Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Tietokoneen sippaamisen varmimmat ennusmerkit?

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 27.12.2011, 20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

LainaaSe näytönohjain oli kyllä siellä listattu. Samoin emo / kivi / muisti ja kiinto. Eli onko tämä joku "haetaan tiskin alta pölyyntymästä ne kaikkein vanhimmat osat"-paketti vai onko kasaamisesta on kulunut aikaa tyyliin puoli vuotta?
No ei todellakaan. Ja muistaakseni se oli marraskuussa kun noita tiirailin.
Ja miksi Jimmsista ostaa kun halvemmallakin saa?
Ja se lista jota sua kiinnosti, ja siinä ei ollut kovoa mukana koska sitä ei tarvittu joten siinä kohtaa muisti petti kun ei ollut sitä listaa hollilla mutta alta kahdeksan kympin näyttää halvimmat kovot tälläkin hetkellä lähtevän samasta puljusta:
AsRockin S775
Intel DualCore E5700
2 x 2GB RAM
Geforce 210 (Nimenomaan se pienen virrankulutuksen ansiosta)
Yheishinta noista oli silloin 165€, Suomesta tilattuna.


weatherc

#31
LainaaTottahan siinä säästyy puolet, jos puolet raudasta on olemassa. Oikean vaihtoehdon valinta riippuu kuitenkin omasta (tai kaverin tms) osaamisesta, tarpeesta, vanhan koneen kokoonpanosta ja kunnosta jne.
Aivan. Ja koska tämäkin ketju koski koneen zippaamista ennen kun se lähti tuuliajolle niin miksei käyttäis osia vanhasta (kuten koteloa, dvd-veivaria yms.) jos kerran voi?
Täälläkin taitaa tuon pyötähärvelin osista olla orginaalia enää kotelo joka peräsin paketti-purkista, sisuuskalut onkin sitten matkan varrella vaihtunut toisiin.

LainaaEli suljetaan kivijalkamyymälät pois laskuista, silloinhan ei tuosta kysymisestä jää dokumenttia. Vähän kyseenalaista on myös tilaaminen jollakin webbilomakkeella. Tilauksen joutuu tätänykyä monesti maksamaankin heti. Kauppiaalla on velvollisuus ilman mitään lisäkuluja purkaa kauppa ja palauttaa rahat, jos olet listannut sopimattomia tuotteita? Vai olla yhteydessä ja ehdottaa jotain muita jne?
Nyt teet asiasta paljon vaikeamman mitä se on.
Viisas kuluttajahan kysyy ensin jos on tarve ja tilaa vasta sitten eikä molempia samaan aikaa.
Se on sitäpaitsi hyvä keino testata onko kyseisessä puljussa ketään hereillä. Jollei niin vaihtaa puljua. Vastaus kun tulee mailina niin siinä sulla dokumentti tarvittaessa jos ovat sanoneet että sopii muttei sovi.

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 09.01.2012, 13:49
LainaaSe näytönohjain oli kyllä siellä listattu. Samoin emo / kivi / muisti ja kiinto. Eli onko tämä joku "haetaan tiskin alta pölyyntymästä ne kaikkein vanhimmat osat"-paketti vai onko kasaamisesta on kulunut aikaa tyyliin puoli vuotta?
No ei todellakaan. Ja muistaakseni se oli marraskuussa kun noita tiirailin.

Tämä selvä. Yhtälö ei vaan toiminut mainitsemillasi tiedoilla.

Lainaa
Ja miksi Jimmsista ostaa kun halvemmallakin saa?

Kirjoitin "Jimmssiä on joku tainnut täällä mainita käyttävänsä, joten nopeasti sinne vilkaistuna..." Aika monesti verkkokauppa on se, mistä katsotaan vähän jotain referenssihintaa ja siihen verrataan. Mutta kun siellä on tätänykyä pelkkää eioota, niin jokseenkin turhaa.
Se on sitten jokaisen oma asia, minne rahansa jättää siinäkohtaa, kun jotain on ostamassa. Tosin varmuuden vuoksi jätit sen halvemmaksi toteamasi liikkeen edelleen mainitsematta.

Enkä tiedä, miksi ostaa Jimmsista, jos muualtakin saa, saati vielä halvemmalla. Oma luottamus ko liikkeeseen karisi lopullisesti viimeistään silloin, kun tilauksessa oli rikkinäinen kaapeli ja toinen puuttui kokonaan. Pyysivät palauttamaan molemmat, että voivat lähettää toiset tilalle. Eihän siitä sitten mitään tullut. Ilmaisin kyllä aika selvästi, etten voi puuttuvaa palauttaa ja myös sen, että voisivat vaikka lähettää sen pelkän puuttuvan, jolloin säästyn muutaman euron kaapelin kuskaamisesta postiin. Ei niin ei. Hain muualta, pääsin helpommalla.

Lainaa
Ja se lista jota sua kiinnosti, ja siinä ei ollut kovoa mukana koska sitä ei tarvittu joten siinä kohtaa muisti petti kun ei ollut sitä listaa hollilla mutta alta kahdeksan kympin näyttää halvimmat kovot tälläkin hetkellä lähtevän samasta puljusta:
AsRockin S775
Intel DualCore E5700
2 x 2GB RAM
Geforce 210 (Nimenomaan se pienen virrankulutuksen ansiosta)
Yheishinta noista oli silloin 165€, Suomesta tilattuna.

Kyllähän se kiinnosti, kun mainittu hinta oli sellainen. Toisaalta lista on jotakuinkin sen oloista, mitä oletinkin. Eli ei uusinta tai nopeinta, mutta monelle ihan riittävää.
Valitettavasti tuolla listalla ei vaan ole tekemistä alkuperäisen listasi kanssa. Menee reippaasti yli parin sadan, kun pistää kovon jatkoksi. Siis sillä 80e levylläkin, jos sellaisen edes saa. Heikkoa on tarjonta ja toisaalta ainakaan itse en ihan mitä tahansa levyä edes huolisi.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 09.01.2012, 15:36
LainaaTottahan siinä säästyy puolet, jos puolet raudasta on olemassa. Oikean vaihtoehdon valinta riippuu kuitenkin omasta (tai kaverin tms) osaamisesta, tarpeesta, vanhan koneen kokoonpanosta ja kunnosta jne.
Aivan. Ja koska tämäkin ketju koski koneen zippaamista ennen kun se lähti tuuliajolle niin miksei käyttäis osia vanhasta (kuten koteloa, dvd-veivaria yms.) jos kerran voi?
Täälläkin taitaa tuon pyötähärvelin osista olla orginaalia enää kotelo joka peräsin paketti-purkista, sisuuskalut onkin sitten matkan varrella vaihtunut toisiin.

Tottakai se on järkevää, sitä kaiketi kukaan ole kiistänyt. Mutta kuten itsekin tuolla alkuun totesit, niin rikkinäisen osan löytäminen voi olla välillä aika haasteellista ja kohta on sitä etsiessä vaihdettu kaikki osta. Eli hajoavan koneen ja ehjän koneen päivitykseen on pakko suhtautua hieman eri tavoin. Riippuen toki siinä, mitä kaikkea on ajatus päivittää.
Ja tosiaan itse miellän päivitys <> koneen kasaus. Eli ehkäpä tässä sitten ajateltiin osin samaa asiaa, mutta eri sanoin.

Lainaa
LainaaEli suljetaan kivijalkamyymälät pois laskuista, silloinhan ei tuosta kysymisestä jää dokumenttia. Vähän kyseenalaista on myös tilaaminen jollakin webbilomakkeella. Tilauksen joutuu tätänykyä monesti maksamaankin heti. Kauppiaalla on velvollisuus ilman mitään lisäkuluja purkaa kauppa ja palauttaa rahat, jos olet listannut sopimattomia tuotteita? Vai olla yhteydessä ja ehdottaa jotain muita jne?
Nyt teet asiasta paljon vaikeamman mitä se on.
Viisas kuluttajahan kysyy ensin jos on tarve ja tilaa vasta sitten eikä molempia samaan aikaa.
Se on sitäpaitsi hyvä keino testata onko kyseisessä puljussa ketään hereillä. Jollei niin vaihtaa puljua. Vastaus kun tulee mailina niin siinä sulla dokumentti tarvittaessa jos ovat sanoneet että sopii muttei sovi.

En edes väitä, ettenkö olisi peruspessimisti. On vaan monen liikkeen kanssa asioitu ja valitettava tosiasia tuntuu olevan se, ettei myyjillä ole enää nykyään sitä osaamista, mitä on joskus ollut. Tavaraa on paljon, speksit ovat puutteellisia jne. Myyjillä ei ole edes mahdollisuutta tutustua kaikkeen ja vastaukset ovat sitten sen mukaisia. Siis jos vastauksia edes niihin posteihin tulee.
Sitähän se ei toki muuta, etteikö dokumentin kera voisi mennä sanomaan "näitten piti sopia, muttei sopineet". Vastaavasti siitä aiheutuu vaivaa ja homma menee helpommin, jos itsellä on osaamista senverran, ettei tarvitse olla muiden tietämisen varassa.
Varmasti Suomessa vielä on sellaisiakin liikkeitä, missä palvellaan ihan oikeasti ja osataankin asioita. Ovat vaan valitettavasti vähentyneet melkoisesti ja muutaman isomman ei tarvitse niin panostaa palveluun, kauppa kun käy jokatapauksessa. Toisaalta näkyyhän se täälläkin, että moni hankkii tavaraa ulkomailta. Hinnan takia tietysti, mutta varmasti osa siksi, ettei halua tukea jotain tiettyä meikäläistä liikettä tai että vastauksia saa paremmin maailmalla olevista.

Muttei tuohon silti sovi se kivijalkamyymälä. Jos menet suoraan tiskille, kysyt, saat jonkinlaisen vastauksen ja teet sen mukaan, niin vaikea on jälkeenpäin väittää vastauksen olleen väärä. Ellet sitten pyydä kirjallisena tai tallenna keskustelua, mutta hankalaksi menee sekin.
Toisaalta välillä närästää muutenkin koko homma, kunnei tiskiltä saa mitään tai ainakin pitäisi olla tilattu etukäteen netin kautta. Tai toisinpäin, eli liikkeessä voi olla tuote x, mutta sitä ei todellakaan ole varastossa ja joudut kuitenkin tilaamaan.

weatherc

LainaaEnkä tiedä, miksi ostaa Jimmsista, jos muualtakin saa, saati vielä halvemmalla. Oma luottamus ko liikkeeseen karisi lopullisesti viimeistään silloin, kun tilauksessa oli rikkinäinen kaapeli ja toinen puuttui kokonaan. Pyysivät palauttamaan molemmat, että voivat lähettää toiset tilalle. Eihän siitä sitten mitään tullut. Ilmaisin kyllä aika selvästi, etten voi puuttuvaa palauttaa ja myös sen, että voisivat vaikka lähettää sen pelkän puuttuvan, jolloin säästyn muutaman euron kaapelin kuskaamisesta postiin.
Siinä ollaan täysin samoilla linjoilla. Täälläkin kaarraan kaukaa Jimmsin ja verkkisen jos vaan pystyy. Mun viime aikoina ollut vaiko-putiikki on Multitronic Vaasan kulmilta jollen ihan väärin muista :)

Lainaa
Toisaalta lista on jotakuinkin sen oloista, mitä oletinkin. Eli ei uusinta tai nopeinta, mutta monelle ihan riittävää.
Senhän sanoinkin aluperin että oli ihan perusjutska :) Aika vastaavalla tätäkin naputellaan, ei mikään jättiläinen mutta iloisesti pyöritti kaikkia wx-softia kaiken muun tekemisen ohella. Eikä mikään jättimäisen sähkösyöppökään, ei nyt mikään pihein mutta kuitenkin, keskusyksikkö pyörii siinä 50 watin korvilla. Vanha LCD-näyttö (joka sanoi yhteityösopparin irti) söi melkein yhtä paljon.

LainaaEn edes väitä, ettenkö olisi peruspessimisti. On vaan monen liikkeen kanssa asioitu ja valitettava tosiasia tuntuu olevan se, ettei myyjillä ole enää nykyään sitä osaamista, mitä on joskus ollut. Tavaraa on paljon, speksit ovat puutteellisia jne. Myyjillä ei ole edes mahdollisuutta tutustua kaikkeen ja vastaukset ovat sitten sen mukaisia. Siis jos vastauksia edes niihin posteihin tulee.
Sitähän se ei toki muuta, etteikö dokumentin kera voisi mennä sanomaan "näitten piti sopia, muttei sopineet". Vastaavasti siitä aiheutuu vaivaa ja homma menee helpommin, jos itsellä on osaamista senverran, ettei tarvitse olla muiden tietämisen varassa.
Totta ja samoilla linjoilla täälläkin. Osittain varmaan kantapään kautta oppinut kun noita webhotelleja koulinut että aina jos uusi tuttavuus niin ensin lähettää jonkun kyssärin jotta näkee mitä vastavaat, jos vastaavat. Näkee edes pikkasen missä mennään. Täällä ainakin jollei vastausta mailiin tule vaihtuu putiikki seuraavaan.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 09.01.2012, 19:55
Siinä ollaan täysin samoilla linjoilla. Täälläkin kaarraan kaukaa Jimmsin ja verkkisen jos vaan pystyy. Mun viime aikoina ollut vaiko-putiikki on Multitronic Vaasan kulmilta jollen ihan väärin muista :)

Täytyy myöntää omalta kohdaltani, että en ole ikinä ostanut atk-elektroniikkaa ulkomailta. Kaikkea muuta on tullut ostettua mutta ei ikinä tietokonetavaraa. Meillä Suomessa on kuitenkin tilanne aika hyvä näiden kauppojen osalta.

Itsekin ostin aikoinaan jonkun verran tavaraa juuri Multitronicista, mutta siitä on jo lähes 10 vuotta aikaa. Tosin olen kyllä ostanut senkin jälkeen mutta harvemmin ja vähemmän. Viimeksi ostin reilu vuosi sitten digiboksiin vanhan PATA-levyn, kun niitä ei oikein tuntunut sopivia löytyvän muualta ja heillä se oli heti varastossa. Homma kyllä toimii hyvin, siinä ei mitään. Mutta alkuaikoina heillä oli 14€ kiinteät postikulut oli tilaus sitten minkä kokoinen tahansa. Sen takia tuli lopetettua ostaminen kyseisestä kaupasta. Nykyään tilanne ei taida enää tuo olla, mutta heidän sivujen käyttökokemus ei ole kuitenkaan samalla tasolla kuin esimerkiksi Verkkokauppa.comin.

Tarkoitan viestissäni Verkkokaupalla Verkkokauppa.comia, sillä en jaksa kirjoittaa aina päätettä loppuun :). Muutenkin tuntuu, että verkkokauppa on synonyymi sanalle Verkkokauppa.com ja siinä ollaan onnistuttu ovelalla nimivalinnalla ja nykyisellä markkinoinnilla.
Nykyään ostan lähes pääasiassa Verkkokaupasta, sillä missään muualla koko ostoprosessi ei ole yhtä helppo. Heidän tilinhallinta on vain yksinkertaisesti aivan ylivoimainen muihin nähden ja uskon, että suosio perustuu juuri siihen. Yksi ominaisuus on kuitenkin ylitse muiden mitä muilla ei ole tällä hetkellä ollenkaan ja se on se, että voit tilata ja varata tuotteen mutta olla silti maksamatta sitä. Eli maksat tuotteen vasta sitten kun se on tullut heille varastoon tai sitten kun sinua itse huvittaa. Kysyin heiltä kerran, että kauan he varaavat tuotetta asiakkaalle ja he heidän vastaus oli tyyliin "hyvin kauan". Tosin varmasti heillä joku aikaraja sille on, jotta yksi asiakas ei turhaa varaa tuhansien eurojen edestä tuotteita :).
Myös erittäin alhaiset postikulut on itselle aina plussaa, sillä alhaiset postikulut merkitsee itselle hyvin paljon. Verkkokaupalla postikulut ovat yleensä 2€ vähän isommissakin tilauksissa. Myös luotettavuus ja toimitusnopeus on sen verran hyvä, että en ole nähnyt mitään syytä ostaa muualta.

Toinen erittäin tärkeä ellei jopa yksi tärkeimmistä on se, että kaupan varastosaldo on oikein ja täysin reaaliaikainen. Tuossakin suhteessa Verkkokauppa on aika ylivoimainen, sillä heillä on varmasti ajantasalla olevat varastosaldot. Ei ole mitään niin rasittavaa kuin väärässä ollut varastosaldo.
Verkkokaupan tilinhallinnasta näet tilauksen tilan reaaliajassa ja pystyt helposti lisäämään ja poistamaan tuotteita käsittelemättömään tilaukseen. Tätä ominaisuutta on valitettavasti hyvin harvoissa kaupoissa ja silloin joudut päivittämään tilausta sähköpostin kautta, joka on jo aika vanhanaikainen tapa. Myös tilaushistoria on Verkkokaupalla selkeä ja osaksi vanhan tilaushistorian takiakin tilaan Verkkokaupasta, sillä näet sieltä kätevästi kaikki ostamasi tuotteet.
Lisäplussana on vielä se, että saat kännykkään tekstiviestillä ilmoitukset tilauksen etenemisestä.

Itsellä ei ole mitään kytköksiä Verkkokauppaan, mutta kylmä tosia on se, että heillä koko paketti on sen verran ylivoimainen muihin nähden, että ei siinä ole muilla verkkokaupoilla paljon mahdollisuuksia. Itselle tärkeintä on yleensä aina helppous, mutta myös toki hinta ja toimituksen nopeus ratkaisee. Verkkokaupan hinnatkin ovat yleensä kohtalaisen edullisia, vaikka välillä joidenkin tuotteiden osalta saattaa hinta olla jonkin verran kalliimpi, mutta taas joiden selvästi edullisin.
Tietenkin olisi aina parempi jos olisi enemmän kilpailijoita, mutta valitettavasti ja rehellisesti en näe melkein edes järkeä ostaa muualta, varsinkaan jos hinta on vielä Verkkokaupassa kohdallaan. Verkkokaupan ominaisuudet ovat yksinkertaisesti ylivoimaisia muihin nähden ja niistä pitäisi muiden ottaa ehdottomasti mallia. Nämä ominaisuudet ovat: pienet postikulut, mahdollisuus varata tuote ilman maksamista, tilauksen päivittäminen tilinhallinnasta, reaaliaikainen varastosaldo, loistava tilinhallinta, nopeat toimitukset, edulliset hinnat(varsinkin suoratoimitukset), monipuolinen valikoima ja ainakin itsellä myös takuutoimitukset ovat toimineet loistavasti.

Niin se vain itsellä on, että katson aina ensin Verkkokaupasta ja sitten saatan vilkasta hintaseurannasta, että löytyykö tuotetta halvemmalla muualta. Jos ei löydy selvästi halvemmalla, tilaan Verkkokaupasta. Mutta saatan tilata muualta myös sen takia jos Verkkokaupassa ei sillä hetkellä ole tuotetta. Tälläinen tilanne oli tuo PATA-levy, jonka ostin Multitronicista ja reilu viisi vuotta sitten ostin näytönohjaimen Jimmsilta, sillä siellä se oli heti varastossa ja myös edullisempi.

Valitettavasti tilanne on nykyään tämä. Jos ei halua tarkoituksella tukea jotakin toista kauppaa, niin en näe mitään syytä olla ostamatta Verkkokaupasta. Täällä Klaukkalassakin on yksi pieni kivijalkaliike, mutta palvelu on niin käsittämättömän huonoa, että huh huh ja valikoima ymmärrettävästi hyvin heikko. Sitten on Musta Pörssi, jossa hinnat on aivan pilvissä. On myös Citymarket, mutta ei sieltä mitään aitoa ATK-tavaraa saa. Ja sitten on nettikaupat, joista muilla ei yksinkertaisesti ole jakoa Verkkokaupalle. Olisi mukava jos kilpailua olisi enemmän, mutta muiden verkkokauppojen pitäisi nostaa koko ostotapahtuma samalle tasolle kuin se on tällä hetkellä Verkkokaupassa.

Oli pakko vähän avautua asiasta, sillä ihan ärsyttää se, miksi muuta verkkokaupat makaavat vain laakereillaan eivätkä kehitä verkkokauppaansa ja ota hyviä puolia Verkkokauppa.comista. Ostaisin mielellään myös muualta ja toivoisin kilpailua olevan, mutta ensin muiden täytyy saada ainakin vähintään nämä ominaisuudet: reaaliaikainen varastosaldo, mahdollisuus varata tuote ilman maksamista ja mahdollisuus päivittää tilausta suoraan tilinhallinnasta. Mikä ihme siinä on, että näitä ei saada laitettua? Reaaliaikainen varastosaldo alkaa pikku hiljaa yleistymään, mutta kaksi jälkimmäistä on hyvin harvassa verkkokaupassa. Tällä hetkellä en vain näe mitään syytä olla tilaamatta Verkkokauppa.comista tai enemmänkin niin päin, että miksi tilaisin muualta? Jokaisen täytyy miettiä miksi Verkkokauppa.com on niin suosittu ja iso syy on se, että koko ostoprosessi on heillä yksinkertaisesti timanttinen. Nyt herätys kaikki muut verkkokaupat!!!

Saipahan päästää vähän höyryjä, sillä ottaa ihan päähän muiden verkkokauppojen puolesta. Näin tällä kertaa :)

weatherc

#35
Noh, täältä sitten pikkasen vastapalutetta tuohon Snowin viestiin :)

Kaikilla tälläkään foorumilla ei ole lähelläkään noin ruusuista kuvaa kyseisestä puljusta (verkkis).
Sanoisn että bling-blingiä eli tapettia on runsaasti kyseisen puljun kauppasoftassa. Saahan kaupan kun kaupan näyttämään vaikka miltä pienellä css:llä. :)

Se on todella sääli että se pikkuhiljaa on saanut lähes "määrävän markkinaaseman" tässä maassa, ainakin mukamas suosiossa. Luulen toki että moni ostaa sieltä vaan siksi ettei paljon vaihtoehtoja ole. Siksi juuri vältän pisimpään mahdollista sieltä ostamista ja ostan muualta. Näin tuetaan noita pienempiä joista joku toivottavasti nousis pistämään edes pikkasen hanttiin verkkikselle. Sen hinnat kun ei läheskään aina ole halvimmat, päinvastoin.

Toutteiden varaaminen/varastsaldo...
Tuo vaatii sellaisen varaston johon ei läheskään kaikilla ole varaa, enkä näe mitää hinkua siinä, joko asiakas ostaa tai ei osta, thats it.
Oletko ihan varma että verkkiksen varastosaldo pitää aina 100%sesti paikkansa? Minä en olisi niin varma siinä...Tietty jos ovat laittaneet koko puljun samaan koriin eli verkkokauppa jollain lailla suoralla yhteydellä varastosoftaan niin sitten. Mutta ainakin minä näen siinä mahdollisia turvallisuusriskejä...Itse ainakin pitäisin ne kakisi täysin erillään näin eri kantojen hakkeroinnin kultaikana, jos joku pääsee sekoittamaan kaupan niin on ainakin varasto tallessa, mikään netti-kauppasofta kun ei ole 100%sesti turvallinen vaikka muuta väitettäiskin...

systeemi

Kyllä itsekkin on tullut sorruttua tuohon verkkokauppa.com. Se on tosiaan helppo ja vielä 100km päässä lähin eli helppo hakea vaikka heti jos vain varastossa on. Ja tosiaan sivujen varastosaldot pitää kutinsa ainakin mitä omalle kohdalle on sattunut.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

djmake

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 11.01.2012, 17:56
Täytyy myöntää omalta kohdaltani, että en ole ikinä ostanut atk-elektroniikkaa ulkomailta. Kaikkea muuta on tullut ostettua mutta ei ikinä tietokonetavaraa. Meillä Suomessa on kuitenkin tilanne aika hyvä näiden kauppojen osalta.

Enpä heti muista, olenko itsekään mitään sen erikoisempaa. Läppäriin saranat nyt viimeksi, upsi ebaysta aikanaan ja jotain sellaista. Muuten sitten Suomesta.
Ja onhan täällä vielä jonkinlainen tilanne, mutta huonompaan päin itse näen menossa oltavan.

Lainaa
Mutta alkuaikoina heillä oli 14€ kiinteät postikulut oli tilaus sitten minkä kokoinen tahansa.

Aika monta liikettä on itse jättänyt väliin juurikin kulujen osalta. Ei kiinnosta ostaa kympin tavaraa ja maksaa kahta postikuluina. Varsinkin, kun sen pikkukilkkeen saa maailmalta halvemmalla, jos vaan on aikaa odottaa.

Lainaa
Tarkoitan viestissäni Verkkokaupalla Verkkokauppa.comia, sillä en jaksa kirjoittaa aina päätettä loppuun :). Muutenkin tuntuu, että verkkokauppa on synonyymi sanalle Verkkokauppa.com ja siinä ollaan onnistuttu ovelalla nimivalinnalla ja nykyisellä markkinoinnilla.

Jostain syystä nimi on nimenomaan .com Noinkohan ovat yrittäneet fi-päätteistä, muttei sitä olla aikanaan tarkemman syynäämisen aikana myönnetty. Nythän sellainen on ja menee muistaakseni jonnekkin hiusalan firmaan.

Lainaa
Nykyään ostan lähes pääasiassa Verkkokaupasta, sillä missään muualla koko ostoprosessi ei ole yhtä helppo. Heidän tilinhallinta on vain yksinkertaisesti aivan ylivoimainen muihin nähden ja uskon, että suosio perustuu juuri siihen.

Voi olla noinkin. Enpä ole kyllä kiinnittänyt sinällään huomiota, että mitenkään erityisen ylivoimainen olisi. Eikä siten itseäni mitenkään sinne suuntaan vedä.

Lainaa
Myös erittäin alhaiset postikulut on itselle aina plussaa, sillä alhaiset postikulut merkitsee itselle hyvin paljon. Verkkokaupalla postikulut ovat yleensä 2€ vähän isommissakin tilauksissa. Myös luotettavuus ja toimitusnopeus on sen verran hyvä, että en ole nähnyt mitään syytä ostaa muualta.

Noita alhaisempia kuluja on alkanut näkyä muuallakin. Mutta tottahan se on merkittävä tekijä pienempien tilausten kohdalla.
Toimitusnopeuden suhteen nopeampiakin on ollut ja nythän tuosta nopeudesta on varsinkin joulun alla keskusteltu paljon. Jos jää tavaksi, ettei muka osata varautua, niin kyllä se karsii taatusti ostajia.

Lainaa
Toinen erittäin tärkeä ellei jopa yksi tärkeimmistä on se, että kaupan varastosaldo on oikein ja täysin reaaliaikainen. Tuossakin suhteessa Verkkokauppa on aika ylivoimainen, sillä heillä on varmasti ajantasalla olevat varastosaldot. Ei ole mitään niin rasittavaa kuin väärässä ollut varastosaldo.

Kyllä... Se näyttää joka ainoan tuotteen kohdalla reaaliaikaisesti nollaa. Syy, miksi varsinkin viimeaikoina on alkanut ottaa entistä pahemmin päähän koko liike. Ei tule mieleen yhtään ainoaa tavaraa, mitä hakiessa ei olisi näitä ikuisesti listalla roikkuvia tullut vastaan. Tottahan sillä saa vaikutelman isommastakin tavaramäärästä, mutta mikä ihmeen järki on pitää listalla tavaroita, joita ei luultavasti ole koskaan tulossa myyntiin? Löytyy tuotannosta poistuneita, löytyy vuosia sitten viimeksi myytyjä, löytyy joskus aikaa sitten eränä halvalla myytyä jne. Ja jos onkin tilattavaksi asti, niin sitten on muutamaa viikkoa toimitusaikaa. Taitavat kerätä tilauksia sisään ja vasta sitten ottaa ko tuotetta erän.
Ennen joulua olisin tarvinnut sata-kortin ja kun tiesin käytännössä vierestä ajavani ohi, niin katselin. Listaa oli taas totuttuun tapaan loputtomasti, mutta yhtä paljon oli nollasaldoa. Yllättäen nimenomaan halvempia ei ollut. Voi olla tottakai myyty, mutta kun tilanne on liian usein sama.

Lainaa
Itsellä ei ole mitään kytköksiä Verkkokauppaan, mutta kylmä tosia on se, että heillä koko paketti on sen verran ylivoimainen muihin nähden, että ei siinä ole muilla verkkokaupoilla paljon mahdollisuuksia.

Itse näen tuon niin, että mokoma on päässyt kasvamaan liian suureksi ja kilpailu on sitäkautta kovin vaikeaa. Valitettavasti.
Ja kyllä verkkokauppaa on itsekin tullut käytettyä monet kerrat. Alkuun enemmän ja nykyään tosiaan mieluiten kartan, jos on järkevästi muita mahdollisuuksia. Joskus sai sentään vielä palveluakin, mutta viimeisempien kokemusten perusteella en menisi enää ollenkaan takuuseen siitä.

Lainaa
Tietenkin olisi aina parempi jos olisi enemmän kilpailijoita, mutta valitettavasti ja rehellisesti en näe melkein edes järkeä ostaa muualta, varsinkaan jos hinta on vielä Verkkokaupassa kohdallaan.

Itsellä tuo menee juuri toisinpäin. Jos hinta on jokseenkin sama muualla, niin en näe mitään syytä ostaa vk:sta yhtään mitään. Jos useampi tekee niin, saattaa jollain muullakin olla paremmat mahdollisuudet pysyä olemassa. Tuurilla jopa jollain paikallisella, jolloin tavaraa saa oikeasti hetikin, eikä vaan tilaamalla.

Lainaa
Verkkokaupan ominaisuudet ovat yksinkertaisesti ylivoimaisia muihin nähden ja niistä pitäisi muiden ottaa ehdottomasti mallia. Nämä ominaisuudet ovat: pienet postikulut, mahdollisuus varata tuote ilman maksamista, tilauksen päivittäminen tilinhallinnasta, reaaliaikainen varastosaldo, loistava tilinhallinta, nopeat toimitukset, edulliset hinnat(varsinkin suoratoimitukset), monipuolinen valikoima ja ainakin itsellä myös takuutoimitukset ovat toimineet loistavasti.

No joo... Osa pitää paikkansa omastakin mielestä, mutta ollenkaan noin ruusuista kuvaa ei ole. Varsinkin tuo valikoima on vähän niin ja näin. Kyllähän sitä tavaraa on tottakai paljon, mutta ottaa päähän sen heti tarjollaolevan etsiminen muun joukosta. Sekin vielä menee, jos listoilla on tavaraa, joka on oikeasti tulossa jossainkohtaa. Sensijaan selvästi poistuneet tuotteet listalla pistävät lähinnä ärsyttämään. Haun kautta saa toki valinnan "heti saatavilla olevat", mutta kun siellä pitäisi tuon kaupan tapoihin sopivasti olla myös "jätä pois tuotteet, joita pidämme kiusallamme listalla". Ja samat valinnat soisi löytyvän myös silloin, jos menet suoraan johonkin tuotekategoriaan, etkä käytä hakua. Mieluiten vielä niin, että sivusto muistaisi ko valinnan. Toisaalta lienee turha toivoa tuollaista koskaan tulevan.

Lainaa
Täällä Klaukkalassakin on yksi pieni kivijalkaliike, mutta palvelu on niin käsittämättömän huonoa, että huh huh ja valikoima ymmärrettävästi hyvin heikko.

Jos palvelu ei pelaa, niin se on kiitos hei ainakin itsellä. Siis jos suinkin joku vaihtoehto on. Liian usein kyllä se palvelu tosiaan on unohdettu. Ei tunnuta ymmärtävän sillä olevan merkitystä ainakin siinäkohtaa, jos varasto on pienempi jne.

Lainaa
Jokaisen täytyy miettiä miksi Verkkokauppa.com on niin suosittu ja iso syy on se, että koko ostoprosessi on heillä yksinkertaisesti timanttinen. Nyt herätys kaikki muut verkkokaupat!!!

Jotenkin mokoma pääsi liian suuren asemaan ja nyt se suosio johtuu kyllä isolta osalta juuri siitä. Sama, mitä S- ja K-ryhmä. Vaikea on pienemmän kilpailla siinäkohtaa, kun kilpailija(t) vievät markkinat. Ja kun on tarpeeksi iso, niin voidaan tarpeen vaatiessa harrastaa alle omien myyntiä ja muuta sen pienemmän kannalta hankaloittavaa.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 11.01.2012, 18:19
Noh, täältä sitten pikkasen vastapalutetta tuohon Snowin viestiin :)

Samaa aattelin ja taitaa käydä niin, että ollaan kovin samoilla linjoilla tässäkohtaa.

Lainaa
Kaikilla tälläkään foorumilla ei ole lähelläkään noin ruusuista kuvaa kyseisestä puljusta (verkkis).
Sanoisn että bling-blingiä eli tapettia on runsaasti kyseisen puljun kauppasoftassa. Saahan kaupan kun kaupan näyttämään vaikka miltä pienellä css:llä. :)

Kyllähän sillä merkitystä on, miltä joku sivu näyttää. Mutta itse en ollut tuosta viimeisestä uudistuksesta oikein hyvilläni. Ennenkin oli hankala hakea jotain ja nyt kun tavaraa ainakin näennäisesti on vielä enemmän, niin väkisin tulee mieleen käyttömukavuuden uhraaminen ulkonäön vuoksi. Mielummin vanhahtava sivu, joka on oikeasti helppo ja mukava käyttää. Toisaalta toki makuasioita.

Lainaa
Se on todella sääli että se pikkuhiljaa on saanut lähes "määrävän markkinaaseman" tässä maassa, ainakin mukamas suosiossa. Luulen toki että moni ostaa sieltä vaan siksi ettei paljon vaihtoehtoja ole. Siksi juuri vältän pisimpään mahdollista sieltä ostamista ja ostan muualta. Näin tuetaan noita pienempiä joista joku toivottavasti nousis pistämään edes pikkasen hanttiin verkkikselle. Sen hinnat kun ei läheskään aina ole halvimmat, päinvastoin.

Nimenomaan, siis sääli. Kun pääsee tuollaiseen asemaan, niin ei enää tarvitse palvella asiakkaita tai oikein muutakaan. Kauppa käy kuitenkin, eikä hinnan halpuudellakaan ole sellaista merkitystä.
Ja osa on oppinut aikanaan ns halvaksi. Tuleehan sitä itsekin helposti katsottua ensin verkkiksen hinnat ja sitten muualta. Toisaalta tuo nykyinen sivu ei liikaa itseäni houkuttele ja toinen on se, ettei hinnoilla ole mitään tekemistä tämän päivän kanssa. En ole aikoihin pystynyt hakemaan mitään ilman, että listalla tulee vastaan hintoja tavaroista, joita ei ole merkitty koskaan olleenkaan varastossa tai joita on myyty viimeksi pari vuotta sitten tms.
Eikä todellakaan ole enää mikään halpa kauppa. Sensijaan melkoinen romukauppa tyyliin Biltema. Toisaalta sielläkin käynnit sai lopettaa jo aikaa sitten, kun alkoi hirvittää koko putiikki. Liikaa kaikkea kun ahdetaan samaan, niin ei se vaan toimi. Ei ainakaan periaatteella, jossa jokainen myyjä tuntuu myyvän lähes kaikkea. Kannata odottaa liikaa tietämystä jostain tavarasta.

Lainaa
Toutteiden varaaminen/varastsaldo...
Tuo vaatii sellaisen varaston johon ei läheskään kaikilla ole varaa, enkä näe mitää hinkua siinä, joko asiakas ostaa tai ei osta, thats it.

Palvelee tottakai osaa tuo varaaminen, osaa ei. Itse lukeudun siihen osaan, joka ei isommin ole kiinnostunut varaamaan ainakaan tavaraa, joka ehkä tulee joskus jos tulee. Oma lukunsa on tottakai varata tavara, jota on liikkeessä jokin yksittäinen kappale ja sitten hakea se pois. Mutta tämähän toimii melkein minkä tahansa liikkeen osalta.
Toisaalta tämä on isommalle liikkeelle itselleen ehdoton etu. Voidaan myydä tuotetta x ennakkoon, porukka varaa sitä ja kun varauksia on tarpeeksi, niin tilataan erä. Suurin osa varaajista kuitenkin ostaa ko tuotteen, eikä jokusella jäljellejääneellä ole mitään merkitystä. Ne tulevat kuitenkin melko varmasti myytyä. Pienempi liike taas joutuu ottamaan maksun etukäteen vastaavassa tilanteessa, koska yksikin myymätön tuote saattaisi kääntää koko erän myynnin pakkaselle. Samaten pienemmän toimijan on helpompi tilata se tuote-erä, jos rahat ovat olemassa jo valmiiksi. Isommalle sama asia ei ole niin suuri ongelma.

Lainaa
Oletko ihan varma että verkkiksen varastosaldo pitää aina 100%sesti paikkansa? Minä en olisi niin varma siinä...Tietty jos ovat laittaneet koko puljun samaan koriin eli verkkokauppa jollain lailla suoralla yhteydellä varastosoftaan niin sitten. Mutta ainakin minä näen siinä mahdollisia turvallisuusriskejä...Itse ainakin pitäisin ne kakisi täysin erillään näin eri kantojen hakkeroinnin kultaikana, jos joku pääsee sekoittamaan kaupan niin on ainakin varasto tallessa, mikään netti-kauppasofta kun ei ole 100%sesti turvallinen vaikka muuta väitettäiskin...

Voisi olettaa, että ovat paikkaansapitäviä. Varsinkin nuo ajoittaiset "osta eurolla tavara x"-sisäänheittotarjoukset ovat sellasia, joissa on syytä saldon pitää paikkaansa. Muuten on hetkessä myyty tolkuton määrä miinukselle ja sitten ihmetellään.
Ja mikäettei tuo erillään pito onnistu kuitenkin. Sopivat väliportaat, niin ei pääse suoraan pitelemään ja sen myötä hakkeroinnin riski kasva. Eihän sen verkkokaupan tarvitse periaatteessa päästä muutakuin lukemaan saldoja. Tehdään varaus siinäkohtaa tavaralle, kun se lisätään ostoskoriin, mutta vähennetään varastosaldosta vasta silloin, kun se on toimitettu. Tai vaihtoehtoisesti silloin, kun maksu on käsitelty tms.
Se taas on oma lukunsa, että kaikesta mahdollisesta tuntuu löytyvän reikiä. Ja tuollaisista isommista niitä haetaan innokkaammin. Onneksi ei ole itseltä pois, jos sattuu aukko löytymään.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 09.01.2012, 02:19
Ja mitä sitten tarkoitat tuolla "aika lailla velvollisia korvaamaan"? Vaikka ottaisivat osat takaisin, niin aikaa paloi, samaten vaivaa ja kustannuksia tulee väkisin myös itselle. Samaan aikaan se pakettikone olisi ollut ajossa jo pitkään. Samoin tapauksessa, jossa tulee kuitenkin vastaan jotain ongelmia. Kauppiaalla ei ole mitään velvollisuutta auttaa tai neuvoa ainakaan ilmaiseksi tilanteessa, joka ei kuulu takuun piiriin tai jota ei voi osoittaa kauppiaan virheeksi.

Tässä kohtaa minun on tietyssä määrin oltava djmaken kanssa samaa mieltä.
Ikävä kyllä tilanne on se, että jos alkaa kasaamaan konetta osista, pohjatietämystä siitä, mitä koneeseen tarvitsee, hankittavista osista, niiden keskeisistä erilaisuuksista (AM2 vs. AM3, LGA1156 vs. LGA1336, DDR2 vs. DDR3 jne. jne.) on pakko olla ja ymmärrystä siihen, tukeeko esim. hankinnassa oleva emolevy mitäkin prosessoria tai muistia. Jos ei ole tahtoa kuluttaa aikaa yhteensopivuuden tarkastamiseen, miten sitä voisi olla koneen kasaamiseenkaan?

Siten on pakko sanoa, että halusi sitä tai ei, vastuu osien hankinnasta on ennen kaikkea henkilöllä itsellään. Jos on epävarmuutta, kyllä yleensä vastauksia saa, kun kysyy. Jos vastaus on epäselvä tai jättää edelleen epäilykselle ja epävarmuudelle liikaa tilaa niin riskinotto on tuossa kohdassa aikamoista hasardia. Rikki niitä ei saa ellei ihan oikein tosissaan niitä riko.

Eivätpä varmasti myöskään vastapuolella tilanteet ole sen helpompia. Se isoin ongelma, jonka mikä tahansa tietokoneen osia myyvä liike kohtaa, on se ettei heillä ole mahdollisuutta päätellä, ovatko ostetut koneen osat kaikki varmasti saman projektin osia ja koska heidän tilausvolyyminsa saattavat olla melko suuretkin, heillä ei todennäköisemmin ole aikaa eikä intressejä katsoa, olisiko tilauksessa ollut jotain sellaista, mikä antaisi syyn olettaa korjauksen olevan tarpeen. Jos henkilö tilaa osia ilman pohjatietoa, projekti menee liki takuuvarmasti poskelleen yhteensopivuusongelman vuoksi. Takuun piiriin homma menee tyypillisesti vasta siinä vaiheessa, kun jotain on käytännössä mennyt hajalle. Emon kanssa yhteensopimaton prosessori ei yksinkertaisesti mene mitenkään päin emolevyyn ja sama juttu on myös muistipiirien kanssa. Se, suostuuko kaupan toinen osapuoli vastaanottamaan avattua pakettia onkin sitten asia erikseen. Yleensä ei.

Jotkut tahothan myyvät konepaketteja, joiden sisältöön voi itse vaikuttaa. Silloin ainakin valittavat osat ovat keskenään takuulla yhteensopivia ja vastuu niiden yhteensopivuudesta on tuolloin valmistajalla.

Onko sitten pakettikone se ainoa oikea ratkaisu?
Mielestäni ei aina. Kyse on ensisijaisesti siitä, mitä koneelta tarvitsee; onko siinä kaikki tarpeellinen valmiina vai pitääkö lisäinvestointeja tehdä jotta koneesta saadaan sellainen, kuin halutaan - ja etenkin se, saako sinne mennä sörkkimään ihan surutta. Saattaa olla, että takuuehdot ovat lieventyneet viime aikoina, mutta itselläni on tuoreessa muistissa sellaisiakin koneita, joissa kotelon avaaminen mitätöi takuun.

Pakettikoneen suurin etu on se, että takuu on valmistajan ja yleensä jotain kolmea vuotta. Koneella on tyypillisesti se yksi ja ainoa takuu, joka ei ole komponentista riippuvainen. Vikatilanteessa joko kone toimitetaan maahantuojan valtuuttamaan huoltoon tai jos diili on ollut hyvä, sillä on On-Site-takuu, jolloin korjaaja tulee koneen korjaamaan kotiin asti. Yhtä kaikki, vian paikallistaminen menee ensisijaisesti puhelimessa olevan asiantuntijan ja sitten korjaajan työksi.

Itsekasatussa koneessa on komponenttikohtainen takuu, joka heittelee yleensä kuuden kuukauden ja viiden vuoden välillä. Jos koneeseen tulee jokin vika, eikä koneen vian diagnosointi ja eristäminen itseltä luonnistu, ollaan ongelmissa. Yleensä henkilö, joka koneen osaa kasata, osaa myös yleensä diagnosoida laitteen vikojakin. Itse en ainakaan ole yhteenkään sellaiseen henkilöön törmännyt, joka osaisi noista vain toisen puolen.

On pakettikoneesta ollut ongelmaakin: Olen saanut olla toteamassa jopa tilannetta, jossa tehdasvikainen pakettikone, joka ei inahtanutkaan, oli pistetty huoltoon ilmoituksella, että laite on DOA (Dead On Arrival) ja pistetty puhelimessa annettujen ohjeiden mukaisesti maahantuojan huoltoon. Koneen sijaan takaisin tuleekin tekstiviesti, jossa kerrotaan tylysti, että:
"Mekaaninen vika, ei takuun piirissä". (tuossa oli oikeasti kaikki).

Sitten kerrotaan vaihtoehdot:
- Jos haluat korjata vian, se maksaa yhteensä 150 Euroa (ALV 23% mukana), tai vaihtoehtoisesti
- Jos et halua korjata vikaa, se maksaa 30 Euroa (ALV 23% mukana) ja saat laitteen samassa tilassa takaisin muutaman päivän kuluttua.

Ja pyydetään vastaamaan joko vaihtoehdolla A (korjataan) tai B (ei korjata). Jos vastausta ei kuulu viikon sisään, palautetaan kone ja veloitetaan kolmenkympin päälle vielä varastointikulut. Kone oli siis huollon panttivankina.

Tässä kohtaa loppuivatkin sitten mahdollisuudet tehdä asiasta protestia, koska yhteystietoja korjausta suorittavaan paikkaan ei ollut, eikä niitä mistään saatu. Valmistajan teknisen tuen numerosta vastannut nuori neiti-ihminen kovasti pahoitteli, muttei voinut antaa yhteystietoja jostain syystä kyseistä tietoa ja tiedusteluun siitä, miksi DOA-ilmoitusta ei huollossa otettu huomioon, lirkutteli tytteli takaisin, että se on kuulemma maahantuojan huollon toimintatapa. Valitukseen kolmenkympin lunnasvaatimuksesta viitattiin niin ikään kintaalla (= pahoiteltiin ja tarjottiin uudelleen huollon politiikkaa).

Lopputuloksena vaihtoehto A oli pakko ottaa. Kone saapui viikon kuluttua toimivana takaisin. Mukana oli selitys mikä osa oli rikki, kuvan kanssa. Osa, joka vaihdettiin oli emolevyssä ja taisi olla joku regulaattori, jos en väärin muista, hinnaltaan 8 Euroa, loput korjauksen loppusummasta oli korjausfirman tuntiveloitusta vian paikallistamisesta ja korjaamisesta. Koneen hinta oli näyttöineen päivineen noin 300 Euron pinnassa. Näin koneelle saatiin kivasti hintaa yhteensä lähemmäs 500 Euroa.

Kone toimii tänäkin päivänä samaan aikaan tilattujen, alunperinkin toimineiden, samaa merkkiä ja mallia olevien koneiden kanssa, mutta koko hommasta jäi sellainen pa**an maku suuhun, että kun aika noista peltiper**leistä jättää niin saman valmistajan tuotteita ei taloon tule, vaikka kirveellä uhkailtaisiin.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#39
LainaaJos ei ole tahtoa kuluttaa aikaa yhteensopivuuden tarkastamiseen, miten sitä voisi olla koneen kasaamiseenkaan?
Täysin samaa mieltä. Onhan se itse kasaaminen aina myös siitä kiinni että onko ostajasta siihen.

LainaaSiten on pakko sanoa, että halusi sitä tai ei, vastuu osien hankinnasta on ennen kaikkea henkilöllä itsellään. Jos on epävarmuutta, kyllä yleensä vastauksia saa, kun kysyy. Jos vastaus on epäselvä tai jättää edelleen epäilykselle ja epävarmuudelle liikaa tilaa niin riskinotto on tuossa kohdassa aikamoista hasardia. Rikki niitä ei saa ellei ihan oikein tosissaan niitä riko.
On, niinhän se on kaikessa mitä ostat, mutta jos kysyt niin ettei mitenkään jää epäselväksi että osat tulevat samaan projektiin mitä luonnollisesti mainitset jos alat kyselemään sellaista kun eihän se kauppias ajatuksia osaa lukea, niin siltä osin vastuu siirtyy kyllä kauppiaalle jos vastaa kyllä eikä siltikään sovi ja ovat mielestäni velvollisia vaihtamaan sopivaan osaan veloituksetta. Sehän onkun menisit ostamaan Bemariin talvirenkaita ja myyvät sulle Fiatin renkaat.
Tämäkin kannatta muistaa (Otettu Multitronicin ehdoista):
Lainaa
... asiakkaalla on yleisten Koti- ja postimyyntiehtojen mukaan oikeus perua kauppa 14 päivän sisällä jos alla olevat ehdot täyttyvät.
Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin kaupassa oston yhteydessä. Hänellä on oikeus avata pakkaus, tutustua ohjekirjoihin ja kokeilla tuotetta menettämättä palautusoikeutta.Palautusoikeus päättyy kun otat tuote käyttöön.....
Tuo palautusoikeus koski myös (ihme ja kumma) tuota meitin dedikoitua palvelinta kun sen otin :)

Se jos onnistut hajoittamaan osan kasatessa (al´a vasaralla muisti paikalle kun ei tahdo sopia:)) niin sehän on aina kasaajan moka.