Uutiset:

20.08.2025
FinWX:n sivuston toimintahäiriöinen serveri korvataan uudella

Työt serverin korvaamiseksi uudella serverillä ovat aloitettu.

Lue korvaustyöstä lisää täältä.
FinWX:n ylläpito pahoittelee sivuston toimintahäiriöstä aiheutunutta haittaa.

Main Menu

Taas jokunen sana lentovahingoista

Aloittaja yka, perjantai, 09.09.2011, 16:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

teutari

Lainaus käyttäjältä: yka - tiistai, 13.09.2011, 11:12
Jossakin uutisessa mainittiin, että kone olisi katkennut törmätessään mastoon. Tuota kyllä vähän epäilen.

Vähän samat epäillyt ja uskon että kone hajosi vasta maahan pudotessa niin kuin tuossa 3D-versio Jak-42 Crash videossa: http://lifenews.ru/news/69476

Lentämisestä/lentokoneista en tiedä yhtikäs mitään... kyydissä on oltu mutta ilmeisesti syy onnettomuuteen on lentäjien kokemus/koulutuksen puute mitä kirjoittelevat tuolla itänaapurissa.
Lentokoneen kapteenilla oli kokemusta tuosta lentokoneesta 1400 tuntia... Venäjän kunnia pilotti, koelentäjä, Vadim Bazykin sanoo että siviili-ilmailussa pitäisi olla 8-10 000 tuntia joten lentokoneen omistavalla lentoyhtiöllä ei olisi ollut oikeutta antaa hänen kuljettaa matkustajia.
Perämiehellä oli kokemusta 400 tuntia.
Kun ensimmäiset lausunnot annettiin, todettiin että molemmat lentäjät olivat hyvin kokeneita mutta kun asioita kaivellaan alkaa löytymään noita inhimillisiä tekijöitä.

teutari

MKRU:n lähteiden mukaan lentäjät olisivat unohtaneet poistaa seisontajarrun.
Saman lähteen mukaan Jak-42 puheentallentimesta on käynyt ilmi että koneen kapteeni olisi ennen lentoonlähtöä määrännyt perämiehen ottamaan lentokone haltuunsa vedoten huonovoitisuuteensa.
::)

Snowi

Aika hurjalta kuulostaa jos seisontajarru olisi unohtunut ottaa pois päältä, mutta en yhtään ihmettelisi jos se paljastuisi lopulliseksi syyksi. Kyllähän välillä autossakin saattaa unohtua käsijarru päälle, mutta kyllä sen yleensä huomaa liikkeelle lähdettäessä. Monessa nykyautossa on myös pieni hälytin, joka alkaa hälyttää jos käsijarru päällä, joten luulisi vastaavanlainen systeemi olevan lentokoneissakin.


teutari

Interstate Aviation Committeen (IAC) kaikki Jak-42 onnettomuuden viralliset raportit löytyy venäjäksi tuolta: http://www.mak.ru/russian/investigations/2011/yak-42_ra-42434.html

Snowi

Sitten ei muuta kuin venäjää opettelemaan  ;D. Mielenkiinnosta jos saa kysyä, että osaatko teutari ihan oikeasti tuota venäjänkieltä? Sen verran näppärästi näyttää kääntyvän tiedot suomenkielelle  ;D. Näyttää vaan niin kovin vaikealta tuo kieli, mutta hauskahan sitäkin olisi osata.

tito

Lainaus käyttäjältä: Snowi - tiistai, 13.09.2011, 22:53
Aika hurjalta kuulostaa jos seisontajarru olisi unohtunut ottaa pois päältä, mutta en yhtään ihmettelisi jos se paljastuisi lopulliseksi syyksi. Kyllähän välillä autossakin saattaa unohtua käsijarru päälle, mutta kyllä sen yleensä huomaa liikkeelle lähdettäessä. Monessa nykyautossa on myös pieni hälytin, joka alkaa hälyttää jos käsijarru päällä, joten luulisi vastaavanlainen systeemi olevan lentokoneissakin.

Onnettomuuden syy ei ollutkaan päälleunohtuneessa seisontajarrussa, vaan lentäjien toiminnassa. :o :o
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/jaakiekkojoukkueen+koneturman+syy+lentaja+repi+ohjaimista+ja+painoi+jaloilla+jarrua/a708518

yka

Lainaus käyttäjältä: tito - sunnuntai, 23.10.2011, 10:45
Lainaus käyttäjältä: Snowi - tiistai, 13.09.2011, 22:53
Aika hurjalta kuulostaa jos seisontajarru olisi unohtunut ottaa pois päältä, mutta en yhtään ihmettelisi jos se paljastuisi lopulliseksi syyksi. Kyllähän välillä autossakin saattaa unohtua käsijarru päälle, mutta kyllä sen yleensä huomaa liikkeelle lähdettäessä. Monessa nykyautossa on myös pieni hälytin, joka alkaa hälyttää jos käsijarru päällä, joten luulisi vastaavanlainen systeemi olevan lentokoneissakin.

Onnettomuuden syy ei ollutkaan päälleunohtuneessa seisontajarrussa, vaan lentäjien toiminnassa. :o :o
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/jaakiekkojoukkueen+koneturman+syy+lentaja+repi+ohjaimista+ja+painoi+jaloilla+jarrua/a708518

Kyllähän tietysti autossakin voi ilmetä yllättäviä ongelmia, jos painaa kaasua ja jarrua yhtaikaa. Mutta enpä uskoisi, että autonkuljettaja, jolla on ehkä ainakin muutaman vuoden ajokokemus, onnistuisi noin lahjakkaasti matkaa tekemään. Joissakin tilanteissa täytyy tietysti noitakin hallintalaitteita käyttää melko tiuhaan vaihdellen, mutta lentokoneessa tämä menee-ei mene-menee-ei mene -tyyli tuntuisi kyllä varsin kummalliselta. Enpä taida oikein jaksaa uskoa tuohon venäläisten selitykseen, vaikka onhan siellä kummallisempiakin keksitty. Ammattilentäjistä kuitenkin on kysymys.
yka

Snowi

Ilmeisesti syy oli sitten kuitenkin päälle jääneessä seisontajarrussa ja liian jyrkästä ylösvedosta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Lent%C3%A4j%C3%A4n+virhe+syyn%C3%A4+Jaroslavlin+lentoturmaan/a1305548556034

angle

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 02.11.2011, 15:24
Ilmeisesti syy oli sitten kuitenkin päälle jääneessä seisontajarrussa ja liian jyrkästä ylösvedosta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Lent%C3%A4j%C3%A4n+virhe+syyn%C3%A4+Jaroslavlin+lentoturmaan/a1305548556034

Niin tuolla jutussa siis sanotaan, että syy oli lentäjän päälle jättämästä seisontajarrusta. No minulle on joskus käynyt autolla ajaessa niin, että vaikka käsijarrun on päästänyt niin yksi pyörä on jäänyt silti jarruttamaan. :o