Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

NWN kyssäri

Aloittaja weatherc, lauantai, 12.05.2012, 21:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Itse olen kyllä kallistumassa no 3 puolelle paristakin syystä...

Se tärkein, ei saada unohtaa sivujen virerailijat ja veikkaukseni on etteivät välttämättä pidä no 4 kaltaisista "high contrast"-kartoista. Jos katsoo isompaa kuvaa niin on 4 aika "hyökkäävä" ja sekava varsinkin kun Suomessakin on paljon järviä lähekkäin niin on rakas katseltava ja ikonit huukkuu sinne sekamelskaan.
Siitä syystä niin itse ainakin suosisin tuollaista NSD:n nightviewn (no 1) kaltaista jossa meren ja maan värit olisi samoja mutta eri sävyillä. Se antaa kartalle jotenkin paljon rauhallisemman olemuksen.

NSD:n nightview on ihan omiaan NSD:hen mutta liian tumma NWN:lle, NWN:lle voisi sopia kartta jossa mattasävyiset ja vaaleammat värit jolloin niistä ei tule liian hyökkääviä vaan pysyisi enemmän taustalla ja ikonit sen sijaan tulisi paremmin esille.
Vaaleammissa sävyissä on taas ongelma se että jossain yhdistelmissä jää vesiraja jotenkin sutturaiseksi. Ainakin omasta mielestäni siinä toimii sinertävä sävy paljon paremmin kun harmahtava tai viher/sinertävä ( 3 vs 5/6).

Toisaalta, mikään ei estä laittamasta NWN:än valikkoon vaikkapa satelliitin, nightviewn sekä sen mitä tästä sitten tuleekaan jolloin vierailija itse voi päättää millä taustalla katselee. Mutta koska nightview on jo tumma voisi olla paikallaan olla vaaleampi vaihtoehto myös mukana.

Snowi

Hmm itse en oikein tiedä, tuo 4 on ehkä vähän liian korkea kontrastinen, varsinkin kun katsoi isompaa kuvaa. Itse voisin kallistua vitosen puolelle, mutta siinä ehkä voisi merta tehdä hitusen tummemmaksi. NWN:ssa toimisi myöskin tuo perinteinen eli 6 :). Tuo kolmonenkaan ei olisi hassumpi, mutta meri on ehkä vähän liian kirkas, eli sitä voisi tummentaa vähäsen. Tosin silloin se menisi väriltää ehkä liiaksi maan väriä, joten silloin voisi joutua myös muita värejä vähän tummentaa.

Itsekin suosin vesien väreissä vähän siniseen taittuvaa väriä, jolloin sen mieltää jotenkin paremmin vedeksi :).

weatherc

Ihan totta kyllä että myös se perinteinen toimis NWN:ssä eikä se ole ollenkaan hassumpi.

Kehissä hitusen muokatut versiot.

weatherc

Törmäsin GeoTIFF-filuun jossa korkeusdataa ;D
Koeajo siitä osittaisella opacityllä ja perinteisillä väreillä: http://www.nordicweather.net/test/image4.png
Siinä on printtausjärjestys pikkasen väärä eli esim. pakkakuntien nimet osittain läpinäkyvät ja sen sellaista mutta ideana voisi olla aika hauska :)

systeemi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 15.05.2012, 20:58
Törmäsin GeoTIFF-filuun jossa korkeusdataa ;D
Koeajo siitä osittaisella opacityllä ja perinteisillä väreillä: http://www.nordicweather.net/test/image4.png
Siinä on printtausjärjestys pikkasen väärä eli esim. pakkakuntien nimet osittain läpinäkyvät ja sen sellaista mutta ideana voisi olla aika hauska :)

Joo tuossa on ideaa. Kyllä se alkuperäinen pohja on hyvä ei sitä tarvitse muuttaa.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

Lainaus käyttäjältä: systeemi - keskiviikko, 16.05.2012, 04:55
Joo tuossa on ideaa. Kyllä se alkuperäinen pohja on hyvä ei sitä tarvitse muuttaa.
Tämä vois olla aika toimiva: http://www.nordicweather.net/test/image5.png

Toinen aatos on että tekis tuon lisäksi sen vaalean sinertävän ja joku noista harmahtavista layereistä. Leaflettiinhän voi lisätä niitä layereitä kuinka monta haluaa joten silloin voi vierailija itse valita mitä katselee. Noiden lisäksi valikoimaan tulisi totkai sateliitti sekä nightview NSD:stä voisi myös lisätä valikoimaan :)

Tuossa korkeusdata-TIFF:ssä ei rantaviiva ole ihan niin tarkka mitä perus-OSM-datassa mutta ei haittane pahemmin koska tuo kartta ei kuitenkaan ole navigointia varten.

systeemi

Tuo image 5 joka oli tuossa viimeisessä on huomattavasti parempi kuin tuo sitä edeltävä image 4. Onpas muuten vaikea hahmottaa sitä mikä olisi "sopiva".
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

LainaaOnpas muuten vaikea hahmottaa sitä mikä olisi "sopiva".
On, ja varsinkin sopivan värisävyn keksiminen. Monesti tuossa kun kokeillut tuon image.png-kuvan generaattorilla väri näyttää ihan erillaiselta yksinään kun kartalla vaikka täysin sama sävy on kyseessä.

weatherc

#28
Dodiih, 3 eri layeriä generoitu NWN:ää varten, tuo image5, se vaalean sininertävä sekä mustavalko-versio.  :)
Karttapalasia on yhteensä 385000 kpl, kokoa on 1.9 GB yhteensä ;D

Generointi oli paussilla noiden 2 ukkospäivän ajan koska vaikkei se silleen raskas prosessi ollut niin olen huomannut että loadeissa toimii tavallaan dominoefekti, esmex:
loadit alunperin 0.5 ja prosessi aiheuttaa 1 lisäyksen voi se 2.0 pohjaloadilla pompata 3:lla.
Eli mitä korkeampi pohjaloadi niin sitä pienempi lisäys voi saada sen raketoimaan.
Siinäkin pätee se että helppo on saada se nousemaan mutta sitäkin vaikeampi saada se laskemaan.

yrde

Missäs nyt on vika, kun operalla ei näy muuta kuin kartta ??? Ennen päivitystä toimi hyvin operalla ja explorer näyttää kylläkin myös nyt.