen ei myöskään yleensä saa tutusta aivan samalla lailla kuin ehkä kaupassa. Tuote pitää nimittäin olla käyttämätön. Eli saa katsella tuotetta ja ehkä koskeakin, mutta et käyttää. Eli jos ostat kameran, niin et saisi periaatteessa ottaa sillä kuvia tai palautusoikeus ei ole enää voimassa. Ongelmana tai asiakkaan etuna on se, että hyvin harvoin näitä tapauksia pystytään todentamaan, että onko tuotetta oikeasti käytetty.
Itse täytyy sen verran tunnustaa, että ostin kerran huvikseen verkkiksestä heidän halvimman Full HD videokameran ja pitihän sitä sitten tietenkin testata. Kuvanlaatu yllätti järkyttävyydellään, joten putsasin sormenjäljet sun muut ja pakkasin tuotteen erittäin huolellisesti ja laitoin palautusoikeudelle takaisin. Sain lopulta rahani takaisin hyvityksenä verkkiksen tilinhallintajärjestelmään :).

Eli tarkkana saa olla, vaikka yleensä kauppiaan on vaikea noita tapauksia todentaa. Sellaisiakin tapauksia on sattunut, että ollaan ostettu upouudet TV:t jääkiekon tai jalkapallon MM-kisojen ajaksi ja sitten palautettu takaisin 14 päivän sisällä. Mutta nykyään on kuulemma monissa telkkareissa jonkinlaiset laskurit, jotka huomaavat paljonko TV:lla on oikein katsottu.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 23:35
Miksi Hetzner on yksi Euroopan halvimmista, jollei halvin, palvelintarjoaja Euroopassa ja silti luokitellaan yhdeksi parhaimmaksi ammattipiireissä? Eli, kyllä voit myydä hyvää halvallakin laadusta tinkimättä, jos vaan osaat.

Hetzner saattaakin vähän kuulua tuohon "hyväntekijä-sarjaan"  ;). Ainahan voi myydä vaikka kuinka halvalla, mutta ei siinä vain ole mitään järkeä, jos et saa itse mitään tuottoa, tai jos tuotto on marginaalisen pieni. Ainahan voi hyväntekijä olla ja asiakkaat kiittävät, mutta kauppias ei välttämättä siitä paljon kostu.

LainaaTästä olen 100% eri mieltä ja 99.95% varma että kuluttaja-asiamieskin olisi, jos myyjä on tehnyt virheen on kauppa aina velvollinen vaihtamaan tuotteen. Eli jos sulla on mustaa valkoisella että myyjä on sanonut että osat sopii muttei sovi niin niiden on pakko vaihtaa ne.

Mutta kun asiat ei ole näin yksinkertaisia. Enkä itse jaksa lähteä tappelemaan ja aikaa kuluttamaan kyseisenlaisten tapauksien kanssa. Eli jos myyvä ei suostukaan, niin sitten saatat voittaa lopulta tilanteen, mutta oliko se järkevää siihen pistettyyn aikaan suhteutettuna? Eli lopulta asiakas saattaa luovuttaa jos ei jaksa lähteä asian kanssa tappelemaan.
Itse olen NIIN monta kertaa kuullut vastaavanlaisista tapauksista, että mielummin otan itse varman päälle. Kauppiaat osaavat oikeasti olla välillä v-mäisiä.

weatherc

#43
LainaaItse olen NIIN monta kertaa kuullut vastaavanlaisista tapauksista, että mielummin otan itse varman päälle. Kauppiaat osaavat oikeasti olla välillä v-mäisiä.
Noihin yleensä auttaa pieni kikka, nimittäin vihjasee lakimieheen yhteydenotosta niin alkaa homma sujumaan kummallisesti paremmin. Pätee aika moneen asiaan tässä maassa, valitettavasti... ;D
Se että kauppiaat hankaa vastaan on juuri sitä asiakkaan luovuttamis-väsyttelyä ettei tarvis korvata.
Jos myyjä tekee virheen niin se on sen myös korvattava

Kuluttajaliiton sivuilta:

LainaaJos tuotteessa tai palvelussa on virhe, kuluttajalla on oikeus hyvitykseen.

Tuotteessa on virhe kun se:

   on rikki tai siinä on valmistusvika
   ei sovellu käyttötarkoitukseensa
   ei vastaa näytettä, mallia tai annettuja tietoja
   ei kestä tavanomaisessa käytössä niin kauan kuin luvataan tai on aiheellista olettaa
   ei sisällä riittäviä käyttö- tai hoito-ohjeita

Jos myyjä sanoo että sopii muttei sovi niin se ei sovellu käyttötarkotuikseensa. Eikö?

Tai kuluttajasuojalaki

Lainaa13 § (13.12.2001/1258)
Tiedot tavarasta

Tavarassa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja tavaran ominaisuuksista tai käytöstä, jotka myyjä tai joku muu aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun on antanut tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L5P16

LainaaHetzner saattaakin vähän kuulua tuohon "hyväntekijä-sarjaan"
Tuskinpa jos rakentavat 100000 serverin datacentteriä.  :)

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 12.01.2012, 00:01
Noihin yleensä auttaa pieni kikka, nimittäin vihjasee lakimieheen yhteydenotosta niin alkaa homma sujumaan kummallisesti paremmin. Pätee aika moneen asiaan tässä maassa, valitettavasti... ;D

Saattaisi varmasti auttaa asiaa, mutta kuinka monella olisi rohkeutta ja viitsimystä lopulta lähteä oikeuteen ja kauppias on siihen valmis? Oikeudenkäynnit ei ole mitään mukavia juttuja ja lisäksi maksat itse aluksi kaikki asianajajakulut ja ne ei mitään halpoja ole. Vaikka olisin 100% varma voitostani, en jaksaisi sitä lähteä oikeuteen vääntämään. Sen verran rasittavia ja aikaa vieviä tapauksia ne ovat, varsinkin kun menevät aina hoviin, jota en itse henkilökohtaisesti ymmärrä. Miksi ns. lähes varmoille tapauksille edes annetaan valituslupaa? Turhaa rahojen haaskausta.

LainaaJos myyjä sanoo että sopii muttei sovi niin se ei sovellu käyttötarkotuikseensa. Eikö?

Tarkoitinkin lähinnä avattua pakettia. Ja sanoin, että silloinkin kauppias todennäköisesti ihan kiltisti ottaa tuotteen vastaan ja vaihtaa sen sopivaan, mutta varma asia tämä ei ikinä ole. Ja sen takia näitä ongelmia välttäen kannattaa itse ottaa asiasta selvää jos se vain on mahdollista.

weatherc

#45
LainaaVaikka olisin 100% varma voitostani, en jaksaisi sitä lähteä oikeuteen vääntämään.
Tuskin se kauppiaskaan jos tietää häviävänsä.

LainaaJa sen takia näitä ongelmia välttäen kannattaa itse ottaa asiasta selvää jos se vain on mahdollista.
Se on totta mutta on sillä myyjälläkin vastuu jos olet siltä etukäteen kysynyt.

Tuossa kun pläräsin tuota lakia niin,se että rikottua sinettiä ei voi paluttaa koskee muuten vain ääni- tai kuvatallenteita taikka tietokoneohjelmia lain mukaan.

Löytyi myös tällainen kohta:
LainaaSopimusehto, joka poikkeaa tämän luvun säännöksistä ostajan vahingoksi, on mitätön, jollei jäljempänä toisin säädetä.
Eli mun käsittäkseni kakki ne ehdot jotka kaupat ovat keksineet jotka ei vastaa tuota lakia ja ovat "ostajan vahingoksi" ovat mitättömiä lain mukaan.

LainaaTarkoitinkin lähinnä avattua pakettia.
Löytyi myös kohta kuluttajaasiameihen sivuilta että:
LainaaYritys ei voi evätä peruuttamisoikeutta sillä, että pakkaus on avattu.

weatherc

#46
Tässä vielä ihan selkokielinen otos kuluttujaasiamiehen sivulta siitä jos kysytty ja ei sovi:

LainaaTavarassa on virhe esimerkiksi silloin, kun

   tavarassa on valmistusvirhe
   tavara ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu
   tavara ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
   tavara ei ole pakattu asianmukaisella tavalla sen säilyttämiseksi tai suojaamiseksi
   tavara kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa
   tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä
   tavara ei täytä turvallisuusvaatimuksia

Eli ei ole kauppiaalla nokan koputtamista siinä vaiheessa.

Verkkiksen TOS:ssa löytys seuraavanlainen kohta koskien itse kootut purnukat:
LainaaVirheeksi ei katsota yhteensopivuusongelmaa, ellei asiakas ole nimenomaisesti ostohetkellä todistettavasti ilmoittanut Verkkokauppa.com Oy:lle yhteensopivuustarpeesta.
Eli jos mainitset että pitää sopia niin ovat heidän vastuulla että sopivat.

weatherc

Kannattanee muistaa myös se että yrityksen nimissä olevissa kaupoissa pätee ihan eri pykälät kun kuluttajana (yksityishenkilönä) tehdyissä kaupoissa, ja, palvelukin voi olla piikkasen eri tasoa.
Eli Snowi, kuinka monta noista sun 55 tapauksesta on yrityksen nimissä tehtyjä? Tässä kun oli kyse nimenomaan kuluttaja-kaupoista jossa pätee nuo edellisissä viestessäni olevat pykälät jotka järkevät kauppiaatkin tietävät vallan hyvin.

weatherc

#48
LainaaJa toisaalta tuolla saattaa saada aikaan myös sen, että se viimeinenkin mahdollisuus selvittää asia ns rauhanomaisesti on mennyttä. Riippuu ihan siitä vastapuolesta. Ja itse mainitsisin kyllä paljon mielummin kuluttaja-asiamiehen lakimiehen sijaan. Lakimies osaa toki lain, mutta muuten on aika voimaton ilman asian viemistä oikeuteen. Kuluttajaneuvontakaan ei toki voi mitään määrätä, mutta sieltä on mahdollisuus saada jonkinlaisia ratkaisuehdotuksia ja näitä sentään jonkinlaisella prosentilla kauppiaatkin noudattavat.
Lakimies oli ehkä väärä valinta tuossa mutta idea oli juuri tuo että vihjaisu jollekkin viranomaiselle kuten kuluttaja-asiamieheen voi saada asiat kummasti sujumaan paremmin koska silloin kauppaiskin huomaa että kyseistä asiakasta ei välttämättä viedäkkään kun sikaa säkissä. Tosin, jos tuhon menisi niin jäisi kyllä meikäläisellä viimeiseksi kaupaksi kyseisessä puljussa.

Toisaalta, viesti tyyliin "taidanpa kysäistä tutulta lakimieheltä miten nämä pykälät oikeasti menee" on aina tähän asti auttanut asiaan, viimeksi eräässä asuntokaupassa jossa välittäjä rupesi keskimään ihan omiaan..Kummasti muuttui ääni kellossa sen jälkeen...

LainaaSiis kauppiaat tietävät, mutta monesti ilmeisesti testaavat, tietääkö myös asiakas. Niin vaikeaa on välillä jonkin yksinkertaisenkin asian hoitaminen.
Se on totta. Mutta se loppuisi aika nopeasti jos tietäsivät että asiakkaat ovat varpaillaan eikä hyväksyisi kaikkea tuubaa mitä ne yrittävät keksiä. Mutta niin kauan kun osa asiakkaista "tyytyy kohtaloonsa" niin niin kauan tuo testaaminen tulee jatkumaan, valitettavasti.

LainaaJa jos haetaan Suomen rajojen ulkopuolelta luotettava liike ja sen tarjonta, niin: http://www.cameranu.nl/nl/digitale-cameras/canon/compact-camera/canon-powershot-g12/h254_118_127944/ (399e)
Olen huomannut Suomen elektroniikkahinnat (poislukien esim. eräät sääasemat,hrmm..) ovat loppujen lopuksi monesti ihan kilpailukykyiset ulkoimaihin verrattuna jopa joskus törmännyt myös sellaiseen että jopa huomattavastikkin halvemmat.
Mutta tuossa ihan tyyppiesimerkki kyllä, Suomessa hinta alkaa 4 tai 5:lla kun on se kummallinen "Itämerilisä" laitettu päälle ja mantereella 3:lla, eikä se 3-4% ero ALV:ssa kaikkea selitä...

Snowi

#49
Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 12.01.2012, 16:43
Kannattanee muistaa myös se että yrityksen nimissä olevissa kaupoissa pätee ihan eri pykälät kun kuluttajana (yksityishenkilönä) tehdyissä kaupoissa, ja, palvelukin voi olla piikkasen eri tasoa.
Eli Snowi, kuinka monta noista sun 55 tapauksesta on yrityksen nimissä tehtyjä? Tässä kun oli kyse nimenomaan kuluttaja-kaupoista jossa pätee nuo edellisissä viestessäni olevat pykälät jotka järkevät kauppiaatkin tietävät vallan hyvin.

Ei ainuttakaan. Kaikki on omia hankintoja. Yrityksen hankintoja en edes tiedä, sillä ne yleensä hoitanut isobroidini. Kuitenkin joskus nähnyt hänen tilaushistoriaansa Verkkokauppa.comista, niin se vasta iso onkin omaan verrattuna, joten siellä niitä hankintoja on varmaankin lähemmäs 100. Mutta kuten sanoin, se on täysin erillinen tili, eikä ole kytköksissä omaani.

Mutta en tiedä mikä teillä on mennyt vikaan vai onko vain ennakkoluuloja kyseistä liikettä kohtaan, mutta itsellä on kaikki toiminut kuin rasvattu. Paitsi kuten sanoin tuo Sims2 peli aikoinaan.
Joskus 2000-luvun alussa en tilannut ollenkaan verkkiksestä, vaan tuli tilattua ja selailtua kauppoja ympäriinsä. Kerran kun tilasin muistaakseni jonkun autopelin ensimmäisen kerran yhdestä pikkuliikkeestä, niin se tilaus meni heti alkuunsa mönkään. Heille ei ollutkaan peliä enää varastossa ja eivät kuulemma sitä enää saaneetkaan. Mutta olivat kyllä hyvin ystävällisiä ja lähettivät lopulta korvaukseksi tuollaisen CD:n, jossa on kerrottu erilaisista perhosista ja muista vastaavista hyönteisistä  ;D. Tämäntapaisia ei ole juurikaan sattunut verkkiksen kanssa ja se on varmaankin se luotettavuus ja toimivuus minkä takia sieltä tilaan.

Ai niin se pitää vielä useiden yrityksien tilanteessa mainita, että ALV:it saa vähennettyä vain kotimaisista laskuista, joten silloin tulee luonnollisesti tilattua vain kotimaasta, siis yrityksen tapauksessa. Harvoilla on mahdollisuutta vähentää verot ulkomaisista kaupoista.