Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

EWN Ennuste - julkaistu

Aloittaja weatherc, torstai, 28.11.2013, 14:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

angle

Olen tässä seuraillut tuota vertailu välilehteä ja muutenkin FMI ennustetta niin semmoinen tuntuma on tullut, että tämä FMI open data tekee näillä keleillä kylmempiä ennusteita kuin FMI:n omalla sivulla oleva ennuste. Itse EWN ennuste kuitenkin ennustaa oikein hyvin.

Onko kukaan muu havainnut omalla alueellaan vastaavaa?

weatherc

Ainakin olen huomannut että FMI on useasti kylmin kaikista malleista. Se kumpi on oikeassa on vähän niin ja näin mutta mutu-tuntuma nytten viime viikojen aikana ollut ainakin Perttelin osalta on että hitusen yllättäenkin GFS on se joka ollut lähimpänä oikeaa. Täällä FMI on ollut useasti pari pykälää liian kylmä kun taas, myös hitusen yllättäen, Norsken Arome on ollut useasti liian lämmin.

Se mikä tekee tuosta vertailusta, ja osittain koko EWN-ennusteen laskentatavasta, hitusen "ei niin tarkan" on se että jokaisen mallin kohdalla on käytetty kordinaatti hitusen eri. Sehän nappaa GRIB/ennustedatasta vain sen lähimmän saatavilla olevan pisteen joka esim GFS:än tapauksessa voi olla 13.49 km päässä (GFS:n ruudukko on 27 km).

Jotta oikeasti päästäis asiaan pitäisi GRIB-data laskea just kysytylle kordinaatille käyttäen ympäröiviä datapisteitä sekä siinä vielä ottaa huomioon korkeuserot sekä onko kyseessä meri/maa.

angle

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 30.01.2014, 17:44
Ainakin olen huomannut että FMI on useasti kylmin kaikista malleista. Se kumpi on oikeassa on vähän niin ja näin mutta mutu-tuntuma nytten viime viikojen aikana ollut ainakin Perttelin osalta on että hitusen yllättäenkin GFS on se joka ollut lähimpänä oikeaa. Täällä FMI on ollut useasti pari pykälää liian kylmä kun taas, myös hitusen yllättäen, Norsken Arome on ollut useasti liian lämmin.
Joo sama huomio täällä sekä FMI ja GFS ennusteesta. Myös EWN on melko hyvin osannut ennustaa juuri meidän lämpötilaa. Usein nämä rannikon FMI/Foreca ennusteet jää vähän lämpöisen puolelle verrattuna hiukan sisämaahan mentäessä.

Leka

Lainaus käyttäjältä: angle - torstai, 30.01.2014, 15:59
Olen tässä seuraillut tuota vertailu välilehteä ja muutenkin FMI ennustetta niin semmoinen tuntuma on tullut, että tämä FMI open data tekee näillä keleillä kylmempiä ennusteita kuin FMI:n omalla sivulla oleva ennuste. Itse EWN ennuste kuitenkin ennustaa oikein hyvin.

Onko kukaan muu havainnut omalla alueellaan vastaavaa?

Samat on huomiot myös täällä, varsinkin tuossa -20 lukemien korvilla FMI:llä on useita asteita, jopa 5 astetta kylmemmät ennusteet. Parhaiten lähelle osuneet ennusteet tänne löytyvät EWN ja GFS:n osalta.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

weatherc

LainaaMyös EWN on melko hyvin osannut ennustaa juuri meidän lämpötilaa.

Jujuhan EWN-ennusteessa on se että otetaan kaikki saatvilla olevat mallit ja napataan "keskiarvo" siitä.
Se näyttää olevan yllättävänkin osuva lukema noin yleisesti ottaen koska silloin ei yksittäinen malli pääse vaikuttamaan niin paljoa. Paitsi silloin kun malli X on ihan hakoteillä.
Tuohon haluaisin saada jokun sortin filtterin mutten tiedä miten sen tekisi helpoiten.

Eli jos yksi malli poikkeaa sanotaanko vaikka enemmän kuin 3 astetta "keskiarvosta" niin sitä ei laskettais mukaan laisinkaan.

Välillä olen myös nähnyt hypyn lämpötilassa kun esim WXSIM:n data loppuu jos sen data poikennut paljonkin jäljelle jäävistä malleista.

Pientä hapuilua aiheuttaa myös se että noiden "metoffice-datojen" aikajaksoissa on eroa ja ne pitenee mitä pidemmälle mennään. Kun esim GFS:ssä on tasaisesti 3 tunnin jaksot on esim Aromessa ensin 1 tunnin jaksot ja se pitenee asteittain 6 tuntiin. Ongelma näkyy varsinkin sademäärissä.

systeemi

Olen mietiskellyt voisiko tuolle ennusteelle tehdä jonkinlaisen  laskentamallin. Esim painoarvoa muuttaa eri ennusteiden välillä. Eli kun lämpötila yksittäisessä ennusteessa muuttuu "liian" se muuttaisi sen painarvoa huonommaksi. 
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

Varmaan voisi kunhan keksis miten sen tekisi.

Tämän hetkinen versio on aika lailla simppeli, ensin datat arrayhin ja sitten lasketaan "keskiarvo" siitä arraystä jonka tulos on "EWN-lukema". Tuo lukema on itse asiassa keskiarvo+mean/2.

weatherc

Ennusteen generointiin potkaistiin lisää vauhtia kun tuli pikku älyväläys, ja ihmettelin miksen tätä ollut keksinyt aikasemmin ;D

Nimittäin generoitu raaka-data tallennetaan nyt Memcachehen 60 minuutiksi. Memcache:n data tallennetaan RAM:iin. Näinollen jos samaa ennustetta kysellään useamman kuin kerran tänä aikana se lukee vain valmiiksi pureskeltua $arrayta Memcachesta. 40 suosituinta paikkakuntaa generoidaan myös taustalla cronilla joten niiden "pitäisi" pitäisi olla koko ajan valmiiksi pureskeltuja.

Ero on huomattava. Kun tuoreen ennusteen generointi kestää palvelin-puolella noin 2.5 sekuntia, lähinnä koska nuo virallisten lähteiden vastaukset tulevat hitaasti (noin 1 sek), pusketaan valmiiksi purskeltu data ulos 0.02 sekunnissa ;D

systeemi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 31.01.2014, 16:33
Varmaan voisi kunhan keksis miten sen tekisi.

Tämän hetkinen versio on aika lailla simppeli, ensin datat arrayhin ja sitten lasketaan "keskiarvo" siitä arraystä jonka tulos on "EWN-lukema". Tuo lukema on itse asiassa keskiarvo+mean/2.

Minä voin tuossa jossain vaiheessa kokeilla eri "tilasto" laskentamalleja tuohon. Jos saisi jonkun sopivan koodin pätkän värkättyä.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

LainaaMinä voin tuossa jossain vaiheessa kokeilla eri "tilasto" laskentamalleja tuohon. Jos saisi jonkun sopivan koodin pätkän värkättyä

Jepulis.

Tulevan päivityksen koeajo sekä bugietsintä käynnissä. Kaikki ilmot kummajaisista ovat tervetulleita :)

Sivuja on 2:
http://www.nordicweather.net/ewnennuste.php?fi
Pelkkä kartta:
http://www.nordicweather.net/ennustekartat.php?fi

Pääkohdat muutoksista:
- ESRIn kartta vaihdettu Openlayers 2.13:een.
- Lisätty responsiivisuutta jotta toimis paremmin myös tabletissa/luurissa. Käytännössä tämä tarkoittaa että perusleveys on 100% ympäröivästä elementistä sekä että selaimen leveyden mukaan lähinnä piilotellaan joitain datoja taulukoista.
- Fixi hakukenttiin Androidin oletus-selainta varten
- Kartan korkeus säädetään selaimen korkeuden mukaan jos se on alle 675 px
- Kartan soittimessa preloadi kun play on aktivoitu
- Lisätty demosivu jolla näkyy vain kartta
- Koko ennusteen sivu skaalautuu kun äluluuri havaittu sekä asetus jolla aktivoida tämä detektori, kts liitteet screenshoteista omasta xperia Go:sta