Häiriö Elisan ja DNA:n välisessä tietoliikenteessä

Aloittaja J.Jäntti, keskiviikko, 23.03.2016, 12:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

16.03.2016 tapahtuneen Elisan valokuidun katkeamisen ja sen korjauksen jälkeen tietoliikenne FinWX:n suuntaan on estynyt. Elisan tietoliikenteestä suurin osa DNA:n suuntaan on katkennut täysin, eikä sivustoa tai sen palveluita saa kiinni lainkaan.

Tietoliikenne ulkomaisista IP-osoitteista ja Soneran verkosta kulkevat sivulle normaalisti.
Elisa tutkii omasta suunnastaan häiriötä parhaillaan. Mikäli vikaa ei löydy, otetaan yhteyttä DNA:n suuntaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Elisalta ilmoitettiin, että häiriö ei ole heidän verkon puolella.
Ilmoitukseen lisättiin, että testi tehtiin myös Soneran verkon kautta ja tulos osoittautui samaksi, kuin Elisalla. Myös käyttäjiltä on tullut Twitterin kautta tietoa, että myös DNA:n verkon yli liikenne ei kulje FinWX:lle.

Elisalta yritettiin eskaloida pyyntö DNA:lle, mutta sieltä ilmoitettiin että asianomaisen tulee tehdä pyyntö itse.
Pyyntö on nyt tehty asianmukaisin lisätiedoin ja nyt odotamme DNA:n teknisen tuen vastausta asiaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

DNA:lta ilmoitettiin ykskantaan että vika ei ole heidän verkossaan, vaan häiriö on FinWX:n serveri-infrassa.
Väite on täyttä hölynpölyä, sillä serverien konfiguraatioon ei ole tehty muutoksia ennen eikä jälkeen 16.03.2016, kun Elisan valokuitukaapeli katkesi Helsingin Viikin alueella. Tämä on seikka, josta DNA ei välittänyt, vaikka heille asiasta sanoin.

Infra on nyt tarkistettu, eikä järjestelmissä ole havaittu mitään muutoksia. Kaikki toimivat normaalisti.
Suoritin myös testin, jossa otin sekä Saunalahden, että Soneran matkapuhelimista ylös julkisen IP-osoitteen, jota ne Internetin suuntaan näyttävät ja testasin miten palomuuri asian näkee, kun asetan sen keräämään kaiken sisääntulevan liikenteen, kielletty tai hyväksytty. Pistin molemmat puhelimet avaamaan selaimillaan FinWX:n kotisivun. Selaimet jäivät odottamaan. Palomuuriin ei tullut minkäänlaista merkintää että kyseisistä IP-osoitteista edes olisi mitään liikennettä tullut. Jos liikenne ei koskaan saavuttanut FinWX:n verkon reunassa olevaa palomuuria, liikenne estyy jo ennen sitä, eli liikenne katkeaa jossain kohtaa DNA:n verkkoa.

DNA:n asiakaspalvelu ei saa minulta hurraahuutoja:
Elisan verkkogurut laittoivat pyynnön DNA:lle heidän havainnoistaan koskien tilannetta, josta heille vastattiin että minun liittymän omistajana pitää itse olla yhteydessä asiakaspalveluun.
Tein työtä käskettyä ja laitoin heille työpyynnön asiasta. Asiakaspalvelija soitti minulle, minun suureksi yllätyksekseni juuri Elisan tekemästä ilmoituksesta (vaikka luulin sen keikan laitetuksi kiinni yllämainitusta syystä). Selitettyäni tilanteen mielestäni mahdollisimman selvästi, ensin ymmärrettiin väärin että kyseessä on DNA:n tarjoaman (yritys)verkon serveristä, sitten luultiin että kyse on DNA:n omasta serveristä, kunnes viimein sain taottua perille että kysymys on kuluttajaliittymän takana olevasta serveristä, jonka jälkeen asiakaspalvelu sekosi lisää ja luuli kyseessä olevan kuluttajaliittymän takana oleva DNA:n ylläpidossa oleva serveri. Kun sain senkin selvitettyä, alkoi "ööö-äää-tuota..."-linja ja hepä "kysyvät asiasta heidän verkkoguruiltaan" ja että "sieltä soitellaan sitten lisää".

Oletin tilanteen olevan menossa parempaan suuntaan kunnes sieltä tuli viidessä minuutissa puhelua uudelleen. Linjan toisessa päässä ei ollut verkkopuolen ekspertti, vaan sama asiakaspalvelija soittaa kertoakseen, että "verkkopuolen kaverit katsoivat ettei mitään häiriötä" ole ja arvioivat, että häiriö on serveri-infrassani ja että "16.3. tapahtuneen Elisan häiriön jälkeen serverisi joku asetus on mennyt pyllylleen". Sanoi lähettävänsä HS-Works:n numeron minulle ja että sinne soittamalla saan apua serverin konfiguroinnissa. Tässä kohtaa totesin että "kivakiittihei" ja puhelu sitten päättyi Pääsiäisen toivotteluihin. Hetki siitä puhelimeeni tuli tekstiviesti 0600-alkuisesta, 2€/min maksavasta puhelusta. Juu, kiitti vaan. Enpä soitellut sinne.

Parasta antia oli DNA:n vastaus minun itseni tekemään ilmoitukseen, ihan kuten DNA alunperin Elisan verkkogurulle asian ilmoitti:
Vastaus oli lyhykäisyydessään:

Hei kiitos viestsitäsi.

Alla on linkki lisäinformaation saamiseksi.

https://twitter.com/finwx

Mukavaa päivän jatkoa.

Eli... Ilmoitin käytännössä samat asiat DNA:lle, kuin Elisa ja tämä oli heidän vastauksensa: Linkki minun itseni ylläpitämälle Twitter-tilille. Mitä hittoa, DNA??
Purin koko asian nyt täysin atomeiksi heille ja patistin heitä eskaloimaan asian heidän verkkoguruille, koska todistusaineisto puhuu sen puolesta, että tietoliikenne on estynyt häiriön takia tai systemaattisesti estetty suurimmasta osasta kaikkien operaattoreiden verkkoa.

Koska on Pääsiäinen, asiaan palataan vasta 29.03.2016.
Mutta hei... #ElämäOn
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Kun kerran DNA:n verkkoasiantuntijat ovat sitä mieltä ettei heidän verkossa ole vikaa, päätin näyttää heille miten vikavapaa heidän verkkonsa oikeasti on.
Otin matkapuhelimeni ja pistin sen suorittamaan reititystarkistuksen Elisa/Saunalahden verkosta DNA:n verkossa olevalle FinWX:n serverille.

Tässä on tulos:

traceroute to www.finwx.net (62.78.192.6), 30 hops max, 38 byte packets

1  *  *  *
2  10.64.198.37 (10.64.198.37)  210.540 ms  259.552 ms  269.684 ms
3  139.97.71.89 (139.97.71.89)  249.787 ms  259.765 ms  260.071 ms
4  139.97.71.90 (139.97.71.90)  260.498 ms  259.338 ms  249.695 ms
esp2-tr2.dnaip.fi (62.78.107.99)  279.389 ms  271.759 ms  268.310 ms
hel5-sr4.dnaip.fi (62.78.107.115)  259.827 ms  249.603 ms  239.624 ms
7  *  *  *
212-149-196-49.bb.dnainternet.fi (212.149.196.49)  196.320 ms  250.153 ms  259.216 ms
9  *  *  *
10  *  *  *
11  *  *  *
12  *  *  *
13  *  *  *
14  *  *  *
15  *  *  *
16  *  *  *
17  *  *  *
18  *  *  *
19  *  *  *
20  *  *  *
21  *  *  *
22  *  *  *
23  *  *  *
24  *  *  *
25  *  *  *
26  *  *  *
27  *  *  *
28  *  *  *
29  *  *  *
30  *  *  *

Kuten huomaatte, Elisan ja DNA:n välinen liikenne toimii juuri kuten pitää, mutta DNA:n verkon sisällä tapahtuu jotain selittämätöntä. Katsokaapa hyppyjä numero 7 ja 8.
Hyppy 7 näyttää tyhjää. Tämä on normaalia sillä joskus jotkin reitittimet ovat laitettu leikkimään kuollutta tämäntyyppisille reitityskyselyille, mutta ne välittävät paketteja edelleen eteenpäin kaikesta huolimatta. Sen sijaan hyppy 8 on outo: Se näyttää vakuuttavasti DNA:n laajakaistaliittymän IP-osoitteelta, eikä verkon yhdyskäytävän (eli Gatewayn) IP-osoitteelta, jonka pitäisi olla 62.78.192.1 (jonka palomuurini yhdyskäytävän osoitteksi ilmoittaa). Pakettien reititys pysähtyy hypyn 8 jälkeen, mikä ei yllätä, sillä jos kyseessä on jonkun asiakkaan kaapelimodeemiliittymä, siellä ei ole sellaista laitetta päässä, joka paketteja osaisi reitittää eteenpäin.

DNA:n verkossa on siis häiriötilanne ja hyppy 7:ssa oleva reititin ei toimi oikein, mutta he eivät joko myönnä sitä tai eivät koe sitä merkitykselliseksi, koska asiakkaan kaapelimodeemiliittymän taakse kyhättyä serveri-infraa on loppujen lopuksi häviävän vähän ja koska muutoin kaapelimodeemiyhteyteni toimii normaalisti.

Elisan verkkoasiantuntija epäilee että liittymäni eteen on asetettu estoja jostain syystä. Toivon ihan (DNA:lle pakotetun) asiakkuuteni puolesta, ettei näin oikeasti ole. Mikäli he eivät lotkauta asiassa korvaansa näiden todisteiden edessä, joudun harkitsemaan irtisanovani asiakkuuteni, koska en tee mitään liittymällä, jonka liikenne estetään ilman erillistä ilmoitusta ja perustettomasti.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

#4
Tehdessäni DNA:n asiakaspalveluun ilmoitusta reititysviasta, törmäsin heidän vikailmoitusprosessissaan olevaan vakavalta vaikuttavaan puutteeseen.
Pyysin toistuvasti viesteissäni heitä eskaloimaan ilmoitukseni vikailmoituksena heidän verkkopuolelleen. Vastaukseksi sain heiltä tällaisia viisauksia:

Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu
Hei,
kiitos viestistäsi.
Kuten on jo aikaisemmin käyty läpi, DNA ei voi tarkistaa ip osoitteen reitityksiä, koska kyseessä on asiakkaan oma palvelu, mihin me ei päästä kiinni. Voimme vastata vain asiakkaan nettiyhteydestä. HS Worksin puolelle menee.

Hermostuin totaalisesti sille ettei ilmoittamaani vikaa otettu tosissaan. Purin koko asian niin alkutekijöihinsä, että tilanne selviäisi alakoululaisellekin, vastaukseksi tuli tällaista:

Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu
Hei Juha,
Harmillista kuulla, että ongelmat yhä jatkuvat. Asiaa näyttäisi jo olleen selvityksessä teknisen tukemme kautta, josta on todettu että ainot asia, jota täältä käsin pystymme asialle tekemään on tarkistamaan internetin toimiminen yleisesti ja yleisellä tasolla internetyhteys näyttäisikin toimivan tällä hetkellä. Esimerkiksi huoltokäynti tilaamalla asentajamme mittaa paikan päällä signaaliarvot, ja toteaa näiden olevan kunnossa. Muilta osin yksittäisiin internetsivuihin tai asetuksiin hänelläkään ei ole pääsyä. DNA ei valitettavasti pysty tarkistamaan IP-osoitteen reitityksiä kyseiselle sivustolle, koska kyseessä ei ole meidän ylläpitämämme sivusto.
Valitettavasti täältä käsin emme pysty enempää asiassa tällä kertaa auttamaan.

Tässä kohtaa aloin jo raivostumaan. Ennen kuin ehdin kirjoittamaan mitään, toinen asiakaspalvelija otti yhteyttä minuun Twitterin kautta, joka pyysi että käyn asian läpi Direct Message:lla hänen kanssaan vikailmoituksen tekemiseksi. Tällä kertaa minut otettiin vakavasti tai ainakin sellainen kuva minulle jäi.

Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu, Twitterin kautta
Kokeilin tuossa Tracertia http://finwx.net  osoitteeseen ja jotainhan vikaa tuossa tosiaan on

Laitoin tuosta asiasta vielä kyselyn eteenpäin, lähtökohtaisesti palvelimen ylläpitäminen ei kuitenkaan kuulu kuluttajaliittymien palvelunkuvaukseen vaan tämä vaatisi yritysliittymän tilaamista. Asiakaspalvelu ja tekninen tuki voisivat tällöin auttaa asiassa suoraan asian vaatimalla tasolla. Liittymä kannattaakin siis vaihtaa yrityslaajakaistaan yritysmyyntimme kautta.

Mielipiteeni oli aika ilmeinen:
Jätin sen tosin kirjoittamatta, koska tämä kaveri sentään tajusi yrittää.

Kiitin häntä asiasta, mutta palautteeksi totesin, että kuluttajaliittymän omistaminen ei pitäisi missään tilanteessa olla este tämäntyyppisten ilmoitusten vastaanottamiselle. Palvelimen pitämiseen puolestaan totesin että tilanne on verrattavissa siihen että käynnistän jonkun pelin ja laitan sen moninpeliosuuden päälle niin että muut pääsisivät pelaamaan kanssani minun kone toimien pelin pyörittäjänä, mutta koneeseeni ei saataisi yhteyttä tuosta reitityshäiriöstä johtuen.

Tähän ei DNA:n asiakaspalvelija vastannut mitään. En myöskään saanut mitään kuittausta että asia olisi ollut varmasti nyt hoidossa, joten asian eteenpäinviennistä ei ole muuta kuin asiakaspalvelijan sana.

Mitä tästä kaikesta opin, oli se, että DNA:lla kuluttajaliittymän omistajan ilmoitukselle TODISTEIDEN KANSSA liittymänsä toiminnan heikentymisestä ja selvästä operaattorin verkon häiriötilasta viitataan automaattisesti kintaalla, koska ilmeisimmin joku on DNA:lla päättänyt, että kuluttajaliittymän omistaja on asiakaspalvelutasolla II-luokassa. Jos ilmoitetaan häiriöstä, se on heillä automaationa käyttäjän virheen seurauksena aiheutunut.

Verrokkina käytettäköön toista operaattoria, johon otin yhteyttä ensin kun tämä tilanne huomattiin, Elisaa:
Heidän asiakaspalvelu totesi tilanteen olevan sellainen johon he eivät pysty vastaamaan suoraan joten he laittoivat asian "paremmin tietävälle taholle", eli heidän verkkoasiantuntijalle heti, nillittämättä yhtään vastaan. Verkkoasiantuntija soitti minulle suoraan ja tiedusteli asiaa tarkemmin, teki tutkimuksia ja eskaloi vielä tuon työn DNA:lle ilman erillistä pyyntöä ja palasi vielä asiaan sähköpostilla.

...ja minulla on "vain" Saunalahden matkapuhelinliittymä ja 3G-mobiililaajakaista (joka FinWX:n varayhteytenä), eli kaksi tavallisen kuluttajan liittymää. Nyt on DNA:lla peiliin katsomisen paikka ihan oikein tosissaan:

Voivat olla siitä ainakin varmoja että tulevat saamaan asiasta palautetta vielä, kun tämä tilanne saa jonkinlaisen päätepisteen.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Hemmo

Vihdoin ja viimein ovat nähtävästi saaneet purkkinsa DNAlla kuntoon koska pääsin foorumille.
Oma liittymäni on Elisan ADSL

Hyvin jaksoit pommittaa tuota DNAta asian tiimoilta
Toivotaan etteivät ryssi net liikennettää vähään aikaan uudelleen.


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Hemmo - perjantai, 01.04.2016, 18:28
Vihdoin ja viimein ovat nähtävästi saaneet purkkinsa DNAlla kuntoon koska pääsin foorumille.
Oma liittymäni on Elisan ADSL

Hyvin jaksoit pommittaa tuota DNAta asian tiimoilta
Toivotaan etteivät ryssi net liikennettää vähään aikaan uudelleen.

Siinäpä se, Hemmo, kun eivät ole saaneet kuntoon. Twitterissä on lisää tietoa tästä väännöstä.
Käänsin varayhteyteni (Elisa 3G, 9Mbps/4Mbps) pääyhteydeksi testin vuoksi ja kuinka ollakaan, ykskaks FinWX onkin linjoilla. Kyseessä on siis syyttä päälle kytketty liikenne-esto, josta DNA:n asiakaspalvelu joko ei tiedä mitään tai eivät saa puhua julkisuuteen.

Lisää vääntökertomusta tulee tähän ketjuun kohta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

FinWX:n 10-vuotispäivänä tuli todettua, että tilanne on mennyt DNA:n kanssa nyt käytännössä täysin mahdottomaksi.

Kun asian nostin Twitterissä esille, että reititys ei pelaa edelleenkään, jotain kiersi DNA:lla kehää ja palattiin takaisin "Vika on FinWX:n infrastruktuurissa"-väitteisiin.
DNA:n asiakaspalvelu yritti puhua minulle täyttä puutaheinää ja läpejä päähän:

Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu, Twitterin viestien kautta
Asiaa tutkittiin tekniikkamme puolesta ja todettu että reititys kyllä toimii ihan oikein. He epäilevät että päätelaite/laitteet eivät vastaisi oikein ja että vika olisi jossain omissa asetuksissa, meidän päässä kun ei mitään muutoksia ole tehty. Mitä porttia palvelusi käyttää? Esim. portti 80 on oletuksena suljettuna

Esim. tcptraceroute osoitteeseen http://finwx.net  (62.78.192.6) porttiin 80 vastaa ihan normaalisti. Mitään muutoksia ei ole DNA:lla tehty ja osoite on vastannut aina testatessa ja vastaa vieläkin. Tavallinen tracert ei tuossa kerro mitään, koska web palvelut harvemmin vastaavat pingiin ddos hyökkäyksen välttämiseksi. http://finwx.net  serveri vastaa TCP kättelyyn, mutta ei enää HTTP:hen. HTTP serveri ei siis toimi. Kaikki on DNA:n puolelta kunnossa mitä pystymme täältä käsin tutkimaan, vika jää omiin laitteisiisi tai asetuksiin

FinWX toimi DNA:n verkossa yli vuoden, vastaten sieltä normaalisti kaikkiin sille esitettyihin pyyntöihin, joten "portti 80 on oletuksena suljettuna"-väite on vähintäänkin outo.
Kummastelin vastausta, sillä jos heillä TCP-kättely toimi, mutta HTTP ei ja osa liikenteestä FinWX:lle toimi edelleen, se alkoi saamaan liikenne-eston tuntua vahvasti.

Yritin kerta toisensa jälkeen selittää asiakaspalvelun suuntaan, että mitään vikaa FinWX:n omassa infrassa ei voi millään mittarilla olla, jos tilanne on sellainen, että kahden eri verkon IP-osoitteesta tuleva liikenne ei tavoita edes kaapelimodeemiani, kun sivustoa yrittää avata, mutta tämä fakta tuntui olevan DNA:n asiakaspalvelulle vain tekoselitys tyypiltä joka ei tiedä asioista mitään mutta varmaan yrittää vain päteä. Selitin, että Tracerouten lista antaa aika selvän käsitteen siitä missä se stoppi tulee ja osoitin sen uudelleen heille, turhaan. Vastaukseksi tuli vain:

Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu, Twitterin viestien kautta
Kuulemma:

tcptraceroute http://finwx.net  [port] 21
step 7 on tuo 212.149.196.49
step 8 * * *
step 9 62.78.192.6 vastaa Eli kaikki kunnossa.

Tcptraceroutella porttiin 21 vastaa DNA liikkuva laajakaistalla
Selaimella testattaessa http://finwx.net  serveri vastaa TCP kättelyyn, mutta ei enää HTTP:hen -> HTTP serveri ei toimi

Kaikki on siis DNA:n puolelta kunnossa mitä pystymme täältä käsin tutkimaan.


Kun yksi "naamapalmutus" ei kertakaikkisesti enää riitä...

Kyse ei ollut FTP:stä, vaikka sen otin esimerkiksi tuohon keskusteluun, mutta he ottivat sen ammattimaisesti väitteensä pohjalle että kaikki on kunnossa.
Sanoin heille että liittymäni toiminta on heikentynyt, mutta sieltä tuli vain sama toisto:

Lainaa
Laajakaistan osalta ei ole havaittu toiminnassa vikaa, eikä yhteyksiin ole tehty muutoksia. Yhteys toimii normaalisti
Löydät kaikkien laajakaistaliittymien liikennerajoitukset sivulta https://www.dna.fi/tuki-laajakaista ... kohdassa "Liikennerajoitukset"

Ilmoitin heille, että tunnen listan ja siinä ei ole porttia 80 mukana. Asiakaspalvelu meni mykäksi.
Lopulta pyysin, että Henkka lähettää Traceroute-lokitiedot niin monesta paikasta kuin pystyy. Sain niitä kolme ja pistin ne DNA:lle. Asiakaspalvelu pysyi mykkänä.
Pyysin vielä viimeisimmässä viestissäni että he eskaloivat tämän asian verkkoasiantuntijoilleen jotka selvittävät mistä tämä johtuu ja/tai sitten purkavat liikenne-estot liittymästäni, kumpi ikinä onkaan kyseessä. Asiakaspalvelusta ei vastannut siihen enää ketään. Ei ilmoitusta että olisivat noteeranneet viestini, ei että se olisi eskaloitu, ei yhtään mitään.

Näkemykseni on nyt sellainen, että DNA:lla on jonkinlainen kirjoittamaton politiikka, jossa he voivat liittymän liikennettä rajoittaa miten parhaakseen katsovat, ilmoittamatta asiasta asiakkaalleen mitään.
Asiakaspalvelussa ei joko olla tällaisesta selvillä, tai he eivät saa sanoa asiakkaalleen mitään asiasta.

Mutta hei, #ElämäOn(AikaHelvetinVaikeaaDNAnKanssa)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Nyt kun todistettu että homma toimii Elisan yhteydellä on kyllä mielenkiintoista kuulla DNA:n totuudenmukainen selitys (ei siis aspan normi-nillitys) asiasta....

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 01.04.2016, 19:30
Nyt kun todistettu että homma toimii Elisan yhteydellä on kyllä mielenkiintoista kuulla DNA:n totuudenmukainen selitys (ei siis aspan normi-nillitys) asiasta....

Twitteriin on jo laiteltu muutosilmoitus ja tiivistelmä että sivusto toimii ja kysymys, että miksi sivusto toimii normaalisti Elisalla muttei DNA:lla. Syyttävä sormi osoittaa DNA:n suuntaan. Aspa-selityksiä en enää aio kuulla, vaan nyt on syytä jonkun oikean asiantuntijan syytä tulla selittämään minulle. Sen tiedän ettei DNA:n aspassa istu ne korkeimmat osaajat mutta voihan helvetti, jos minä pyydän asian eskaloimaan eteenpäin heidän asiantuntijoilleen ja sitä ei tapahdu, niin mitä hittoa sitä pystyy tekemään sitten?

Jos DNA haluaisi estää tämäntyyppisen toiminnan, kuin FinWX, heillä ei pitäisi olla mahdollisuutta tarjota kaapelimodeemeissaan siltaustilaa (Bridge Mode), koska se avaa liikenteen suorana ulos (tai näin ainakin luulin, 16.3.2016 saakka). Eniten minua syö se, että tässä on kyse asiasta jonka ei pitäisi olla mikään iso juttu ratkaista, kun on annettu jo kaikki mahdolliset tiedotkin. Alkaa väistämättä tuntumaan siltä, että kyseessä on nyt jonkinlainen liikenne-esto, enemmän kuin reititysvika. Molemmat vain oireilevat samalla tavalla, joten eroa ei ole helppo havaita. Se on kuitenkin viime kädessä DNA:n asiantuntijoiden tehtävä, mutta jos aspa ei osaa/kykene/halua laittaa hommaa eteenpäin, keinot alkavat olemaan minulla vähissä. Toistaiseksi DNA:n aspa on antanut sellaisen kuvan, että vakiovastaus on "sinun infrasi on viallinen, meidän ei", kuluttajat ovat firmoja alempana asiakaspalvelun ja teknisen asiantuntijapalvelun suhteen ja (sen vuoksi) asiantuntijat eivät tee tarkkoja toiminnallisuustarkistuksia reitittimilleen vaikka sitä pyydetään.

Viimeinen on totta kai se, että liikennettä estetään, mutta silloin kyseessä on DNA:lta todella alhainen temppu, etenkin jos mennään siihen että estot vain napautetaan IP-osoiteavaruuksille päälle eikä asiasta ilmoiteta mitään liittymän omistajalle. Tällainen touhu saa minut kummallisesti harkitsemaan tosissaan julkisella IP-osoitteella varustetun 4G-liittymän, ristidipoliantennin ja 4G-mokkulan hommaamista DNA:n kaapelimodeemin tilalle. Asun sen verran lähellä 4G-mastoa, että antennilla saa luukutettua täysiä bittejä sisään ja ulos.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------