Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Tietokoneen sippaamisen varmimmat ennusmerkit?

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 27.12.2011, 20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 18:19
Sanoisn että bling-blingiä eli tapettia on runsaasti kyseisen puljun kauppasoftassa. Saahan kaupan kun kaupan näyttämään vaikka miltä pienellä css:llä. :)

En tarkoita pelkästään sivuston ulkonäköä, joka tosin alkuun vaati vähän totuttelemista vanhaan nähden, joka oli jo hyvin toimiva paketti. Mutta jos nyt oikein rehellisiä ollaan, niin ei esimerkiksi Multitronicin sivuston käytettävyys ole millään verkkokaupan tasolla. Kyllähän se sekavampi on, siitä ei pääse mihinkään ja silloin selkeä tyyli yksinkertaisesti miellyttää enemmän asiakkaita. Mutta enemmänkin kyse on heidän hallintajärjestelmästä. Multitronicilla sellaista ei ole ilmeisesti ollenkaan ja Jimmsilläkin on aika köykäinen sellainen.

Lainaa
Se on todella sääli että se pikkuhiljaa on saanut lähes "määrävän markkinaaseman" tässä maassa, ainakin mukamas suosiossa. Luulen toki että moni ostaa sieltä vaan siksi ettei paljon vaihtoehtoja ole.

Samaa mieltä olen siinä, että ikinä ei ole hyvä jos yksi vie lähes kaikki markkinat. Mutta tuota lausetta, että vaihtoehtoja ei ole, en oikein ymmärtänyt. Vaihtoehtojahan on älyttömästi, mutta yleensä ostetaan sieltä, jossa homma on aiemminkin toiminut ja jossa ostaminen on helppoa. Tietenkin tähän vaikuttaa paljon myös se mihin verkkokauppoihin on jo valmiiksi rekisteröitynyt. Itsellä on tunnukset Verkkokaupassa, joten se helpottaa tietenkin asiaa. On tunnukset myös Jimmsillä ja muutamassa muussa. Mutta pyrin olemaan turhaan rekisteröitymättä miljoonaan eri paikkaan ja välttää omien tietojen antamista.

LainaaSiksi juuri vältän pisimpään mahdollista sieltä ostamista ja ostan muualta. Näin tuetaan noita pienempiä joista joku toivottavasti nousis pistämään edes pikkasen hanttiin verkkikselle. Sen hinnat kun ei läheskään aina ole halvimmat, päinvastoin.

Itsekin haluaisin tukea, mutta en jaksa sitäkään, että ostan tuotteen aina eri paikasta. Jos nimittäin verrataan Verkkokaupan ja vaikka Jimmsin valikoimaa ja varastoa, niin kyllä tuote yleensä Verkkokaupasta kuitenkin löytyy. Eli taas tullaan vähän siihen, että pienempien on hankala pitää yhtä isoa valikoimaa ja varastoa kuin Verkkokaupan, mutta se on se asia, joka usein myöskin ratkaisee. Jos tilaan vaikka uuteen koneeseen osat, niin takuiden ja yleisen helppouden takia pyrin tilaamaan kaikki samasta paikasta kuin viidestä eri paikasta.
Hinnat Verkkokaupassa ei välttämättä ole aina halvimmat, mutta aina ei ole välttämättä järkeä metsästää sitä halvinta vaihtoehtoa, koska joudut ehkä tilaamaan tuntemattomista kaupoista, etkä tiedä miten takuut ja huollot niissä toimii. Sitten on tietenkin yleinen helppous, varsinkin jos tilaa useita tuotteita samaan aikaan. Mielestäni ei ole mitään järkeä tilata niitä enempää kuin kahdesta eri paikasta.

Itsellä on myös useita kokemuksia, joissa Verkkokaupan hinta on ollut kaikista halvin tai sitten erittäin lähellä halvinta. Heti mieleen tuleva esimerkki on tuo sääkameran tilaus. Sain sen noin 200€ halvemmalla kuin alan erikoisliikkeistä olisin saanut, enkä löytänyt mistään muualtakaan sitä halvemmalla. Ero muihin oli huomattava.
Totta kai eroja hinnoissa on, mutta niin on kaikilla kaupoilla. Yksi kauppa tuskin tarjoaa aina halvinta vaihtoehtoa.

LainaaTuo vaatii sellaisen varaston johon ei läheskään kaikilla ole varaa, enkä näe mitää hinkua siinä, joko asiakas ostaa tai ei osta, thats it.

Tämä on totta ja se onkin silloin hankala tilanne muille kaupoille. Tuo ominaisuus on kuitenkin sen verran kova, että vaikea sitä on kieltääkään. Saatan itse nimittäin tehdä niin, että varaan tuotteen vain varmuuden vuoksi Verkkokauppaan ja samalla saatan etsiä sitä muualta. Tuli tuote sitten verkkikseen tai ei, voin helposti perus tilauksen. Se jää heillä sitten varastoon, mutta saavat sen yleensä varmasti myytyä, ellei kyse ole hyvin kalliista tai harvinaisesta tuotteesta. Muutenkin en välttämättä jaksa maksaa tilaus heti, vaan pistän sen tilaukseen ja katson josko osat tulisi. Tällä tavalla voisi laittaa useampaan kauppaan tilaukseen menemään ja katsoa mikä tulee ensin ja perua loput :). Mutta tosiaan muilla tätä ominaisuutta ei taida olla ja ymmärrän sen oikein hyvin.

LainaaOletko ihan varma että verkkiksen varastosaldo pitää aina 100%sesti paikkansa?

Omalla kohdallani kyllä olen. Ja ei voi olla sattumaakaan, sillä tilauksia on vuodesta 2004 lähtien kertynyt 55 kappaletta. Voin rehellisesti sanoa, että ainuttakaan ongelmaa ei tilauksen kanssa ole ollut, paitsi kerran kun Sims2 PC-peli olikin PS2 versio. Muuten on aina tullut prikuullen oikea tuote ja ilman mitään muitakaan ongelmia. Varastosalso on pitänyt omalla kohdallani aina paikkansa ja tuote on varattu välittömästi minulle jos se on varastossa ollut. Edes tuota ominaisuutta ei ole kaikissa kaupoissa, vaan tuote saatetaan varata vasta sitten kun käsittelijä sen näkee. Verkkokaupassa on useasti ollut sellainen tilanne, että saldo on näyttänyt yhtä(1) ja kun olen tilannut tuotteen se on varattu minulle välittömästi ja samalla tuotteen kohdalle on ilmestynyt varastosaldoksi 0 ja uusi toimitusaika. Eli täysin reaaliaikainen systeemi.

Verkkokauppa ei myöskään harrasta sitä varastosaldosysteemiä, jota harrastaa esim. Jimms ja Multitronic, eli omana varastona näytetään maahantuojan varastoa. Tuo on yleinen asiakkaita houkuteltavaksi tarkoitettu keino, mutta se oma varasto ja maahantuojan varasto pitäisi ehdottomasti erottaa toisistaan. Tämän takia Verkkokaupan lupaamat toimitusajat pitävät yleensä hyvin kutinsa. He jopa varmuuden vuoksi ilmoittavat vähän pidemmät toimitusajat, jotta asiakas ei hermostuisi. Yleensä Verkkokaupan 2-4 viikkoa tarkoittaa noin yhtä viikkoa, vähän tilanteesta riippuen. Kokemusta tuostakin on älyttömästi.

Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 11.01.2012, 19:48
Aika monta liikettä on itse jättänyt väliin juurikin kulujen osalta. Ei kiinnosta ostaa kympin tavaraa ja maksaa kahta postikuluina. Varsinkin, kun sen pikkukilkkeen saa maailmalta halvemmalla, jos vaan on aikaa odottaa.

Sama homma täälläkin. Varsinkin pienten ostojen kanssa postikulut pitää olla pienet, muuten siinä ei ole mitään järkeä. Pienissä ostoissa Verkkokauppa onkin yleensä hyvin edullinen vaihtoehto kun lasketaan kokonaiskustannuksia.
Otin aivan sattumalta ensimmäisenä mieleeni juolahtaneen tuotteen, tosin hinnaltaan ei kovin pieni mutta kooltaan ei kovin iso. Tuote on CANON POWERSHOT G12.
Verkkokauppa.comissa hinta on 479,90€ ja postikulut alkaen 0,90€ ja lähimpään postiin 2€.
Multitronicissa hinta on 539,65€ ja halvimmat postikulut 5,50€.
Jimms ei kameroita myy.

Mutta jos puhutaan hinnaltaa hyvin pienistä ostoista, niin silloin postikulut on merkittävä tekijä.

LainaaToimitusnopeuden suhteen nopeampiakin on ollut ja nythän tuosta nopeudesta on varsinkin joulun alla keskusteltu paljon. Jos jää tavaksi, ettei muka osata varautua, niin kyllä se karsii taatusti ostajia.

Joulun alla heillä oli tosiaan isoja ongelmia toimitusten kanssa muutosta johtuen. Meilläkin oli firmalla uuden koneen tilaus Verkkokaupassa juuri viime jouluna ja silloin sekoili heidän varastonsa oikein kunnolla. Alkuun näytti, että olisi vain yksi tuote puuttunut, mutta lopulta näyttikin että lähes mitään ei oltu varattu meidän tilaukseen. Tuotteet olivat kyllä ilmeisesti jotenkin varattu tilaukseen, mutta järjestelmä oli täysin sekaisin. Tilauksessa oli vähän harvinaisempi täysin puhtaan valkoinen kotelo ja sen saaminen sitten kesti. Lopulta toimitus kesti noin kuukauden. Mutta tosin koteloa ei löytynyt mistään muualtakaan Suomesta, joten olisi pitänyt odottaa joka tapauksessa. Nyt ovat saaneet taas varastonsa toimimaan.
Yrityksille on tärkeätä, että tilauksen saa laskulla ja myös se on Verkkokaupalla hyvin hoidettu. Läheskään joka paikasta ei laskulla saa ja silloin se karsii automaattisesti suurimman osan yrityksistä pois, sillä yleensä tilataan vain laskulla. Meidänkään yritys ei ikinä - tai no hyvin harvoin - tilaa muulla kuin laskulla.

LainaaKyllä... Se näyttää joka ainoan tuotteen kohdalla reaaliaikaisesti nollaa. Syy, miksi varsinkin viimeaikoina on alkanut ottaa entistä pahemmin päähän koko liike.

Valitettavasti tälläinen näyttäisi tilanne olevan usean tuotteen kohdalla, varsinkin vähän harvinaisempien, mutta aivan sama tilanne on kaikilla kaupoilla. Totta kai saatat löytää kaupan, jossa tuote lopulta on varastossa. Kuitenkin jos verrataan vain yhtä kauppaa vain johonkin tiettyyn kauppaan, niin silloin Verkkokaupan varasto on todennäköisesti kattavampi, johtuen luonnollisesti yrityksen resursseista hankkia tavaraa varastoon.

LainaaItse näen tuon niin, että mokoma on päässyt kasvamaan liian suureksi ja kilpailu on sitäkautta kovin vaikeaa. Valitettavasti.

Samaa mieltä tässä asiassa. Mutta kun on se sen verran helppoa tuolta tilata, että sen helppouden takia ei välttämättä jaksa edes muita paikkoja katsoa. Tosin yleensä isommissa tilauksissa yritän katsoa muitakin kauppoja, mutta takuiden ja huollon takia tilaan lopulta kaikki yleensä samasta paikasta. Verkkokaupalla on takuut ja huoltokin toiminut ainakin omalla kohdallani, jolloin luetettavuus yritystä kohtaan kasvaa eikä uskalla välttämättä ottaa riskiä pienempien putiikkien huoltojen kanssa, ne kun saattavat olla suoraan ala-arvoisia. Eikä asiakasta välttämättä uskota, jos tuota ei ole mennyt rikki sinun käytössä vaan kuuluisi takuun piiriin. Itselle on muutama tälläinen tapaus sattunut pienemmän putiikin kanssa ja se tietenkin herättää epäluottamusta.

Eri asia on jos tieten tahtoen tukee pienempiä kauppoja mikä taas aiheuttaa sinulle enemmän työtä, niin se on mielestäni hieno asia. Meidän yritys kuuluu leipomo- ja konditoria-alalla sinne pien/keskiluokkaan. Mutta tosin meillä tilanne on vähän erilainen, sillä valmistamme omia tuotteita eikä niitä saa mistään muualta. Tosin vastaavanlaisia kyllä, mutta ei saman makuisia. Itse mieluiten tuen pienempiä yrityksiä, mutta pakko myöntää että helppouden takia tulee Verkkokaupasta useasti ostettua. Olisi se paljon työläämpää rekisteröityä tai kirjoittaa omat tiedot joka paikkaan ja sinun täytyy myös maksaa tilaus välittömästi.

LainaaTuurilla jopa jollain paikallisella, jolloin tavaraa saa oikeasti hetikin, eikä vaan tilaamalla.

Klaukkalan yrittäjillä on tapana tukea toisiaan, mutta yleensä näissä pienissä elektroniikkaa tai muuta vastaavaa myyvissä yrityksissä on ongelmana se saatavuus. Silloin tuote joudutaan tilaamaan maahantuojalta ja siihen ei välttämättä ole aikaa. Sen takia on lähes pakko turvautua isompiin yrityksiin.

LainaaKyllähän sitä tavaraa on tottakai paljon, mutta ottaa päähän sen heti tarjollaolevan etsiminen muun joukosta. Sekin vielä menee, jos listoilla on tavaraa, joka on oikeasti tulossa jossainkohtaa. Sensijaan selvästi poistuneet tuotteet listalla pistävät lähinnä ärsyttämään.

Jonkun verran on listoilla tavaraa, joita ei enää myydä tai valmisteta, mutta ainakin ne silloin ilmoitetaankin niin, että asiakas tajuu olla niitä ostamatta. Pienemmissä kaupoissa on itselle käynyt niin, että varastosaldo on muka näyttänyt plussaa, mutta todellisuudessa ei heillä mitään varastossa ole ollut. Silloin sitä vasta hermostuukin ja syö muiden kunnolla asiansa hoitavien pienempien liikkeidenkin uskottavuutta. Itsellä on ehkä liikaa huonoja kokemuksia pienistä liikkeistä, vaikka usein on toki kaikki mennyt hienostikin.

LainaaJos palvelu ei pelaa, niin se on kiitos hei ainakin itsellä. Siis jos suinkin joku vaihtoehto on. Liian usein kyllä se palvelu tosiaan on unohdettu. Ei tunnuta ymmärtävän sillä olevan merkitystä ainakin siinäkohtaa, jos varasto on pienempi jne.

Palvelu on äärimmäisen tärkeä asia. Mutta jos kaikki toimii loistavasti täysin automaattisesti, niin silloinhan asiakkaan ei tarvitse edes ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Ei voi olla sattumaa, että Verkkokaupan asiakaspalveluun on minun täytynyt ottaa hyvin harvoin yhteyttä. Pienempien kauppojen asiakaspalveluun on useimmiten tullut otettua yhteyttä sen takia, että kysynyt kauanko toimitus vielä kestää. Ja tässä tullaan taas tohon tilinhallintajärjestelmään. Sieltä oman tilauksen tila on niin näppärä tarkistaa, että samanlainen seurantasysteemi pitäisi olla kaikilla verkkokaupoilla vakiona.

Itse en ikinä kaipaa palvelua tuotteita koskien, sillä otan aina itse selvää tuotteista. Sen takia en ostakaan tuoteita ikinä marketeista, sillä saattaisin hyvinkin tietää haluamistani tuotteista enemmän kuin myyjä, jolloin koko palvelu olisi vain ajanhukkaa.

LainaaJotenkin mokoma pääsi liian suuren asemaan ja nyt se suosio johtuu kyllä isolta osalta juuri siitä. Sama, mitä S- ja K-ryhmä. Vaikea on pienemmän kilpailla siinäkohtaa, kun kilpailija(t) vievät markkinat. Ja kun on tarpeeksi iso, niin voidaan tarpeen vaatiessa harrastaa alle omien myyntiä ja muuta sen pienemmän kannalta hankaloittavaa.

Tämä on valitettava tosiasia, mutta pienempien liikkeiden pitäisi keksiä muita asiakkaita houkuttelevia juttuja. Helppoa niiden keksiminen ei ole, mutta aina kannattaa yrittää. Mutta perusasiat pitää olla kunnossa ja ne ei valitettavasti monella niin edes ole. Kylmä tosiasia on se, että asiakkaat ostaa sieltä mistä se on helpointa ja turvallisinta. Myös hinta ratkaisee monen kohdalla, mutta se ei ole monelle kuitenkaan se tärkein peruste, eli hinnalla ei välttämättä kannata pienempien lähteä kilpailemaan ja syömään omaa katettaan, vaan muilla keinoin.

LainaaNimenomaan, siis sääli. Kun pääsee tuollaiseen asemaan, niin ei enää tarvitse palvella asiakkaita tai oikein muutakaan.

Verkkokaupalta saa kyllä palvelua siinä missä muiltakin. Joulun alla tilasin useita tarjoustuotteita, mutta kun yksi tuote pääsi loppumaan, ottivat he minuun itse yhteyttä ja pahoittelivat tilannetta. He tarjosivat loppuneen tuotteen tilalle vaihtoa ja alennusta jostakin toisesta tuotteesta. En tosin jaksanut silloin asiaan perehtyä ja minulla on vielä siellä sama tilaus alla, jossa on siis tuo loppunut tuote. Muut tuotteet on varattu tilaukseen, mutta ainakin toistaiseksi tilaus on vielä varattuna. Pitäisi kai katsoa jokin vastaava tuote tai poistaa loppunut tuote tilauksesta :)

weatherc

LainaaItsekin haluaisin tukea, mutta en jaksa sitäkään, että ostan tuotteen aina eri paikasta.
Noh, Multitronicista esim. on viime aikoina löytynyt kaikki mitä täällä on tarvittu tuolta saralta, ja useasti halvemmalla mitä verkkiksestä, jos sitä edes on ollut siellä varastossa muuta kun nollaa :)

LainaaVarsinkin pienten ostojen kanssa postikulut pitää olla pienet, muuten siinä ei ole mitään järkeä. Pienissä ostoissa Verkkokauppa onkin yleensä hyvin edullinen vaihtoehto kun lasketaan kokonaiskustannuksia.
Niin..Näin sitä vedetään kansaa höplästä...2€ postimaksu ja loput onkin leivottu siihen hintaan sisään katteen kera...Loppupeleissä voit maksaa enemmän jos "tarjotaan" halpa postimaksu koska se leivottu osuus on kuitenkin jonkinlainen keskiarvo siitä täydestä maksusta per tuote eikä se todellinen postimaksu. Eli kyllä sä joka tapauksessa maksat sen kokonaisena. Ei se putiikki mikään hyväntekeväisyyslaitos ole...



J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 21:32
On, niinhän se on kaikessa mitä ostat, mutta jos kysyt niin ettei mitenkään jää epäselväksi että osat tulevat samaan projektiin mitä luonnollisesti mainitset jos alat kyselemään sellaista kun eihän se kauppias ajatuksia osaa lukea, niin siltä osin vastuu siirtyy kyllä kauppiaalle jos vastaa kyllä eikä siltikään sovi ja ovat mielestäni velvollisia vaihtamaan sopivaan osaan veloituksetta. Sehän onkun menisit ostamaan Bemariin talvirenkaita ja myyvät sulle Fiatin renkaat.

Ehkä käytin turhaa kärkevää näkemystä, pahoittelen.
Eikö tuossa ole silloin juuri se taktiikka, että kysyy ensin ja ostaa sitten, jos osat sopii? Silloin siinä ei ole mitään epäselvää, mutta luonnollisesti firman varmaan kannattaisi jotain vastatakin, jos asiakkaan haluaa ostavan tuotteita, joita on myymässä. Jos vastaus jotain totaalista Epyktiä tai sen tyyppistä, että vastapäätä ei kaupanteko kiinnosta, on firmassa vika ja pahasti.

Jos firma suostuu keskustelemaan asiasta vasta siinä vaiheessa, kun kyse on takuusta piiriin menemisestä, jokin kusaisee asiakaspalvelun osalta kintuille niin että maa on neliömetrin alueelta märkä.
Sehän olisi silloin verrannollinen siihen, että menet kävellen tuollaiseen PC-kauppaan, mutta kukaan ei sinua palvele, ellet ole jo ostanut ko. firmasta tavaraa ja tulet tiskille takuuasioissa. Järjettömältähän tuo kuulostaa jo lähtökohdaltakin.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 21:32
Tämäkin kannatta muistaa (Otettu Multitronicin ehdoista):
Lainaa
... asiakkaalla on yleisten Koti- ja postimyyntiehtojen mukaan oikeus perua kauppa 14 päivän sisällä jos alla olevat ehdot täyttyvät.
Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin kaupassa oston yhteydessä. Hänellä on oikeus avata pakkaus, tutustua ohjekirjoihin ja kokeilla tuotetta menettämättä palautusoikeutta.Palautusoikeus päättyy kun otat tuote käyttöön.....
Tuo palautusoikeus koski myös (ihme ja kumma) tuota meitin dedikoitua palvelinta kun sen otin :)

Aivan. Tuo on totta ja pitäisi toimia suoraan sellaisenaan. Tietysti asia on erikseen, jos ostat koneen osat tipoittain niin, että ensimmäisten osien 14 päivän peruutusoikeus on umpeutunut - sitten on homma jo kimurantimpi.

Muistan, että eräässä suuressa tietokoneliikkeessä, tuossa oli vielä joku keksitty lisäpykälä, että laitteen tulee olla käyttämätön, eli sinetit tulee olla kunnossa, tai laite katsotaan käyttöönotetuksi ja sitä koskevat takuuhuollon ehdot. Siitä taitaa olla jopa ihan oma bloginsakin netissä...

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 21:32
Se jos onnistut hajoittamaan osan kasatessa (al´a vasaralla muisti paikalle kun ei tahdo sopia:)) niin sehän on aina kasaajan moka.

Totta. Vasaran jos ottaa asennustyökaluksi PC-kasaukseen, jokin ei ihan natsaa. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaEhkä käytin turhaa kärkevää näkemystä, pahoittelen.
Eikö tuossa ole silloin juuri se taktiikka, että kysyy ensin ja ostaa sitten, jos osat sopii? Silloin siinä ei ole mitään epäselvää, mutta luonnollisesti firman varmaan kannattaisi jotain vastatakin, jos asiakkaan haluaa ostavan tuotteita, joita on myymässä. Jos vastaus jotain totaalista Epyktiä tai sen tyyppistä, että vastapäätä ei kaupanteko kiinnosta, on firmassa vika ja pahasti.
Juuri tätä olen koko ajan tarkoittanut :)

Lainaa
Muistan, että eräässä suuressa tietokoneliikkeessä, tuossa oli vielä joku keksitty lisäpykälä, että laitteen tulee olla käyttämätön, eli sinetit tulee olla kunnossa, tai laite katsotaan käyttöönotetuksi ja sitä koskevat takuuhuollon ehdot. Siitä taitaa olla jopa ihan oma bloginsakin netissä...
Tää on just se hämärä siinä että missä se raja oikeasti kulkee. Tietenkin pikkasenkin epäilevä asiakas kysyy tuostakin tyliin "avaan prossun boxin ja koitan asettaa paikalleen muttei sovi" ja jollei selkeätä vastausta tule niin eikun "next".


Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 22:11
Niin..Näin sitä vedetään kansaa höplästä...2€ postimaksu ja loput onkin leivottu siihen hintaan sisään katteen kera...Loppupeleissä voit maksaa enemmän jos "tarjotaan" halpa postimaksu koska se leivottu osuus on kuitenkin jonkinlainen keskiarvo siitä täydestä maksusta per tuote eikä se todellinen postimaksu. Eli kyllä sä joka tapauksessa maksat sen kokonaisena.

Siis tarkoitin totta kai yhteissummaa postikulujen kera. Silloinhan ei sillä ole niin merkitystä vaikka olisi kalliimmat postikulut, jos itse tuote on tarpeeksi edullinen, tosin silloinkin ei mielellään maksa 14€ kiinteitä postikuluja. Onneksi kiinteät postikulut ovat pikku hiljaa hävinneet sinne mistä tulivatkin.

Isoilla kaupoilla on todennäköisesti jonkinlainen edullisempi sopimus Postin kanssa. Tosin ihan kuin muistaisin, että Verkkokauppa olisi siirtänyt postikuluja myös hintoihin, jotta saadaan asiakastaparemmin palvelevat hinnat, eli näet jo hinnassa sen, että paljon lisäkustannuksia siihen päälle ei enää tule. Mutta voin olla väärässäkin tässä asiassa. Joka tapauksessa jos tietenkin se yhteissumma ratkaisee, mutta tuntuu kuitenkin typerältä maksaa yli 10€ postikuluja pienistä tilauksista oli tilaus sitten kuinka halpa tahansa.

LainaaEi se putiikki mikään hyväntekeväisyyslaitos ole...

Samaa voi kysyä niiltä kaupoilta, jotka myyvät halvalla hinnalla. Miksi he myyvät niin halvalla? Miten on mahdollista myydä niin halvalla? Mitä palveluita he karsivat, jotta voivat myydä niin halvalla? Eli jostakin se halpa hinta on revittävä ja se on yleensä kaupan muista palveluista. Esimerkiksi juuri takuuhuollot tai muut palautukset on saatettu hoitaa ala-arvoisesti. Kaikki toimii hyvin siihen asti ennen kuin tuotteeseesi tulee vika. Sitten aletaan kyseenalaistamaan asiakasta ja eikä tuotepalautus ole sinulle välttämättä ilmainen.

Itse en kannata sitäkään, että myydään niin halvalla kuin mahdollista. Ihmiset eivät saisi tuijottaa pelkkää hintaa, vaan kokonaisuutta. Varsinkin meidän yrityksen alalla, eli leipomo- ja konditoriateollisuudessa jotkut toimijat saattavat yrittää myydä niin halvalla kuin mahdollista. Silloin väkisinkin jostakin karsitaan, yleensä laadusta. Meillä tuotteet on yleensä muita vastaavanlaisia tuotteita kalliimpia, mutta yritämme panostaa laatuun. Tosin hinnat ei meilläkään mitkään kalliit ole ja niitä ei voi edes verrata Helsingin keskustan tai kauppakeskusten kahviloiden hintoihin, jossa pieni täytetty leipä saattaa maksaa 7€.

Nyt mennään taas alkuperäisen aiheen ulkopuolelle niin, että heilahtaa, joten palataanpa kerta heitolla takaisin  ;D

Tuosta aiheesta, jossa väitetään kummalla on vastuu, asiakkaalla vai myyjällä, niin itse lähden aina siitä lähtökohdasta, että vastuu on sinulla. Mitään ei kannata ottaa liian varmasti, sillä mikään ei ole varmaa. Vähintäänkin pitää olla mustaa paperilla, muutoin ei ole mitään mahdollisuuksia väittää yhtään mitään suuntaan tai toiseen.

Tietokonekomponenteissa pitää itse olla yhteensopivuuksista tarpeeksi tietoinen. Se on lopulta asiakkaan vastuulla katsoa, että kaikki komponentit sopii yhteen. Ja vaikka myyvä olisikin valinnut sinulle sopivat osat, jotka eivät kuitenkaan sitten sovi, niin tällöinkin saattaa ongelmia tulla jos olet jo kerennyt avata sellaisen paketin, joss takaisinpalautus ei enää onnistu avaamisen jälkeen. En menisi täysin takuuseen, että tuollaisessa tilanteessa otettaisiin avattua pakettia vastaan, vaikka virheen on siis tehnyt myyjä. Uskoisin kuitenkin asian onnistuvan, mutta mitään ei kannata ottaa itsestäänselvyytenä.

weatherc

LainaaIsoilla kaupoilla on todennäköisesti jonkinlainen edullisempi sopimus Postin kanssa.
Tässä se suuri ongelma just onkin. Puljulla pitää olla X myyntiä ennen kun edes saa koko sopparin postin kanssa, eikä se ihan mikään kovinkaan pieni ollut kerran piruttain kyselin.

LainaaSamaa voi kysyä niiltä kaupoilta, jotka myyvät halvalla hinnalla. Miksi he myyvät niin halvalla? Miten on mahdollista myydä niin halvalla?
Miksi Hetzner on yksi Euroopan halvimmista, jollei halvin, palvelintarjoaja Euroopassa ja silti luokitellaan yhdeksi parhaimmaksi ammattipiireissä? Eli, kyllä voit myydä hyvää halvallakin laadusta tinkimättä, jos vaan osaat.

Lainaa
En menisi täysin takuuseen, että tuollaisessa tilanteessa otettaisiin avattua pakettia vastaan, vaikka virheen on siis tehnyt myyjä.
Tästä olen 100% eri mieltä ja 99.95% varma että kuluttaja-asiamieskin olisi, jos myyjä on tehnyt virheen on kauppa aina velvollinen vaihtamaan tuotteen. Eli jos sulla on mustaa valkoisella että myyjä on sanonut että osat sopii muttei sovi niin niiden on pakko vaihtaa ne.


Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 21:32
Tämäkin kannatta muistaa (Otettu Multitronicin ehdoista):
Lainaa
... asiakkaalla on yleisten Koti- ja postimyyntiehtojen mukaan oikeus perua kauppa 14 päivän sisällä jos alla olevat ehdot täyttyvät.
Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin kaupassa oston yhteydessä. Hänellä on oikeus avata pakkaus, tutustua ohjekirjoihin ja kokeilla tuotetta menettämättä palautusoikeutta.Palautusoikeus päättyy kun otat tuote käyttöön.....

Tässä kannattaa olla joidenkin tuotteiden osalta hyvin varovainen. Kaikkia tuotteita ei pysty palauttamaan avauksen jälkeen eikä kaikilla tuotteilla ole itseasiassa edes palautusoikeutta. Muistaakseni OEM-version käyttöjärjestelmillä ei ole palautusoikeutta ollenkaan, varsinkaan jos ne on avattu. Tai no ohjelmistoja koskee yleensäkin se, että niitä ei missään nimessä saa avata tai muuten palautus ei onnistu. Tämä tietenkin sen takia, että asiakas näkisi tuotteessa olevan avaimen, joka itseasiassa on yleensä se, jonka vain tarvitset :). Ohjelmistot kun saa nykyään ladattua netistäkin.

Tuotteeseen ei myöskään yleensä saa tutusta aivan samalla lailla kuin ehkä kaupassa. Tuote pitää nimittäin olla käyttämätön. Eli saa katsella tuotetta ja ehkä koskeakin, mutta et käyttää. Eli jos ostat kameran, niin et saisi periaatteessa ottaa sillä kuvia tai palautusoikeus ei ole enää voimassa. Ongelmana tai asiakkaan etuna on se, että hyvin harvoin näitä tapauksia pystytään todentamaan, että onko tuotetta oikeasti käytetty.
Itse täytyy sen verran tunnustaa, että ostin kerran huvikseen verkkiksestä heidän halvimman Full HD videokameran ja pitihän sitä sitten tietenkin testata. Kuvanlaatu yllätti järkyttävyydellään, joten putsasin sormenjäljet sun muut ja pakkasin tuotteen erittäin huolellisesti ja laitoin palautusoikeudelle takaisin. Sain lopulta rahani takaisin hyvityksenä verkkiksen tilinhallintajärjestelmään :).

Eli tarkkana saa olla, vaikka yleensä kauppiaan on vaikea noita tapauksia todentaa. Sellaisiakin tapauksia on sattunut, että ollaan ostettu upouudet TV:t jääkiekon tai jalkapallon MM-kisojen ajaksi ja sitten palautettu takaisin 14 päivän sisällä. Mutta nykyään on kuulemma monissa telkkareissa jonkinlaiset laskurit, jotka huomaavat paljonko TV:lla on oikein katsottu.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 23:35
Miksi Hetzner on yksi Euroopan halvimmista, jollei halvin, palvelintarjoaja Euroopassa ja silti luokitellaan yhdeksi parhaimmaksi ammattipiireissä? Eli, kyllä voit myydä hyvää halvallakin laadusta tinkimättä, jos vaan osaat.

Hetzner saattaakin vähän kuulua tuohon "hyväntekijä-sarjaan"  ;). Ainahan voi myydä vaikka kuinka halvalla, mutta ei siinä vain ole mitään järkeä, jos et saa itse mitään tuottoa, tai jos tuotto on marginaalisen pieni. Ainahan voi hyväntekijä olla ja asiakkaat kiittävät, mutta kauppias ei välttämättä siitä paljon kostu.

LainaaTästä olen 100% eri mieltä ja 99.95% varma että kuluttaja-asiamieskin olisi, jos myyjä on tehnyt virheen on kauppa aina velvollinen vaihtamaan tuotteen. Eli jos sulla on mustaa valkoisella että myyjä on sanonut että osat sopii muttei sovi niin niiden on pakko vaihtaa ne.

Mutta kun asiat ei ole näin yksinkertaisia. Enkä itse jaksa lähteä tappelemaan ja aikaa kuluttamaan kyseisenlaisten tapauksien kanssa. Eli jos myyvä ei suostukaan, niin sitten saatat voittaa lopulta tilanteen, mutta oliko se järkevää siihen pistettyyn aikaan suhteutettuna? Eli lopulta asiakas saattaa luovuttaa jos ei jaksa lähteä asian kanssa tappelemaan.
Itse olen NIIN monta kertaa kuullut vastaavanlaisista tapauksista, että mielummin otan itse varman päälle. Kauppiaat osaavat oikeasti olla välillä v-mäisiä.

weatherc

#48
LainaaItse olen NIIN monta kertaa kuullut vastaavanlaisista tapauksista, että mielummin otan itse varman päälle. Kauppiaat osaavat oikeasti olla välillä v-mäisiä.
Noihin yleensä auttaa pieni kikka, nimittäin vihjasee lakimieheen yhteydenotosta niin alkaa homma sujumaan kummallisesti paremmin. Pätee aika moneen asiaan tässä maassa, valitettavasti... ;D
Se että kauppiaat hankaa vastaan on juuri sitä asiakkaan luovuttamis-väsyttelyä ettei tarvis korvata.
Jos myyjä tekee virheen niin se on sen myös korvattava

Kuluttajaliiton sivuilta:

LainaaJos tuotteessa tai palvelussa on virhe, kuluttajalla on oikeus hyvitykseen.

Tuotteessa on virhe kun se:

   on rikki tai siinä on valmistusvika
   ei sovellu käyttötarkoitukseensa
   ei vastaa näytettä, mallia tai annettuja tietoja
   ei kestä tavanomaisessa käytössä niin kauan kuin luvataan tai on aiheellista olettaa
   ei sisällä riittäviä käyttö- tai hoito-ohjeita

Jos myyjä sanoo että sopii muttei sovi niin se ei sovellu käyttötarkotuikseensa. Eikö?

Tai kuluttajasuojalaki

Lainaa13 § (13.12.2001/1258)
Tiedot tavarasta

Tavarassa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja tavaran ominaisuuksista tai käytöstä, jotka myyjä tai joku muu aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun on antanut tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L5P16

LainaaHetzner saattaakin vähän kuulua tuohon "hyväntekijä-sarjaan"
Tuskinpa jos rakentavat 100000 serverin datacentteriä.  :)

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 12.01.2012, 00:01
Noihin yleensä auttaa pieni kikka, nimittäin vihjasee lakimieheen yhteydenotosta niin alkaa homma sujumaan kummallisesti paremmin. Pätee aika moneen asiaan tässä maassa, valitettavasti... ;D

Saattaisi varmasti auttaa asiaa, mutta kuinka monella olisi rohkeutta ja viitsimystä lopulta lähteä oikeuteen ja kauppias on siihen valmis? Oikeudenkäynnit ei ole mitään mukavia juttuja ja lisäksi maksat itse aluksi kaikki asianajajakulut ja ne ei mitään halpoja ole. Vaikka olisin 100% varma voitostani, en jaksaisi sitä lähteä oikeuteen vääntämään. Sen verran rasittavia ja aikaa vieviä tapauksia ne ovat, varsinkin kun menevät aina hoviin, jota en itse henkilökohtaisesti ymmärrä. Miksi ns. lähes varmoille tapauksille edes annetaan valituslupaa? Turhaa rahojen haaskausta.

LainaaJos myyjä sanoo että sopii muttei sovi niin se ei sovellu käyttötarkotuikseensa. Eikö?

Tarkoitinkin lähinnä avattua pakettia. Ja sanoin, että silloinkin kauppias todennäköisesti ihan kiltisti ottaa tuotteen vastaan ja vaihtaa sen sopivaan, mutta varma asia tämä ei ikinä ole. Ja sen takia näitä ongelmia välttäen kannattaa itse ottaa asiasta selvää jos se vain on mahdollista.