GrADS - GFS-ennusteet

Aloittaja weatherc, maanantai, 21.09.2009, 19:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tämä nyt ei ole varsinainen sääasema-ohjelma vaan ohjelma jolla tehdään noita samoja karttoja ja meteogrammeja GFS-datasta joita löytyy mm. Sääkeskuksella ja Wetterzentrale:lla. Ohjelma ja data on ilmaista :)
Törmäsin tuolla naapurifoorumilla FLC:llä että Viltsu (FLC:n ylläpito) on laittanut pystyyn omat GFS-kartat ja myös laittanut infoa että millä ne on tehty, ketju löytyy tuolta.
Itse asiassa olen himoinnut noita Wetterzentralen meteogrammeja koko ajan joten luonnollisesti asiaa piti tutkia lähemmin   ;D
Ohjelma löytyy sekä pingviini että Wintoosa-versioina.

Se ei ole ohjelma siitä helpommasta päästä ja "toven" kun ensin opiskeli GrADS:in sivuja niin pitihän sitä kokeilla, meteogrammiin löytyy valmis pohja joten siitä oli helppo aloittaa. Tulos liitteenä, tämän aamun 12Z-ajosta laadittu 7 päivän ennuste Saloon  ;D
Se on pikkasen muokattu versio vakio-pohjasta ja sain siihen lisättyä myös pikkasen ukkos-arvoja, löytyy mm. Lifted 4-layer, Cape ja TsIndex.

Se mitä vielä puuttuu on automatiikka että se päivittyis 2 krt päivässä, mutta se pitäisi onnistua SystemSchedulerillä käyttäen Keypressejä. Itse ajoon ei tarvita kun 1 käsky ja ohjelmaa laatii ennusteen ja säästää kuvan siitä automaagisesti.  ;D

Seuraavaksi täytyy tutkailla noita karttoja :)

EDIT: oikea aika, se olikin 12Z eikä 00Z :)

meteorologi

#1
Uskomatonta!  :o
Olen etsiskellyt Googlella jos vaikka mitä sääennusteen teko-ohjelmaa, mutta en ole tuota löytänyt.

Heti tulee kysymyksiä mieleen:
Minkälainen käyttöliittymä tuossa ohjelmassa on, tavallinen Windows-ohjelma, vai komentorivi?
Entä jumittaako ohjelma taustalla kuinka paljon ennustetta tehdessään? Vaatiiko ohjelma jonkijn X-serverin asennuksen?
Mistä ohjelma hakee nykyiset säätiedot? Pakkohan sen on saada tiedot nykyisestä säästä, jotta voisi ennustaa.

weatherc

#2
LainaaOlen etsiskellyt Googlella jos vaikka mitä sääennusteen teko-ohjelmaa, mutta en ole tuota löytänyt.
WxSim:hän on yksi, tosin se ei ole ilmainen :)
Siitä lähtien kun wettzentraleen ilmestyi noita meteogrammeja olen himoinnut niitä. Sen mitä olen Googlella etsinyt tieota siitä miten tehdä niitä olin vaan laittanut koko idean kategoriaan "melkein mahdottomat ideat" jo sen takia että tuollaiset ohjelmayhan on suurilta osin tarkoitettu Pingviiniin eikä Win-versiosta ole tietoakaan. Kunnes Viltsu mainitsi tuon OpenGrADS:in josta löytyy myös versio Windowsille. :)
Ideana kävi myös asentaa se VPS:lle jossa Ubuntu ja jotta voisin kokeilla asensin webcamia pyörittäneeseen läppäriin Ubuntun, mutta ainakaan toistaiseksi en saanut sitä sinne asennettua. (Oliskos tällä joku enemmän Linuxia harrastanut joka voisi antaa step-by-step-ohjeita? Siis konsoli-versiona jotta myös SSH:lla toimisi ;))

LainaaMinkälainen käyttöliittymä tuossa ohjelmassa on, tavallinen Windows-ohjelma, vai komentorivi?
Vanhan kunnon komentorivi  8)

LainaaEntä jumittaako ohjelma taustalla kuinka paljon ennustetta tehdessään?
Itse asiassa ihmeen vähän, tällä boxilla jota sitä olen testannut (eli boxi jossa kaikki muutkin wx-ohjelmat) ei jumitusta huomaa laisinkaan. Ainut "haittapuoli" on nuo komentorivi-ikkunat. Normaalisti niitä on 2 mutta sen voi ajaa batch-modessa jolloin niitä ei ole kun 1. Meteogrammin tekoon meni noin nelisen minuuttia.

LainaaVaatiiko ohjelma jonkijn X-serverin asennuksen?
Juuh, OpensGrADS:lla tulee mukana Cygwin X-serveri

LainaaMistä ohjelma hakee nykyiset säätiedot? Pakkohan sen on saada tiedot nykyisestä säästä, jotta voisi ennustaa.
Se hakee netistä GFS-ennustemallin joka kattaa aina 7 päivään asti jota löytyy vapaasti saatavilla. Niitä tulee uusia 6 tai 12 tunnin välein, riippuen paikasta. Tämä COLA GrADS-malli johon meteogrammi-skripti pohjaantuu päivittyy 2 krt päivässä (00Z ja 12Z) kun taas NOAA:n omat pääivittyvät 4 kertaa päivässä. (i)

Ovat aika aikaavieviä vissiin tehdä koska esim. 00Z ajo eli 03 Suomen kesäaikaa tehty ajo ilmestyy vasta 07 jälkeen.

Sain äsken onnistumaan sen että .bat-tiedostolla tein täysin automaattisesti ennusteen joka tallentui png-kuvaksi haluamani kansioon. .bat-tiedostoon päädyin koska jotta saan kaiken yhdellä komennolla tehtyä tarvitaan kometoon päivämäärä ja laskettua ajan eli nyt klo 22 ajaksi 12 eli 12Z-ajoa. Se myös osaa sammuttaa itsensä kun ennuste-meteogrammi on valmis :)
Sitten vaan SystemScheduler ajamaan tuo .bat kaksi kertaa päivässä ja violá :)

Tuossa millaisella komennolla tein sen:
gradsdap -pbxc 'meteogram_gfsb.gs Salo 20090921 12 24 60.3 y bos'

(i)
Huomasin että nuo mallit ovat pikkasen erilaisia riippuen mistä sen ottaa ja NOAA:n malli ei toiminut suoraan tuossa meteogrammi-skriptissä. Perusdata on sama mutta muuttujat millä ne haetaan ovat pikkasen erilaisia eikä ihan samoja löytynyt listasta.

EDIT: Löytyy nyt tuolta, pitäisi (toivottavasti) päivittyä klo 8.15 (00Z-ajo) ja 20.15 (12Z-ajo), painottaen sanaa pitäisi ;)

meteorologi

#3
Asensin ohjelman, ja avasin gradsin. Tuohonko avautuneeseen kometoriviin kirjoitetaan vaikka gradsdap -pbxc 'meteogram_gfsb.gs Salo 20090921 12 24 60.3 y bos', jos halutaan meteogrammi.
Ja mikä noista tarkoittaa mitäkin; koordinaatti lienee 60.3?


Onko sinulla jotain linkkiä gradsin koodioppaasen?

weatherc

#4
Juu, löytyy tuolta: http://www.iges.org/grads/gadoc/index.html

Tuturialissa löytyy pikkasen perusjuttuja ja Index-kodhassa löytyy koko lista käskyistä.

Esim. meteogrammiin kannattaa aluksi tehdä seuraavasti, tuo mun esimerkki on miten sen tekee automaattisesti kun on tyytyväinen meteogrammiin, eli:

1. Avaa esim opengrads.exe, löytyy C:\OpenGrADS\Contents\Cygwin\Versions\2.0.a5.oga.5\i686-kansiosta tai vastaavasta kohdasta
2. Valiste n ja enter
3. Valitse meteogram_gfsb.gs Salo 2009092112 24 60.3 y

Jossa:
- Salo on paikkakunta, tämä ei vaikuta ennusteen tekoon
- 20090921 on päivämäärä,
- 12 on ennusteen ajoaika eli vähintään 8 tuntia kun nyt, esim jos kello on 20 voi valita 12 ja jos kello on 09 voi valita 00. Kyseiseltä palvelimelta jota tuo meteogrammi käyttää saatvana on 00 ja 12-ajot.
Mulla työn alla muunnos/muokkaus skriptistä joka käyttää toista palvelinta jossa saatavilla myös 06 ja 18-ajot, mutta tuo meteogrammi-skripti ei toimii suoraan siitä, koska joidenkin arvojen nimet ovat erillaisia. Toisaalata tämä palvelin vastaa paljon nopeammin. Kun saan sen valmiiksi voin jakaa skriptin halukkaille, toimii suoraan "out of the box".
- 24 on longtituudi
- 60.3 on latituudi
- y on metriset arvot

Sain myös testikartan tehtyä, liitteenä  ;D

meteorologi

Paljon kiitoksia vastauksista!

meteorologi

Herjaa: All files closed; all defined objects released; All Grads attributes have been reinitialized

weatherc

Juu, ei noista tarvi välittää :)
Ihmettelin kyllä niitä itsekkin aluksi.
Niitä tulee hyvässä lytyssä pitkä liuta, odota rauhassa kunnes viimeiseksi komennoksi tulee taas "ga->" ja jos kaikki on mennyt hyvin on toiseen ikkunaan ilmestynyt meteogrammi.  ;D

Jollei tule mitään valkoisella tekstillä (jos avasit opengrads.exe jossa värilliset teksit) ei mitään kovin fataalia ole sattunut, Warningit voi ohittaa ihan suoraan ja Define errorit kertoo vaan että jotain jäi jostain syystä laskematta.  :)

Mulla nyt testiajossa muokattu versio jossa se käyttää sitä tiheämmin päivittyvää NOAA:n palvelinta sekä muutenkin pikkasen muokattu ulkonäköä, mm. Cape-arvot on mukana. Vielä täytyy testata automatti-mode jossa SystemScheduler ajaa sen (pitäisi tehdä sen klo 20).

meteorologi

Valkoisella tulee vielä "No hardcopy metafile open" heti komennon jälkeen ja punaisella "gaopnc error: " -litania.

Eikä taida kuvaa ilmestyä...

weatherc

Tuo gaopnc on muistaakseni että se yrittää hakea gfs-filua jota ei ole olemassa..
Siitä "No hardcopy metafile open" ei tarvi välittää"

Kokeile tätä, ja laita liitteenä oleva filu "C:\OpenGrADS\Contents\Resources\Scripts"-kansioon, tee ensin kansio nimeltään "out" kansioon "C:\OpenGrADS", tämä on se millä äsken tein oman ennusteen. Sen pitäisi myös tallentaa salo.png-nimisen kuvan tuonne out-kansioon.

meteogram_gfshd.gs Salo 20090922 12 24 60.3 y