Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Talvi 2009-2010

Aloittaja Jussa, lauantai, 10.10.2009, 21:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Snowi

Itse en usko että mennään plussalle edes vantaalla, ehkä helsingissä voidaan käydä plussan puolella, mutta muuten pysytään pikkupakkasella lähes koko maassa.
Oma wxsim sääennuste näyttää itseasiassa aika eri lukemia kuin fmi, fmi:lla näyttäisi heittävän aina nollasta -13 asti kun taas wxsim ennuste pysyy tasaisesti koko viikon siinä -4 -5 asteen tuntumassa.
GFS ennusteet näyttävät että siinä nollan tuntumassa voidaan käydä etelässä, mutta nopeasti pakastuisi uudelleen.

Lunta tulee kyllä todella paljon huomenna. Ennuste näyttäisi että ensin 6cm ja myöhemmin illalla/yöllä 10cm ja lumisade on jo käytännössä varma.
Lounaasta tuleva iso sadealue lähenee jatkuvasti ja etelä-suomi on suoraan sen reitillä. Tällä hetkellä näyttäisi että noin kello 3.00 aikaan yöllä alue saavuttaisi etelä-suomen ja menisi läpi lähes koko suomen. Lähes heti perään tuleen toinen iso sadealue etelä-lounaasta ja se saavuttaisi etelä-suomen 16.00-17.00 aikoihin ja mahdollisesti tässä sadealueessa on rankempia sateita kuin ensimmäisessä. Tosin voi käydä niin että rankemmat sateen ohittavat suomen idästä tai osuvat vain itä-suomeen.
Jouluaaton yönä sateet ovat ohittaneet etelä-suomen, mutta jatkavat kohti pohjoista, eli sadealueet pysyvät vielä Suomessa koko jouluaaton ajan.

Jos olette huomenna lähdössä joululiikenteeseen niin ajakaahan varovasti jotta ikäviltä uutisilta vältyttäisiin näin joulun alla.

Sanni

Ollaan varovaisia! Mä olen justiin joululiikenteeseen lähdössä huomenna joten osaisko kukaan sanoa mikä olisi paras aika sään kannalta ajaa Vantaalta 60km pohjoiseen?

djmake

Lainaus käyttäjältä: Snowi - tiistai, 22.12.2009, 16:46
Jos olette huomenna lähdössä joululiikenteeseen niin ajakaahan varovasti jotta ikäviltä uutisilta vältyttäisiin näin joulun alla.

Pahoin pelkään, ettei vältytä :(
Kaikilla on kuitenkin kiire ja kun siihen lisätään liukkaus ja lumisade, niin ei hyvää voi seurata. Ja pelottaa kyllä tuo lauhtuminenkin. Ollaan sellasissa lukemissa, että suolaa ajetaan teille varmuudella niin paljon, kun mitenkään ehditään. Saadaan vielä noiden em lisäksi musta, loskainen tienpinta ja järjetön kuran lentäminen. Eli näkyvyys heikkenee entisestään.
Pieniä kolareita sattuu varmuudella kymmeniä, ellei satoja. Toivoisi niin, ettei muita uutisia kuitenkaan olisi luvassa.

Lainaus käyttäjältä: Sanni - tiistai, 22.12.2009, 19:27
Mä olen justiin joululiikenteeseen lähdössä huomenna joten osaisko kukaan sanoa mikä olisi paras aika sään kannalta ajaa Vantaalta 60km pohjoiseen?

Niin paljon nuo ovat vaihdelleet, ettei varmaan kukaan ole ihan varma. Mutta ei matkakaan ole tuon pidempi, niin eiköhän siitä selviä varovaisuudella.
Jopa vettä on sielläsuunnalla luvattu, eikä se keliä ainakaan paranna. Oma ehdotus olisi siinä aamupäivän puolella. Joskus 9-11 välillä lähtee liikkeelle, niin aamulla töihin menneet ovat poissa jaloista. Iltapäivän puolella liikenne vilkastuu varmasti. Sään osalta satanee jokatapauksessa jotain.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - tiistai, 22.12.2009, 19:27
Ollaan varovaisia! Mä olen justiin joululiikenteeseen lähdössä huomenna joten osaisko kukaan sanoa mikä olisi paras aika sään kannalta ajaa Vantaalta 60km pohjoiseen?

Jos noihin ennusteisiin on uskominen, niin se olisi noin puolen päivän aikoihin kannattaa lähteä, jolloin lumisateessa on parin tunnin tauko.
Ongelmana on tosin lämpötilan nopea nouseminen nollan tietämille, joten kuuraliukkautta on odotettavissa, elleivät suolausautot ehdi pääteille ennen sitä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

J.Jäntti

Pieni suojakeli ei taida noita lumia enää juurikaan sulatella edes rannikolla ja lämpötila putoaa uudelleen pakkaselle, joten talvi jatkuu etelässä edelleen. ;)
Tulee kyllä kiintoisat ajokelit itselläkin, kun pitäisi joulua lähteä viettämään kaupungista poispäin. Täytyy tarkistaa kaikki tutkakuvat ja muut ja sitten laskea siitä optimaalinen lähtöaika. ;)
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

weatherc

Ainakin Tanskassa ja eteläruotsissa tämä myräkkä on saanut aikamoista soppaa aikaseksi.
Esim. Tanskassa on pelastuslaitos pyytänyt armejalta telaketjullisia kuljetusajonevoja että pääsis perille tarpeen niin vaatiessa.

EDITTIÄ: Tutkailin SMHI:n tutkaa ja 21 maissa sen reuna oli Gotlannin pohjoispuolella.
Mitkäköhän siitä mahtaa tulla kun nyt se voi kerätä lisää voimia(lunta) koko lämpimän Itämeren yli?
Yleensähän ne koukkaa eteläruotsin poikki tiputtamassa osan sateesta sinne.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 22.12.2009, 20:53
Ainakin Tanskassa ja eteläruotsissa tämä myräkkä on saanut aikamoista soppaa aikaseksi.
Esim. Tanskassa on pelastuslaitos pyytänyt armejalta telaketjullisia kuljetusajonevoja että pääsis perille tarpeen niin vaatiessa.

EDITTIÄ: Tutkailin SMHI:n tutkaa ja 21 maissa sen reuna oli Gotlannin pohjoispuolella.
Mitkäköhän siitä mahtaa tulla kun nyt se voi kerätä lisää voimia(lunta) koko lämpimän Itämeren yli?
Yleensähän ne koukkaa eteläruotsin poikki tiputtamassa osan sateesta sinne.

En itse oikein usko, että tuo Tanskan episodi toistuu Suomessa, mutta lunta voi kyllä tulla yllättävän paljon. Itse veikkaan 10-20cm.
Se, mikä on odotettavissa on se, että kolareita ja ojaanajoja tulee varmasti ja juna- sekä lentoliikenne takkuaa oikein olan takaa.
Kun lämpötila pääsee nousemaan samalla kertaa, tule lumi raskaammassa muodossa alas ja jos sitä tulee riittävästi, se venyttää oksia sähkölinjoille ja kinkun paistamiset voi keskeytyä monilta, kun keskijänniteverkko häviää alta.

Jos näette FinWX Karjalohja-12:lla lähetyskatkoksen on todennäköistä, että sähköt ovat siellä poikki - sinne kun sähkö kulkee ilmakaapeleita pitkin.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

weatherc

Wxsim on asettumassa siihen noin 15 senttiin ja että pysyttäis visusti pakkasella kolmisen astetta ja siitä se kylmenisi pikkuhiljaa tuonne 7-8 asteeseen perjantaihin mennessä.
Mutta, sillä on myös uusi 10 sentin sade kehitteillä pe-la:ksi  ;D

Sanni

Tästähän tuli jännää! Onneksi sitä ollaan pakulla liikenteessä, se on sen verta raskaampi auto verrattuna henkilöautoihin ettei ainakaan noin vain käsistä lähde. Oman jännityksen toi ajaminen henkilöautolla eilen; meinattiin lähteä sivuluisuun vain kolmesti... onneksi ei käynyt pahempaa! Jospa ajaa sitten pohjoiseen Vanhaa Lahdentietä ja normaalia hiljempaa niin eiköhän perille hengissä selvitä. Mua ihan oikeesti jännittää että miltä aamulla näyttää; sateet näyttivät todella rankoilta tutkakuvissa. Siltä varalta etten ehdi tänne enää huomenna, niin hyvää joulua kaikille palstalaisille!  :)

tito

http://www.kaleva.fi/plus/Moottoritiella-pyorinytta-bemaria-vaisteltiin-Oulussa/830878
Tässä yksi hurja esimerkki millaista liikenteessä voi tapahtua kun järki on jäässä tai muuten ei osata sitä käyttää.
Satuin itse eilen ajaamaan siitä ohi toiseen suuntaan ja näin ambulanssin juuri olevan paikalla.