Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

NWN:än tuleva päivitys

Aloittaja weatherc, perjantai, 29.10.2010, 11:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Itse olen noita tuuliarvoja myöskin miettinyt. Ongelma ei ole vain Naruskalla vaan monella muullakin asemalla. Olen ihmetellyt miten esim. keskituuli voi olla sama kuin puuskatuuli? Puuskahan on todennäköisesti huomattavasti suurempi kuin keskituuli. Onko tuo muuten 10min keskituuli vai tuollainen "pikainen" keskituuli? Keskituulet on siis usein selvästi todellista korkeampia.

Nuo käyrissä näkyvät keskituulet ovat niitä todellisia, eli jostain syystä aika paljon heittää joillakin asemilla. Naruskan kovimmaksi keskituuleksi tuo näyttää 22.10 päivältä 18m/s, vaikka oikea luku on ilmeisesti tuo käyrässä oleva 8.2m/s.

Naruskan Ukka Matinpoika

Naruskan Ukan aseman eiliset tuulilukemat ovat 26,7 km/h ja puuskalukema 29,4 km/h.

Näillä pakkaskeleillä saattaisivat jo villahousutkin pyörähdellä jalassa, jos puhaltelisi 18 metriä sekunnissa.

Ne sinun käppyrälukemasi ovat noin perstuntumalta hyvinkin oikein, eli jossain mättää.

www.naruska.com

weatherc

LainaaItse olen noita tuuliarvoja myöskin miettinyt. Ongelma ei ole vain Naruskalla vaan monella muullakin asemalla. Olen ihmetellyt miten esim. keskituuli voi olla sama kuin puuskatuuli? Puuskahan on todennäköisesti huomattavasti suurempi kuin keskituuli. Onko tuo muuten 10min keskituuli vai tuollainen "pikainen" keskituuli? Keskituulet on siis usein selvästi todellista korkeampia.

Juu, on siellä parit muutkin jotka välillää puskee ulos aikas lailla "liian korkeita" lukemia, ainakin ainakin vaikuttaa siltä noin kun ei tiedä todellisuutta.

Tuo johtuu myös siitä että moni asematyyppi lähettää lähes samaa lukemaa molemmille arvoille, jotkut mallit taitaa jopa samaa arvoa lähettää.
Tuo keskituuli riippuu myös aseman softasta ja sen asetuksista.
Onhan WD:ssäkin asetus jossa laittaa 10 min keskituuli käyttöön, muuten se laskee jotain omaa joka oman kokemuksen perusteella voi hyvinkin tuupata ulos korkeamman lukeman mitä puuska on, varsinkin jos offsettia käytössä.

Nuo keskituulilukemat nwn:ssä on suoraan asemilta saadut arvot (windspeed-lukema) eli siinä nwn ei tee muuta kuin laskee sen m/s:ksi jollei se sitä ole.
Sekin kannataa tosin muistaa että nwn:ssä on alueita jossa todellakin tulee sellaisia lukemia mistä me voidaan vaan "unelmoida", tai pikemmin ollaan tyytyväisiä ettei ole, ihan kuin vaan, joten listassa kyllä korkeita lukemia kuuluu ollakkin.

Pitää tehdä pieni tarkistus tuon suhteen tuohon master-filuun, jospa siellä olisi jotain pientä bugin poikasta ;)

LainaaNaruskan Ukan aseman eiliset tuulilukemat ovat 26,7 km/h ja puuskalukema 29,4 km/h.
Jeps, kiitoksia, eli jotain 8 m/s hujakoilla olisi paljon oikeampi lukema tuossa...Mahtaisko se napata wuhulaisten tuulet väärältä riviltä? ;)

Käyräkantaan ei mene ihan jokainen päivitys vaan taitaa olla että joka toinen ja koska "datapisteitä" kertyy aika nippu 14 vrk aikana ei jokainen piikki välttämättä näy käppyrässä vaan se "tasoittaa" niitä jollain lailla pikkasen.

Snowi

Nuo eri ohjelmat selittävätkin asiaa, jos ilmoittavat keskituulen ja puuskatuulen samana. Tosin Naruskallakin noissa käyrissä näyttää keskituuli toimiva.
Keskituuleen ei pitäisi paljoa vaikuttaa se, jos joka toinen lukema mitataan, mutta puuskaan se saattaa huonolla tuurilla vaikuttaa paljonkin. Mutta mitä itse olen käyriä katsonut, niin ne näyttävät kyllä yleensä hyvin yksi yhteen omien käyrien kanssa.

Saman jutun olen huomannut myös Kannelmäen osalta. Sielläkin on välillä puuskan ja keskituulen maksimit aivan samat, joten näyttääkö WUHU sitten puuska- ja keskituulen jotenkin samana?
Itsellä puolestaan näyttäisi olevan aika hyvin kohdallaan nuo arvot, silloin muutaman harvan kerran kun olen tuulilistoilla ollut  :D

weatherc

No niin, pientä tetausta logiin (naruskan lukemat suoraan currdat.lst:stä):

max wspeed high_outdoor_wind_speed_mph = "13.6"
max wsgust high_outdoor_wind_gust_mph = "13.6"

Eli suuruus näyttää johtuvan väärästä rivistä, näyttää olevan mph. :)

LainaaSaman jutun olen huomannut myös Kannelmäen osalta. Sielläkin on välillä puuskan ja keskituulen maksimit aivan samat, joten näyttääkö WUHU sitten puuska- ja keskituulen jotenkin samana?
Tuon mukaan whuhu(kin) puskee ulos max keskituulen ja puuskan samoina lukuina, tietty se voi olla sattuma myöskin...

weatherc

Noniin, fixattu, nyt wuhulaisten maxwind:it ajetaan muuntajan läpi joka muuttaa sen mph:n m/s:ksi ja kannassa (Suomi)toplistalla olleet wuhulaisten tuulilukemat resetoitu ;)

Vielä kun kekkais keinon napata pois noita 39 m/s lukuja sieltä olisi kaikki hyvin...lienee lähes mahdotonta koska sallittu yläraja pitää olla riittävän korkealla (40 m/s:ssä keskituulen osalta, sen vois ehkä tiputtaa 35:een tai 30:iin)...mutta testien perusteella, jos halutaan asialliset toplistat, on käytettävä aseman ilmoittamaa maxarvoa eikä "juuri nyt"-arvoa joka taas johtaa siihen että jos asemalla ollut piikki tms joka mennyt läpi se näkyy myös maxarvossa...hmm...

weatherc

Toinen ongelmaryyni onkin tuo sadetaulukko...Koska noita haamusateita näyttää sattuvan yhdelle sun toiselle enemmin tai myöhemmin niin tuloksena on aika surkuhupaisaa luettavaa etten sanoisi tuossa "sade vuorokaudessa"-taulukossa ;D
Käynyt mielessä ettei pitäis tuota kuukausi/vuosi/alltime-listaa sen osalta vaan sen taulukko vois olla vaikka:
Tänään: sade tänään
Kuukausi: sade kuukausi
Vuosi: sade vuosi
Alltime: sade vuosi

Kuukausi ja vuosisateet tulisi suoraan asemalta eli kun asema korjaa omaa lukua se näkyisi myös nwn:ssä. Tiedän ettei tämä olisi täydellistä koska kaikki asemat ei noita lukuja anna ja jotkut softat taas nollaa laskurin kun se käynnistetään uudelleen tai tms. mutta ei tämä nykyinenkään systeemi hyvä ole joten jotain tarttis tehrä ;)

Snowi

Hieno homma, että asia ratkesi ja sait sen korjattua  :)

Juu noiden maksimiarvojen osalta voi olla vähän hankala karsia kaikki väärät arvot. Tällä hetkellä toplistoissa on aika paljon noita vääriä arvoja, kuten nuo hurjat keskituulet, sekä tuo lähes 70 asteen lämpötila  ;D. Mutta kuten sanoit, noiden automaattinen karsinta on vähän hankalaa.

weatherc

LainaaJuu noiden maksimiarvojen osalta voi olla vähän hankala karsia kaikki väärät arvot. Tällä hetkellä toplistoissa on aika paljon noita vääriä arvoja, kuten nuo hurjat keskituulet, sekä tuo lähes 70 asteen lämpötila  Virnistää. Mutta kuten sanoit, noiden automaattinen karsinta on vähän hankalaa.

Noita yritän aina välillä siivoskella ulos pahimipia (parhaimpia) tapauksia  ;D
Tuo 70 lukema ei tosin *olisi pitänyt* edes päästä läpi kaiken järjen mukaan mutta näköjääs vaan on pääsyt koska lämpötilassa on myös ylin (ja alin) sallittu arvo joka vaihtelee kuukausien mukaan...

Hankalin on nuo jotka ovat vääriä mutta silti pysyy rajojen sisäpuolella kuten joku 39.8 m/s jos raja on 40 m/s.

Tuulilistassa on tietty se mahdollisuus että resetois ne täysin ja ottais vain "tuuli nyt" arvon käyttöön. Keskituulessa se vois toimia aika hyvin koska se on 10 min ja nwn päivittyy 6 min välein mutta puuskatuulessa ei...
Tai sit että keskituuli-lista käyttäis "juuri nyt" arvoa ja puuska aseman ilmoittamaa max puuskaa ja silloin resetois keskituulilistan kokonaan muttei puuskalistaa...hmmm...

Kolmas ongelmaryyni on juuri lämpötila-lista...esim. Tukholmassa tuskin ollut liki +20 astetta Marraskuussa, se kuitenkin on täysin sallitun sisällä ja talvinen aurinko lämmittää sen verran vähän/hitaasti ettei se edes ole noussut riittävän nopeasti että piikki-testi olisi sen napannut...

meteorologi

Wuhussa asiat menevät tällä tavalla: windspeed-sarakkeessa on tämänhetkinen tuulennopeus, windgustissa 10 minuutin ajalta maksimi tuulennopeus ja average-kohdassa keskinopeus.

Nyt huomataan, että sama arvo on sekä puuska- että tuulennopeuden päivän korkeimmissa lukemissa. Tämä johtuu siitä, että sääasema ei itsessään mittaa puuskia vaan pelkästään tämänhetkisen nopeuden (puuskalukema nollaantuu wuhussa 10 minuutin välein.) Keskinopeus taasen on wuhun itsensä laskema.

Jotkut asemat mittaavat itse puuskalukeman ja luultavasti wuhu osaa näyttää tiedot oikein maksimi puuska- osiossa.

Selvittiköhän tämä yhtään asiaa wuhun osalta?