Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Webkamerat

Aloittaja meteorologi, lauantai, 02.08.2008, 16:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

teutari

Kaivoin vanhoja romuja esille tein pienen kokeilun. ;)
-vanha valvontakamera
-terratecin USB-kaappari
-Yawcam
-HomeWatcher

Yawcamiin Http:ssä portti asetus (esim. 8888) + Http päälle sitten menee palomuurin NAT/Virtual Server asetuksiin, siellä laittaa koneen IP-osoitteen missä Yawcam on asennettuna + portti auki.

Homewatcherissa Device: URL/File--->  http://tietokoneen IP-osoite:8888/out.jpg (tuo out.jpg on kuva miksi se on nimetty Yawcamissa) ja tekee sitten HomeWatcherissa kaikki muut asetukset paikoilleen.
Tuohon tietokoneen IP-osoitteeseen kannattaisi hakea nimellä oleva osoite DynDNS:tä tai NO-ip:stä.

Muokkasin pikkusen tuota HomeWatcherin main.htm sivua että poistin siitä videokuvan ja laitoin sen tilalle JpegRefresh objektin joka hakee reaaliaikaisen kuvan vain silloin kun sivu avataan/päivitetään ja näin Yawcamin ei tarvitse upata mitään jolloin säästyy turhaa prosessorin kuormitusta/kaistaa jos kuvan lähettäminen suoritettaisiin Yawcamilla esim. 1-5 min jaksoilla.
Nyt main.htm sivulla on ylimmäisenä 640x480 reaaliaikainenkuva ja alapuolella vanhempia pikkukuvia joita klikkaamalla ne saa isommiksi.

tito

LainaaDorgem on viime aikoina alkanut tekemään kuvaan outoja häiriöitä, kuva jää oudonväriseksi joko kokonaan tai osittain. Kuitenkaan vika ei liene kamerassa koska esikatselukuva on virheetön. Välillä kameraohjelma jämähtää jumiin ja päivittää samaa kuvaa, pimeänajan kuva voi jäädä päälle vaikka kelloaika päivittyy oikein. Tällöin yleensä auttaa ohjelman sulkeminen ja uudelleen avaaminen. Olen kokeillut asentaa Dorgemin uudellenkin, mutta se ei poistanut ongelmaa. Jossakin on vikaa, mutta kun tietäis.
Palaan tähän vanhaan, mutta edelleen jatkuvaan ongelmaan.
LainaaKärSää:n tapauksessa on oletettavaa, että FTP-siirto-ohjelma kirjoittaa suoraan vanhan tiedoston päälle ja vastaanottavassa päässä ei tiedostolta kielletä samanaikaista luentaa (eli suoriteta tiedoston lukitusta kirjoitusta varten), kun tiedoston kirjoitus on menossa. Jos sattuu sivulle samaan aikaan ja kuvatiedostoa luetaan lähes tasan samaan aikaan, kun siihen ollaan kirjoittamassa uutta tietoa päälle, näkyy se kuvassa juuri tuolla tavalla.
Osaako kukaan neuvoa miten tällainen voidaan korjata.
Kuvaongelmat alkoivat 28.12. ja sen jälkeen ei WU:n kuva-arkistoon ole montakaan virheetöntä kuvaa tullut, melkein jokaisessa kuvassa on enemmän tai vähemmän vikaa. Tietääkseni en ole tehnyt mitään sellaista joka tämän voisi aiheuttaa. ::)

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: tito - lauantai, 20.02.2010, 17:38
LainaaDorgem on viime aikoina alkanut tekemään kuvaan outoja häiriöitä, kuva jää oudonväriseksi joko kokonaan tai osittain. Kuitenkaan vika ei liene kamerassa koska esikatselukuva on virheetön. Välillä kameraohjelma jämähtää jumiin ja päivittää samaa kuvaa, pimeänajan kuva voi jäädä päälle vaikka kelloaika päivittyy oikein. Tällöin yleensä auttaa ohjelman sulkeminen ja uudelleen avaaminen. Olen kokeillut asentaa Dorgemin uudellenkin, mutta se ei poistanut ongelmaa. Jossakin on vikaa, mutta kun tietäis.
LainaaKärSää:n tapauksessa on oletettavaa, että FTP-siirto-ohjelma kirjoittaa suoraan vanhan tiedoston päälle ja vastaanottavassa päässä ei tiedostolta kielletä samanaikaista luentaa (eli suoriteta tiedoston lukitusta kirjoitusta varten), kun tiedoston kirjoitus on menossa. Jos sattuu sivulle samaan aikaan ja kuvatiedostoa luetaan lähes tasan samaan aikaan, kun siihen ollaan kirjoittamassa uutta tietoa päälle, näkyy se kuvassa juuri tuolla tavalla.
Kuvaongelmat alkoivat 28.12. ja sen jälkeen ei WU:n kuva-arkistoon ole montakaan virheetöntä kuvaa tullut, melkein jokaisessa kuvassa on enemmän tai vähemmän vikaa. Tietääkseni en ole tehnyt mitään sellaista joka tämän voisi aiheuttaa. ::)

Näkyykö esikatselukuva Dorgemissa oikein?
Jos se näkyy virheettömästi, ei kamera ainakaan ole rikki.

Seuraavaksi minä kokeilisin tehdä niin, että asettaisin Dorgemin vain päivittämään kamera.jpg:tä omalle tietokoneelle ja siirron nettiin hoitaisi jokin toinen ohjelma. Näin voisi testata, onko Dorgemin ftp-toiminto jotenkin susi.

Aikoinaan minulla oli samantyylinen ongelma: Dorgem jumitti itsensä, jos ftp-serveri ei vastannut. Korjasin asian siten, että laitoin WUHU:n lähettämään kuvan nettiin.

Nyt kun muistan, kysyn sinulta tito, kuinka KärSään käyrissä on menty alle -30, vaikka WS2300 -asemat pysähtyvät -30?

teutari

Näyttää että nuo ongelmat ovat alkaneet jo 27.12.2009 klo 17.26
Vaikea tuohon on mitään simpsalapim neuvoa antaa on joidenkin yhteensattumien summa. ::)
Hakeeko WU kuvan URL:ista (palvelimelta) jonne lähetät sen webcam softalla....?, niin onko molemmissa sama ajastus päällä eli WU hakee kuvan esim. 5 min. välein ja webcam softa lähettää sen myös 5 min. välein jolloin siinä voisi tapahtua tuota J.Laihon mainitsemaa: (kuvatiedostoa luetaan lähes tasan samaan aikaan, kun siihen ollaan kirjoittamassa uutta tietoa päälle) jos se on noin niin kannattaisi muuttaa noita ajastuksia niin ettei tulisi noita päällekkäisiä tapahtumia samaan aikaan.

teutari

Olen aamupäivän tiiraillut tuota kamerakuvaa ja ajoittain siellä on näkynyt noita huonoja kuvia seassa joten viittaisi kyllä singnaali ongelmaan kameran ja PC:n välillä.
Eihän tuossa vian etsimiseksi paljon ole vaihtoehtoja kun rapsia tuo toinen usb-aktiivikaapeli pois tai sitten laittaa kamera suoraan koneeseen kiinni ja testata häviääkö tuo ongelma (minkä minä tekisin ensimäisenä) koska silloin näkisi onko vika kaapeleissa/pituudessa kun ongelma ei kuitenkaan minun mielestäni ole itse kameraohjelmissa.
Hiukan arveluttaa tuo monen usb-aktiivikaapelin laittaminen peräkkäin sekä niiden toimivuus pitkissä vedoissa joten ehkä jokin tuommoinen voisi toimia paljon paremmin: http://www.virtuavia.eu/shop/index.php?target=products&product_id=29811&sl=EN

weatherc

Tuossa voi olla ihan sama mikä mulla oli vanhan usb-webkameran kanssa eli teutari olis oikeilla jäljillä. Mulla oli 2 aktiivia välissä ja ei toiminut kun hetken. 1 aktiivilla toimis oikeen mainoisti vaikka kuin kauan puhumattakaan jos laittoi suoraan koneeseen kiinni.
Veikkaan että kamerat ovat jatkuvassa käytössä sen verran tehosyöppöjä ettei USB vaan tahdo jaksaa pyörittää niitä.

tito

Kiitoksia vastauksista. :D
LainaaEihän tuossa vian etsimiseksi paljon ole vaihtoehtoja kun rapsia tuo toinen usb-aktiivikaapeli pois tai sitten laittaa kamera suoraan koneeseen kiinni ja testata häviääkö tuo ongelma
Tuota itsekin olen epäillyt, mutta kun kamerakuva Dorgemin esikatselussa on virheetön, voisiko kuitenkin vika olla tässä.
Virheet alkoivat 27.12. äkillisesti ilman, että olisin liittänyt koneeseen muita usb-laitteita ja muutenkin olen  IBM-sääläppärin koettanut rauhoittaa yksinomaan sääasemakäyttöön.
Samanlaisen kahden 12 metrisen aktiivisen usb-jatkokaapelin perässä on Naruskankin Logitech Pro 9000 sääkamera.

LainaaNyt kun muistan, kysyn sinulta tito, kuinka KärSään käyrissä on menty alle -30, vaikka WS2300 -asemat pysähtyvät -30?
Alle -30 asteen pakkasilla olen manuaalisesti muuttanut ja korjannut lämpötilatietoja tilastojen seuraamisen vuoksi.
Päivän datatiedostoon olen muuttanut lämpötilat useamman lämpömittarin keskiarvon mukaiseksi, jolloin myös cumuluksen http://www.karsaa.com/cumulus/trends.htm ulkolämpötilakäyrä tulee totuudenmukaisemmaksi.
Tarkoituksenani on lähinnä saada talven minimi-lämpötilat talteen. Käyrä ei ole prikulleen oikeanmuotoinen, mutta minimilämpötila on mahdollisimman lähellä oikeaa.
Liitteenä ulkolämpötilakäyrä ennen ja jälkeen korjauksen.

Lisäyksenä:
Lainaaonko molemmissa sama ajastus päällä eli WU hakee kuvan esim. 5 min. välein ja webcam softa lähettää sen myös 5 min. välein jolloin siinä voisi tapahtua tuota J.Laihon mainitsemaa: (kuvatiedostoa luetaan lähes tasan samaan aikaan, kun siihen ollaan kirjoittamassa uutta tietoa päälle) jos se on noin niin kannattaisi muuttaa noita ajastuksia niin ettei tulisi noita päällekkäisiä tapahtumia samaan aikaan.
Dorgem lähettää kuvaa 3 minuutin välein ja WU ja Cumulus hakee kuvaa 5 minuutin välein. Alunperin molemmat oli 5 minuuttia, mutta ongelmien ilmaannua muutin näin. En huomannut sen vaikuttavan mitenkään.
Mainittakoon, että virheet näkyvät samoin kaikkien sääpalvelusivujen kuvissa.

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 21.02.2010, 14:13
Veikkaan että kamerat ovat jatkuvassa käytössä sen verran tehosyöppöjä ettei USB vaan tahdo jaksaa pyörittää niitä.

Näinhän se näyttää olevan mitä pidempi roikka välissä sitä enemmän tuota virta hävikkiä tulee sinne loppu päähän vaikka onkin noita aktiiveja peräkkäin mutta kun masiinan usb-portissa ei riitä puhtia niin tuohon singnaaliin alkaa tulemaan tuota häiriötä ja riippuu hiukan masiinastakin millä sitä pyörittää.
Koitin katsoa mutta en löytänyt että minkälaisella masiinalla Naruska pyörittää tuota Logitech Pro 9000:sta kun Titolla oli IBM:n läppäri ? niin olisi voinut hiukan vertailla niitä kun Naruskalla ei ole minkäänlaista ongelmaa.

Tuli tuossa tuommoinen mieleen jos laittaisi aktiivisen usb-hubin koneeseen ja siitä nuo roikat kameraan niin silloin ei pitäisi tulla ainakaan noita virtaongelmia koska se antaa täydet 500mA jokaiselle hubin portille.

Naruskan Ukka Matinpoika

Naruskan Ukka ei juurikaan tästä teknisestä puolesta ymmärrä, mutta kahden USB kaapelin ja tämän IBM T30 -läppärin välissä on paikallisen Tekniset -liikkeen suosittelema ja myymä 4PORT USB2,0 HUB, jonka asentamisen osasin yllätys-yllätys tehdä ihan itsekseni. Ne molemmat USB-kaapelit on 12 metriä pitkiä. WhereJames hoitelee loput systeemit, vaikkakaan ei aina ihan ilman ongelmia. Tämmöinen Buffalo -merkkinen palikka sitä dataa lähettelee langattomasti, kun salama paukautti viime kesänä läppäristä jonkun hilavitkuttimen pimeäksi.

Saattaa tämä joskus pelata pari-kolmekin viikkoa ilman mitään, mutta jonain päivänä esiintyy tietenkin häikkää. Useimmiten silloin, kun en ole kotona, joskaan asiayhteyttä siihen en tiedä. Osaa se olla kunnioittamatta tuo kone välillä minua, vaikka olen kotonakin.

Kamera antaa säädellä itseään täältä konttorista, mutta säädöillä olen katsonut parhaimmaksi olla leikkimättä, koska lelu saattaa silloin mennä rikki. Se Logitech 9000 kun on suunniteltu sisätöihin. Jos kuva menee mustaksi, kuten joskus käy, niin olen huomannut USB-kaapelin käyttämisen HUBista irti auttavan. Kun kone ilmoittaa tunnistaneensa molemmat kaapelit takaisinkytkennän jälkeen, niin yleensä James ja Logitech löytävät toisensa, ja taas lähtee kommeeta Karhutunturikuvaa maailmalle. KOP KOP tässä koputtelen lähipuita lopuksi.

www.naruska.com

tito

Näitä härpäkkeitä ja johtoja alkaa olla jo niin paljon ettei ulkomuisti enää tahdo riittää. ???
Hankin syyspuolella IBM T42 läppäriin virtalähteellä olevan 4-porttisen usb-hubin, huomasin nyt tutkiessani kameran usb-kaapelin olevan kytkettynä siihen ja lisäksi samassa hubissa oli muistitikku ja hiren usb-adapteri. Nyt siirrin muistikortin ja adapterin koneen omiin usb-portteihin ja kamera on yksinomaan hubissa.
Katsotaan vaikuttaako mitään, nyt ainakin poweria pitäisi olla.
Kiitoksia asiaan perehtyneille ja vastanneille. :D

PS. Onko kokemusta tällaisen välimatkanjatkajan paremmuudesta aktiiviseen jatkojohtoon verrattuna? Mahdollinen kameran siirto ylemmäs vaatisi vielä lisää pituutta kaapeliin. Onko ajatus tuhoon tuomittu?
Ideamaa-verkkokaupassa saatavana kohtuuhintaan.

Voihan vee, lyhyeen loppui toiveiden elättely, sama toistuu edelleen. ::) ::)