Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Lifted-indeksin laskenta

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 27.05.2009, 13:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tuli tuossa mieleen, tietääkö joku Lifted-indeksin laskentakaavaa? Sehän pitäisi olla (ainakin teoriassa) mahdollista sääaseman datasta, eikö?  ;D

meteorologi

Tuota minäkin olen miettinyt. Sääkeskuskesta löyttyy ainkin jotain tietoa.

http://saakeskus.fi/index.php?function=oth

J.Jäntti

Se tuntuu olevan harvinaisen hankalasti toteutettava juttu.

Kaava menee näin:

LI (°C) = Te500 - Tp500

jossa:

Te = environment Temp @ 500hPa (n. 5600m maanpinnasta)
Tp = lifted parcel Temp @ 500hPa (n. 5600m maanpinnasta)

Eli sitten pitäisi löytää laskentakaava tai suora syöte siitä, kuinka kylmää on suunnilleen 5,6 kilometrin korkeudella maanpinnasta, jos 2 metrin korkeudella on tietty lämpötila...
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

weatherc

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - keskiviikko, 27.05.2009, 16:42

Eli sitten pitäisi löytää laskentakaava tai suora syöte siitä, kuinka kylmää on suunnilleen 5,6 kilometrin korkeudella maanpinnasta, jos 2 metrin korkeudella on tietty lämpötila...

Se löytyy näin: (löytyy tuosta pilviskriptistä)  :)

$cldtemp = -0.00984 * 5600 + $curtemp;

LainaaTe = environment Temp @ 500hPa (n. 5600m maanpinnasta)
Tp = lifted parcel Temp @ 500hPa (n. 5600m maanpinnasta)

Eli se olisi Te.
Eli seuraavaksi, miten sitten Tp lasketaan?  :)

weatherc

Kyselin asiaa WxSim-ohjelman Tomilta ja hänkin totesi että aika hankalaa se on. Tosin WxSim-ennusteeni sisältää tuntikohtaiset Lifted-indeksit ja ne on nyt lisätty etusivulle siten että näytetään tämän tunnin ennustetut Lifted ja KO-indeksit.  ;D

Pistin nyt kyssäriä menemään tuonne IML:än suuntaan, katsotaan mitä ne vastaavat, jos vastaavat. ;)

Löysin muuten oikeen sääarvokaavojen mekan kun Googlasin ympäri:
http://www.aprweather.com/pages/calc.htm
Sieltä löytyy kaavaa jos toistakin  ;D ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 01.06.2009, 00:21
Kyselin asiaa WxSim-ohjelman Tomilta ja hänkin totesi että aika hankalaa se on. Tosin WxSim-ennusteeni sisältää tuntikohtaiset Lifted-indeksit ja ne on nyt lisätty etusivulle siten että näytetään tämän tunnin ennustetut Lifted ja KO-indeksit.  ;D

Pistin nyt kyssäriä menemään tuonne IML:än suuntaan, katsotaan mitä ne vastaavat, jos vastaavat. ;)

Löysin muuten oikeen sääarvokaavojen mekan kun Googlasin ympäri:
http://www.aprweather.com/pages/calc.htm
Sieltä löytyy kaavaa jos toistakin  ;D ;D

Tein itsekin pientä taustatutkielmaa asian tiimoilta ja olen tuhlannut paperia oikein urakalla, kun olen yrittänyt purkaa tuota LI:n kaavassa esiintyvääv Tp -kohtaa.

Se tuottaa päänsärkyä joltain osin, sillä tuo Tp pitäisi saada uskottavalla tavalla laskettua ja jos en väärin ymmärtänyt, sillä on jotain tekemistä 500hPa:n korkeudella olevan ilmamassan kosteuden kanssa, jota on aika mahdotonta saada luotettavasti laskettua ilman syötettä esim. Ilmatieteen laitokselta.

Turpakeikkaa olen saanut omilla laskukaavoillani oikein olan takaa. Paras oli se, kun yritin saada tieteellisellä huijauksella aikaan tuon Tp:n osuuden, perustuen pelkkään ilman lämpötilan muutokseen suhteessa Te:hen.

Laskennallinen Lifted Index osoittautui senhetkisillä parametreillä olevan -42°C (Wetterzentrale:n ennuste samalle päivälle oli +8°C luokkaa), joten metsään meni se ainakin. ;D ;D

Sitten törmäsinkin samaan sivustoon, kuin weatherc:kin, mutta sieltäkään ei tullut vastausta kysymyksiini vaan enemmänkin lisää harmaita hiuksia, kun tuota Tp:tä yritti taikoa esille minun 6:n yläasteen ja 3:n ammattikoulun matemaattisilla taidoilla. Huomasin, että laskennalliseen Tp:hen vaikuttaa monta muutakin erinäistä seikkaa jotka nekin pitäisi laskea erikseen ja niiden elementtien löytämiseksi pitäisi niissäkin laskea eri elementtejä, johon sitten minun taitoni loppuivatkin.

En tosin luovuta. Jossakin on oltava se ns. matemaattinen graalin malja, jolla tuohon saataisiin edes etäisesti uskottava LI laskettua.

En usko, että Ilmatieteen laitokselta kovin helposti vastataan tuohon, koska se kaava on varmaan tietyllä tavalla heidän omaisuuttaan ja jos sinulla ei ole eurosetelinippua niiden nenän edessä heiluttaa, niin voi jäädä huonolla säkällä kaava saamatta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

weatherc

Löysin mä toisenkin .doc-tiedoston jota kokeilin itsekkin laskea paperilla, tuolta:
www.geog.unt.edu/mcgregor/Met%20Packet%20backup/More%20Lifted%20Index.doc

En tosin päässyt ihan Jäntin lukemiin vaan itse päädyin -7.5°C ja toisella kerralla -0.1°C  ;D

LainaaEn tosin luovuta. Jossakin on oltava se ns. matemaattinen graalin malja, jolla tuohon saataisiin edes etäisesti uskottava LI laskettua.

EDIT: Kokeilin äsken, sain 5.8°C ja wetterzentralen 00Z-arvo eli kahden tunnin päästä) on siinä 7 asteen hujakoilla  ;D

Sama täällä, onhan se jotenkin pystyttävä laskemaan edes sinnepäin.

LainaaEn usko, että Ilmatieteen laitokselta kovin helposti vastataan tuohon, koska se kaava on varmaan tietyllä tavalla heidän omaisuuttaan ja jos sinulla ei ole eurosetelinippua niiden nenän edessä heiluttaa, niin voi jäädä huonolla säkällä kaava saamatta.

Totta, mutta ihan piruttain piti niitä pikkasen kiusata  ;D

meteorologi

Jonkunlaista on myös tässä pdf:ssä: http://www.geog.unt.edu/~mcgregor/Meteorology/Lifted%20Index.How_to_find.pdf

Olisiko teillä linkkejä niihin sivustoihin, joilta tietoja löysitte?

weatherc

Hieno löytö meterologi!

Nyt luulen että ollaan pääsemässä eteenpäin tässäkin probleemassa ;)

Tein äsken ensimmäisen testin käyttäen sitä ja sitä saturation-chart:a tuosta mun löytämästä .doc:sta ja päädyin LI-lukemaan -1.4°C (ulkona 27°C ja 36%).
En käyttänyt tuota cloudtemp:iä T500:n laskemiseen vaan oletuksella että ilma on samassa 36% kosteudessa koko matkan ylös asti ja käyttäen laskennallista "Semi Lapse Rate":a jonka laskin Dry (0%) ja Wet (100%)-rateista jolloin tuloksena oli T500 = -10.4 °C.

Täytyy kokeilla pikkasen lisää :)

LainaaOlisiko teillä linkkejä niihin sivustoihin, joilta tietoja löysitte?
Tuon .doc:in löysin suoraan Googlella :)

EDIT: Eihän tätä voi lopettaa :) Tein myös toisen laskelman, arvoilla 25°C ja 65% ja tulokseksi tuli LI -8°C  ;D