Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Päänsärky joillain => Ukkonen?

Aloittaja Sanni, sunnuntai, 02.08.2009, 19:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sanni

Morjensta palstalaiset! Mä olen monta kertaa miettinyt ukkosten ja päänsäryn yhteyttä toisiinsa. Mun päätä särkee hyvin harvoin, paitsi kova henkinen stressi laukaisee migreenin. Toissapäivänä päähäni sattui monta tuntia ennen ukkosen tuloa ja taas särkee päätä. Mä kuulostan nyt siltä kuin olisin käynyt metsässä syömässä vääriä sieniä, mutta voisiko näillä asioilla olla jokin yhteys toisiinsa? Enkä todellakaan pilaile, tänään mä pääsen todistamaan, pitääkö tää teoria edes joiltain osin paikkaansa!

weatherc

Et ole ainut...
Itsellänikin on migreeniä ja paras "ukkosennustaja" on juuri pää, voittaen FMI:it mennen tullen.
Ei aina iske päänsäryksi asti mutta sen tuntee kyllä.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - sunnuntai, 02.08.2009, 19:46
Morjensta palstalaiset! Mä olen monta kertaa miettinyt ukkosten ja päänsäryn yhteyttä toisiinsa. Mun päätä särkee hyvin harvoin, paitsi kova henkinen stressi laukaisee migreenin. Toissapäivänä päähäni sattui monta tuntia ennen ukkosen tuloa ja taas särkee päätä. Mä kuulostan nyt siltä kuin olisin käynyt metsässä syömässä vääriä sieniä, mutta voisiko näillä asioilla olla jokin yhteys toisiinsa? Enkä todellakaan pilaile, tänään mä pääsen todistamaan, pitääkö tää teoria edes joiltain osin paikkaansa!

Olen itse samanlaisessa tilanteessa ollut ukkosen kanssa useasti, että päätä särkee ennen ukkosta, mutten ole pystynyt missään vaiheessa kirjaamaan esim. sitä, kuinka pitkä aika on siitä, kun pääkivun havaitsee siihen että ukkonen tulee päälle.

Itse pidän sitä täysin mahdollisena, että joillakin ihmisillä on pääsärkytaipumusta, joka voi olla - ja nyt heitän tämän arvion totaalisesti arvauspohjalta - tekemistä ilmakehän sähkökentän jännitenousulla, joka yleensä ennakoi ukkosen saapumista. Joillakin se voi ihan yhtä hyvin laukaista päänsäryn. Mitään tukea minulla ei tälle ole, mutta se tuntuisi loogiselta vaihtoehdolta.

Päänsärylle ennen ukkosta on kyllä esitetty täälläkin sellainenkin selitys, kuten esimerkiksi, että kehon suolapitoisuus olisi pudonnut liian alhaiseksi, mikä aiheuttaisi päänsäryn, mutta itse henkilökohtaisesti pidän sitä väitettä totaalisen täytenä "kansanparantamis"-liirumlaarumina, jonka totuuspohja on todennäköisesti samalla tasolla, kuin oma väitteeni sähkökentän jännitten nousun ja päänsäryn yhteydestä.

Olen muutamaan otteeseen kokenut päänsärkyä ja ukkonen on painellut kaukaa ohitse. Ukkosen pikkuhiljaa hiipuessa on päänsärkykin alkanut helpottamaan. Kyseessä ei tosin ole sellainen pääkipu, että lääkekaappia pitäisi mennä tonkimaan, mutta kipu on itselläni lähinnä sellaista kaukaista, migreenin saapumisesta etäisesti varoittavaa kipua.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Kiitti vastauksista! Meitsi on kans ihan samaa miettiny että joku sähkökenttäjuttu se on... tänään ei tosin päätä särkenyt ja ukkonen tuli, eilen taisi olla pahempi pääkipu.

Jussa

Kylläpä tosiaan paras ukkosen ennustaja on oma pää. Päätä alkaa kivistää ennen ukkosta lähes poikkeuksetta. Monesti ihan huvittanut kun alkaa päätä kivistää sillai painostavasti ja ääneen tokasee, että onkohan ukkosta ilmassa, silloin ensimmäiset jyrinät yleensä kuuluu :D

Sanni

Oon muuten huomannu aivan saman! :D Onkohan meil sit joku ylimääräinen vaisto siihen, että ukkonen tosiaan tulee heti kun päästetään suusta toi lause? :D

zeizei

Melkoisia poppamiehiä täällä! Niin ja naisia myös. Itse väitän asiaa puhtaaksi sattumaksi. Päätä teillä särkee varmasti myös muina kuin ukkospäivinä?

Pienen mahdollisuuden annan kyllä sille, että matalapaineen lähestyessä päätä alkaa särkemään.

Päänsärystä vielä semmoinenkin yksityiskohta, että huomenaamulle tätä päätä särkee 95% todennäköisyydellä vaikka ukkosta ei näy eikä kuulu  ;D (tähän se oluthymiö)

weatherc

Lainaus käyttäjältä: zeizei - lauantai, 08.08.2009, 23:32
Melkoisia poppamiehiä täällä! Niin ja naisia myös. Itse väitän asiaa puhtaaksi sattumaksi. Päätä teillä särkee varmasti myös muina kuin ukkospäivinä?

Pienen mahdollisuuden annan kyllä sille, että matalapaineen lähestyessä päätä alkaa särkemään.

Ei se ihan pelkkää poppaa ole  ;D 
Aikoinas kun kävin Pääsärkykeskuksessa tuon migreenin takia ja kerroin tuosta ukkos-pääsärystä niin vastaus oli tyyliin että "kyllä, kuuluu asiaan."  :)

LainaaPäänsärystä vielä semmoinenkin yksityiskohta, että huomenaamulle tätä päätä särkee 95% todennäköisyydellä vaikka ukkosta ei näy eikä kuulu  (tähän se oluthymiö)
Täällä voidaan vaihtaa se oluthymiö wihiskyhymiöön  ;D

tito

Menee vähän otsikon ulkopuolelle, mutta ukkosen aistimista kuitenkin. Meidän koirista toinen on varsinainen ukkostutka joka aistii ukkosen tulon ennenkuin on mitään merkkejä sen tulosta. Varsinaisen ukkosen aikana se on melkein paniikissa eikä mikään auta siihen. Toinen samanrotuinen ei taas näytä huomaavan ukkosta ollenkaan, paitsi pimeällä salamointi jonkinverran pelottaa.

Sanni

Lainaus käyttäjältä: tito - sunnuntai, 09.08.2009, 00:48
Menee vähän otsikon ulkopuolelle, mutta ukkosen aistimista kuitenkin. Meidän koirista toinen on varsinainen ukkostutka joka aistii ukkosen tulon ennenkuin on mitään merkkejä sen tulosta. Varsinaisen ukkosen aikana se on melkein paniikissa eikä mikään auta siihen. Toinen samanrotuinen ei taas näytä huomaavan ukkosta ollenkaan, paitsi pimeällä salamointi jonkinverran pelottaa.

Ei todellakaan ainakaan mua haittaa off-topic =) Tai melkein sellainen. Kun mulla oli kaksi kissaa, ne pelkäsivät ukkosta. Kun pilvi näkyi vielä kaukana, toinen katti meni kyyristelemään hyllyn taakse huoneen nurkkaan ja toinen kiipesi vaatekaappiin. Kun ukkonen oli päällänsä, makasivat sohvalla kiinni toisissaan ja katsoivat minua pelästyneen näköisinä. En tiedä mistä nuo eläimet vaistoaa kaiken niin herkästi.