Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

07.08.2010

Aloittaja J.Jäntti, lauantai, 07.08.2010, 12:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Nyt on minulle tullut joulu ennen aikojaan, koska tämän päivän myrsky tuli kuin tulikin tänne Vuokattiin asti  ;D. Aluksi forecan tutkaa seuratessani olin kohtuullisen varma, että myrsky ohittaisi Vuokatin lännestä noin 50km etäisyydeltä. Myrskyrintama kuitenkin muuttuu äkisti ja tuli selvästi lähemmäksi itää. Lopulta se tuli Vuokattiin täydellä voimalla ja sai ilmeisesti jälleen lisää voimaa lähialueiden järvistä.

Oltiin juuri keilailemassa ja otin varmuuden vuoksi kameran mukaan jos myrsky tulisikin lähelle. Kävikin niin, että kesken keilailun hallista sammui sähköt ja silloin tiesin myrskyn olevan lähellä. Kun menin ulos olin aivan äimänä. Valoshow oli täysin ennennäkemätön, enkä itse ole kokenut ikinä mitään vastaavaa. Tietenkin yöllinen ajankohta näytti jokaisen välähdyksen. Niitä tuli aivan jatkuvalla syötöllä ja koko show kesti ainakin 30 minuuttia. Tuon 30min aikana oli salamointi lähes tauotonta. Jos kokonaisuutta katsoo, niin ukkosmyrsky näkyi ainakin 1.5 tunnin ajan, lopulta kaukaisina välähdyksinä.

Nyt sain sellaista kuvamateriaalia, että tuon purkamisessa menee kyllä aikaa ja voin tehdä sen vasta kotona. Uskomattomia salamoita sattui videolle monia kymmeniä ja välähdyksiä varmasti yli tuhannen verran  ;D
Lähin salama iski noin 300-500 metrin päähän ja silloin kyllä kieltämättä säikähti, mutta onneksi ei iskenyt sen lähemmäksi.

Ainakin salamoinnin osalta tämä voittaa Veera.myrskyn salamoinnin, ainakin Vuokatista katsottuna. Tuo taas johtuu todennäköisesti siitä, että näin yöaikaan näkyi jokaikinen salama ja yöllä muutenkin salamat ovat vielä vaikuttavampia kuin päivällä. Jos Veera-myrsky olisi tullut yöaikaan, olisi valoshow varmasti ollut vähintään yhtä vaikuttava.

weatherc

Otetaanpa pikkasen statistiikkaa tuosta Salon ohi pyyhkineestä rintamasta, nimttäin:

(2008-2010-tilasto)
- peräti 37 voimakkainta minuuttia on tältä päivältä  :o
- maksimitunti 22000 iskua
- koko päivä jäi karvan veraan alle 44000 iskua

Snowi

Tässä nyt on tämä jo paljon aikaisemmin lupaavani video 7.8.2010 päivän ukkosmyrskystä Vuokatissa noin kello 21.30 aikoihin. Tämä on ehkä komein yösalamointi mitä olen ikinä nähnyt, valoshow oli aivan käsittämätön  :). Salamointi oli käytännössä lähes jatkuvaa noin 30 minuutin ajan.

Video löytyy nyt tästä: http://www.youtube.com/watch?v=JzBIYnBGwGk
Valitan vähän rauhatonta kuvaamistyyliä  ;D. Pitää tänä kesänä yrittää pitää kameraa täysin paikoillaan, tuossa vain ei tiennyt minne kuvaisi  :)