Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Sääaseman korkeus merenpinnasta.

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, perjantai, 20.01.2012, 20:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Jossain viestiketjussa taka-aikoina oli kirjoituksia sääasemien korkeudesta merenpinnasta. Ukan aseman korkeudeksi on muutamaan paikkaan merkitty karttoja tutkiskelemalla ja muutenkin määrittelemällä, että korkeus tällä kohtaa olisi 205 metriä. Ukalle muutamat asiat eivät niin metrilleen tai ainakaan sentilleen tässä maailmassa ole.

Kuitenkin viime vuoden loppupuolella tässä tontilla kävi Maanmittauslaitoksen edustaja. Hän oli tekemässä täällä Naruskan suunnalla muutamia tarkistusmittauksia joitain kartta-asioita varten. Tässä yhteydessä tämä mittamies valitsi Ukan talon pihan keskeltä kiinteän mittauspisteen, joka on maahan pysyväisluontoisesti telakoitu talon kuistin perustuksen betoniantura, joka on ilmeisen ikuisesti vuonna 1952 upotettu tähän pihaan silloin, kun tätä kiinteistöä on rakentamaan alettu.

Herra Maanmittariherra pyysi luvan, että hän saa mitata kyseiseen tolppaan tarkistuspisteen, josta sitten ilmeisesti voidaan tehdä tarkistusmittauksia vaikka koko pohjoiselle pallonpuoliskolle niin haluttaessa. Luvan saatuaan mies toi viimesen päälle olevat nykyaikaiset mittalaitteet pihamaalle. Pisteeseen tuli pilikun jäläkeen helevetinmoinen numerosarja koordinaattinumeroita. Pisteen korkeudeksi mittalaitteisto näytti lahjomattomasti 209,836 metriä. Operaation kauniiksi lopuksi piste maalattiin keltaisella räyhäkkään värisellä maalilla niin, että se varmaankiin näkyy ilma-aluksiin ja avaruuteen, jos joku haluaa tarkistaa, missä kohtaa ollaan menossa minnekin.

Henkka voi niin halutessaan merkitä Ukan sääaseman korkeudeksi nuo metrit, mutta Ukalle kelpaa myös 205 metriä. Tuuma ei haittaa kuin nenänpäässä, sanoo sana. Sadoista metreistä puhuttaessa on viiden metrin tarkkuus ihan kohtuullista.  ;)

www.naruska.com

Snowi

Viiden metrin heitto ei enää mikään ihan pieni ole ja se vaikuttaa ilmanpaineeseenkin noin 0.6 hPa:n verran. Mutta itse olen pyrkinyt tarvittaessa kalibroimaan ilmanpaineen virallisia asemia seuraamalla, josta olen sitten yrittänyt päätellä sen mahdollisimman oikean lukeman :)

miihkali

Siis maan nousema 5m per 60 vuotta. Mikäli odotamme tarpeeksi pitkään, voi merenpinta nousta melkoisesti. Jossakin oli joskus maininta, että merenkurkku kuivuu ja Ruotsiin pääsee maata pitkin. Kumpikohan ajatelma on oikea? Eipähän tuota tule näkemään kuitenkaan.

jpaasov

Miten tuo sääasema korkeus pitää ilmoittaa? Eli jos sääasema on katolla, niin tuleeko lisätä se 5 m lisää mikä on matka maasta itse antureihin?

Naruskan Ukka Matinpoika

Eipä Ukka aikaisemmin muista niin tarkasti tietäneensä, missä sitä tällä pallolla tarkasti ottaen ollaan. Nyt, kun menen sinne keltasen tolopan päähän seisomaan, niin tiedän olevani ETRS-TM35FIN -koordinaatiston mukaan 7447482.294 metriä päiväntasaajalta ja 593896.486 metriä Greenwichin keskimeridiaanista itään. Nämä ovat uuden karttajärjestelmän mukaiset mitat, jossa Suomi on tärhäytetty yhdelle kaistalle.

Tuli sieltä Maanmittauslaitokselta siitä pisteestä kaikki mahdolliset koordinaatit ja GPS-lukemat myös vanheneviin ja käytöstä poistuviin järjestelmiin.

Melkoinen viidakko tuo yhdestä pisteestä laadittu taulukko exel -muodossa on. Täytyy varmaankin opetella kaikki paikannusluvut ulkoa, kun joskus tarvii tänne kairaan Helsingin hätäkeskuksesta tilata apua isoon hätään. Tai Turun Noutopizzasta joku ruttidimaare.

Ken elää, se vielä paljon näkee... ;)

www.naruska.com

Leka

Lainaus käyttäjältä: jpaasov - perjantai, 20.01.2012, 21:18
Miten tuo sääasema korkeus pitää ilmoittaa? Eli jos sääasema on katolla, niin tuleeko lisätä se 5 m lisää mikä on matka maasta itse antureihin?
Eikohän se ilmainpaineen mitaus tule konsolista. Jos Garminin Map Sourcesta katson oman talon sijannin korkeuden takapihalla ja lisään siihen metrin joka tuo laite on kokolailla takapihan maanpinnan tasosta, niin luulen että ollaan aika lähellä. Kauheasti ei ole ainakaan heittoa FMI:n laitteisiin joista lähin on n.25 km päässä.

Naruskan Ukalla on aika tarkka korkeus siihen betonianturaan, mutta lisää siihen vielä konsolin, tai mistä ilmanpaineen mittaus nyt tulekaan sijainnin korkeus jos desimaalit antaa myöden  ;D

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

weatherc

Olen Lekan kanssa saoilla linjoilla.
Ilmapainehan mitataan lähestulkoon aina konsolissa (ainakin kaikki jota mulla ollut niin ollut), eli maapinta + korkeus konsolista maapintaan niin se on siinä ;D

Naruskan Ukka Matinpoika

Konsolille pitää maanpinnasta kiivetä vielä rapiat kaksi metriä. Tuo mitattu tolopannokka on maanpinnan tasosta kuvan verran ylhäällä. Nyt ei viitti mennä puolen metrin lumen alta kaivelemaan. Tai oikeammin lumenpaksuus on 53 senttiä.  ;)

www.naruska.com

weatherc

Lainaus käyttäjältä: Naruskan Ukka - perjantai, 20.01.2012, 22:51
Konsolille pitää maanpinnasta kiivetä vielä rapiat kaksi metriä. Tuo mitattu tolopannokka on maanpinnan tasosta kuvan verran ylhäällä. Nyt ei viitti mennä puolen metrin lumen alta kaivelemaan. Tai oikeammin lumenpaksuus on 53 senttiä.  ;)
Sitten ollaan 211 metrissä Ukan aseman korkeudesn kanssa ;)