Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Ulkomaiset sääasemakauppiaat

Aloittaja Rambe, perjantai, 29.07.2011, 14:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rambe

Tervehdys Kaikille.

Olen selaillut tätä foorumia ja joitakin linkkejä on tullut vastaan. Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja näistä nettikauppiaista.
Tuossa törmäsin jenkkikauppiaaseen http://www.scientificsales.com/, joka mainostaa itseään edullisimmaksi kauppiaaksi netissä.
Pyysin vp2:sta tarjoushintaa ja kylläse edullisin oli mitä vastaan on tullut, mutta en ole tehnyt kauppa tuonne rapakon taa, niin vähäsen arveluttaa.
Tietysti speksien jälkeen mainostetaan jenkkiversioksi ??  onko ko. versiossa muuta eroa kuin virtalähde ?? eiks jenkeissä oo 110v?
Onko kukaan ollut tekemisissä ko. kauppiaan kanssa.

Olisko mitään järkeä jos yhdeksi aiheeksi laittais ulkomaiset kauppiaat  ::) (kauppias, linkki, alle vois kirjoittaa kokemuksia kaupankäynnistä)

weatherc

LainaaTietysti speksien jälkeen mainostetaan jenkkiversioksi ??
Jos ostat Jenkeistä niin ei voi ostaa langatonta versiota laisinkaan koska se on Euroopassa laiton, ellei se sitten ole erikseen mainittu että "euro-versio".
Tämä johtuu siitä että jenkit käyttävät eri taajuuksia mitä Euroopassa.
Mutta langallista voi kyllä ostaa kunhan, kuten sanoit, hommaa euromallisen (230V) muuntajan siihen.

Itse olen jenkeistä kotiuttanut mm. ukkostutkan sekä sekalaista 1-wiretavaraa.
Homma toimii ihan hyvin ettei siinä mitään, kunhan varautuu siihen että kun arvo nousee yli oliko se 80€ niin se jämähtää Suomen tulliin ja joutuu maksamaan siitä ALV:it.
Koko proceduuriin menee myös "jokunen päivä", itse hain ne itse HKI/Vantaan DHL:än officesta jolloin sain ne nopeammin ;)
Mutta esim tutkan kohdalla myöskin tuon ALV:in jälkeen se oli huomattavsti halvempi kun EU-alueelta hankittuna, ainakin silloin.

Snowi

Itse olen katsonut myös jenkkikauppoja, mutta useat niistä eivät myy ollenkaan Eurooppaan ja sitten on vielä nuo tullihommelit sun muut, joten olen suosiolla jättänyt ne nykyään pois laskuista. Nykyään tilaan pääasiassa vain Skyviewista, Iso-Britanniasta. Heillä on mielestäni aika edulliset hinnat muihin verrattuna ja homma on toiminut heillä erinomaiselta. Linkki Skyviewin sivuille löytyy tästä http://www.skyview.co.uk/dept1/acatalog/Skyview_Home.html

miihkali

Jenkit tuntuvat käyttävän sääasemien taajuuksina 433 Mhz sekä 868 Mhz. Muista tilpehööreistä ja niiden taajuuksista ei ole tuntumaa. Itse etsin juuri parasta aikaa asemaa jenkeistä eikä ainakaan vielä ole tullut vastaan toimittamisesta kieltäytyvää. Onhan sitä paitsi Amazon.com, joka tuntuu toimittavan tavaran kuin tavaran. Oheinen linkki kertoo jotakin.

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=fi&ihmlang=fi&lng1=fi,fi&lng2=bg,cs,da,de,el,en,es,et,fi,fr,hu,it,lt,lv,nl,pl,pt,ro,sk,sl,sv,&val=435658:cs&page=

sekä

http://www.viestintavirasto.fi/index/radiolaitteet/faq_radiolaitteet.html#5o07tOriE

weatherc

Se ei auta vaikka ne kuin myisi sinulle, se ei ole heidän ongelma jos asema on laiton kohdemaassa vaan ostajan ongelma.
Langaton Davis VP2 ovat monelta taholta luokiteltu laittomaksi Euroopassa (kts ww-forum etc.) ja jollei muuta, jos jäät siitä kiinni, on sakot sitä luokkaa että VP2:sen hinta on kun tikku heinäkasassa.

Muista myös se että VP2 on sen verran arvokas että se 159% varmuudella jää Suomen tulliin jossa myös sisältö (tuote/ostopaikka/ostaja) ja sen laillisuus syynätään, ja tuo prosentti senkun kasvoi nyt kun näkevät potenttiaalisia pommeja joka kulmalla. Jos pikkasenkin epäilevät että olisi laiton niin et tule ikinä näkemään koko vekotinta mutta rahojakaan et takaisin saa. (Verot/tullit/säännökset ym. ovat aina asiakkaan vastuulla)

Jos langatonta meinaa hankkia pysyisin Snowin mainitsemassa Skywiew:ssä tai Saksalaisessa Echtshopissa
(Echtshopissa VP2 6153 on n 200€ halvempi kun Skyviewssä, loggerin ero on 80€)

Rambe

Kiitos vastauksista

Tuota vähän ajattelin, että jotain varmaan on. Samaan taajuus viidakkoon olen törmännyt radio-ohjattavien kanssa.
Sinänsä ulkomailta tilaaminen on minulle tuttua ja tullin kanssa on tullut toimeen, kun noita leluja on tullut ostettua Kiinan suunnasta.

Täytynee pysytellä Euro-alueella 8)

miihkali

"Sandie's Galley & More" on enemmänkin veneilyyn ja kokkikirjoihin suuntautunut firma, mutta sieltä löysin digitaalisen ilmanpainegeigerin sopuhintaan. Sopuhinta olikin ok niin pitkään, kunnes PayPal pääsi tikkaamaan väliin omine vaihtokursseineen. Ei edes kokemuksieni mukaan arabirahanvaihtajat tee noin törkeitä välistävetoja. Oli miten oli, laite on tilattu ja kaupanteon ohessa sekä lukuisten sähköpostien jälkeen oli mukava huomata allekirjoitusten muuttuvan markkinointijohtajasta pelkäksi Jimiksi vaan. Tämä Jim teki nähtävästi ensimmäisen kauppansa Suomeen, koska joutui laittamaan sivustolle shipping-tiedot Suomeen päin. Kyllä sieltä varmaankin jonkinlainen härveli tulee joskus, oli aika mukavaa kaupantekoa tuollaisen perheyrityksen kanssa. Kehun härveliä, kunhan pääsen sinuiksi sen kanssa. Jos en kehu, niin olen matkalla USA:aan keskustelemaan matalapaineesta.

weatherc

Menneellä viikolla olen selaillut tilpehööriä pikku projektiin niin jenkeistä kun EU-alueelta. Itse tilpehööri on kooltaan pari senttiä per siivu eli maksikirjeeseen menevä.

Silmään on pistänyt postimaksut jotka ovat totaalisesti räjähtäneet käsiin, tosin osasyy lienee se että UPS näyttää olevan ykköskuljetusmuoto monella. Meinasin tippua tuolilta kun yksikin jenkkifirma antoi postimaksuksi Suomeen karvan verran alle $120. Toinen antoi $46. Kiitos mutta ei kiitos. Eläköön Hobby Boards jonka maksu on muistaakseni $7 luokkaa.
Entä Euroopan puolelta? Jeps, €26 maksikirjeestä. Hep.

Nooh, palika löytyi Saksasta ja €10 maksulla tullee Suomeen UPS:lla, vähän korkea mutta menköön. :)