Uutiset:

20.08.2025
FinWX:n sivuston toimintahäiriöinen serveri korvataan uudella

Työt serverin korvaamiseksi uudella serverillä ovat aloitettu.

Lue korvaustyöstä lisää täältä.
FinWX:n ylläpito pahoittelee sivuston toimintahäiriöstä aiheutunutta haittaa.

Main Menu

Talvi 2009-2010

Aloittaja Jussa, lauantai, 10.10.2009, 21:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Täällä ei oltu plussalla kun 2.5 tuntia, nyt ollaan taas tukevasti 2.5 astetta pakkasella  ;D

Aika torsoksi kyllä se pyry jäi oikeastaan, mutta eihän se ole ensimmäinen kerta kun ensin toitotetaan päivätolkullä ja sitten tulee vaan vähän. Sitä tuli täällä aamulla ihan kiitettävästi mutta sadealue oli oikeastaan aika kapea mitä Testbedistä katseli ja liikkusikin aika vauhdilla.

Sinänsä ehkä hyvä että käy nollassa pyörähtämässä koska ainakin täällä oli tie sula ja ajokaistalta paljas, eli olivat saaneet aurattua sekä sen verran suolaa että suli jäät pois, ei kuitenkaan lillunut suolavedessä tuo 110-tie vaan oli oikeastaan hyvä ajaa. Tosin se voi sitten taas jäätyä jos riittävän kylmäksi vetää.

Sanni

Täällä on koko ajan ollut aurausautoja liikenteessä ja tiet oli täällä loskan peitossa. Saas nähdä miltä Vanha Lahdentie näyttää. Odotin itsekin muuten myräkästä paljon pahempaa kuin miltä aamulla näytti. Olihan tuo pyry tiheä vielä klo 8 aamulla mutta lakkasi aika äkkiä.

Jussa

Kappas, tänne oli yön aikana kansa tullut uutta lunta joku 7cm. Sääennusteet ei mitään sateesta tänne kertoneet, ja noita tutkia kun katsoo, niin ei täällä olisi pitänyt edes sataa, mistä lie sitten lumen satanut ;D Länsilapissa tänäaamuna pakkasta ollut paikoin lähes -30 astetta, aika nopeita vaihteluita kyllä. Sään seljetessä ja tuulen tyyntyessä pakkanen näyttää kiristyvän nyt todella vauhdilla, kuulutaan vissiin vielä arktiseen ilmamassaan.
Etelässäkin ollaan selvitty ilmeisesti ilman isompia vahinkoja, hyvä niin :) Onneksi tämä ei ollut se talven ihka ensimmäinen pyry, ihmiset ehti jo vähän tottua lumiseen ajorataan.

Kävin eilen sahailee järvestä jääkuutioita ja ladoin niitä päällekkäin torniksi, jokaiseen kuutioon tein 5 tuuman jääkairalla kolon missä voi polttaa kynttilää. Tuli ihan hauskan näköisiä patsaita :) Harvoin on viimevuosina tähän aikaan noin vahva(vajaa 40cm) jää ollut mitä nyt. Nyt ei olekkaan lunta jäänpäällä paljoa suojana, että pakkaset pääsee puremaan kunnolla. Viimevuodenvaihteessa meni kolmella pyöräytyksellä jäästä kaira läpi, ei olisi paljoa kuutioita sahailtu.

Sanni

Nyt olis unelmailma olla ulkona tekemässä lumiukkoja mutku ei ehi :D
Mäkin muuten haluan tollasia jääpatsaita! Joskus pentuina jäädytettiin ulkona vesiämpärillisiä joihin sitten sulatettiin reikä. Saatiin lumilyhty siitä. Kuhmossa, jossa suurimman osan lapsuuttani elin, oli tämän tästä -20 - -30 asteen pakkanen. Järven rannalla asuttiin ja siellä käytiin aina hiihtämässä. Se järvi oli sen verta pieni meidän kohdalta että jäätyi aika äkkiä tollasissa pakkasissa.



J.Jäntti

Terveiset FinWX Karjalohja-12:lta.
Turunväylällä vastaan tuli aura- ja suola-autoja ja rapaa lensi tuulilasiin oikein urakalla.
Tien huolto tuntui loppuvan kuin seinään Lohjan rampin jälkeen ja koko matka Sammatti/Karjalohja-liittymään oli tien ohituskaista kaikkea muuta, kuin turvallisen näköistä. Loput 17 kilometriä rampista vielä vähemmän ja sai kyllä olla tarkkana koko matkan ettei auto lähde lapasista. Suoranaista vaaraa siihen ei ollut, mutta riskejä piti välttää viimeiseen saakka.

Noita naulapäitä näytti riittävän tuolla Turunväylällä muutoinkin. Rajoitukset olivat laskettu 80km/h mutta silti ohituskaistalta ampui oman auton ohi muutama ylikiireinen kaveri sen verran kovaa ohi, että kyllä siinä sakkorajaa hätyyteltiin melko vauhdikkaasti.

Helsingin Kannelmäessä lämpötila laskee ja on pian pakkasella, arviolta seuraavan parin tunnin sisään. Sen verran pitkään lämpötila on ollut nollan yläpuolella, että lumi on alkanut sulamaan sademittarin päällä, koska sadetta on rekisteröitynyt. Lumentulo aamulla sotki kosteusmittauksen sääasemalla täydellisesti, kun tuuli painoi lumen säteilysuojan sisälle. Kosteusmittari antoi ensin eksoottisia kosteuslukemia ja lopulta anturi meni oikosulkuun ja säämittausohjelma hylkäsi kaikki saadut datat väärinä.

Luvassa on melkoinen pääkallokeli kaikkiin niihin paikkoihin, jossa lumi on ehtinyt sulamaan, jota ei ole suolattu ja jossa pakkanen on alkanut kiristymään.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 23.12.2009, 15:31
Aika torsoksi kyllä se pyry jäi oikeastaan, mutta eihän se ole ensimmäinen kerta kun ensin toitotetaan päivätolkullä ja sitten tulee vaan vähän. Sitä tuli täällä aamulla ihan kiitettävästi mutta sadealue oli oikeastaan aika kapea mitä Testbedistä katseli ja liikkusikin aika vauhdilla.

Ennusteen mukaan tuo toinen sadealue menee yhä kauemmaksi Venäjälle sitä mukaa kun tuo ennuste päivittyy. Se on sinällään hyväkin asia, koska inhottavaahan se olisi ajella taas Jouluaattona takaisin Pääkaupunkiseudulle sellaisessa myräkässä ettei eteensä näe.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Helsingissä: 18.06.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
1 ukkospäivä, joka
1 Näkö- ja kuulohavainnoin
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Sanni

Joo noi helkutin valopäät liikenteessä tahtoo taas näyttää muille että kahtokee, miul on sitten kova moottori, oikeen ykslitranen vuosmallii kasikuus!

Eipä sentään. Päivästä tuli paljon helpompi sään kannalta kuin oletin. Olen vain aivan vauhkona aina liikenteessä...

Illalla tuleva sadealue näköjään vain sipaisee itäistä Suomea, rankimmat sateet näyttänee jäävän Venäjän puolelle. Olisi kyllä ollut ihan hauskaa saada vielä enemmän lunta yöllä :)

Sanni

Nyt tämä tyttö katoaa joulunviettoon. Hyvää joulua kaikille foorumilaisille ja tehkää paljon salamanmuotoisia pipareita ;)

weatherc

Tuosta suolauksesta olen kyllä djmaken kanssa aivan samaa mieltä, sitä voisi vähentää, myös ruuhka-suomen pääteillä ja rajusti. Talvi tulee joka vuosi ja silloin on liukasta ja silloin kuuluu ajaa sen mukaan, myös suruisen kuuluisilla hesan kehäteillä. Ensin kolisi pikkasen enemmän mutta kyllä porukka sitten oppisi kantapään kautta.

Itse olen saanut käytännön harjoittelun talvisin erittäinkin liukkaalla Saaristotiellä (tie 180) kun asuin siellä keskellä merta ensimmäiset ajokorttivuoteni. Sitä ei suolata ikinä ja keli sen mukainen.
Parhaampana talvimuistona siitä on jäänyt mieleen yksikin lumipyry, kun ajoi rantaan lautalta Nauvossa oli niin paljon lunta että antoi suosiolla bussin ajaa ohi tekemään uraa jossa ajella sen perässä. Jos se olisi mennyt ojaan niin silloinen kirppuni olisi mennyt kiltisti perässä, nimittäin kun bussi kurvas Nauvon kk:ssa essolle meinas kirppu (Datsun 100A) mennä perässä  ;D

Näistä pääteistä muistan ei kovinkaan montaa joulua sitten kun oltiin tulossa Turusta Saloon päin E18-motaria, siinä meni yksi ura suunnillen keskellä ja kiltisti ajeltiin peräkanaa kuutta-seitsemääkymppiä. Oli aika hauska ajella silloin. :)

Noista muutuvista nopeusrajoituksista, olisi ihan hyvä jos ne ohjelmoisi ne toimivaksi tai osaisi käyttää niitä täydellä teholla. Nytten ainakin E18:lla tuntuu että se on 100 talvella ja 120 kesällä aina kelistä riippumatta paitsi sitten kun sataa lunta niin heti 80. Voivisivat myös käyttää 120 "talvella" jos paljas ja kuiva keli. Tuntuu niin älyttömältä ajella jotain satasta kuivalla suoralla, puolityhjällä motarilla. Sitten ihmetellään kun kukaan ei nopeurajoituksia noudata. Ei sen puolen tuo Salo-Turkupätkä on sen verran leveä ja suora (jos vertaa esim uuteen Salo-Lohjapätkään) että siinä voisi hiljaisella kesäkelillä hyvin olla 140:kin :))

Snowi

Huomasin sellaisen erikoisuuden että esim. Helsingissä lämpötila ei noussut aivan niin paljoa ja laski nopeammin takaisin pakkasen puolelle kuin täällä Klaukkalassa. Täällä tämä nollakeli alkoi aikaisemmin kuin luvattiin eli tossa 11.00 aikaan ja tällä hetkellä 0.0°C eli voisi sanoa että tossa 21.00 ollaan sitten pakkasella, eli noin 10 tuntia kesti plussakeli. Kun lämpötila olikin noinkin kauan plussalla niin lunta kerkesi sulamaan 2 senttiä, mutta edelleen mukavat 17cm lumen syvyys.

Juuri kun ollaan "päästy yli" tämän päiväisestä lumisateesta, niin tapaninpäivänä olisi tulossa uusi ja tällä hetkellä näyttäisi että huomattavasti voimakkaampi kuin tämän päiväinen, mutta todennäköisesti muuttuu vähän leudommaksi. Kuitenkin lunta voi tulla jopa 20cm, mutta sillä kertaa pysyttäisiin pakkasen puolella.
Seurataan tilannetta ja katsotaan mihin tapaninpäivän sadealue oikeen liikkuu.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 23.12.2009, 19:22
En nyt osoita ketään sormella, mutten vaan ymmärrä, että miten siellä vähän etelämpänä ne autot ovat pienestä lumesta tai muusta lähdössä lapasesta? Ajetaan riittävän hiljaa, niin ei satu vahinkoja.

Mitenkään yleistämättä, niin täällä etelämpänä osa teistä, erityisesti ne pienimmät, aurataan jotenkin puolisilmäisesti. Tiellä, jossa pito olisi ollut selvästi parempi ilman aurausta muuttuvat lähes automaattisesti luistinradan ja ajotien välimuodoksi, kun siellä raavitaan pakkautunut tasainen lumipinta tiehen. Väitän, että täällä etelässä tien auraaminen on tehty hätäisemmin, kuin siellä pohjoisessa. Suuret kaupungit ovat oma lukunsa, koska niissä yleensä aurauskalustoa riittää pitämään pienimmätkin tiet aurattuina ja jopa hyvässä kunnossa. Tässä tapauksessa tien taisi aurata yksi ainoa aura kiireellä. Hurjastelu tai edes maksimirajoitusnopeuttakaan ei tullut mieleenkään ajaa, vaan vauhti pysyi 10-20km/h rajoituksen alapuolella koko matkan Turunväylältä lukien.

Etelässä ei vastaavaa keliä kuin nyt ole ollut pitkään aikaan, joten täällä ihmiset tuppaavat unohtamaan liukkaalla kelillä ajamisen. Lumentulo aiheuttaa tällaisessa tapauksessa tilanteen, jossa tuon ajotyylin saa oppia uudelleen. Se on sitten yksilöstä kiinni, miten nopeasti vanhan taidon omaksuu uudelleen vuosien vesi/loskakelien jälkeen. Minulla meni siihen vajaa viikko, että onnistuin omaksumaan kaiken sen uudelleen, joka oli vuosia "nukuksissa".

Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 23.12.2009, 19:22
Tosin tarkoittanet kuitenkin osuutta, jossa on muuttuvat rajoitukset. Niitä soisi olevan kaikilla pääteillä telkänpönttöjen sijasta. Mitään estettä ei olisi ollut tänäänkin ainakin täällä ajaa satasta ja huonolla kelillä voisi pudottaa oikeasti pahoissa paikossa vaikka alle kasikympin.

Tarkoitin täsmälleen tuota osuutta, jossa oli muuttuvat rajoitukset. Vanha 1186-tie (nykyinen Valtatie 1) Lohjalle oli pudotettu Lohjan liittymään saakka 80km/h, mutta siitäkin huolimatta, vaikka GPS:n mukaan kuljin 75-80 välissä, ohi meni porukkaa sananmukaisesti sata lasissa.

Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 23.12.2009, 19:22
Lainaa
Kosteusmittari antoi ensin eksoottisia kosteuslukemia ja lopulta anturi meni oikosulkuun ja säämittausohjelma hylkäsi kaikki saadut datat väärinä.

Ihan mielenkiinnosta... Onko siinä sääasemassasi millainen anturijärjestely? Tuntuu erikoiselta jo se, että menee lumesta oikosulkuun, mutta vielä erikoisemmalta sen vaikutus arvoihin. Raja-arvot ovat kuitenkin monessa laitteessa siellä elektroniikan puolella ja oikosulku näkyisi melkoisen varmasti maksiminäyttämänä. Ja katkos vastaavasti miniminä.
Suoraan digitaalisena tiedot ulosantavan anturin kohdalla ulos voi toki tulla lähes mitä tahansa ja jollei konsoliin ole mitään suodatusta koodattu, niin voi toki näyttää lähes mitä tahansa.

Ulkoanturijärjestelmä on nähtävissä alla olevasta linkistä:
http://www.peetbros.com/shop/item.aspx?itemid=83

Siinä on lämpötila- ja kosteusanturi samassa piirilevyssä. Anturit ovat toisistaan erillään piirilevyssä. Kyseessä on digitaalisesti tiedot ulos antava kokonaisuus ja olen vahvasti sitä mieltä, että kyseessä oli oikosulku. Väitettä tukee se, että kello 11:20 anturit mittasivat +4,2°C lämpötilaksi ja kosteus oli 100%. Ennen sitä sain monta varoitusta WUHU-ohjelmalta, että laitteistolta tulee nyt yliampuvia lämpötilalukuja ja ohjelma korjasi niitä 10 minuutin keskiarvoa vastaavaksi, kunnes kosteusanturi lakkasi vastaamasta kokonaan ja WUHU laski sen jälkeen koko saadun datan virheelliseksi ja kieltäytyi julkaisemasta niitä.

Kello 21:00 suoritetun datan tarkistuksen mukaan kosteusanturi on edelleen offline, vaikka ollaan menty pakkaselle. Tilanne saattaa korjaantua vielä itsekseen, kunhan kelit tuosta kuivuvat, mutta jos ei korjaannu, voi olla uuden osan tilaaminen edessä jos sitä ei saa kotikonstein kuntoon. Toiveet sille on kuitenkin korkealla, sillä piirilevyn rakenne on yksinkertainen. Vika voi myös olla liittimessä tai kaapelissa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Helsingissä: 18.06.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
1 ukkospäivä, joka
1 Näkö- ja kuulohavainnoin
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------