Tietokoneen sippaamisen varmimmat ennusmerkit?

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 27.12.2011, 20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rambe

Samaa vikaa kuin Ukalla. Näyttö jämähtää paikalleen. Ei eteen ei taakse. Virta nappula pohjaan ja odotella että kone pysähtyy. Uudelleen päälle ja siitä se taas lähtee.

Eilen otin koneen tuonne alakertaan (pöytäkone). Avasin kannen ja puhaltelin pölyt pois (ei hirmuisesti). Sitten otin muistikammat irti ja puhdistelin kontaktipintoja, silmämääräisesti näytti turhalta työltä. Takaisin paikalleen ja sitten näytönohjaimelle sama ehostus. Nyt on pyörinyt liki vuorokauden, eikä mittään vikkaa :o. Ennemmin toimi n. max 2-3h ja sitten koomaan.

Eli näyttäis tuo puhdistus aika-ajoin olevan välttämätön näissä 24/7 käyvissä koneissa.

Onhan tietenkin nuo "mekaaniset" viat täysin mahdollisia koneen iän myötä, mutta minulla auttoi tuo puhdistus ja puhaltelu(ilmapistoolilla varovasti)

weatherc

Olen jo aikoja sitten todennut että nämä hommat ovat välillä täysin henkimaailman juttuja. ;)

Ainakin omassa 24/7 vehkeessä (ennen pizzalaatikkoa [n v. 2003 Compaq]) huomasin että pariin paikkaan kuten muistikampaan kerääntyy ihan hienoa pölyä ajan myötä vaikka muuten yllättävänkin vähän pölyä keräsi, paitsi nyt prossun siiliin ;D
Mulla tosin oli ylimääräinen tuuletin sisällä puhaltelemassa suoraan näytönohjainta päin jotta ei lämmittänyt tutkan korttia liikaa koska olivat ihan lähekkäin joka piti ilmaa (ja pölyjä) liikkeellä siinä.
Pizzalaatikko kun tuli niin oli ensimmäinen teko avata kansi ja poistaa mahdolliset pölyt siitä :)

LainaaVastaavasti tuonikäiseen koneeseen saa vastaavan käytetyn joko ilmaiseksi tai tyyliin muutamalla eurolla. Vaihtoehtoisesti voi toki hommata koko koneen ja käyttää vanhaa varaosina. On sitten, mistä niitä osia tarvittaessa vaihtelee.

Noista wanhoista osista muuten pyydetään yllätävänkin kovaa hintaa, saa uuden lähes samaan hintaan, 1GB muistista tuohon pizzalaatikkonkin pyydetään 25-30 €uroa, huomasin vaan tuossa kun tiirailin pikkasen.
Sama koskee kokonaisia keskusyksiköitä, ei pahemmin löydy alta satasen muuta kun tuurilla, joten en oikeen tiedä mistä se djmake löytää niitä "muutamalla eurolla"...

Snowi

Yksi asia näissä pöytäkoneissa jää harmillisen usein täysin toissijaiseksi, nimittäin itse kotelo. Siihen kannattaa oikeasti panostaa kunnolla, sillä kunnon kotelo on hyvinkin tärkeässä osassa koko pöytäkonepaketissa. Itse olen jo pitkään panostanut laadukkaisiin koteloihin niiden pölynsuodatussysteemin, tuuletuksen ja hiljaisuuden takia. Yleensä olen vielä saattanut vaihtaa originaalituulettimet parempiin malleihin. Esimerkiksi nykyisessä pöytäkoneessä on aika järeä Antecin P182 kotelo, jossa pölynsuodatus ja tuuletus on huippuluokkaa. Etuosasta poistan vain pölynsuodattimet ja imuroin ne ja sitten takaisin. Itse koneen sisällä ei ikinä ole ollut kauheasti pölyä, eikä ikinä ole ollut ongelmia pölyn takia. Pitää vielä mainita, että kotelo sijaitsee vain sentin verran lattiasta. Olen putsaillut konetta paineilmapullolla nykyään ehkä noin kerran vuodessa, muuten ei tule konetta ikinä avattua. Tästä huolimatta pölyä ei ole juurikaan kotelon sisällä ollut ja juuri sen takia putsaankin konetta kotelon sisältä aika harvoin.

Sitten mulla on kolme kappaletta Noctuan laadukkaita tuulettimia mukana ja sitten vielä prosessorilla Noctuan iso jäähdytyssiilihässäkkä. Erittäin tyytyväinen olen ollut koteloon eikä mitään ongelmia ole ikinä ollut, vaikka kotelo on ollut käytössä jo kohta 4.5 vuotta. Vanha kotelo oli Antecin Sonata Piano, joka sekin oli oikein laadukas paketti.

P182 on koteloksi hyvin iso, joten se ei sovi pelkäksi sääkoneen koteloksi, mutta laadukkaita pieniäkin koteloita löytyy ja niihin kannattaa mielestäni panostaa. Hyvä kotelo lisää muiden osien käyttöikää, sillä tuuletus ja ilmankierto koneen sisällä on yleensä huippuluokkaa. Myöskään pölyä ei välttämättä pääse kotelon sisään yhtä helposti kuin joissakin toisissa koteloissa.

Rambe

 Ehdittiinhän tässä uusivuosi juhlia. Aamulla kone taas koomassa, näyttö jämähtänyt paikalleen n. klo2 yöllä >:(. Pyörihän tuo nyt jo melkein 3vrk.
Aamusella ajoin näytön ajurit uusiksi, jos olis saanut kipeää jostain. Koneena on HP:n P4 3.2GHz tuplaprossulla ja koneessa pyörii vain WD ja yawcam, mielestäni koneen pitäisi riittää ko. toimintojen suorittamiseen.
Pitänee katella mitä toi ajurien "päivitys" tuo tullessaan ja jos.... niin  ??? ???

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Rambe - sunnuntai, 01.01.2012, 11:16
Ehdittiinhän tässä uusivuosi juhlia. Aamulla kone taas koomassa, näyttö jämähtänyt paikalleen n. klo2 yöllä >:(. Pyörihän tuo nyt jo melkein 3vrk.
Aamusella ajoin näytön ajurit uusiksi, jos olis saanut kipeää jostain. Koneena on HP:n P4 3.2GHz tuplaprossulla ja koneessa pyörii vain WD ja yawcam, mielestäni koneen pitäisi riittää ko. toimintojen suorittamiseen.
Pitänee katella mitä toi ajurien "päivitys" tuo tullessaan ja jos.... niin  ??? ???

Se, että kone on tuplaydinprosessorilla varustettu 3.2GHz:n Pentium4, on siinä ainakin riittävästi potkua pyörittämään mainitsemiasi WD- ja Yawcam-ohjelmia, joten tehojen puolesta resurssipulasta ei takuulla ole kyse, eikä kone sellaiseen törmätessä tuollaiseen koomaan mene.

Ajuripäivitys, jos sellainen on saatavilla, ei todennäköisesti tuota äkillistä koneesi narkoleptistä kohtausta mihinkään paranna, ikävä kyllä.
Oireet viittaavat kyllä selvästi toimintahäiriöön tai suoranaiseen vikaan jossain aivan muualla, kuin näytönohjaimessa. Jos näytönohjain kärsisi ajuriviasta, se hirttäisi todennäköisesti kiinni jo siinä vaiheessa, kun graafinen käyttöliittymä käynnistyy koneessa, eikä suinkaan kolmen vuorokauden mitääntekemättömyyden jälkeen.

FinWX:n edeltäjän, Kannelmäki Weather Centerin, aikana (n. vuonna 2006) käytössäni oli myös eräs kone, joka kärsi samantyyppisistä häiriöistä. Ensimmäinen näkemys oli, että kone ei tykännyt hankkimastani Made In China-valmisteisesta kymmenen Euron webcamista yhtään, kun se oli viritetty ulos kuvaamaan vallitsevaa sääolosuhdetta yhteensä yli viiden metrin mittaisen "aktiivisen" USB-jatkojohtohässäkän läpi. Kone kärsi samantyyppisistä totaalijumiutumisista, joskin häiriöiden väli vaihteli yhden ja kolmen viikon välissä. Lopulta joko kone tai webcam sai jotenkin tarpeekseen elämästään ja koneella pyörinyt Yawcam ei saanut kuin enää mustaa näkymää ulos kamerasta ja sitten alkoivatkin Bluescreen-kaatuilut, milloin stream.sysin sekoamiseen, milloin webcamin ajuriin.

Kaikki oireet katosivat koneesta siinä vaiheessa, kun sammutin Yawcamin ja nyppäisin johdon webcamilta irti.
Suosittelen vaikka ihan piruuttaan testaamaan, voisiko nuo sinun koneen koomailut johtua Yawcamin ja webcamisi "ei-niin-sopuisasta" yhteiselosta. Ota molemmat pois käytöstä hetkeksi aikaa ja katso auttaako se asiaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Rambe

Täytyypä kokeilla, kun "kooma" jälleen iskee. Mulla on Logitecin pro 9000 webbikamera lämmitetyssä 500w:n halogeenikotelossa (mielestäni kameran pitäisi viihtyä siellä :D), mutta tuolla USB-kaapelilla on pituutta n.8m.

Täytyy tässä lähteä töihin uudenvuoden ensimmäisenpäivä iltaa viettämään :(.  Katellaan illalla mitä on tapahtunut.

Niin Hyvää Tätä Vuotta kaikille !!

miihkali


Pölynkeräilystä vielä: Muutama vuosi sitten sipannut pöytämylly oli melkoinen pölysieppo parin sisään vetävän puhaltimen ansiosta, mutta vanhalla miehellä oli oiva ratkaisu huoltovälien pidennykseen..SUKKAHOUSUT, tai oikeammin niistä leikatut sopivat palat imuaukkojen yhteyteen. En muista denieri-lukua, mutta sen muistan kuinka vaikeaa oli koukata ne naisystävältä. Ei näet uskonut ideaani ennenkuin näki. Pölymäärä koneen kotelon sisätiloissa väheni huomattavasti, ja tavallisella imurilla suoritettu imuaukkojen putsaus oli nopeaa eikä koteloa aina tarvinnut lähteä aukaisemaan. Suosittelen, mutta vain pöytäkoneille, joiden ilmanvaihto on esteetöntä. Sinällään sukkahousujen materiaali ei estä paljonkaan ilman kulkua, läppärille en siitä huolimatta lähtisi juttua tekemään. Mikäli joku tykkää verkkosukkahousuista a'la Jutta Urpilainen..ne eivät kelpaa leikeltäväksi tai kyseiseen pölyn keräykseen.

Uusi vuosi ja sen mukaiset mietteet. HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Rambe - sunnuntai, 01.01.2012, 12:55
Täytyypä kokeilla, kun "kooma" jälleen iskee. Mulla on Logitecin pro 9000 webbikamera lämmitetyssä 500w:n halogeenikotelossa (mielestäni kameran pitäisi viihtyä siellä :D), mutta tuolla USB-kaapelilla on pituutta n.8m.

Omassa koneessa webcam toimi ilman mitään ongelmia jonkin aikaa kylläkin enkä osannut odottaa ongelmia ja tuon vian etsintä johti mm. siihen, että vaihdoin näytönohjaintakin pariin kertaan, kun oletin vian olevan siinä, mutta joka kerta tulos oli yhtä huono. Vasta sitten, kun kone alkoi sovittelemaan hirttosilmukkaa kaulaansa Bluescreenin kautta, se paljasti tuon synkän salaisuuden. Tosin, kuudessa vuodessa sekä Yawcam, että Java (johon Yawcam tukeutuu) ovat luultavasti parantaneet toimintavarmuuttaan niin, että se ei kaadu(ta) konetta enää samalla tavalla.

Koska vika ei selvästi erotu, kannattaa etsintä lähes aina aloittaa niistä, jotka eivät suoraan oireile ja jotka ovat koneesta helpoiten erotettavissa: Ulkoiset laitteet ja niihin tukeutuvat ohjelmat, jos niitä on asennettuna.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Nuo USB-kamerat osaa tosiaan olla yksiä piruja. Täälläkin oli aikoinas jos jonkinnäköisiä ongelmia sen kanssa. Suurin syy lienee siinä että kaappaavat koko kyseisen hubin virrat (enkä menis sanomaan etteivät haluaisi vieläkin enemmän virtaa mitä saatavilla) ja mahdolliset muut samassa hubissa olevat jäävät ilman. Ongelmat näkyi jos jonkinlaisena ongelmana, yleisin oli että vaan lakkas toimimasta. Eikä siinä ollut suurta väliä että oliko aktiivista jatkoa välissä vai ei, tosin jos ei ollut jatkoa niin toimis yleensä pikkasen paremmin mutta kuitenkin kaukaa vakaasta.
Toinen piru on nuo webkamerasoftat (aka Yawcam), niissäkin kun on eroja kun yöllä ja päivällä toimivuuden/vakauden suhteen.

Ongelmat loppui kuin seinään ip-kameran myötä  ;D

Suosittelen myös kokeilua pelkällä WD:llä niin ettei kamera taikka sen softa ole kytkettynä/käynnissä.

systeemi

Kyllä tuo web-kamera harmia aiheuttaa. Itse olen ottanut sen pois kun ei pelannut sitten hetkeäkään. IP-kameraan varoja kerätään niin niin mutta kun se davis ja boltekkikin pitäs. Pirullisia on monesti nuo kaatumis hommat. Pitäs olla ne varakone josta voisi kokeilla mikä on vikana. Itse en muista että olisi yhtään muistia tai prosessoria hajonnut koskaan. Yhden kerran poweri ja emolevy. Kovalevyjä on ainaski kolme mennyt vuosien varrella. Näyttöjä ei yhtään. Kasattaessa yksi emo ja muisti olleet valmiiksi hajalla nämä siis vuoden -94 jälkeen josta asti itse koneet kasanneena.
.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi