Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

06-07.07.2010

Aloittaja weatherc, maanantai, 05.07.2010, 22:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

FMI Testbed:n tutkakuvan mukaan Virosta nouseva vesisadealue on muuttanut muotoaan merelle päästyään.
Se oli ensin juuri ja juuri 10km levyinen, vähäinen sadealue, mutta nyt se on paisunut nelinkertaiseksi meren päällä ja voimistunut samalla. Rakentaja.fi-sivun sade- ja salamointikuvan mukaan aktiviteetti sadealueessa on loppunut ja ainakin Kannelmäen sääaseman salamatutka vahvistaa tiedon.

Sääaseman idän ja etelän puoleisen taivaan on vallannut valkoinen yläpilvikerros, jonka väri tummenee tasaisesti, mitä lähemmäs horisonttia mennään. Kannelmäen sääasemalla on lämpötila laskenut hellerajan alapuolelle ja kastepiste sahaa +15°C ja +17°C välillä. Ilmanala on muuttunut tukalammaksi, mutta se ei ole aina ollut suora ukkosen merkki. On nimittäin täysin mahdollista, että vallitseva kosteus on vain ns. katettu pöytä ukkoselle, joka kerää voimaa itselleen, imien kosteutta painellessaan Pääkaupunkiseudun ohitse.

Tällä hetkellä tilanne ei näytä järin kaksiselta: Kaikki salamointiaktiviteetti Suomessa loppui noin kello 18 jälkeen ja ainoat paikat, jossa salamoi enää ovat sadealueet Virossa ja Venäjällä. Pääkaupunkiseutu ja alueet siitä suoraan pohjoiseen ovat tällä hetkellä kiintoisassa välitilassa: Pääkaupunkiseudulta itään sadealueet kulkevat pohjoiskoilliseen ja ovat kooltaan suuria. Seudun länsipuolella taas muodostuu pulssittaisia, vähäisiä kuurosadealueita, jotka kulkevat nauhamuodostelmassa sisämaassa itään, että rannikolla itäkaakkoon päin. Muodostelma alkoi hahmottumaan pari tuntia sitten linjalle Jokioinen-Raasepori. Lännen sadealueissa ei ole esiintynyt salamointia; sadealueen elinikä ei ehkä riitä tukemaan ukkostavan alueen kehittymistä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Meillä on edelleen hellettä; lämpötila on nyt 25,9 asteessa ja kastepiste huitelee vieläkin 15,3 asteessa. Ei tässä vieläkään näköjään ukkosiin päästä ellei sitten yöllä tule jotain yllätyksiä. Voi niitä kyllä hyvin tullakin.

Sanni

Hei, mä katoin IL:n sadetutkaa ja sen mukaan sadealue tulisi tänne etelästä klo 21 ja lakkaisi satamasta klo 23. Voimakkain osa menisi juuri PK-seudun itäpuolelta.  ;D Oliskohan tohon niinkään uskomista...

zeizei

Sanni, usko nyt vain että me emme niitä ukonilmoja tänne päälle saada. Itäisen Helsingin ja Vantaan päälle on langetettu kirous ukkosenjumala Zeuksen toimesta. Katsotaan sitten elokuussa...

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - keskiviikko, 07.07.2010, 20:20
Hei, mä katoin IL:n sadetutkaa ja sen mukaan sadealue tulisi tänne etelästä klo 21 ja lakkaisi satamasta klo 23. Voimakkain osa menisi juuri PK-seudun itäpuolelta.  ;D Oliskohan tohon niinkään uskomista...

Eipä näytä toteutuvan.
Sadealue, joka oli Viron puolella, muutti suuntaa ja alkoi liikkumaan kohti Pääkaupunkiseutua, mutta heikkeni puoleenväliin Suomenlahtea päästyään rajusti ja on nyt hajonnut täydellisesti niin, että vain vähäiset rippeet ovat enää matkalla tänne päin. Rippeet eivät todennäköisesti ehdi edes Harmajan majakalle saakka, kun ne ehtivät kuivumaan. Uusia kuurosadealueita, etenkään sellaisia, jotka Suomenlahden yli selviäisivät, ei näy.

Samalla myös Pääkaupunkiseudun länsipuolella olevat, pulssittaiset sadealueet ovat hajonneet kahteen leiriin, joista pohjoisempi alue kulkee nyt itäkaakkoon heiketen ja eteläisempi alue itään ja itäkoilliseen, niinikään heiketen. Ukkosten ilmaantuminen on nyt kokonaan länsipuolisten kuurosateiden varassa, mutten itse lähtisi luottamaan siihen palaneen puisen penninkään edestä.

Kannelmäen sääasemalla kastepiste on edelleen +17. Ilmankosteus on taas lisääntynyt, mutta niinhän se näin iltaisin tuppaa tekemään auringon laskiessa. Lämpötila laskee parhaillaan sääasemalla hyvin vauhdikkaasti ja oli hetki sitten +23°C.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

'Voi että mä olen pettynyt. Mä olen niin pettynyt!! Jos kuulen yhdenkin ihmisen sanovan että "onpas ehanata kun ei saja vettä" mä hyppään metrin korkeudesta alas. Ihan oikeesti  ;D

Nojaa. Ehkä me saadaan vuonna 2015 yksi salama sitten  ;D