Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

12.07.2011

Aloittaja Sanni, tiistai, 12.07.2011, 01:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Onnittelut pääkaupunkiseudulle ja pohjoisiin kehyskuntiin ukkosista! ;D
Lohjalla ei ukkostanut (tai sellaiseen en herännyt) lainkaan, mutta autapas kun tänne töihin ajoin niin ensimmäinen havainto salamasta tuli Turunväylällä, Kehä II:n ja Kehä I:n välissä ja kaksi havaintoa päästyäni Metsälän observaatiopisteelle.

Tämän jälkeen ei ole muuta ole tullut kuin vettä. FMI Testbed:n tutkakuvan mukaan kaikista rankimmin satava alue on siirtymässä itään päin.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Argonex

No johan työ ukkosintoilijat ootte ihan vikapaikkaan männy asumaan kerran vasta ekat ukkoset... Mä oon tästä kolinasta saanu jo tälle kesälle ihan tarpeekseni, ja kyllä vain.. taas on täys ryminä päällä. Tuota taipalsaaren tutkaa mie oon vaa vielä vähä ihmetellyt, kalibrointi kesken vai onko tuola Taipalsaari/Lpr akselilla oikeesti aina noin tolkuton melske päällä? Ainankin mitä tähän omalle kohdalle osuu niin vaikuttaisi vähän että näyttää liian pohjoseen noita osumia.. :)
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Sanni

Argonex,en olisi tullu tänne mut ku isi ja äiti sano aikanaan et pitää. XD Mut on täälkin ollu komioita ukkosia,muistan esim. 22.8.2007 ja 8.8.2010.

Sanni

Laiho,kiitti! :D luonto järjesti mulle omanlaisensa synttärilahjan - olkoonkin et mun synttärit on vasta huomenna :D

HapaK

Täälläkin herättiin melkoiseen jyrähdykseen, joka jäikin sitten about ainoaksi. Vettä tulee komiasti, aseman 1-vuotisen historian sade-ennätykset on jo lyöty ja ollaan vasta puolessa päivässä.

http://jyv-weather.info

Snowi

Näin vielä ennen nukkumaan menoa yhden erittäin komean maasalamaniskun ehkä noin kilometrin päässä. Salamointi oli hyvin harvaa ja voin hyvin väittää, että tuo oli varmasti yksi ainoita noita selkeitä salamaniskuja. Jäi kyllä vähän torsoksi, mutta sai ainakin ensimmäiset pienet ukkoset tälle vuodelle.

Lainaus käyttäjältä: HapaK - tiistai, 12.07.2011, 12:16
Täälläkin herättiin melkoiseen jyrähdykseen, joka jäikin sitten about ainoaksi. Vettä tulee komiasti, aseman 1-vuotisen historian sade-ennätykset on jo lyöty ja ollaan vasta puolessa päivässä.

On kyllä aikamoinen sade ollut siellä päin jos nyt on tullut vettä jo 34.2mm. Täällä Klaukkalassa ennätys vajaalta kahdelta vuodelta on 18.2mm ja se on juuri tuolta kuuluisalta 8.8.2010 päivältä  :)

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Argonex - tiistai, 12.07.2011, 09:58
Tuota taipalsaaren tutkaa mie oon vaa vielä vähä ihmetellyt, kalibrointi kesken vai onko tuola Taipalsaari/Lpr akselilla oikeesti aina noin tolkuton melske päällä? Ainankin mitä tähän omalle kohdalle osuu niin vaikuttaisi vähän että näyttää liian pohjoseen noita osumia.. :)

Taipalsaaten tutka on vielä sen verran tuore tapaus, että kalibroinnissa ollaan päästy vasta aivan alkuun. Monihan sanoo kalibroinnin ottavan vähintään ensimmäisen kesän. Taipalsaaren tutkaa oon kyllä kalibroinut jonkun verran, mutta työtä sen kanssa on vielä paljon. Äskenkin tein siihen jälleen pienoista hienosäätöä, säädin kaikkia iskuja vähän kauemmaksi.

Argonex

Lainaus käyttäjältä: Snowi - tiistai, 12.07.2011, 15:32

Taipalsaaten tutka on vielä sen verran tuore tapaus, että kalibroinnissa ollaan päästy vasta aivan alkuun. Monihan sanoo kalibroinnin ottavan vähintään ensimmäisen kesän. Taipalsaaren tutkaa oon kyllä kalibroinut jonkun verran, mutta työtä sen kanssa on vielä paljon. Äskenkin tein siihen jälleen pienoista hienosäätöä, säädin kaikkia iskuja vähän kauemmaksi.

Heh mie oottelen innolla jo et saat sen kohdilleen, ite asustan siitä tutkasta bout 60km lähteen, ja tuo taitaa olla tällähetkellä kaikkein lähimpänä oleva tutka. :)

Päivän sateet näyttävät pikkuhiljalleen väistyvän pois ja aurinko pilkahtelee jo pilvien välistä, nyt täytyy lähtä ulos kokeilemaan pyörivää laaseria :)
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Sanni

Pyörivää laseria??? Whatta **** is that?? :) mä olen vielkin ihan koomassa kun viime yö meni miten meni mut herätyksen syy oli mieluinen :) ilma oli aamulla kuin kasvihuoneella,kämpässäkin... ainakin pyykkiä on saanut pestä,minä en hikisiä tai haisevia vaatteita päälläni pidä ja sama koskee junioria. Nyt menen laittamaan pyykit ja neulomaan. Kunnon perusnainen ;D

finilves

Rovaniemen tutkaa välillä seurannut, onko tuossa antenni vialla. Minun säätöjen vaikutus ei ole noin radikaali.
Lyhyellä oppimäärällä näissä Lapin olosuhteissa kantama on maksimissaan 200km sitä kauempana tulee yksittäiset salamat.