Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

ADSL-linjat, operaattorit ja kilpailutus

Aloittaja weatherc, perjantai, 01.06.2012, 21:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Snowi

Lakelanderin kanssa samaa mieltä siinä, että suomalaisten osaaminen näissä verkkoasioissa on ilmeisesti aika arvostettua ulkomailla. Tiedän yhden suomalaisen kaverin joka reissaa vähän väliä eri maissa asentamassa puhelinverkkoja ja muita vastaavia. Nyt en valitettavasti muista missä yrityksessä hän oli töissä. Toki ongelmia ilmenee välillä, mutta ulkomaisilla verkoilla niitä saattaisi olla vieläkin enemmän.

weatherc

En sano että Suomalaiset olisi huonoja, ja olivathan ne aika edelläkävijöitä (vissiin) menneinä vuosina. Mutta sitten nousi tyytväisyys hattuun ja investoinnit ja asiakkaat unhotui...

Aspoista on tehty virastotaloja aukiolojen suhteen tahikka kasettinauha-soittimia. Sekö on toimivaa opeaattoritoimtaa? Ei todellakaan. Tällaisten laitosten aspat pitää olla 24/7 auki, ei ne verkot kaadu ma-pe 9-15 välillä.
Esim. TF/Soneralla, tutkailin pikkasen että viikonloppuisin ei ole minnekkään minne ilmoittaa ongelmista la klo 16 - ma klo 09 välillä. Jos hommat k*see la klo 18 odotat ma-aamuun ennekun voit edes ilmoittaa asiasta.

Myös se että myydään toimimatonta yhteyttä ja palikoita alueille jossa se ei toimii osoittaa täyttä ammattiataitomuutta. Ja tämähän ymmärtääkseni koskee kaikkia operaattoreita enemmän tai vähemmän että myydään "juu, toimii"-tyylillä.


Snowi

Aspat on sitten asia erikseen, itsekin olen sitä mieltä että näiden verkko-operaattoreiden pitäisi olla valmiudessa lähes 24/7 aspan osalta. Se ei nimittäin aikaa katsoa milloin se netti mahdollisesti kaatuu.

weatherc

#73
Lainaus käyttäjältä: Snowi - lauantai, 13.10.2012, 00:12
Aspat on sitten asia erikseen, itsekin olen sitä mieltä että näiden verkko-operaattoreiden pitäisi olla valmiudessa lähes 24/7 aspan osalta. Se ei nimittäin aikaa katsoa milloin se netti mahdollisesti kaatuu.

Saisivat oikeasti ottaa mallia esmex palvelintaloista. Siellä on 24/7-aspa joka vastaa ticketteihin tunnissa parissa, usemmiten alta puolen tunnin, aina. Eikä ne siihen kaadu. Mutta myös sillä lailla että ei-kiireelliset asiat voi myös hoitaa virastoaikana.
Ottaakseni dedin palveluntarjoajan Hetznerin esimerkkinä, siellä 24/7-aspa hoitaa verkko- ja purkkiongelmat. Laskustus sun muu presale-toiminta hoituu arkisin. Niin, ja samaan aspaan voi myös soittaa 24/7, jos ottaa riskin että joutuu "sprechen Sie Deutsch?"...

Ei se tarvis kun että "Oman liittymän" kautta saisi ticketit lähetettyä ja sielä olisi oikeasti joku joka myös alku-käsittelis ne 24/7. Näin saisivat nuo ei-kiireeliset seulottua jonoon arkiaamuun mutta samalla kiirrelliset tiedot, kuten verkko-ongelmat, heti perille ja eteenpäin. Edellyttäen tietty että asiaka löytää jostain sen verran verkkoa että saa sen tketin lähetettyä, tosin vaatii se aspan soittokin sitä...

weatherc

#74
Hyvä esimerkki suomen operaattorien jälkeenjäänneisyydellä on että missä luuraa 4G verkko?
Esim Norjassa kuten myös Ruotsissa on Telenor:illa saatvilla 4G:tä jossa painellaan maksimissaan 80 Mbit nopeudella käyttäen 2.6 Ghz:in LTE-verkkoa....

Huvittavaa tosin on, norjalaisen Aftenpostenin jutun mukaan josta tuon nappasin, että esmex Ifååni 5 ei tue kyseistä verkkoa mutta Nokian Lumia 920/820 ja parit Samsungit tukevat.

Naruskan Ukka Matinpoika

Ukka kertoi päivänä muutamana anopin ilmaisesta valokuituyhteydestä Petäjävedellä Keski-Suomessa. Vielä piti siihenkin liittymähommaan Soneran sotkea 83 -vuotiaan ihmisen pasmat. Nimittäin pari viikkoa ennen valokuitukaapelin vermeineen tuontia taloon sisälle nolla€urolla, oli joku Soneratäti soittanut anopille, että nyt vaihtuisi vanha mokkula sujuvasti tuoreempaan automaattisesti koneen aukaisevaan malliin. Hinta kympin verran kuukaudessa ja laitesopimuksen mitta 24 kk.

Hilipatsuu. Sitten uuden mokkulan asennuksen jälkeen soitti toinen täti, että nyt ois tyrkyllä valokuitunettiyhteyttä kympillä kuukaudessa vuoden ajan. Anoppi tieten siihen sanomaan, että hänellä on justiinsa tehtynä mokkulalaitesopimus, joten tulee päällekkäisyyksiä. Soneratäti oli vain sanonut, että voitte käyttää sitä uutta mokkulaa siten vaikka läppärissä, kun menette kesämökille. Anoppi siihen, että muutoin hyvä, mutta hänellä ei ole läppäriä. Eikä ole kesämökkiäkään. Eikä mitään tietokonetta tai muuta laitetta, missä mokkulaa voisi hyödyntää. Sitten oli anoppi keksinyt, että huomenissa tulee vävypoika, voistekkos työ soittaa sillon uuelleen. Voidaan.

Ja soitettiin kanssa. Ukka puhelimeen. Selitin tädille, että aika ihmeellistä markkinointia, että muutamaa päivää ennen valokuitukauppiasta soittaa samasta firmasta mokkulakauppias, jonka seurauksena tapahtui, kuten edellä kerroin. Nyt on mokkula ja laajakaista olisi seinässä koneen vieressä muuta kuin löisi eternettikaapelia väliin. Soneratäti änkäsi, että pitää jutella asiasta pomotädin kanssa, hän soittaa kohta.

Ja soitti kanssa, ihme, vartin päästä. Asia oli selevä kuin läkki. Asiakkaan, eli anopin eduksi. Mokkulayhteys päättyy lokakuun lopussa ja valokuituyhteys alkaa toimimaan jo muutamaa päivää ennen sitä. Mokkulaa ei tarvii palauttaa ja hinta pysyy 12 kuukautta kympissä kuukaudessa. Sen jälkeisestä ajasta Ukka ei hinnoittelupuolelta kysellyt mitään, koska jäähän sitten pelivaraa mahdollisessa ylihinnoittelutilanteessa vaihtaa mokkulayhteyteen tai tehdä jotain muuta mukavaa. Vuodessahan pelikenttä taas muuttuu.

Loppu hyvin, kaikki aika hyvin. Ehkä kuitenkin turha väliepisodi, joka osoittanee tiedonkulun pikku puutteita operaattoreiden organisaatiossa.  ;)

www.naruska.com

weatherc

Ihme valikoivaa tämä täkäläinen mukamas puolueeton media...
Kun lueskelee naapurimaan lehtiä niin käy ilmi ettei (Telia)Soneralla kovin hyvin pyyhi tällä hetkellä, kaulaa myöten korruptiosotkuissa sun muissa kun ovat. Luulisi suomalaista mediaakin saatikka valtiota asia kiinnostavan entinen valtion operaattori kun on. Ja eiks valtio edelleenkin omista mikroskooppista osaa siitä?

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 13.10.2012, 23:45
Ihme valikoivaa tämä täkäläinen mukamas puolueeton media...
Kun lueskelee naapurimaan lehtiä niin käy ilmi ettei (Telia)Soneralla kovin hyvin pyyhi tällä hetkellä, kaulaa myöten korruptiosotkuissa sun muissa kun ovat. Luulisi suomalaista mediaakin saatikka valtiota asia kiinnostavan entinen valtion operaattori kun on. Ja eiks valtio edelleenkin omista mikroskooppista osaa siitä?

Taitaa vissiin kuulua TeliaSonerasta joku pieni osa jossain määrin valtion omistajuudesta vastaavalle Solidiumille.
Näin ollen jos ei Solidiumilta kerrota mitään Toimitusjohtaja Valtiolle, niin vissiin asia ei paljoa siellä paina. ::) :P
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

finilves

Lohikallion kuituun syttyy huomena valo, 100M/10M + TV viihde paketti 19,90€/kk ei paha.

Naruskan Ukka Matinpoika

Hinta on muuttunut keväällisestä Sonerasedän täällä pitämästä tiedostustilaisuudesta alaspäin. Silloin sanottiin kuukausihinnaksi 39,90 €uroa kuukaudessa. Liittymähinta oli ja on kait edelleenkin parintonnin kertaluokkaa.

Anopilla, kuten olen täällä kertonutkin, liittymä olohuonen seinään sisälle asennettuna 0 €uroa ja kuukausimaksu 10 €uroa kuukaudessa. Petäjävesi.

Firma sama Sonera. Asiakkaat ovat tässä kentässä monella viivalla.  :o ???

www.naruska.com