Sivuston PHP-skriptausta

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 28.05.2008, 20:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Hienoa!

Trial ja error-menetelmällä on meikäläisenkin sivu pystytetty, jossa ollut enemmän erroreita kun oikeita :) Tuota php:tä on meikäläinen oikeastaan itse-oppinut vain ja ainoastaan noitten sää-skriptien avulla jota nuo gurut tuolla ww-foorumilla jatkuvasti pukkaa ulos, ottamalla skripti ja tutkinut sitä vähäsen ja miettimällä että voisko sillä myös tehdä tätä?- menetelmällä.

if{}-funktio on erittäin suosittu myös meikäläisen skripteissä, jo senkin takia että sitä on helppo muokata. Kun aikoinaan tein tuon mun sivunumero-järestelmän (jokaisella sivulla on oma numero) niin sain samalla tagin jonka avulla voin määrittää esim sivupalkin sisällön, esim ukkostutkasivulla on ihan turha näyttää myös tutkan pikkukuvaa sivupalkissa.

Toisen ison muutoksen tein tuossa aikasemmin keväällä kun muutin koko kieli-systeemin define-funktioiksi, eli joka lauseella on nimi jonka se hakee sitten oikeasta kieli-filusta.

Noita php:n lasku-funktioita en mäkään ole aikasemmin oikeastaan tiennyt kun että se osaa laskee (esim 2 * 4) ja että se pyöristää, floor ja ceil (pyöristää ylöpäin) ovat aika uusia tuttavuuksia meikäläisellekin.

Sql on oikeastaan ihan kätevä lisä tuonne sääsivulle, käytössä sitä ei ole kun nimeksi vielä, oikeastaan vain tuon top-listan laatimiseen. Mutta mahdollisuudet ovat siinä aika rajattomat, esim. historia-tietosivuja ajatellen. WD:llähän on oma sql-ohjelma jolla pystyy ajaa clientrawta sql:ään (myös vahoja tietoja), en ole vaan itse vielä saanut mitään sää-tietokantaa rakennettua josta tehdä historia-sivua, sitä työtä hoitaa tuo wundergroundin haku-scripti  :)

Henkka

meteorologi

Aiheeseen "Sivuston PHP-skriptausta" kuulunee myös tämä minun kysymys.
Tietäisittekö mitään PHP-FormMail-skriptiä, jossa saisi valita ja muokata skriptin laatikot? Eli semmoinen, missä jotkut kentät saisi muokata pakollisiksi ja jonkinlainen IP-osoite-estokin pitäisi sisältyä.

Googlella en löytänyt kuin jotain ladattavia versioita.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - sunnuntai, 06.07.2008, 21:12
Aiheeseen "Sivuston PHP-skriptausta" kuulunee myös tämä minun kysymys.
Tietäisittekö mitään PHP-FormMail-skriptiä, jossa saisi valita ja muokata skriptin laatikot? Eli semmoinen, missä jotkut kentät saisi muokata pakollisiksi ja jonkinlainen IP-osoite-estokin pitäisi sisältyä.

Googlella en löytänyt kuin jotain ladattavia versioita.

Itse en ole tuohon alueeseen pyrkinytkään, vaikka olisi hauska saada sellainen lomake PHP:llä tehtyä, että voi ilmoittaa oman sääasemansa FinWX-asemaksi, pyytää siihen muutoksia ja poistaa asemansa listoilta, jos tarve vaatii.

Katsotaanpa, olisiko esim. meidän PHP-suurvisiirillä, weatherc:llä jotain jippoa silinterihatussaan meitä PHP:n alkeita tapailevia varten. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaKatsotaanpa, olisiko esim. meidän PHP-suurvisiirillä, weatherc:llä jotain jippoa silinterihatussaan meitä PHP:n alkeita tapailevia varten

No löytyypähän sitä :)
Itse asiassa olen itsekkin etsinyt hyvää tuollaista kauan ja vihdoin löytänyt (liite) jota käytän sääverkon liittymiskaavakkeena.
Siinä ip-esto sekä spam-esto (eli se vaatii html-referin ennenkun lähettää, tästä ei tarvi pelästyä, se vaan estää bottien suoraa lähettämistä, eikä vaadi serveriltä mitään kummallista).

Filut ovat 102.php ja 102.1.php, nimiä voi muuttaa ihan miten haluaa.
Jätin sisällöt ihan niin kun ne ovat siinä liityymiskaavakkeessakin niin on helpompi lähteä rakentelamaan ja on jotain mistä ottaa mallia.

102.php on se missä se täytettävä kaava on ja 102.1.php on se joka lähettää sen sekä myös näyttää halutut osat ruudulla.

Tämänkin skriptin mä bongasin jostain ja pistn heti talteen kun löytyi myöhempää käyttöä varten :)

Henkka

J.Jäntti

Mies on ihan Guru ja kävelevä PHP-apteekki - kaikki löytyy sananmukaisesti heti hyllyltä.

Kiitän ja kumarran. Kunhan saan sen perhanan testiserverin ylös niin sitten alkaa tapahtua kummia.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 07.07.2008, 16:02
LainaaKatsotaanpa, olisiko esim. meidän PHP-suurvisiirillä, weatherc:llä jotain jippoa silinterihatussaan meitä PHP:n alkeita tapailevia varten

No löytyypähän sitä :)
Itse asiassa olen itsekkin etsinyt hyvää tuollaista kauan ja vihdoin löytänyt (liite) jota käytän sääverkon liittymiskaavakkeena.
Siinä ip-esto sekä spam-esto (eli se vaatii html-referin ennenkun lähettää, tästä ei tarvi pelästyä, se vaan estää bottien suoraa lähettämistä, eikä vaadi serveriltä mitään kummallista).

Filut ovat 102.php ja 102.1.php, nimiä voi muuttaa ihan miten haluaa.
Jätin sisällöt ihan niin kun ne ovat siinä liityymiskaavakkeessakin niin on helpompi lähteä rakentelamaan ja on jotain mistä ottaa mallia.

102.php on se missä se täytettävä kaava on ja 102.1.php on se joka lähettää sen sekä myös näyttää halutut osat ruudulla.

Tämänkin skriptin mä bongasin jostain ja pistn heti talteen kun löytyi myöhempää käyttöä varten :)

Henkka

Kiitän paljon!

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 07.07.2008, 16:13
Mies on ihan Guru ja kävelevä PHP-apteekki - kaikki löytyy sananmukaisesti heti hyllyltä.

Kiitän ja kumarran. Kunhan saan sen perhanan testiserverin ylös niin sitten alkaa tapahtua kummia.

Olen samaa mieltä, weatherc on oikea PHP-mestari!

weatherc

En mä mitään guru ole. Noita on vaan kerääntynyt tuolle omalle sivulle aika kiva kasa jos johonkin lähtöön josta on helppo poimia ulos ;)
Sekin helpottus kummasti kun tuossa vähän aikaa sitten snaijasin miten tuo function-funktio oikeen toimii ja uskalsin kokeilla ekaa omaa funktiota, se on pirun kätevä jos johonkin pikkuasiaan, säästyy paljon koodaamista kun esimerkkinä:

Haluat konvertoida luvun vaikka x 2 useassa kohdassa sivua.
Teet funktion jossa se tehdään

function konvertoi() {
$luku = ($raaka * 2) ;
return $luku;
}

ja haet sen tällä: kovertoi($selukujotaakovertoidaan);
valmis. :)

En takaa että tuo äskeinen toimii sellaisenaan mutta tuo on se idea, jolloin ei tarvi kirjottaa samaa asiaa moneen kertaan vaan haetaan se funktiolla, helpottaa myös kummasti muokkaamista kun tarvi muistaa missä kaikissa paikoissa se olikaan  ;D

Henkka

meteorologi

Rakentelin piskuisen käsittelijän itse, liittenä kopio.