Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Lumen syvyydet

Aloittaja weatherc, tiistai, 18.12.2012, 12:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Jossain mättää nytten kyllä pikkasen...

TS:n tämän päiväisen jutun mukaan FMI:n mittaama lukema Hki/Vantaalla on 55 cm, Kumpulassakin 48 cm. Kuitenkin kaikki NWN-asemat molemmin puolin lentoasemaa likkuu 25-30 cm korvilla.
Kilpisjärvelle FMI kertoilee 62 cm ja NWN 36 cm.
Aika eroja...
Hmmm...

Jussa


Snowi

Itsekin ihmettelin jutun lumensyvyyksiä, vaikka osa noiden paikkojen lumensyvyyksistä oli jo aika hyvin tiedossa itsellä. Itsekin ensin katsoin, että tuo 62cm olisi Kilpisjärvelle, mutta olikin ilmeisesti paikkakunnalle Enontekiö, joka on kuitenkin aika kaukana Kilpisjärvestä. Tai sitten se oli Kittilään, siellähän ne suurimmat lumet on tällä hetkellä.

Helsinki-Vantaan lumimäärä tuskin pitää paikkansa ja kuten tuossakin Asko Hutila mainitsi kyseisen paikan osalta, niin samaa uskon minäkin. Helsinki-Vantaan osalta on lähes aina sama juttu, että siellä lumensyvyydet ovat ihan omaa luokkaansa ja ne tuskin kuvaavat esimerkiksi Vantaan yleistä tasoa lumensyvyyksissä. Täällä Klaukkalassa on nyt 32cm ja uskoisin Vantaalla olevan keskimäärin noin 35-40cm lunta.

weatherc

Lainaapaikkakunnalle Enontekiö, joka on kuitenkin aika kaukana Kilpisjärvestä
Hmm...Mun maatiedon mukaan Kilpisjärvi on osa Enontekiön kuntaa (joka aika iso kooltaan) :)
Mutta tuo juttu oli kyllä pikkasen sekavasti kirjoitettu :)

LainaaHelsinki-Vantaan osalta on lähes aina sama juttu, että siellä lumensyvyydet ovat ihan omaa luokkaansa ja ne tuskin kuvaavat esimerkiksi Vantaan yleistä tasoa lumensyvyyksissä.
Tiiarilin läpi kaikki FMI:n PK-seudun asemat ja lumensyyvyydet "Kehä III"-alueella oli kaikki suuremmat mitä NWN:ssä, ei vain lentoaseman. Nurmijärvellä tosin oli melkein samat.

Täällä on taas toisin päin, Kiikalan ja Someron FMI-syvyydet ovat 29 cm, toiseen suntaan, Kemiön FMI-syvyys on 55 cm ja minä siinä välissä 34 sentillä. :)

Leka

Parina viime päivänä lunta on tullut tuulen kera, joten epäilen että sitä on kinostunut paikoitellen mittauspaikoille. Täälläpäin lumensyvyydet tällä hetkellä ovat: FMI Juupajoki Hyytiälä 34cm, FMI Jämsä Halli 29cm ja omalla mittauspaikalla 33cm. 33cm on pysynyt samana omalla mittauspaikalla jo pari päivää vaikka tuosta pihasta lunta on saanut kolata useamman sentin, painuuhan se lumikin tietty kasaan jonkin verran.

Jos käyn katolta jiirin kohdalta mittamassa lumensyvyyden, niin varmasti tulee yli puoli metriä ;D

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

weatherc

Lainaa33cm on pysynyt samana omalla mittauspaikalla jo pari päivää vaikka tuosta pihasta lunta on saanut kolata useamman sentin, painuuhan se lumikin tietty kasaan jonkin verran.
Sama täälläkin ollut, satanut 4 cm ja kasvanut 1 cm-tyylillä menty jo monta päivää.

Se on totta että ajoittain on tuullut ja mitä todennäköisesti tuo lentoaseman mittari on "kasan päällä" (niillähän jotkut laser/ultraääni-lelut tuota varten). Mutta jos niin on, sitä ei myöskään pitäisi käyttää "virallisena" lukemana "Suomen suurimmasta syvyydestä", tämähän ei ole ensimmäinen kerta kun se näyttää paljon enemmän mitä ympäristön asemat (FMI & NWN).

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 18.12.2012, 18:11
Hmm...Mun maatiedon mukaan Kilpisjärvi on osa Enontekiön kuntaa (joka aika iso kooltaan) :)
Mutta tuo juttu oli kyllä pikkasen sekavasti kirjoitettu :)

Toki Kilpisjärvi kuuluu Enontekiö kuntaan, mutta siellä on myös Enontekiö paikkakunta, jota tuossa yritin selkeyttää :). Enontekiö kuntahan on valtavan iso ja Kilpisjärven ja Enontekiö paikkakunnan välillä on linnuntietä noin 135km välimatka. Tosin korjatkaa jos tuo Enontekiö kunnan ns. keskus on jollain muulla nimellä kuin Enontekiö, mutta jotenkin itse ainakin noista kartoista saanut sellaisen kuvan, että se kulkee nimellä Enontekiö :). Mutta joka tapauksessa tuo lumensyvyys oli joko sieltä tai todennäköisimmin Kittilästä.

LainaaTiiarilin läpi kaikki FMI:n PK-seudun asemat ja lumensyyvyydet "Kehä III"-alueella oli kaikki suuremmat mitä NWN:ssä, ei vain lentoaseman. Nurmijärvellä tosin oli melkein samat.

Toki on vaikea sanoa minkälaisia lumensyvyyspaikkoja porukoilla NWN:ssa on, mutta olettaisin kaikilla olevan edes kohtalaisen järkevä paikka. Itse olen löytänyt hyvän paikan, jossa lumensyvyydet ovat tasaisesti isolla alueella hyvin lähellä toisiaan, joten sinne keskelle vaan lumensyvyysmittari ja kiikareilla katson lukeman, sillä niistä numeroista ei oikein saa selvää (numerot kun ovat vähän suttusia nykyään), vaikka pääsen noin neljän metrin päähän mittarista  ;D

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 18.12.2012, 20:04
Lainaa33cm on pysynyt samana omalla mittauspaikalla jo pari päivää vaikka tuosta pihasta lunta on saanut kolata useamman sentin, painuuhan se lumikin tietty kasaan jonkin verran.
Sama täälläkin ollut, satanut 4 cm ja kasvanut 1 cm-tyylillä menty jo monta päivää.

Sama homma täälläkin, itseasiassa olen ihmetellyt kuinka paljon tuo lumi on tänä vuonna painunut ja siitä juttelin myös WXSIM:in Tomin kanssa. Yksi syy saattaa olla se, että maa oli lumikerroksen tullessa vielä aika lämmin ja siten lumi ainakin alkuun sulaa myös alhaalta päin ja painuu kasaan ylhäältä päin. Klaukkalassa on nimittäin lunta tullut tähän mennessä enemmän kuin koskaan ennen tähän asti, nimittäin 67 senttiä, mutta lumensyvyys on vain 32cm. Eli yli puolet on on sulanut ja/tai painunut kasaan.
Katsoin tuossa äsken noita oman Klaukkalan maalämpöantureiden lukemia ja 10cm syvyydessä on vielä 1.7 astetta lämmintä, joten routa ei kovin syvällä vielä ole.

jamo

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 19.12.2012, 00:02

Enontekiö kuntahan on valtavan iso ja Kilpisjärven ja Enontekiö paikkakunnan välillä on linnuntietä noin 135km välimatka. Tosin korjatkaa jos tuo Enontekiö kunnan ns. keskus on jollain muulla nimellä kuin Enontekiö, mutta jotenkin itse ainakin noista kartoista saanut sellaisen kuvan, että se kulkee nimellä Enontekiö :)


Heh, muistan kun ekan kerran olin tuolla suunnalla ja odottelin että koska se Enontekiö tulee. No eipä tullut, tien vieressä luki vaan että Hetta.  :)

jamo

weatherc

LainaaHeh, muistan kun ekan kerran olin tuolla suunnalla ja odottelin että koska se Enontekiö tulee. No eipä tullut, tien vieressä luki vaan että Hetta.
Meinasin just sanoa että eiks se Enontekiön "kirkonkylä" ole Hetta ;D

systeemi

Tuo Kemin lumensyvyys on ihan hiha-arvio viime päivien aikana milleinä lunta ei juurikaan ole tullut, mutta tuuli on ajattanut paikoitellen isoja kinoksia.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi