Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

19.07.2009

Aloittaja weatherc, sunnuntai, 19.07.2009, 13:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sanni

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - sunnuntai, 19.07.2009, 22:37
Lainaus käyttäjältä: Sanni - sunnuntai, 19.07.2009, 22:30
SALAMA!! SALAMA!! Uaaaah!! Miks mua pelottaa näin paljo? :D Ähisin ja puhkin ja kykin nurkissa kun piti saada kaikki sähkölaitteet pois seinästä MUKAANLUKIEN isännän kotistudiovehkeet *reps* :D

Tutka sai kaapattua sen. Löi Helsingin rannikon edustalla. Tutka väittää sitä maasalamaksi.
Jos asut, Sanni, kerrostalossa, ei sinulla ja laitteilla ole sähkökatkoa suurempaa vaaraa laitteille.

Mutku mulle on jääny traumoja siitä, kun asuttiin vuonna 1929 rakennetussa talossa jossa oli 1950-luvun sähköverkot. Silloin a.) puhelimet soi itsekseen, b.) veljen puutyötunnilla tekemä sähkökäyttöinen "ovikello" soi myös itsekseen ja c.) jos salama iski lähelle, tuli puhelimen pistorasiasta kunnon lieskat. Mutsi kertoi, että ne oli olleet ihan järjettömän kokoisia. :o Kai mulle on jääny joku juttu. Ja mun isomummille oli käyny niin että lapsuudessaan se oli nähnyt kun salama oli sytyttäny Pyhäjärven kirkon palamaan. Ne oli asuneet ihan vieressä. Mitäs jos pistorasiassa on halkeama, onko se paha? :o

Sanni

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - sunnuntai, 19.07.2009, 22:39
Näköhavainto sääasemalla.
Kaukainen välähdys pilvissä. Suunta: etelälounas

Haha! Mähän sanoin mutta zeizei ei uskonu! Katotaan kehkeytyykö tosta jotain lisäjuttuja vielä. Jostain syystä mulla on sama tunne kuin silloin kun tapasin mieheni: oli odottanut kauan, mutta pelkäsikin kun tuli kohdalle. :D

Ja nyt ei taas tapahdu mitään. :S

zeizei

Lainaus käyttäjältä: Sanni - sunnuntai, 19.07.2009, 22:36
Zeizei, sä hävisit. Harmi kun ei ympätty vetoon rahaa mukaan :) *kiroaa isännän työvuorot, jotka aiheuttaa sen ettei se ole täällä kun mä hypin seinille* :D

Ei täällä ole tullut tippaakaan vettä vielä. Taivas on todella synkkä mutta ukkosta ei näy eikä kuulu.

Sanni

Mut miten mä sit näin sen salaman? Taisi olla yksittäinen?

Krhm. Pojat hei, FMI:n sivuilla sanottiin että ukkonen voi maan eteläosissa olla voimakasta. Nyt siis varmaan rysähtää :)

J.Jäntti

Ilmatieteen laitos on julkaissut ennusteen kello 22:00 seuraavasti:

Lainaus käyttäjältä: Ilmatieteen laitos
Säätiedotus 19.7.2009 klo 22

Tiedotukseen sisältyy varoituksia.

Kuurottaisen sateen ja ukkosen alue lähestyy maatamme etelästä ja ukkonen voi olla voimakasta maan eteläosassa.
Odotettavissa huomisiltaan asti:

Maan eteläosassa:
Kohtalaista idänpuoleista tuulta, huomenna lounaaseen kääntyvää tuulta. Pilvistä ja etelästä alkaen monin paikoin sadetta ja ukkosta, joka voi olla voimakasta. Aamupäivällä lounaasta alkaen pilvipeite rakoilee ja vähitellen poutaa. Yölämpötila 14...18, päivälämpötila 18...22 astetta.

Maan keskiosassa:
Voimistuvaa idänpuoleista tuulta. Päivällä lounaaseen kääntyvää tuulta. Lisääntyvää pilvisyyttä ja aamuyöllä etelästä alkaen monin paikoin sadetta tai ukkosta. Yölämpötila 9...15, päivälämpötila enimmäkseen noin 18 astetta, idässä paikoin vähän yli 20 astetta.

Maan pohjoisosassa:
Enimmäkseen heikkoa tuulta. Osaksi selkenevää ja poutaa. Huomenna jälleen pilvisempää ja yksittäisiä sadekuuroja. Yölämpötila +2...9 astetta, paikoin hallaa. Päivälämpötila 16...22 astetta, Pohjois-Lapissa paikoin vähän alle 15 astetta.

Maan eteläosassa ukkonen voi olla paikoin voimakasta.

Taivas tummuu FinWX Helsinki-42:lla todella uhkaavan näköiseksi. Ensin näytti siltä, että pilvet kiertävät lännestä ohi, mutta nyt en enää ole samaa mieltä. Nyt näyttää siltä, että koko komeus vyöryy päälle. Itä-Helsingissä pitäisi pian alkaa satamaan, ellei sada jo.

Salamointi tuntuu keskittyvän tällä hetkellä Viron rannikolle, sadealueen takareunaan. Kolmas sadealueaalto on näkyvissä FMI Testbed:n tutkakuvassa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

weatherc

Noniin, takas ruuvaamasta sivua jos vaikka nyt olis edes pikkasen nopeampi..hrm....

LainaaKrhm. Pojat hei, FMI:n sivuilla sanottiin että ukkonen voi maan eteläosissa olla voimakasta

Tuota olen pikkasen odotellutkin, koska onhan tämän päivän ollut niin odottava/keittävä että oksat pois, vaika ainakin oman tutkan käyrä on kyllä hiipumassa...Täällä saldo on toisaiseksi 10 pisaraa vettä, ei salamoita.

zeizei

Rauhottukaas nyt, vaikka AJ Punkkakin pisti 2-tason varoituksen omalla sivustollaan. Ohi se menee - ohi se menee :)

Sanni

Zeizei, naama umpeen  :D (tämä oli ystävyyden merkeissä sanottu hyväntahtoinen lausahdus) Niin että MISSÄ SE OLI SE KAKKOSTASO?!  :o Apua!! Nyt joku saa kyllä rohkaista mua!

zeizei

Rajuilmaennuste

Täällä saldona 5 pientä vesipisaraa, tumma taivas ja pahuksenmoisia tuulenpuuskia. Nyt olisi otollinen tilanne tuulen kääntymiselle "ukkospilveä vastaan", se enteilisi hyvää.

Sanni

Ouvou. Saattaisi olla :) Ei ainakaan viel mitään sen kummempaa näy. Muuten, jyriseekö tuolla ulkona? :D