Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Sonera nylkee selkänahan...

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, torstai, 18.08.2011, 13:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Ukka meinasi taas kerran lentää persiilleen muutamasta asiasta. Tulee vain maksettua noita laskuja liukuhihnalta, kun on sellainen päivä, eikä niihin isommin kiinnitä huomiota. Nyt kuitenkin pysähdyin sekunniksi Soneran lähettämään nettiyhteyslaskuun. Sitä kun on ajatellut, että nettiyhteys nyt maksaa 17 €gua, niin laskun summa 24,05 € pani tarkistamaan, onko laskuun lisätty joku viivästysmaksu tai vastaava. Sellaistakin sattuu, ainankin Ukalle.

Suomi elää metsästä. Nyt Ukasta näyttää siltä, että joku on alkanut elää myös metsästä saatavalla tuotteella, joka tässä Soneran tapauksessa on paperi. Tuosta vaan vasemmalla kädellä Sonera perii valkoiselle paperille painamasta laskustaan paperilaskulisän, joka on kommeet 6,15 €ukkua. Jumalialauta, etten tuota paremmin sano.

Paljonkohan ne keräilee kuukaudessa pelkästään tämmöistä maksua liittymänhaltijoiltaan? Näyttää siinä laskussa lukevan pienellä, että joku e-laskumahdollisuus on, mutta kun semmoiseen ei Ukka vielä ole itseään totuttanut. Tarttee varmaan alkaa totuttelemaan.

Kyllä minä niin mieleni tästä pahoitin, niin kuin se yksi ukko joka päivä nykyään raatiossa. Me vaan maksetaan ja nyrkkiä taskuissa puristellaan.  :o ??? ???


www.naruska.com

miihkali

#1
 :(
No, niin Ukka! Me opimme koko ajan eli bisnes on bisnestä. Sonera on havainnut pienen raon, jonka avulla varmasti kauppaa onnettomille ihmisille mokkulayhteyden sellaiseen korpeen missä ei taatusti yhteydet onnistu. Sitten laitetaan laskutus siihen malliin, että huonoistakin yhteyksistä ihminen maksaa laskutusmaksun paperisena, koska juuri sen huonon yhteyden takia ei voi e-laskutusta ottaa. Riskinähän olisi maksun myöhästyminen ja sitä kautta Sonera pääsisi jälleen rokottamaan.  Eräs tuttavani asuu noin 80 km päässä ja on sitkeästi Soneran asiakas, ainakin sen säädetyn ajan. Yhteys hänellä on mitä on, väliin ei yhtään mitään, koska juuri rajoilla ollaan. Alue on oikeastaan DNA:n omaa kuuluvuuden takia, mutta Sonerankin asiakkaita tuntuu olevan. Lankalinjat ajetaan pikkuhiljaa alas ja tilalle tarjotaan halpaan hintaan kotipuhelinta matkiva GSM-kone. Harva lankapuhelimeen kiintynyt mummo tai pappa suostuu pikkukännykkään ja sitä myötä operaattorin vaihtoon, vaikka hyötyä olisi paljonkin. He haluavat pitää oman rosvo-Soneran, niin tutun ja turvallisesti joskus toimimattoman. Muistelen itse joskus oikein kaiholla Soneraa ja lankalinjaa. Se oli kuitenkin oltava, muita operaattoreita ei ollut tarjolla. Ah, alkoipa hieman ottamaan päähän.

Eikös Sonera oikeastaan elä suurien yritysten varassa? Yrityksethän eivät kai niin hirveästi tsekkaile puhelin- ynnä muutakaan pikkulaskutusta, koska hynää rapisee joka raosta. Tavallinen kuluttaja kylläkin taitaa miettiä minuuttihinnat ja kuukausitaksat tarkemmin. Sonera ei välttämättä taida edes haluta yhteyksien toimivan myös muualla kuin asutetussa Suomessa. Mitäpä, jos vielä olisi Posti- ja lennätinlaitos? tai Tele? Tuskinpa hommat olisivat ainakaan huonommin, ja ukot kiipeilisivät pylväissä urheasti Vennamon nimeä mantrana hokien.

Naruskan Ukka Matinpoika

Joopa joo. Tottumus on toinen luonto. Ihmiset matkustaa samassa junassa, vaikka se veisi kohteeseen kiertotien kautta.

Puhelinasiat oli ennen tätä nykyistä operaattoriviidakkoa tosi helpot hoitaa, kun kilpailua ei ollut. Toisilla operaattoreilla ei ollut, mitä tänne myydä. Onpa täällä kairassa vanhan lennättimen ajoista joutunut kuitenkin yhden operaattorin vankina aika kauan olemaan. Siitä vankeudesta kun kerran meinasi sitten päästä irti, niin taas kuitenkin klikkasivat raudat ranteisiin. Niillä kun on porrastetulla aikajanalla milloin kenelläkin tarjontaa, joka pesee kilpailijan mennen tullen. Nämä asetelmat elävät täällä korpikairoissakin nyt kuukausijanalla. Ukallakin on toisessa kädessä saunalahtelaista ja toisessa kännyssä soneraa. Sonerallehan sattui tässä Ukan viimeisimmässä tapauksessa selkeä kämmi, kun hinta puolittui samalla, kun nettiyhteydet petraantuivat tuplasti entisistä. Jospa ne nyt kuittaavatkin Ukan edun tuolla paperilaskun maksattamisella?

Sähköfirman kanssa on täällä myös vanhakantaista asetelmaa pilvin pimein. Mökkien mummut ja ukot eivät luovu paikallisesta sähköfirmasta (Koillis-Lapin Sähkö OY), vaikka sen hintataso on niin helevetisti lompakon päälle käypää. Siitä ei luovuta, kun "kunta omistaa siitä firmasta osan". Ukan sai tässä asiassa järkiinsä pitkän ylipuhumisen jälkeen Mr. KärSää, jonka ansiosta Ukan sähkölaskut halpenivat vuositasolla rapiat 700 €uroa. Talosta taloon Ukkakin täällä Naruskalla asiasta saarnasi seuraksin, että merivedestä Vaasassa keitettyä sähköä virtaa aika moneen torppaan Naruskallakin.

Kyllä kait sitä jokaiselle päivälle tässä nykyisessä maailmanmenossa on aihetta mielensä pahoittamiselle.  >:(


www.naruska.com

finilves

Kyllä ne Ukkalle on laittanut syrjäseutulisän, piti ihan tutkia Soneran lasku ja tuollaista lisää ei ole ja paperilla tuli lasku.
Minulla on myös Saunalahden liittymiä ja myyjä esitteli samaa paperilaskusta, minulle tulee sähköpostiin saunalahden laskut.
Soneran laskun ero johtuu luultavasti sopimuksen teko ajasta minun sopimus on vanha.
Paperilakuista on kustannuksia todellisuudessa enemmän, yleensä ulkoistaneet laskun lähetyksen ja joutuvat maksamaan siitä jotain.
Saunalahdella ei tainnut paperilasku olla noin kallis, mutta maksoi se enemmän kuin 1€ koska valitsin sähköisen

Naruskan Ukka Matinpoika

Oliskohan tuossa taustalla nyt kumminkin se, että Ukan laskun maksaja on Ukan ikioma firma? Firmani on suuruusluokassaan yksi Suomen suurimmista pörssiin vielä listautumattomista yrityksistä, joten Sonera käyttää miihkailin arvioimaa tilannetta röyhkeästi hyväkseen luullen, että firmoissa menee läpi lasku kuin lasku...Arviossa on totuuden siemen.

Onhan niitä tämän foorumin lukijoissa varmaankin joku, jolla on Soneran samanlainen liittymä kuin Ukallakin. Ukan sopimus on solmittu kait kolmisen kuukautta sitten, eli on aika uutta mallia. Nimeltään se sopimus on kommeesti TÄYSNETTI. Tämä täyspotti täysnetti sisältää jonkun helevetin kokonaisturvan, joka ensin on lisätty laskuun ja sitten vähennetty laskusta. Sen bruttosumma on 7,97 €egua. Tämä mielenpahoittajasumma 6,15 €eroa on laskuun merkitty nimikkeellä "Paperilaskun toimitusmaksu".

Näillä tiedoilla Ukalle hintaan 17,90 € kuukaudessa myyty paketti tosiasiassa maksaakin 24,05 €ukkua. Tämän rahayksikönhän Lapin lahja Suomen kansalle, eli Paavo Suuri, muuttaa muotoon kakskytäneljä Wäykkyä ja viisi Patia.  :o :o ;)

www.naruska.com

J.Jäntti

Eipä se Elisa täällä Lohjan keskustan kupeessakaan kovin suuria riemunkiljahduksia ole minun kurkustani ulos saanut puristettua, enemmänkin tuskaisia karjahduksia, nuorison suosimaa V-alkuista sanaa ja muutamia prkleitä perään.

Muistattehan FinWX:n 12 vuorokautta kestäneen totaalikadotuksen? Siitä katkoksesta ei ole edelleenkään tarjota mitään selitystä, kuittauksia siitä, että työ on tehty ja että toimiiko linja, ei ole tullut vieläkään ja  jopa oma.elisa.fi -sivustolla järjestelmä oli sitä mieltä, että vikailmoituksia ei ole viimeiseltä kolmelta kuukaudelta. Mitähän siellä oikein peitellään?

Jotta muuton jälkeisestä Elisan kanssa olevasta kanssakäymisestä ei tulisi liian helppoa, sain tässä alkuviikosta Elisalta todella päättömän 151 Euron superyllätyssektorilaskun. Siinä Elisa laskutti minulta 24M/1M-laajakaistasta, à-hinnaltaan 50,31/kk, kolmen rivin verran (=kolmelta kuukaudelta). Homma oli vähintäänkin outo, sillä käytössäni on täysin toimiva Elisa Viihde-paketti, johon ADSL-liittymä (20M/1M) jo kuuluu.
Siispä luuri taas kouraan, Bluetooth-kuuloke kaaliin ja ei kun soittelemaan Elisan Asiakaspalveluun, josta vaivaisen 18 minuutin kestäneen, saman torvisoittomusiikin ja "odotathan vielä"-kehoituksen sekoittamana pääsin läpi. Asiakaspalvelija oli äimän käkenä, sillä teknisesti otettuna kyseinen laskutusmenetelmä tarkoitti sitä, että samaa lankaa pitkin tulisi kaksi ADSL-liittymää. Hän sanoi laittavansa laskun mitätöintiin saman tien ja irtisanovansa tuon ADSL-liittymän, jättäen Viihde-paketin paikalleen.

Eipä siinä mitään, mutta kun tämä on jo kolmas kerta, kun saan Elisan asiakaspalveluun soitella heidän laskutuksistaan;
Ensimmäisellä kerralla minulta laskutettiin Elisa Viihde-paketti kahdesti. Toisen paketin asennusosoite oli kotiosoitteeni Lohjalla ja toinen kännykkänumeroni ???
Asiakaspalvelija totesi kummissaan, että "kännykkä"-asennusosoite oli kuulemma Relacom:n tekemä nopeuden muutostyö, mutta samaan hengenvetoon sanoi, että sitä ei edes tuossa pitäisi näkyä ja ohjeisti minut maksamaan laskun vain yhden Viihde-paketin verran. Hän sanoi poistavansa virheellisen rivin ja pahoitteli asiaa.

Toisella kerralla lasku oli jälleen samanlainen, joten ei kun soittoa uudelleen asiakaspalveluun, josta vain puolen tunnin jonotusmusiikkishown jälkeen pääsin kertomaan, mikä on asianlaita ja valitin asian toistuneen aiemmin. Asiakaspalvelija linjan toisessa päässä kummasteli tuota kännykkänumero-laskutusriviä, poisti sen (omien sanojensa mukaan) ja tarjosi pehmikkeeksi, koska olen joutunut heidän virheiden kanssa painimaan, kolme vapaavalintaista leffaa heidän leffavuokraamosta.

Kolmannella kerralla sitten tulikin laskunrivit muutoin oikein, mutta jostain syystä asennusosoitteeksi oltiin laitettu tuo kännykkänumero ja kotiosoite oli teillä tietymättömillä. Noh, väliäkös tuolla, kunhan sinne ei enää tarvitse soittaa.

Jotta elämäni ei olisi Elisan kanssa niin varmaa, tuo 151 Euron lasku olla möllöttää yhä hallintasivulla. Myös liittymäkin siellä komeilee. Eräpäivä laskulla on 26.08.2011 ja teen kuten asiakaspalvelija sanoi: "Laskun voi repiä". Jos saan Elisalta maksumuistutuksen, säälin suuresti sitä asiakaspalvelijan piruparkaa, joka vastaanottaa puheluni, sillä takaan ja vannon, että puhelu ei pääty, ennen kuin se liittymä on poistunut. Sen puhelun lisäksi valitus menee Elisan jollekin korkea-arvoisemmalle henkilöille myöskin tiedoksi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

finilves

Melkein veikan lyön että muistutus tulee. Minä olen tässä viimevuosina muuttanut asuntoa useastin ja ollut ADSL kaikilta 3 isolta
operaattorilta, yhteistä niille kaikille on etteivät hellitä laskun lähettämisestä. Aina muuton vuoksi väihtanut operaattoria saatavuuden vuoksi,
liittymä on sulkeutunut aina oikeana päivänä, mutta laskutus on jatkunut kaikilla ennallaan niinkö liittymä olisi vielä.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: finilves - torstai, 18.08.2011, 22:57
Melkein veikan lyön että muistutus tulee. Minä olen tässä viimevuosina muuttanut asuntoa useastin ja ollut ADSL kaikilta 3 isolta
operaattorilta, yhteistä niille kaikille on etteivät hellitä laskun lähettämisestä. Aina muuton vuoksi väihtanut operaattoria saatavuuden vuoksi,
liittymä on sulkeutunut aina oikeana päivänä, mutta laskutus on jatkunut kaikilla ennallaan niinkö liittymä olisi vielä.

Saas nährä, kuinka tuossa käy, sillä ainakin hallintasivulla tuo liittymän poisto kyllä näkyy. Outoa kyllä, tuonkin sain näkyviin vasta, kun klikkasin "Häiriöilmoitukset"-linkkiä:

12.8.2011    N2965173                                     YHxxxxxxx/1    Kohdistettu    Mipatilaus
12.8.2011    11128244    SOPIMUKSEN TAI KOHTEEN POISTO    YHxxxxxxx/1    Uusi           LIITTYMÄN IRTIKYTKENTÄ
12.8.2011    N2965175                                     YHxxxxxxx/1    Kohdistettu    Mipatilaus

Katsotaan, miten laskun käy. Se on kyllä täysin varma, että sinne en penniäkään tuosta laskusta maksa.
Se, mikä tässä on sentään hyvä asia on se, että itse liittymä ja Elisa Viihde-paketti toimivat normaalisti - ja sitä myöten myös FinWX:n sivusto.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

finilves

Minulle se kyllä Elisalta tuli heinäkuussa positiivinen Adsl lasku 0€, mielestäni en ole mitään laskua maksanut kahdesti.
Karhua ei ole tullut että läpi on mennyt, en kyllä valita tästä

Argonex

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - perjantai, 19.08.2011, 22:32

Se, mikä tässä on sentään hyvä asia on se, että itse liittymä ja Elisa Viihde-paketti toimivat normaalisti - ja sitä myöten myös FinWX:n sivusto.

Elä nyt vielä intoile, kyllä ne saavat sulta mätkästyä tuon viihdepaketin vielä poikki, usko pois :D

Me sanottiin viimekuussa MPY:n (Taino semmosella vihanneslogolla varustettu Concept10) wimax laajakaista poikki heinäkuun loppuun. Noh eihän siinä elokuuta kerennyt kun muutama päivä vierähtämään kun vihanneskaupasta mätkähti jo laskua elokuun ajalle, ja taas joutu oikomaan firman asioita.
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää