Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Webkamerat

Aloittaja meteorologi, lauantai, 02.08.2008, 16:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

meteorologi

Hyvin on kamera kestänyt säätä.
Kotelo on joutunut moneen rankkasateeseen ja tuuleen, muttei ole vielä särkynyt/päästänyt vettä sisälle.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - perjantai, 05.09.2008, 17:43
Hyvin on kamera kestänyt säätä.
Kotelo on joutunut moneen rankkasateeseen ja tuuleen, muttei ole vielä särkynyt/päästänyt vettä sisälle.

Todellinen testi on varmaankin tiedossa, kun ensimmäiset pakkaset ja keskitalven kovimmat kylmyydet puraisevat koteloa. Odotukseni toiminnan suhteen ovat kuitenkin korkealla, jos minun IP-kamerani selvisi yli 20 asteen pakkasestakin rikkoontumatta ja ilman koteloa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

weatherc

Halikon webkamera muutti mastoon noin 5 m korkeuteen katselemaan suunnilleen itään päin. Samalla tuli kameran lamppukotelo putsattua ja pestyä "ikkuna"  ;D

Olipa muuten näppärää "teippiä" tuo vulkanoiva teippi, miksen sitä ole hoksannut aikasemmin??  ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 05.09.2008, 22:27
Halikon webkamera muutti mastoon noin 5 m korkeuteen katselemaan suunnilleen itään päin. Samalla tuli kameran lamppukotelo putsattua ja pestyä "ikkuna"  ;D

Olipa muuten näppärää "teippiä" tuo vulkanoiva teippi, miksen sitä ole hoksannut aikasemmin??  ;D

Oletko miettinyt, mitä tehdä, jos tarvitset jostain syystä ottaa kameran alas? Onko sinulla jokin patenttiratkaisu siihen olemassa?
Täytyy itsekin harkita tuota vulkanoivaa teippiä seuraavan kerran, kun liitoksia lähtee tekemään ulos. :)
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

weatherc

Juuh, tuo mun masto on helppo ottaa alas, oon tehnyt sen tarkoituksella niin että tarvittaessa sen saa alas alta viidessä minuutissa :) Avaa ylimmät kiinnityspultit jolloin alin jää "saranaksi" ja eikun kippaamaan sen alas takapihalle (palli alle vaan jotta ei sensorit hajoa ;))
Käytetty mallina pikkasen lipputangon kiinnitystä, sellaista vanhanajan mallia jossa kaksi rautaa pystyssä betonijalasta, mun versiossa "jalkoja" on vaan yksi ja sekin on kiinntetty aitaan eikä mihinkään betonijalkaan mutta periaate on sama.

Mastossa asustelee tällä hetkellä tuuliviiri, ukkostutka, webkamera sekä aurinkosensori :)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 05.09.2008, 22:45
Juuh, tuo mun masto on helppo ottaa alas, oon tehnyt sen tarkoituksella niin että tarvittaessa sen saa alas alta viidessä minuutissa :) Avaa ylimmät kiinnityspultit jolloin alin jää "saranaksi" ja eikun kippaamaan sen alas takapihalle (palli alle vaan jotta ei sensorit hajoa ;))
Käytetty mallina pikkasen lipputangon kiinnitystä, sellaista vanhanajan mallia jossa kaksi rautaa pystyssä betonijalasta, mun versiossa "jalkoja" on vaan yksi ja sekin on kiinntetty aitaan eikä mihinkään betonijalkaan mutta periaate on sama.

Mastossa asustelee tällä hetkellä tuuliviiri, ukkostutka, webkamera sekä aurinkosensori :)

Vaikuttaa erittäin pätevältä kokonaisuudelta ja hyvän määrän noita mittakalustojakin olet sinne laittanut.
Mistä materiaalista tuo masto on tehty, muuten?
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

weatherc

Se on sellainen yhdistelmä, alaosa on normaalia metalli-antennimastoa a´la Biltema ja yläosa maalattua puuta, suhde ehkä noin 3/4 metallia, 1/4 puuta. Puuosa on samanpaksuista "rimaa" jota metalliputkikin. Se vaihtuu puuksi noin metriä ennen ukkostutkaa :)

J.Jäntti

Hitto soikoon, tuohan saa minun puusta tehdys säämittausrimani näyttämään suorastaan amatööriviritykseltä (sitähän se onkin, tosin)...

Luulisi tuon mittaisen maston nokassa olevan tuulimittarin ottavan takuuvarmasti oikeat lukemat kaikkialta. :)
Eikö yhtään hirvitä ajatus, että salama päättäisi ottaa noin korkean maston purkukanavan kohteeksi?
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

weatherc

Valitettavasti se ei saa ihan oikeita lukemia koska lähiympäritössä on korkeimpia puita mutta asia on fixattu WD:ssä pienellä offsetillä joka kertaa lukemat 1.2:lla (muistaakseni).

Kyllä tuo salama on käynyt mielessä enemmän kun kerran mutta oon lohduttanut itseäni sillä että (a) on korkeimpia puita ja (b) naapuritalon tv-antenni on paljon avarammassa paikassa sekä (c) naapuri-rivarissa toiseen suuntaan löytyy jonkinlainen radioamatööri jolla antenni kahden puun latvan välissä joka on paljon korkeammalla kun mun masto  ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 05.09.2008, 23:17
Kyllä tuo salama on käynyt mielessä enemmän kun kerran mutta oon lohduttanut itseäni sillä että (a) on korkeimpia puita ja (b) naapuritalon tv-antenni on paljon avarammassa paikassa sekä (c) naapuri-rivarissa toiseen suuntaan löytyy jonkinlainen radioamatööri jolla antenni kahden puun latvan välissä joka on paljon korkeammalla kun mun masto  ;D

Ei välttämättä ihan siitä iskualttiimmasta päästä ole ainakin noiden perusteiden mukaan. Luulen, että puut ovat todennäköisempiä salamaniskun kohteita, etenkin, jos niitä on enemmän ympäristössä. Salaman purkukanava harvemmin muodostuu puu/metallimastoon, ellei sitä ole maadoitettu ihan maahan saakka ja korkeimmasta kohdasta. :)
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.