Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

19.07.2009

Aloittaja weatherc, sunnuntai, 19.07.2009, 13:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Aloitetaanpas :)

Katselin tuossa Eteläsuomen Sanominen ennuste-animaatiota ja tämä ilta/yö näyttää erittäin mielenkintoiselta. Sen mukaan olisi salamointia luvassa/mahdollista lähes koko etelärannikon alueella aina klo 18:sta huomiseen puoleen päivään asti. Liitteenä klo 00-ennuste.

Myös IML:n sivuilla olevat eennusteet lupaavat ukkosta niin Saloon kun Helsinkiinkin ensi yöksi.

Tulossa oleva rintama/matalapaine on mm. lähes hukuttanut etelä-Norjalaiset, he saivat paikoin 90 mm vettä vuorokaudessa kertoo paikallinen Aftenposten-lehti. Myös Ruotsissa on varoituksia pystyssä rintaman takia.

Tällä hetkellä sekä oma että teutarin tutkat (ne kaksi jotka tarkistin) seurailevat salamointia tuolla Balttian rannikon seutuvilla

Eli eikun odottelemaan sen saapumista.  ;D

zeizei

Toivotaan toivotaan. Jotenkin on kuitenkin pessimistinen olo mahdollisten ilta/yö-ukkosten suhteen täällä Helsingin kulmilla. GFS mallinnuksetkaan eivät näytä mitään järin ihmeellisiä lukuja. Taitaa tuo matalapaineen lämmin rintama kuitenkin mahdollisesti niitä ukkosia kehittää kun kerta oikeat meteorologit niin väittävät  :D

edit: uusimmat ennusteet näyttävätkin vähän parempaa. Helsinkiin aamuksi jopa LI -2.5, tosin CAPE ei lupaile hirveitä. Toisaalta meikäläisen ura ukkosenennustajana on aivan alkutaipaleella joten en osaa sanoa esim SBCAPEn merkityksellisyyttä

Sanni

Älkää olko pessimistisiä! Mä heitin jo toivoni kaivoon yhes vaihees mut en enää. Tuuleekin niin paljon, että nyt jotain tapahtuu! :)

zeizei

Tutkien mukaan Virossa tapahtuu ja Hanko-Tallinna välillä sataakin jo aika rankasti. Ukkoset eivät näyttäisi tulevan tuon ensimmäisen saderintaman mukana, vaan myöhemmin - jos tulee lainkaan.

weatherc

Älä ole niin pessimistinen :)

Kävin tuossa Kemiönsaarella päivällä ja ulkona oli kun saunassa, myös meren äärellä. Selvästi näki että jotain on tulossa ja tekeillä.

Täällä rupes satamaan vettä, oma tutka on nyt hinannut solut Itämeren yli Hangon kulmille :)

Mulla on tänään koekäytössä ohjelmiston uusimman version uusi ominaisuus jota on kehuttu Astrogenicin foorumilla ja lähes ilman lisäsäätöjä, katsoo kuis toimii, eiliset koeajot sen kanssa oli erittäin lupaavat.

Sanni

Niin just zeizei! Vähän uskoa peliin! Täälläkin muuten taitaa sataa vettä. Tänään oli yhtä hel... ttiä olla ulkona duunissa kun oli niin god damn kuuma. Ess.fi:n sadetutka myös näyttää lupaavalta. Näyttää siltä että klo 21 aikaan tulee järeä ukkosrintama tänne but you'll never know. Missä se Jänttikin luuraa? Mä kaipaan isojen viisaiden poikien neuvoja nyt! :)

zeizei

Lainaus käyttäjältä: Sanni - sunnuntai, 19.07.2009, 20:35Täälläkin muuten taitaa sataa vettä.

Vantaan Hakunila? Ei voi sataa siellä, muuten olisin kastunut jo itsekin kun teikäläisen eteläpuolella majailen.

Sanni

Kyllä täällä vähän näyttäisi tihuuttavan tai sit mä näen harhoja! Missä sä majailet? :D

zeizei

4-5km Hakunilasta etelään, Mellunkylässä. Kohta alkaa ripsimään täällä - olin tuntevinani jotain sumupisaroita äsken kun käväisin pihalla ihmettelemässä pilvien liikkeitä.

Sanni

Katohan! Teittihän on melkee naapurissa :) Ja jos ei vielä kunnolla sada, ainakin jossain välissä sataa. Vaskinetissä on kaksi ukkossolua ja yksi näyttää liikkuvan tänne päin. :D