GrADS - GFS-ennusteet

Aloittaja weatherc, maanantai, 21.09.2009, 19:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Dodiih, tuotoksiani voi käydä ihmettelemässä tuolla  ;D

Löytyy nyt 12 karttaa á 72 tuntia tekohetkestä eli yhteensä tasan 300 karttaa, napsisin pois kakisi ensimmäistä aikasekvenssiä jotka todellisuudessa ovat jo menneet kun pääsevät sivulle asti kun otetaan huomioon että ennustemallin julkaisuun menee NOAA:lla noin 4.5 tuntia, siihen 0.5 tunnin varo-aika ajastukseen ja lopuksi noin tunti itse luontiin.

Itse asiassa mulla ei mene tuntia siihen luomiseen, testissä meni vajaat puoli tuntia. Fling puskee aina uudet kartat nettiin sitä muka kun tulevat uunista viiden minuutin välein, se kun osaa ottaa vain muuttuneet tiedostot  :)

Dataa yksi kartta-ajo latasi noin 160-180 megaa  :o

wilei

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 24.09.2009, 23:41
Dodiih, tuotoksiani voi käydä ihmettelemässä tuolla  ;D

...

Dataa yksi kartta-ajo latasi noin 160-180 megaa  :o

Mikäli ihmettelit sitä vähäistä määrää, niin siihen on simppeli selitys :) Sinulta "puuttuu" tuolta ne raskaammat ja suurempia datoja vaativat kartat. Eli siis lähinnä Shear (Low Level ja Deep Level), niiden mallintamiseen lataillaan melkoisen huimat määrät tuulidataa :)

Mutta hyvältä noi kartat näyttää :) Ja huomaan, että olet "apinoinut" (l. kopioinut) FLC:stä tuon soittimen :P

weatherc

Se mun piti kysyä wilei:ltä:

- Löytyykö noita paikkakuntia valmiina jostain skriptistä vaiko pitääkö ne raapustaa sinne käsin yksitellen arpomalla oikean kohdan? (juu, tiedän, niiden sijannithan riippuu ihan kartasta)
- Oli kyllä jotain muutakin mutten nyt muista  ;D

weatherc

LainaaJa huomaan, että olet "apinoinut" (l. kopioinut) FLC:stä tuon soittimen

No, kun kerrankin on animaattori joka jopa toimii, lähes kaikki jota tähän asti olen kokeillut ovat olleet toimivuudeltaan vähän niin ja näin, sitä paitsi FLC:n keksintö näytöksi oli mitä oivallisin :)

LainaaMutta hyvältä noi kartat näyttää

Tattis, ajattelin vielä hienosäätää tuota väriskaalaa pikkasen jossain vaiheessa ja nuijia sisään täydet 99 väriä, nyt siellä on vapaana noin 15 + ne 16 vakioväriä...Silloin vois (ehkä) saada lämpötila 1 asteen reoluutiolla, en toki ole ihan varma koska tuo sinisen skaala (pilvi/sade/lumi-kartat) söi aika roimasti värejä :)


wilei

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 25.09.2009, 10:17
Se mun piti kysyä wilei:ltä:

- Löytyykö noita paikkakuntia valmiina jostain skriptistä vaiko pitääkö ne raapustaa sinne käsin yksitellen arpomalla oikean kohdan? (juu, tiedän, niiden sijannithan riippuu ihan kartasta)

Ei saa valmiiksi. Itse vietin yhden illan etsiessäni noiden paikkojen sijainteja. Eli käytännössä homma meni aikanaan niin, että koneella ollessani, edessäni oli isohko karttakirja (muistaakseni Gummeruksen Uusi iso atlas) ja GrADSissa pohjakartta auki (draw map -komennolla saa pelkän kartan). Sitten vaan katsoin kartasta jonkin paikan, joka olisi kiva olla kartalla (esim. paikka/alue, jolta tiedän FLC:ssä porukkaa käyvän), vertailin (suhteessa maanrajoihin ja asteverkkoon) missä kohdassa se kyseinen paikka mahtaisi olla GrADSin kartalla ja sit q pos -komento aktiivisena ja paikkaa hiirellä klikkaamalla sain sen paikan "koordinaatit". Ne koordinaatit vain on tuumia :P Eli missä kohtaa kuvan (jolla tietty tuumakoko, entisaikaan kun noita on tulostettu eikä netissä vilauteltu). Sit vaan tekstinä se piste ja paikka (fonteista löyty piste) ja määrittämällä tekstin sijainti koord. vasemmalle keskelle teksti osuu about oikeaan kohtaankin viel. Hankalaa, mut en jaksanut pohtia niitä  toisaalta station -muotoon, jolla vois olla helpompaa... (Toivottavasti selostuksestani jotain selkoa sai, migreeni kun on iskemässä päälle niin ei ajatus pysy ihan kasassa)

weatherc

#25
LainaaEi saa valmiiksi. Itse vietin yhden illan etsiessäni noiden paikkojen sijainteja. Eli käytännössä homma meni aikanaan niin, että koneella ollessani, edessäni oli isohko karttakirja (muistaakseni Gummeruksen Uusi iso atlas) ja GrADSissa pohjakartta auki (draw map -komennolla saa pelkän kartan). Sitten vaan katsoin kartasta jonkin paikan, joka olisi kiva olla kartalla (esim. paikka/alue, jolta tiedän FLC:ssä porukkaa käyvän), vertailin (suhteessa maanrajoihin ja asteverkkoon) missä kohdassa se kyseinen paikka mahtaisi olla GrADSin kartalla ja sit q pos -komento aktiivisena ja paikkaa hiirellä klikkaamalla sain sen paikan "koordinaatit". Ne koordinaatit vain on tuumia Näyttää kieltä Eli missä kohtaa kuvan (jolla tietty tuumakoko, entisaikaan kun noita on tulostettu eikä netissä vilauteltu). Sit vaan tekstinä se piste ja paikka (fonteista löyty piste) ja määrittämällä tekstin sijainti koord. vasemmalle keskelle teksti osuu about oikeaan kohtaankin viel. Hankalaa, mut en jaksanut pohtia niitä  toisaalta station -muotoon, jolla vois olla helpompaa... (Toivottavasti selostuksestani jotain selkoa sai, migreeni kun on iskemässä päälle niin ei ajatus pysy ihan kasassa)

Juu, tuota pikkasen ajattelinkin että käsipeliksi menee tuo homma, no, kun tekee funktion niille niin ei tarvi kun raapustaa kerran :)
Tosiaan, aikaa noissa kartoissa saa kyllä kulumaan vaikka millä mitalla, vaikken mitään kovin monimutkasta karttaa ole vielä tehnytkään, tosin eniten aikaa meni ensimmäiseen kun rakensin sitä että se myös tallentaisi jokaisen kartan koko haluamani sekvenssistä, no 3 -> 28, helppoahan se loppujen lopuksi oli kun teki while-komennon, loput oli sitten aika pitkälle copy/pastea.  ;D

Täytyy tutkailla että löytyykö tuosta gfs-listasta lisää intrssantteja arvoja, ainakin jääkartan sais tehtyä jolla pystyis seuraamaan sitä paljon puhuttua Pohjoisnavan jään sulaamista ja kasvamista. Siitä nyt ei tarvi ottaa koko ennustetta vaan jo yksi kartta riittää siihen...

EDIT: Niin joo nyt muistin mitä mun piti kysyä wileiltä ;)
Onko sulla hajua miten sais ilmanpainekarttaan K ja M-kirjaimet korkea- ja matalapaineen kohdille kuten esim. wetterzentralella on? Vai pitäiskö sitä varten ruvet tekemään jotain laskelma-systeemiä että se kirjoittais ne? ;)

wilei

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 25.09.2009, 10:46
EDIT: Niin joo nyt muistin mitä mun piti kysyä wileiltä ;)
Onko sulla hajua miten sais ilmanpainekarttaan K ja M-kirjaimet korkea- ja matalapaineen kohdille kuten esim. wetterzentralella on? Vai pitäiskö sitä varten ruvet tekemään jotain laskelma-systeemiä että se kirjoittais ne? ;)

No sanotaanko näin, että jos olisin tuohon jonkun ratkaisun keksinyt, niin se olisi jo FLC:ssä käytössä ;) Eli olen asiaa tutkinut, mutta vain uhraten siihen noin vartin aikaa, joka ei tietenkään tuottanut tulosta... Yksi mikä itseäni kiinnostaisi, niiden kirjainten ohella, on rintamavyöhykkeiden piirtäminen (eli ne rintamamerkinnät, joita myös TV:n sääennusteissa tuppaa olemaan).

Ne tod.näk., kuten myös L/H -kirjaimet saisi kyllä laskettua datasta, mutta en ole ehtinyt kaavoja/tms. etsimään vielä. Nyt vain menee vapaa-aika selvitellessä sitä, mikä nykyisessä systeemissä mättää ja heittää pahimmillaan coredumpeja pihalle... Tartteis vissiin manuaalisesti rakennella uudempi versio käyttöön...

weatherc

Minullakin on ainakin kaski viimeistä ajoa jääneet puoleen tiehen, iltapäivän ajo pääsi Lifted-indexiin asti ja ilta-ajo jäi kastepistekarttaan. Vaikuttaa pikkasen siitä että yhteys NOAA:aan pätkii tai on välillä autamattoman hidas. Ainakin tuo Windows/DOS-versio "jumittaa" siinä kohtaa ja jää siihen sitten roikkumaan.
Tuo NOAA:n yhteys pätkis myös silloin muutaman kerran kun noita karttoja rakentelin välillä siten ettei se "löytänyt" koko ennustetta kun aloitti eikä auttanut muuta kun odottaa hetki ja kokeilla uudestaan.
Mahtaisko auttaa jos jaksottais noita karttoja pikkasen niin että se hakis uuden yhteyden muutaman kerran matkan varrella, esim. niin että jakaa ne kolmeen osaan, sammuttaa ohjelman välillä ja sitten vaikka noin kymmenen minuutin päästä seuraavan osan?

LainaaNo sanotaanko näin, että jos olisin tuohon jonkun ratkaisun keksinyt, niin se olisi jo FLC:ssä käytössä Iskee silmää Eli olen asiaa tutkinut, mutta vain uhraten siihen noin vartin aikaa, joka ei tietenkään tuottanut tulosta... Yksi mikä itseäni kiinnostaisi, niiden kirjainten ohella, on rintamavyöhykkeiden piirtäminen (eli ne rintamamerkinnät, joita myös TV:n sääennusteissa tuppaa olemaan).

Totta, ne olis kyllä ihan hauskat lisät, täytyypi tukia asiaa lisää jossain vaiheessa.

wilei

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 25.09.2009, 22:29
Minullakin on ainakin kaski viimeistä ajoa jääneet puoleen tiehen, iltapäivän ajo pääsi Lifted-indexiin asti ja ilta-ajo jäi kastepistekarttaan. Vaikuttaa pikkasen siitä että yhteys NOAA:aan pätkii tai on välillä autamattoman hidas. Ainakin tuo Windows/DOS-versio "jumittaa" siinä kohtaa ja jää siihen sitten roikkumaan.
Tuo NOAA:n yhteys pätkis myös silloin muutaman kerran kun noita karttoja rakentelin välillä siten ettei se "löytänyt" koko ennustetta kun aloitti eikä auttanut muuta kun odottaa hetki ja kokeilla uudestaan.
Mahtaisko auttaa jos jaksottais noita karttoja pikkasen niin että se hakis uuden yhteyden muutaman kerran matkan varrella, esim. niin että jakaa ne kolmeen osaan, sammuttaa ohjelman välillä ja sitten vaikka noin kymmenen minuutin päästä seuraavan osan?

Yhteysongelmien syynä lienee vain se, että yhteydet täältä rapakon taakse ovat a) hitaat ja b) NOAA:n palvelimet ilmeisen ruuhkaisia. Tuo nomads -palvelin on NOAA:lla ihan uusi systeemi vieläpä, ja sen pitäisi olla (ainakin vilkaisemieni dokumentaatioiden mukaan) moninkertainen, ja erittäin hyvän suorituskyvyn omaava järjestelmä, erityisesti suurten data- ja hakumäärien takia... Mutta siltipä noi yhteysongelmat tuntuvat kiusaavan tuota hommaa, jos ei nyt kerran viikossa niin, ainakin kerran kuukaudessa. Ja toisinaan sitkeämmin ja toisinaan vähemmän sitkeästi :)

Tietysti erilaisten tarkastusten rakentaminen voisi asiaa auttaa, mutta toisaalta se on sikäli hankalaa, että GrADS on melkoisen "tyhmä" -ohjelma, eikä sen scriptauskielikään hirveästi salli. Vaatisi siis suorittavalta järjestelmältä melkoista testailua+yms. Mutta tietystihän moinen onnistuisi :)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 25.09.2009, 22:29
Totta, ne olis kyllä ihan hauskat lisät, täytyypi tukia asiaa lisää jossain vaiheessa.

Juu. Itse en ole nyt aikaani pahemmin voinut tuohon laittaa, kun toisaalta odotan sitä a6 tai a7 versiota (sais ne värit vihdoinkin kohdilleen!) ja toisaalta tämä "leikki" vie aikani (alan opintojen ja harrastusten takia) melkoisen tehokkaasti. Tätäkin kirjoittaessa menee taustalla valtava geo-tietokannan replikointi omalta Linux deskiltä VPS:lle :P (Edit: Niin ja valtava tarkoittaa sellaista lähes 3gigaa, toistaiseksi, se kun tulee siitä vielä kasvamaan :D)

weatherc

LainaaYhteysongelmien syynä lienee vain se, että yhteydet täältä rapakon taakse ovat a) hitaat ja b) NOAA:n palvelimet ilmeisen ruuhkaisia. Tuo nomads -palvelin on NOAA:lla ihan uusi systeemi vieläpä, ja sen pitäisi olla (ainakin vilkaisemieni dokumentaatioiden mukaan) moninkertainen, ja erittäin hyvän suorituskyvyn omaava järjestelmä, erityisesti suurten data- ja hakumäärien takia... Mutta siltipä noi yhteysongelmat tuntuvat kiusaavan tuota hommaa, jos ei nyt kerran viikossa niin, ainakin kerran kuukaudessa. Ja toisinaan sitkeämmin ja toisinaan vähemmän sitkeästi

Kukakokan keksis laittaa gfs-servun pystyyn Euroopan mantereelle ettei tarvis tuolta rapakon takaa hakea niitä?  ::)
Kokeilin juuri tehdä manuaalin ajon kartta-paketista, se otti äsken ainakin sellaisen vartin paussin kesken "cloud"-setin mutta jatkoi itse niiten teon sen jälkeen.

Kun vielä oppis mten sen sais asennettua VPS:lle (SSH:n kautta/Ubuntu), kun oon aika vihreä sen Linuxin kanssa muuta kuin step-by-step-for-dummies-ohjeilla niin vois kokeilla sitä sillä, se olis Saksassa joten ainakin poistais muutaman mutkan matkasta täältä pohjolan perukoilta. :)