Sivuston PHP-skriptausta

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 28.05.2008, 20:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Hyvältä näyttää :)
Tuli mieleen tuossa kun katselin että Kirkkonummi on offline:ssä että joku sellainen samantapainen jota NWN-kartta käyttää että kun data on vanhempaa kun x minuuttia niin tulee ilmoitus että offline datan sijaan.  ;D

Henkka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 28.05.2008, 20:31
Hyvältä näyttää :)
Tuli mieleen tuossa kun katselin että Kirkkonummi on offline:ssä että joku sellainen samantapainen jota NWN-kartta käyttää että kun data on vanhempaa kun x minuuttia niin tulee ilmoitus että offline datan sijaan.  ;D

Henkka

Kiitos kehitysehdotuksesta :)

WUHU-softaa käyttävillä asemilla se on ollut jo käytössä jonkin aikaa. Se mittaa aikaa normaalisti ja heittää punaisella "Asemalla lähetyskatkos", jos tiedot ovat yli tunnin vanhoja. Ennen sitä se ilmoittelee väriä vähitellen vaihtaen kohti punaista, että "Sääasemalta ei tietoja yli xx minuuttiin.", alkaen viiden minuutin ylimenevän ajan jälkeen.

Tuo sama ominaisuus on tarkoitus saada kasattua myös WD- ja Auslesedatei-asemillekin, kunhan saan yhden teknisen ongelman poistettua ensin. Sattuu nimittäin olemaan niin, että WD-asemien päivämäärät ja kellonajat tulevat yksittäisinä palasina tuohon näytölle. Niiden palasien nivominen yhteen niin, että se saadaan PHP:lla käännettyä UNIX-ajaksi, onkin sitten toinen ongelma. Ensimmäinen veikkaukseni on se, että koko roskasta pitää tehdä array. Jos se teoria kypsähtää, niin sitten aletaan laskemaan niistä palasista aikamääre, joka käännetään UNIX-ajaksi. Hommaa siis riittää vieläkin. Tuskin tämä sivusto ihan heti on "täydellinen" - aina on pientä ruuvattavaa.  :D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - keskiviikko, 28.05.2008, 23:18
Kiitos kehitysehdotuksesta :)

WUHU-softaa käyttävillä asemilla se on ollut jo käytössä jonkin aikaa. Se mittaa aikaa normaalisti ja heittää punaisella "Asemalla lähetyskatkos", jos tiedot ovat yli tunnin vanhoja. Ennen sitä se ilmoittelee väriä vähitellen vaihtaen kohti punaista, että "Sääasemalta ei tietoja yli xx minuuttiin.", alkaen viiden minuutin ylimenevän ajan jälkeen.

Tuo sama ominaisuus on tarkoitus saada kasattua myös WD- ja Auslesedatei-asemillekin, kunhan saan yhden teknisen ongelman poistettua ensin. Sattuu nimittäin olemaan niin, että WD-asemien päivämäärät ja kellonajat tulevat yksittäisinä palasina tuohon näytölle. Niiden palasien nivominen yhteen niin, että se saadaan PHP:lla käännettyä UNIX-ajaksi, onkin sitten toinen ongelma. Ensimmäinen veikkaukseni on se, että koko roskasta pitää tehdä array. Jos se teoria kypsähtää, niin sitten aletaan laskemaan niistä palasista aikamääre, joka käännetään UNIX-ajaksi. Hommaa siis riittää vieläkin. Tuskin tämä sivusto ihan heti on "täydellinen" - aina on pientä ruuvattavaa.  :D


Moro!

Humm..olisko mahdollista kasata se aika clientraw:n aikapalasista ja sitten konvertoida se unix-ajaksi? Eli tyyliin HH:mm dd.mm.yyy ja se kovertoida unix:iin, en nyt ihan suoralta kädeltä muista miten se tehdään mutta muistaakseni se pitäis olla mahdollista. Hmm.. tuossahan se oli eli:
mktime(21, 29, 0, 29, 05, 07);
eli tunti,minuutti,sekunti,päivä,kuukausi,vuosi
Nuo php:n aika-systeemit on aina yhtä hauskoja nippeleitä :) Just olen, kiitos NWN:n scriptin, oppinut että PHP5:lla pystyy myös virtuaalisesti muuttaa serverin aikavyöhykettä tagin avulla.

Henkka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 29.05.2008, 21:34
Humm..olisko mahdollista kasata se aika clientraw:n aikapalasista ja sitten konvertoida se unix-ajaksi? Eli tyyliin HH:mm dd.mm.yyy ja se kovertoida unix:iin, en nyt ihan suoralta kädeltä muista miten se tehdään mutta muistaakseni se pitäis olla mahdollista. Hmm.. tuossahan se oli eli:
mktime(21, 29, 0, 29, 05, 07);
eli tunti,minuutti,sekunti,päivä,kuukausi,vuosi
Nuo php:n aika-systeemit on aina yhtä hauskoja nippeleitä :) Just olen, kiitos NWN:n scriptin, oppinut että PHP5:lla pystyy myös virtuaalisesti muuttaa serverin aikavyöhykettä tagin avulla.

Henkka

No voi sun hel***ti, kun ei vain osaa tuolta PHP-sivuilta hakea. Siellä se perhana on ihan omana funktionaan ollut ihan koko ajan... Kaikkeen se PHP taipuu - ja kaikkeen minun entinen partaveitsen terävä pää ei... :)

Tuhannen kiitos tuosta! Teenkin tuosta seuraavan viikonlopun pikku projektin ja kokeilen, mihin tuo taipuu minun puusilmäisessä lukuskriptissäni. :D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Lainaakun ei vain osaa tuolta PHP-sivuilta hakea

Se on aika jujua välillä hakea sieltä sitä oikeaa funkitota, olen huomannut että monesti sen oikean löytää vasta monen mutkan kautta eikä kumminkaan ole takuuta että toimii niin kun haluat. Php on kyllä loppujen lopuksi aika uskomaton kieli sen funktioiden kanssa.
Pakkaa nuo mun omatkin itse tehdyt skriptit olla aika puujalka-skriptejä välillä, kaikki tehdään vaikeamman kautta  ;D ;D Vasta viime aikoina olen huomannut arrayt ja kuin paljon helpompaa on tehdä asioita niiden avulla..

Henkka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 30.05.2008, 21:40
Se on aika jujua välillä hakea sieltä sitä oikeaa funkitota, olen huomannut että monesti sen oikean löytää vasta monen mutkan kautta eikä kumminkaan ole takuuta että toimii niin kun haluat. Php on kyllä loppujen lopuksi aika uskomaton kieli sen funktioiden kanssa.
Pakkaa nuo mun omatkin itse tehdyt skriptit olla aika puujalka-skriptejä välillä, kaikki tehdään vaikeamman kautta  ;D ;D Vasta viime aikoina olen huomannut arrayt ja kuin paljon helpompaa on tehdä asioita niiden avulla..
Itseasiassa kun katsoin tuon mktime-funktion toimintaa, tajusin heti, että "helkkari soikoon, minähän olen käynyt tuota funktiota katsomassa jossain tilanteessa aiemmin". Silloin se ei vain yllättäen ollut se funktio, jota olin hakemassa. :)

Tiedän kyllä, että noita minun lukijaskriptejä voisi optimoida vaikka kuinka loputtomiin, mutta niin pitkään, kun koneessa riittää tehot, tietoa tulee ulos ja kävijät ovat tyytyväisiä, ei minun tarvitse tuohon puuttua. Yhden optimoinnin osasin tehdä jopa itsekin (juu, olen ihan helkkarin ylpeä itsestäni ;) ) mutta senkin tajusin vasta, kun katselin koodia hieman ja otin loogisen järjenkäytönkin mukaan leikkiin. :)

Luulenpa, että otan tuon mktime-funktion ruuvipenkkiin Lauantaina, heti serverin huoltotyön jälkeen. Joudun sen taas ajamaan tuossa hemmetin tuotantoympäristössä, kun en laiskuuttani (tai tyhmyyttäni) ole sitä testiserveriä vieläkään virittänyt ylös. Kun sen sieltä ylös repäisen, lähtee koko roska uudelleeninstallointiin, sillä File System-tasot pitää saada identtisiksi tuotannon kanssa, tai testit eivät tuota toivottua tulosta.

Kun saan tuon testipenkin ylös, heitän sinne FinWX:n kopion ja testaan ensitöikseni, miten tuo Nordic Weather Networkin karttajärjestelmä istuu sivustoon. Tuotantoon niin isolla palasella ei ole sokkona mitään asiaa. ;)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - perjantai, 30.05.2008, 22:55
Luulenpa, että otan tuon mktime-funktion ruuvipenkkiin Lauantaina, heti serverin huoltotyön jälkeen. Joudun sen taas ajamaan tuossa hemmetin tuotantoympäristössä, kun en laiskuuttani (tai tyhmyyttäni) ole sitä testiserveriä vieläkään virittänyt ylös.
:D Jibii!!! :D

mktime-funktio toimi kuin junan vessa. Kiitos vielä kerran! ;D

Suurimman päänsäryn aiheuttikin sitten tuo Kirkkonummen aseman auslesedatei.htm-luku, jolla oli täydet päivämäärät käytössään. Ne piti pilkkoa jotenkin irrallisiksi ja explode():llahan se meni, kunhan käytti list-toimintoa sen kanssa. Arrayn sisällä voi olla Array vain, jos se on list-toiminnon sisällä, tai sitten en vain osannut (veikkaan jälkimmäistä ;D). Tuonkin löytämiseen ja täyteen ymmärtämiseen meni kaksi tuntia aikaa joista toinen syöden lounasta. :)

Mutta tavoite saavutettiin: Nyt kaikilla asemilla on viimeisimmän päivityksen sekuntilaskurit käytössään. Pyrin parantamaan tuota laskuria vielä tulevaisuudessa siten, että se osaa sanoa esim. "2 min, 43 s sitten" tuon "163 sekuntia sitten" sijasta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#7
Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - lauantai, 31.05.2008, 21:01
Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - perjantai, 30.05.2008, 22:55
Luulenpa, että otan tuon mktime-funktion ruuvipenkkiin Lauantaina, heti serverin huoltotyön jälkeen. Joudun sen taas ajamaan tuossa hemmetin tuotantoympäristössä, kun en laiskuuttani (tai tyhmyyttäni) ole sitä testiserveriä vieläkään virittänyt ylös.
:D Jibii!!! :D

mktime-funktio toimi kuin junan vessa. Kiitos vielä kerran! ;D

Suurimman päänsäryn aiheuttikin sitten tuo Kirkkonummen aseman auslesedatei.htm-luku, jolla oli täydet päivämäärät käytössään. Ne piti pilkkoa jotenkin irrallisiksi ja explode():llahan se meni, kunhan käytti list-toimintoa sen kanssa. Arrayn sisällä voi olla Array vain, jos se on list-toiminnon sisällä, tai sitten en vain osannut (veikkaan jälkimmäistä ;D). Tuonkin löytämiseen ja täyteen ymmärtämiseen meni kaksi tuntia aikaa joista toinen syöden lounasta. :)

Mutta tavoite saavutettiin: Nyt kaikilla asemilla on viimeisimmän päivityksen sekuntilaskurit käytössään. Pyrin parantamaan tuota laskuria vielä tulevaisuudessa siten, että se osaa sanoa esim. "2 min, 43 s sitten" tuon "163 sekuntia sitten" sijasta.


Hienoa!

Tuontapaista infoa olen itsekkin miettinyt sivuilleni jossain vaiheessa, tyyliin että ukkostutka-sivullle tulisi ilmoitus jos tutkan tiedot liian vahoja sekä myös etusivulle jossa nuo live-säätiedot ovat, en ole vaan vielä saanut sitä aikaseks. No, sen verran on että tuo mun tutkasivun scripti pläjäyttää ison offline-merkin keskelle tutkakuvaa jos kuva yli tunnin vanha  ;D

Noita testisivuja löytyy myös meikäläisen sivulta aina välillä, hyvin piilotettuna, mulla yks vakiotestisivu jolla kokeilen kaiken laisia tekeleitä, mun sivu kun on rakennettu index-sivun ympärille siten että se on vakio ja vaan data muuttuu, se on toteutettu helpolla require-funktiolla keskellä sivua jolla se hakee itse sivun infot (johon rakennettu kovat estot)  :)

Mitä NWN:n tulee niin tekeillä on kuukausi/vuosi-top5-listat tuon päivittäisen toplistan lisäksi, tietokanta on testivaiheessa niitä varten, täytyy seurata miten kuun vaihto sujuu sen kanssa että se osaa vaihtaa kuukautta oikein. Lisäksi tulee muutama pikku viilaus siihen skriptiin (W3C-mukaiseksi). Valmista ekhä alkuviikosta, riippuu vähän miten nuo top-listojen testi sujuu..

Henkka

J.Jäntti

#8
VIESTIKETJU KATKAISTU OMAKSI KETJUKSEEN

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 01.06.2008, 00:05
Tuontapaista infoa olen itsekkin miettinyt sivuilleni jossain vaiheessa, tyyliin että ukkostutka-sivullle tulisi ilmoitus jos tutkan tiedot liian vahoja sekä myös etusivulle jossa nuo live-säätiedot ovat, en ole vaan vielä saanut sitä aikaseks. No, sen verran on että tuo mun tutkasivun scripti pläjäyttää ison offline-merkin keskelle tutkakuvaa jos kuva yli tunnin vanha  ;D

Itseasiassa ei ollut kovin vaikea löytää tuohon lopulta ratkaisua Googlettamalla, mutta on totuuden nimissä sanottava, että itse en tuota olisi ikipäivänä kehittänyt itse, vaikka koko muunnos on todellisuudessa kahdesta rivistä kiinni, kuten alla lukuskriptin koodista voidaan asia tulkita:


$minutes = floor($lastreport_sec / 60);
$seconds = $lastreport_sec % 60;


Tuo $lastreport_sec on ihan normisekuntilaskurin antama lukema. Käytä, kuten parhaaksi näet. :)

En tähän päivään mennessä ollut kuullutkaan floor()-funktiosta, mutta nyt olen - enkä edelleenkään ihan täysin sitä ole sisäistänyt, koska kyseessä on periaatteessa matemaattinen funktio ja normimatematiikasta hieman pidemmälle menevä matematiikka ei ole koskaan ollut sitä vahvinta aluetta minulla.

Ainoa, josta matematiikan saralla olen ylpeä on se, miten sain selville LaCrosse Actualisation Timestampin eron Unix Timestampista. :)

Tuo minuutit ja sekunnit-skriptaus sopii, kuin nenä päähän jo olemassaolevaan laskurijärjestelmääni, koska skrpti alkaa ilmoittamaan "Asemalla lähetyskatkos" tunnin ylityttyä. Nyt vain pitää taas kehittää jonkinmoinen if()-funktiohelvetti, jolla saan tuon skriptin istutettua tuohon skriptiin sisään.

Trial and Error-menetelmällä se menee. :)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 01.06.2008, 00:05
Noita testisivuja löytyy myös meikäläisen sivulta aina välillä, hyvin piilotettuna, mulla yks vakiotestisivu jolla kokeilen kaiken laisia tekeleitä, mun sivu kun on rakennettu index-sivun ympärille siten että se on vakio ja vaan data muuttuu, se on toteutettu helpolla require-funktiolla keskellä sivua jolla se hakee itse sivun infot (johon rakennettu kovat estot)  :)

Aikamoinen kokonaisuus. Nostan hattua kokonaisen hattuhyllyllisen kyvyillesi. Omat sivuni ovat taas ihan staattista HTML:ää, joissa PHP:tä käyttävät osuudet ovat pääsääntöisesti IFRAME:issa lähinnä niiden roolista johtuen. Olisi tietenkin julmetun näppärää ajaa koko sivusto PHP:llä, mutta vaarana olisi silloin se, että koska koodauskykyni on enintään amatööriluokkaa ja jos jotain valmista koodinpätkää laittaisin sivuille, niin homma hajoaa käsiin siinä vaiheessa, kun pitäisi arvella mitä muuttaa siitä koodinpätkästä, jos se ei toimikaan odotetusti tai ollenkaan. :)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 01.06.2008, 00:05
Mitä NWN:n tulee niin tekeillä on kuukausi/vuosi-top5-listat tuon päivittäisen toplistan lisäksi, tietokanta on testivaiheessa niitä varten, täytyy seurata miten kuun vaihto sujuu sen kanssa että se osaa vaihtaa kuukautta oikein. Lisäksi tulee muutama pikku viilaus siihen skriptiin (W3C-mukaiseksi). Valmista ekhä alkuviikosta, riippuu vähän miten nuo top-listojen testi sujuu..

Hyvältä tuo ainakin kuulostaa jo tässä vaiheessa. FinWX:llä data on käytännössä aina senhetkistä, eikä sitä arkistoida tietokantaan kahdesta syystä:
1. En ole sellaista suunnitellut edes vielä ;)
2. Skriptauskykyni ei siihen riitä vielä alkuunkaan.

Pitää varmaan hommata itselleen (tai lainata FinWX LOHVir-1:n operaattorilta "PHP ja MySQL"-kirja, että pääsisi saisi jonkinlaisen käsitykseen noiden kahden keskustelutavasta ja siitä, mihin kaikkeen se kykenee. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - lauantai, 31.05.2008, 21:01
Pyrin parantamaan tuota laskuria vielä tulevaisuudessa siten, että se osaa sanoa esim. "2 min, 43 s sitten" tuon "163 sekuntia sitten" sijasta.

Ja se on nyt siellä ja toimii kuin junan vessa. Sitä joutui vähän puukottamaan, ettei se sano "0 min, xx sek sitten", jos päivitysaika on alle minuutin. Vasta minuutin ylityttyä se alkaa kirjoittamaan "x min, xx sek sitten". ;D

Seuraavana onkin sitten vuorossa testiserverin pystytys ja FinWX:n kopion ajo sinne.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------