Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

26.-27.6.2013

Aloittaja Sanni, keskiviikko, 26.06.2013, 13:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sanni

Jiiiiihahahahahahaaa!!! Pikku-Sanni tuli herättämään:"Äiti, tuolla jyrisee ukkonen!" Ja pamahti muuteb kovaa!!

zeizei

Kyllä tuo mössähti taas perinteiseen tyyliin ennen rannikkoa.

Sanni

Lainaus käyttäjältä: zeizei - torstai, 27.06.2013, 09:58
Kyllä tuo mössähti taas perinteiseen tyyliin ennen rannikkoa.

Kulomäessä räjähti taivas ainakin pariin kertaan. Nyt näyttää menevän ohi. Tuliskohan sinne zeizei??

Ilma ei raikastunut lainkaan. Oisko ollut lämpöukkonen?? Ja lisää kuuluu tulevan. Oi mahtavaa!! <3

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - torstai, 27.06.2013, 01:35
Nyt ei jätkät kuulkaas naurata enää yhtään. 22,5°C ja kello on puoli kaksi yöllä!! Jumalavita mä paahdun!! Kaipaan kattotuuletinta. Ainoa joka täällä on energinen on kisu joka pyydystää jotain ötökkää. Mä lupaan etten mä enää ikinä valita kylmyydestä. En enää ikinä. Ja saas nähdä miten tuo mahtaa ukkosten kanssa olla.

Ei se minuakaan naurattanut viime yönä, kun piti yrittää nukkua... Lämpötila makuuhuoneessa roikkui 25 asteessa kun ulkoilma oli 23.8 astetta. Tuulettimia oli huoneessa kolme, mutta ne eivät tuntuneet auttavan lainkaan. Nyt koneella on väsynyt mies, vaikka loma onkin. Olemme evakuoineet koirat ja itsemme olohuoneeseen, jossa ilmastointilaite pitää paikkaa viileänä ja ilmanalaltaan mukavana. Myönnettävä on, että tähän investointiin ei voi muuta kuin olla tyytyväinen tällä hetkellä. Toinen viileä paikka on talon kellarikerros ja kaikista viilein paikka niistä on tekniikkahuone, jonka päätin ilmastoida ja nyt huoneessa on 21 astetta lämmintä. Jos oikein alkaa keli ahdistamaan niin sinne viimeistään pakenen. ;D

Mutta ne päivän ukkoset... ESTOFEX ei ole julkistanut kuluvalle vuorokaudelle omaa ennustettaan, joten heidän näkemystään tulevasta ei saada. FMI:n salamatutka on naputellut salamoita lähinnä Suomen länsipuolelle. Pääkaupunkiseudulle rantautui tätä kirjoittaessani ukkostava sadealue Viron koillisrannikolta. Odotukset ovat korkealla täällä Lohjalla ukkosten suhteen tällä kertaa. Läntisellä taivaalla roikkuu pilviä, jotka kyllä lupailevat paljon ulkonäön puolesta.

Sähkötöitä pitäisi talossa aloitella, mutta taitaa jäädä kelien puolesta tässä vaiheessa väliin. :P
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Mun taas pitäisi hipsiä kauppaan mutten ihan vielä malta :-D pikku-Sanniriepu säikähti kovaa pamausta ja vakuuttelin tytölle ettei ukkosta tarvitse pelätä. Tyttö ei pidä ukkosista, sateesta kylläkin.

Mulla taas olisi kasa dokumentteja katsottavana ja kotitöitä. Ehtiihän tässä. Ja ällös heittäkö toivoanne ukkosten suhteen; niitä nimittäin tänään riittänee.

Onkohan tuo muuten vaistonvaraista tuo ukkoseen varauksella suhtautuminen?? Äidin mukaan mä olin taaperona katsellut ukkosta suu auki ihaillen, lapsuus- ja nuoruusiän pelkäsin niitä ja vasta sen kuuluisan 22.8.2007-myräkän jälkeen aloin ihailla niitä. Muistan etten ikinä ole pelännyt niin paljon kuin sillon joten ehkä multa paloi pelkosulake loppuun. Pikku-Sannin edessä mä olen suhtautunut ukkosiin rauhallisesti mutta innokkaana. Onkohan se se kova ääni ja välkehdintä jota ei tavallisesti ole?? Ja mitenköhän pitkältä ajalta se pelko tulee jos se tulee geneettisesti?? Ja voihan olla että mun ankarat varoitukset sisälläolosta on vaikuttaneet asiaan.

spege

Savonlinnassa selkeää ja lämpötila jo 31 asteessa. Ukkosista ei ole mitään tietoa vielä, eikä kyllä pilvistäkään.
FLC foorumissa nimimerkki Speijo.

Sanni

Lainaus käyttäjältä: spege - torstai, 27.06.2013, 11:11
Savonlinnassa selkeää ja lämpötila jo 31 asteessa. Ukkosista ei ole mitään tietoa vielä, eikä kyllä pilvistäkään.

Mä pidän peukkuja et säkin saisit osasi ukkosista :-)

J.Jäntti

Pääkaupunkiseudun päälle tullut sadealue jatkaa matkaa kohti länsiluodetta. Sen eteläinen reuna saattaa osua tänne Lohjan nurkille, jos sadealue vain pysyy kasassa eikä ala rikkoontumaan rantauduttuaan mantereelle.

GFS-ennuste (03:00 Suomen aikaa) Lohjan koordinaatteihin kertoo, että ukkospotentiaalin piikki olisi kello 09:00 Suomen aikaa ja että sille tulisi loppu kello 15:00 mennessä. Jos tuo ennuste pitää paikkansa, uhkaa ukkospäivä jäädä torsoksi varsin äkkiä. Jos ennusteen vielä ymppää tämänhetkisen sadealuekehityksen mukaan, ovat näkymät jo tässä vaiheessa melko lohduttomat. Lohjalle muodostuvat ukkoset ovat oikeastaan Kirkkonummen Porkkalan niemen alueella muodostuvien kuurosateiden varassa.

Ilma on observaatiopisteellä erittäin tukala ja seisova. Tuulta ei ole yhtään. :P

Lainaus käyttäjältä: Sanni - torstai, 27.06.2013, 10:27
Onkohan tuo muuten vaistonvaraista tuo ukkoseen varauksella suhtautuminen?? Äidin mukaan mä olin taaperona katsellut ukkosta suu auki ihaillen, lapsuus- ja nuoruusiän pelkäsin niitä ja vasta sen kuuluisan 22.8.2007-myräkän jälkeen aloin ihailla niitä. Muistan etten ikinä ole pelännyt niin paljon kuin sillon joten ehkä multa paloi pelkosulake loppuun. Pikku-Sannin edessä mä olen suhtautunut ukkosiin rauhallisesti mutta innokkaana. Onkohan se se kova ääni ja välkehdintä jota ei tavallisesti ole?? Ja mitenköhän pitkältä ajalta se pelko tulee jos se tulee geneettisesti?? Ja voihan olla että mun ankarat varoitukset sisälläolosta on vaikuttaneet asiaan.

Ilman parempaa tietoa voisin uskoa, että tuossa pelossa kyse on ihan primitiivireaktiosta - itsesuojeluvaistosta. Ei siitä tosin luovuta kun tätä luonnonilmiötä alkaa ihailemaan. Omakohtaisesti ukkonen muuttui toisenlaiseksi ilmiöksi, kun sai luettua tietoa asiasta ja tutustui ilmiöön enemmän henkilökohtaisesti.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

spege

Nyt on ruvennut pilviä kehittymään, hienosti kasvavat. Tämän alkupäivän ukkoset ovat olleet lännessä päänsääntöisesti. Toivottavasti itäkin saisi kunnon ukkoset.
FLC foorumissa nimimerkki Speijo.

J.Jäntti

Testiajossa oleva FinWX Lohja-15:n salamatutka sai hepulin ja väittää ukkossolun muodostuneen alle 50km päähän observaatiopisteestä. ;D

Totuus on kuitenkin se, että tutka on täysin kalibroimaton, joten se nyt vähän ylioptimistisesti ottaa tuon Lahden ja Hämeenlinnan välisen alueen liepeille muodostuneen ukkoskuuron.

Ukkosherkkä alue kulkee Uudenmaan läänin alueella tällä hetkellä linjan Porvoo-Hämeenlinna itäpuolella. Linjan länsipuolella sadealueet kuihtuvat vauhdilla pois. Sadealueiden liike on pääosin länsiluoteeseen, mutta Viron puolella myös koilliseen.

Lohjan observaatiopisteellä alkoi hetki sitten paistamaan aurinko pilviharson läpi. Ilma on kuitenkin edelleen hyvin tukala - lämpötila observaatiopisteellä on +26.3 astetta. Auringonpaiste tuskin asiaa parantaa.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.