Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

12.07.2011

Aloittaja Sanni, tiistai, 12.07.2011, 01:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: finilves - tiistai, 12.07.2011, 21:07
Rovaniemen tutkaa välillä seurannut, onko tuossa antenni vialla. Minun säätöjen vaikutus ei ole noin radikaali.
Lyhyellä oppimäärällä näissä Lapin olosuhteissa kantama on maksimissaan 200km sitä kauempana tulee yksittäiset salamat.

Se on tuo heijastusongelma, joka heittää noita iskuja vähän miten sattuu. Ongelma on itseasiassa aika paha ja kohtuullisen isolta alueelta heijastuvat salamat etelään päin.
Varsinainen ongelma tuosta tuli silloin kun siinä etelämmässä noin 100km Rovaniemeltä oli oikeasti ukkosta ja samaan aikaan oli ukkosta runsaasti myös pohjoisessa, itseasiassa vähän siellä sun täällä oli ukkosta  :). Nämä pohjoisen iskut heijastuivat sitten etelään ja yhdistyivät soluksi näiden etelässä olevien iskujen kanssa ja siitä vasta soppa syntyi. Ukkostutka näytti vähän mitä sattuu. Tarkoitus olisi käydä syksyllä asentamassa PCI-mallinen tutka LD250:n tilalle ja samalla vaihtaa asennuspaikka puusta mastoon talon katolle, sillä epäilen tuon puun olevan suurin syypää. Tätä epäili myös radioharrastaja tuolta Taipalsaarelta.

Oon tehnyt kesän aikana vähän kattavampaa tutkimusta ukkostutkien asennuspaikoista ja yksittäisten ukkostutkien eroista. Erot yksittäisten ukkostutkien välillä löivät täysin ällikällä. Mutta pitää noista tehdä oma juttunsa tässä kohta puoliin.

finilves

Minä ajelin eilen aamulla paikan ohi ja katselin vähän maastoja, eivät ole lähellekkään niin pahat kuin Naruskan tutkalla.
Voisiko paikalla oleva kaveri kääntää antennin 180 astetta siirtyykö heijastus toisin päin, etelään päin se on melko tarkka
olin tässä puhelimessa Keminmaahan ja yksittäinen salama iski meren rannikolla tarkkuus on kilometrien luokkaa.
Eilen katselin Rovaniemen tutkaa ja salamointia oli Ivalo- Muurmaski akselilla ja liikkuivat Venäjällä etelämmäksi tutka alkoi näyttämää
oikeita suuntia, josta päättelin että pohjoisensuunnaan antennissa on jotain häikkää. Onko sinulla antennin suuntakorjaimia päällä, kun
alkoi näyttämään oikein oli Rovaniemeltä katsottuna vähän idästä pohjoiseen

Snowi

Tuo Rovaniemelle oleva tutka on tuo kannettava malli, eli LD250-malli. Siinä ei jostain kumman syystä ole tuota suuntakorjausta ja sen takia olenkin harkinnut sen vaihtoa PCI-malliseen, mutta silloin menisi koko PC uusiksi, sillä nykyinen kone on pienempi kuin itse PCI-kortti  :).

Voisin kyllä kysäistä Rovaniemen kaverilta olisiko hän halukas asentamaan tutkan eri paikkaan, mutta silloin en voi ottaa vastuuta siitä, jos kaverille sattuu puussa jotain. Meillä on nimittäin aina asennettaessa arboristin piikkikengät ja suojaköydet. Rovaniemen ukkostutka ei tosin sijaitse mitenkään kauhean korkealla puussa ja siinä oli hyvin oksia, joten kyllä sen sieltä ilman turvavälineitäkin saa, kunhan vain on tarkkana.

finilves

Minusta nuo vaarat ja tunturit aiheuttavat suuremman ongelman kuuroutena, nostin 5m ylöspäin auttoi vähän asiaan.
Idässä minulla noin 2 km päässä on korkeako vaara se aiheuttaa kuuluvuus ongelmia ja etelään noin 7 km päässä on korkealla oleva
harjanne jono, mihin 5m nosto auttoi. Luteen suunnassa oleva Karhutunturi siihen on matkaa noin 10 km aiheutti sen takana olevaan
salamointiin v-muotoisen salamattoman alueen lähialueukkosille 20-50km