Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Talvi 2011-2012

Aloittaja J.Jäntti, torstai, 01.12.2011, 14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: uskela - lauantai, 10.12.2011, 18:49
Tuulimittari on reilu 8 metrin korkeudella maasta ja ei mitään korkeita esteitä ihan lähellä missään suunnassa (100-150 m).
Varsinkin koillinen-etelä suunnat ihanteellisia, koska peltoa tuolla suunnalla ja se on n.12-13 m alempana tuuli anturista.

Vaikuttaa aika hyvältä paikalta tuulimittarille  :). Itsellä on muutamia puita lähellä tuulimittaria etelän suunnalla ja ne heikentää etelänpuolen tuulia selvästi. Sen takia keväällä olisi tarkoitus pystyttää 15-18 metrinen masto.

LainaaMitäs tarkoitit tuolla offseteillä ?

Tarkoitin että onko sulla mitään korjauksia tuulilukemiin? Eli jos on vaikka ilmansuunta, josta ei saa mitattua kunnon tuulilukemia vaikka juurikin puiden takia, niin silloin asettaa tuulilukemat esim. 10% normaalia korkeammiksi. Itse en ole noita käyttänyt tuulen kanssa ollenkaan, juurikin sen takia, että haluan rekisteröidä niitä lukemia mitä oikeasti mitataan. Tuulen kanssa tuo on vähän hankalampi homma, mutta esim. lämpötilan kanssa toimii loistavasti, jos on ensin joku kunnon kalibroitu laite, johon pystyn lämpötiloja vertailemaan.

tito

Kyllä tuulimittarin korkeus ja paikka vaikuttaa mittaustuloksiin.
KärSäällä eilisen päivän korkein puuska oli 14,6 m/s, keskituuli 6,0 m/s ja tuulen juoksu 516,7 km
WH3080 sääaseman tuulianturi on nyt 14 metrisen lipputangon päässä ja matkaa puihin ja muihin tuuliesteisiin reilu 20 metriä.

Vertailuna vielä käytössä oleva WS2355 vastaavat arvot olivat puuska 10,2 m/s, keskituuli 3,2 m/s ja matka 171 km. Tuulianturi on talon katolla televisiomastossa noin 12 metrin korkeudessa , mutta lähellä olevat puut vaikuttavat tuloksiin.

Nyt kovilla tuulilla on lipputanko on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi tuulianturille.

uskela

Joo onneksi ei ole vielä oman pihan puut kasvaneet kauhean korkeiksi.
Naapuruston talot on myös onneksi yksikerroksisia.
Omaa mastoa on tullut kaksi kertaa jatkettua (5,6 - 7 metriin ja 7 - 8 metriin) vaikka viimeisintä korotustakaan ei olisi ollut välttämätöntä tehdä, mutta tein sen varmuuden vuoksi. Seuraavaksi olen ajatellut hommata jonkun 10 metrin lipputangon, kun ovat sutkot edullisia ja niissä on valmiina se betonijalka ja siinä saranat.
Hämeenkyrössä oli kovin puuska tuona ennätys tuulisena päivänä 16,1 m/s (ennätys on 20,1 m/s).

Sääasema Hämeenkyrö, uskela
http://koti.mbnet.fi/vp2

Snowi

Tänään mentiin Rovaniemen sääasemalla jo -20,1 asteeseen ja edelleenkin lämpötila on -19,8  :). Noin kylmää eivät ennusteet aivan luvanneet. Wxsim ennusti noin -17 ja FMI -16.

Klaukkalassa puolestaa oli pieni pakkasyö, mutta nyt mennään jo kolmen asteen tuntumassa ja vettä satelee. Nopeasti ne lumet sitten suli  :)

systeemi

Kemissäkin kävästiin -16 asteessa. Oli jo turhan viileä keli. Henk. kohtaisesti en tykkää pakkasista yhtään.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

teutari

Lainaus käyttäjältä: systeemi - maanantai, 12.12.2011, 17:32
Kemissäkin kävästiin -16 asteessa. Oli jo turhan viileä keli. Henk. kohtaisesti en tykkää pakkasista yhtään.
Samat sananat.... sen vuoksi muori vainaa kiikutti sieltä Karihaarasta tänne alemmas kun olin neljän vanha. ;) ;D

systeemi

Lainaus käyttäjältä: teutari - maanantai, 12.12.2011, 19:18
Lainaus käyttäjältä: systeemi - maanantai, 12.12.2011, 17:32
Samat sananat.... sen vuoksi muori vainaa kiikutti sieltä Karihaarasta tänne alemmas kun olin neljän vanha. ;) ;D

Mikäs se siellä etelän helteessä: D

Toivottavasti ei tule edellisen talven kaltaista talvea.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Jussa

Asemalla oli eilen vain reilut -12. Minä olen vissiin jotenkin poikkeava sitten, pakkasen kiristyessä mieli vain virkenee :D Eilen oli jo ihan mukava ulkoilla. Parastahan on tulipalopakkasella lähteä kairaan eräkämpälle ;)

Nyt on taas tiedossa päivä- ellei viikkotolkulla etelätuulia ja lumi-/ räntäsadetta. No lumisade ei haittaa, kunhan pysyy lumena vain sade :)

Pby11

Salamointia ja myöskin kuulohavainto ukkosesta, lännessä, sääaseman sijaintipaikasta.  :o

Sanni

Etelässä ukkostaa myös. Laitoin oman topicin tonne ukkososioon. Sitä hyräilee joululauluja ja menee partsille röökille ja näkyy kun salamoita iskee. Olin ihan että mitä vit...?!  :o :o No joo! Ajankohta se on joulukuukin. Muistan ne hetket kun istuin kesällä tunteja toppi ja shortsit päällä katselemassa salamoita täysin kuumissani ja nyt tuolla välkkyy jälleen, mutta mulla on päällä paksut verkkarit ja ulsteri.  ;D Siinä on jotain tosi kaksijakoista. Tykkään kyllä ukkosesta, olipa se sitten kesällä tai talvella.

Sään puolesta sanon sen että onneksi hyvin todennäköisesti ehtii tulla luntakin jouluksi etelään! Nämä typerät plussakelit kun jäänevät viikonlopun korvilla pois. Musta joulu olisi ollut painajainen.