Uutiset:

20.08.2025
FinWX:n sivuston toimintahäiriöinen serveri korvataan uudella

Työt serverin korvaamiseksi uudella serverillä ovat aloitettu.

Lue korvaustyöstä lisää täältä.
FinWX:n ylläpito pahoittelee sivuston toimintahäiriöstä aiheutunutta haittaa.

Main Menu

Kevät 2012

Aloittaja systeemi, torstai, 01.03.2012, 13:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Argonex

Voin vaan kuvitella millaista on seikkailla vallitsevissa keliolosuhteissa kesärenkailla. Mulla on itellä jokanurkasta vetävässä A3 audissa talvikumit alla joissa taitaa olla nastojen kokonaismäärä yhteensä 4 eli joka renkaassa yksi :p tänäänkin tuo tahkos kolmosella vielä poikittain, ja se talvirenkaan kumi on kuitenkin huomattavasti pehmeämpää materiaalia kun kesärenkaissa. Joku säännös tuohon kesärenkaitten allelaittamiseen pitäsi kyllä olla.
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Naruskan Ukka - maanantai, 02.04.2012, 20:21
Kohtahan tähän renkaanvaihtovimmaan on puututtava lainsäädäntökeinoin, jos ei autoilijan älli riitä rengasvalintoihin. Tai jos riittää valintoihin, niin ei riitä siihen, milloin milläkin renkaalla edes voi tielle lähteä. Kyllähän asia on niin päin, että nämä niinsanotut välikelit on ajettava niillä renkailla, joilla voi ajaa myös talvikelissä. Nykyaikaiset renkaat ovat ajomukavat sulallakin tiellä, eivätkä nastatkaan niin pahat kulumaan ole sulallakaan tiellä, etteikö niillä raaskisi sulaakin tietä jonkun kilometrin ajaa.

Kelit ovat täällä etelässä olleet erinomaiset kesärenkaille jo monen viikon ajan. Moottoripyöriäkin on alkanut näkyä jo monin paikoin. Ei tämmöistä takatalvea tule kovin usein enää tähän aikaan, joten jos kesärenkailla on voinut ajaa erinomaisesti usean viikon ajan, niin pitääkö talvirenkaita pitää tälläisten takatalvien varalta turhaan useita viikkoja kuluttamassa asfalttiteitä? Enemmänkin niin päin, että talvirenkaita ei saisi missään nimessä pitää liian pitkään, sillä Suomen tiet eivät tunnetusti ole muutenkaan missään unelmakunnossa. Itseasiassa lain mukaan kesärenkaat pitää vaihtaa alle toisen pääsiäispäivän jälkeisenä maanantaina, eli tänä vuonna tasan viikon päästä. Välillä tuo päivä on jo maaliskuun lopussa. Tosin jos keliolosuhteet ovat huonot, niin silloin renkaita ei tarvitse vielä vaihtaa, mutta muuten poliisi saattaa sakottaa talvirenkaiden käytöstä.

LainaaAivan hölömöläisen hommalta kuulostaa, että huhtikuun alun lumisade sotkee paniikkiin koko Etelä-Suomen.
Itseasiassa tänään on selvitty mielestäni erinomaisesti liikenteessä täällä Etelä-Suomessa, sillä pahempia kolareita ei kuitenkaan sattunut. Tampereen kolarisuma on sitten jo eri asia, mutta Tampere ei kuulukaan Etelä-Suomeen ja muutenkin siellä kevät tulee vähän jäljemmässä kuin aivan eteläisimmässä Suomessa.

LainaaHuhtikuu on selkeä talvikuukausi ja vähintään talvirengaspakko pitäisi olla voimissaan silloin.

Huhtikuu ei missään nimessä ole talvikuukausi ainakaan täällä pääkaupunkiseudun läheisyydessä. Huhtikuu nyt on viimeistään täysi kevätkuukausi ja välillä jopa hyvin kesäinen, mutta harvemmin näin talvinen mitä sen alku on nyt tänä vuonna ollut. En edes muista milloin viimeksi olisi ollut sellainen vuosi, jolloin ei kaikki lumet olisi sulanut jo huhtikuussa. Toukokuussa ei lunta enää ole, mutta yleensä lumet on sulanut jo siihen huhtikuun puoliväliin mennessä.

Nyt oli kyse aika poikkeuksellisesta myräkästä, varsinkin kun puhutaan jo huhtikuusta. Mitään tälläistä ei ollut sääennusteiden mukaan luvassa parisen viikkoa sitten, joten kyllä monet jo olettivat talven taittuneen, sen verran lämmin maaliskuu oli, kuten voidaan tästäkin lukea http://www.hs.fi/kotimaa/Maaliskuu+oli+historiallisen+l%C3%A4mmin/a1305559125939. Näin lämpimän maaliskuun jälkeen ei ollut mitään syytä olla vaihtamatta kesärenkaisiin. Kukaan ei puolestaan ala vaihtamaan talvirenkaita takaisin ja aloittamaan samaa rumpaa uudelleen. Jos lähtee tuollaiseen myräkkään kesärenkailla, niin pitää vain tiedostaa se ja ajaa sen mukaan. Pitää myös välttää pikkuteitä ja ajaa mahdollisuuksien mukaan suolatuilla teillä. Ja jos mahdollista, niin ei lähde liikenteeseen ollenkaan.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Argonex - maanantai, 02.04.2012, 20:24
Jep olen myös hyvin hämmentynyt asiasta.. 2-4cm tuo wxsim ennusti lunta tulevan.. tosin heitti sateen todennäköisyydeksi 40% joka oli kyllä pahasti alakantissa :D

Juu nuo wxsimin sadetodennäöisyydet ovat vähän niin ja näin. Ne menevät yleensä suoraan sen mukaan kuinka kova myräkkä on tulossa. Jos sadetta on tulossa esim. 10-20mm, niin silloin myös todennäköisyys on wxsimin mukaan suuri. Mutta jos sadetta n tulossa vähän, on wxsimin mukaan todennäköisyyskin silloin pienempi :). Noi todennäköisyydet on semmoiset joihin haluisin ehdottomasti parannuksen, sillä tällä hetkellä niitä ei voi juuri käyttää.

weatherc

#113
LainaaJos lähtee tuollaiseen myräkkään kesärenkailla, niin pitää vain tiedostaa se ja ajaa sen mukaan.
Tuolloin pitäisi saada isot sakot ja kortti lopullisesti pois koska silloin ei järki juokse sen vertaa että liikenteessä muutenkaan saisi olla puhumattakaan siitä riskistä jonka aiheuttaa muille.

LainaaKukaan ei puolestaan ala vaihtamaan talvirenkaita takaisin ja aloittamaan samaa rumpaa uudelleen. Jos lähtee tuollaiseen myräkkään kesärenkailla, niin pitää vain tiedostaa se ja ajaa sen mukaan.
Laki sanoo kyllä ihan toisin tuosta asiasta ;)

Jussa

Maaliskuu ei kyllä täällä ainakaan ollut historiallisen lämmin, vaan hyvin lähellä keskiarvoa. Ja toisakseen, jos jossain on ollut historiallisen lämmintä jo näin aikaisin, on enempi sääntö kuin poikkeus, että tulee vielä se takatalvi. Nykyiset nastat ei kuluta teitä lähellekkään samoja määriä mitä ennen. Sen vuoksi talvirengaspakko voisi olla eteläsuomessa esim. huhtikuun puoleenväliin ja pohjoisempana asteittain pidempään. Niiden muutamien viikkojen aikana mitä talvirenkaat olisi pidempään alla, ei tiet kyllä ehdi kulua ja säästyttäisiin monelta kolarilta ja samalla vakuutusmaksujen nousulta. Kuitenkin osa pitää tälläkin lainsäädännöllä talvirenkaita sinne huhtikuun puoleenväliin ja pidempäänkin, eli talvirenkaita käyttävien määrä ei luultavasti kauheasti edes lisääntyisi, mutta saataisiin nuo kolaripiikit pois jos ja kun se takatalvi vielä vääjäämättä huhtikuulla tulee. Taitaa tämä ilmastohypetys sekoittaa monen pään ja kuvitellaan olevan jo jossain välimerellä...

Leka

Lainaus käyttäjältä: veko - maanantai, 02.04.2012, 18:55
Hullut Tre-Hki työpaikkasuharit takaa kyllä täydellisen kaaoksen tuohon motarille, joten voi puoli tuntiakin jäädä lyhyeksi... Onneksi ei itsellä ole mikään pakko ajaa moottoritietä pitkin töihin, vaan voin muiden maalaisten tavoin ajella rauhakseen vähän pienempiä teitä pitkin :)
Nuo Tre-Hki motarilla ajelevat kiireiset "edustajat" on tullut kyllä noteerattua moneen kertaan tässä vuosien varrella kun aika paljon Hyvinkää-Hki kieppeillä joutuu työasioiden takia käymään. Mottona valitettavan yleisesti on "Mitä huonompi keli sitä pienemmät turvavälit" ei sen puoleen, kyllä itsekin tulee aika reippaasti jokus pudoteltua...

3h riittänee matkaan jos käy matkalla vielä kahvit ryystämässä ja Tre:lla on 3-tie raivattu romuista.

Täälläkin on jo kiireisimmät vaihtaneet kesärenkaat alle, ainakin tämän aamuisen työmatkan perusteella. 80km/h alueella max. 35 vauhtia parilla autolla.

20cm lunta tähän mennessä tänään ja sade jatkuu...

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 02.04.2012, 21:26
Tuolloin pitäisi saada isot sakot ja kortti lopullisesti pois koska silloin ei järki juokse sen vertaa että liikenteessä muutenkaan saisi olla puhumattakaan siitä riskistä jonka aiheuttaa muille.

Aina on niitä toheloita liikenteessä, sille ei voi mitään. Meillä vaihdetaan yrityksen ja kaikkien muiden tuttujen autojen renkaat aina samaan aikaan. Autoja on yleensä ehkä noin 10, riippuen siitä kuinka monen työntekijänkin auton renkaat vaihdetaan. Tässä urakassa menee useita tunteja ja ei niitä kyllä erkkikään ala enää takaisin vaihtamaan. Ikinä ei ole sattunut yrityksen autoilla tai tutuille mitään siitä, että olisi kesärenkaat ollut alla liian aikaisin, ja kilometrejä on näille autoille tullut jopa miljoonia. Kyllä yrityksen kuskit tiedostavat asian ja ajavat sen mukaisesti. Yhdelle autolle tulee kilometrejä vuodessa ehkä noin 50000, joten siihen nähden kolhuja on sattunut hyvin vähän. Joten kyllä se usein on ihan oma vika jos kolarin tai ulos ajaa, joukkokolarit sitten erikseen, koska niille ei välttämättä voi itse yhtään mitään.

Tampereen myräkkä on kyllä hyvin poikkeuksellinen, ellei jopa aivan ennätyslaatuinen jos katsotaan paljonko huhtikuussa on tullut lunta yhden päivän aikana. Tampereen lumimäärät ovat kovia lukemia keskellä talveakin, sillä kuulemma joku siellä asuva sanoi lunta tulleen tänään jopa 40cm. Varmistusta asialle on vaikea antaa, mutta kun sadetutkakuvaa katsoo, niin tuo keltainen alue pysytteli juuri tuon motarin paikkeilla useita tunteja putkeen, joten varmasti sitä lunta on siellä tullut. Täten kolareilta ei olisi vältytty vaikka olisi ollut kaikilla nastat alla.

LainaaLaki sanoo kyllä ihan toisin tuosta asiasta ;)

Nyt en tiedä tarkkaan mitä kohtaa tarkoitit, mutta jos tarkoitit sitä milloin kesärenkaat pitää vaihtaa alle, niin se menee juuri noin kuin sanoin. Eli pääsiäistä edeltävänä maanantaina pitää kesärenkaat olla alla, mutta keliolosuhteiden ollessa edelleen talviset, voi talvirenkaiden käyttöä vielä jatkaa. Yleensä poliisi alkaa kuulemma puuttua talvirenkailla ajamiseen vasta toukokuussa, joten ei niillä sen puolesta kiire ole.

weatherc

#117
LainaaNyt en tiedä tarkkaan mitä kohtaa tarkoitit, mutta jos tarkoitit sitä milloin kesärenkaat pitää vaihtaa alle, niin se menee juuri noin kuin sanoin. Eli pääsiäistä edeltävänä maanantaina pitää kesärenkaat olla alla, mutta keliolosuhteiden ollessa edelleen talviset, voi talvirenkaiden käyttöä vielä jatkaa. Yleensä poliisi alkaa kuulemma puuttua talvirenkailla ajamiseen vasta toukokuussa, joten ei niillä sen puolesta kiire ole.
En tarkoittanut sitä vaan kohtaa jossa jotain tyyliin että "aina oltava kelin mukaiset tassut alla". Eikä tuo pääsisäisjälkeinen tiistai mikään ehdoton ole siinä kun kohta tyyliin "jos keli sen sallii". Ja kun ulos ikkunasta katsoo niin ei todellakaan salli, 2 astetta pakkasta ja lunta sataa. Saat ajaa vaikka jussina talvitassut alla jos keli on sellainen.

Sehän lähes selvää että tuollaisen "lämpimän" maaliskuun jälkeen (joka itse asiassa ei ollut mitenkään erikoisen lämmin edes täällä vaan oli asemahistorian 3:s lämpimin eikä ole itse asiassa vielä kolme päivää pidempää putkea jolloin ei olisi ollut pakkasta), tulee jonkin sortin takatalvi, joskus talvisemapana kun joskus. Itse en pidä tämän päivän keliä, edes Tampereen seudulla olevaa, mitenkään kummallisena vuodenaikaan nähden.

jpaasov

Lainaus käyttäjältä: Snowi - maanantai, 02.04.2012, 21:55
Tampereen myräkkä on kyllä hyvin poikkeuksellinen, ellei jopa aivan ennätyslaatuinen jos katsotaan paljonko huhtikuussa on tullut lunta yhden päivän aikana. Tampereen lumimäärät ovat kovia lukemia keskellä talveakin, sillä kuulemma joku siellä asuva sanoi lunta tulleen tänään jopa 40cm. Varmistusta asialle on vaikea antaa, mutta kun sadetutkakuvaa katsoo, niin tuo keltainen alue pysytteli juuri tuon motarin paikkeilla useita tunteja putkeen, joten varmasti sitä lunta on siellä tullut. Täten kolareilta ei olisi vältytty vaikka olisi ollut kaikilla nastat alla.

Kävin just mittaamassa, eli vähän reilut vuorokausi ja noin 38 cm keppiä upposi paikkaan missä sunnuntaina aamupäivästä oli vielä maata näkyvissä.
___________________________
FinWX Tampere-27

weatherc

#119
Saksittu HS.fi:stä:

LainaaPääkaupunkiseudulla sateet osuvat aamuruuhkan aikaan Helsingin länsiosiin ja Espooseen.
Liikkenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen kehottaa autoilijoita vaihtamaan kesärenkaat takaisin talvirenkaisiin.

EDITTIÄ:
Onnea vaan kaikille suvikumeilla ajaville, kuva Salosta 15 km Helsinkiin päin E18 motarilta...