Halikko offline - tili suljettu - online taas

Aloittaja weatherc, lauantai, 13.06.2009, 22:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Sinne meni Halikon tutka  :( :( webhotelli sulki tilin liiallisen tehon käytön takia (sivuni käytti 1 GB RAM:ia :o koko serverin 4:sta gigasta). Visitos online-laskusi oli parrhaimmillaan yli 280:ssä joka on 2.5 kertaa enemmän kun edellinen ennätys.  ;D

Tällä hetkellä selvitän Limepathin kanssa mitä on tehtävissä asialle. Heillä on mm. VPS-serveri hintaan £35/kuussa joka kyllä on pikkasen hintava meikäläisen budjettiin tällä hetkellä.

Tämä koskee luonnollisesti myös NWN:ää sekä NWS:ää.

weatherc

Halikko on online taas mutta NSDisplay on poistettu käytöstä (tällä hetkellä on koko tutkasivu poissa mutta tulossa on nexstormin staattinen). Tutkasivun poistaminen ei auttanut tehontarpeseen muuta kun osittain, suuin "syy" on dynaaminen php-koodi yhdistettynä suureen kävijämäärään, (
Lainaatässä varoituksen sana myös muille tutka-opraattoreille!
)

Olin tuossa chatti-keskutelussa Limepathin kaverin kanssa (kyllä tähän aikaan yöstä!) ja ei ne mitään huonoja businessmiehiä ole, sain VPS:än puoleen hintaan :)
Homma etenee siten että huomenna sunnuntaina vaihtuu VPS:ään jonka jälkeen aloitetaan se "tuttu ja turvallinen" ip-numeroitten muutto. Limepathin kaveri hoitaa siirron alusta loppuun sieltä käsin, eli minun ei tarvi tehdä siltä osin mitään. Nykyinen tili on auki kunnes ip ovat varmasti muuttuneet dns-servereillä, eli se ei sammu heti vaihtumisen yhteydessä.

Mitä NSDisplay:in (eli se reaaliaikainen tutkanäyttö) tulee niin täytyy ottaa miettimistuokio sen kanssa mitä tehdä. Tosin VPS:llä tehot ovat käytössä vain ja ainoastaan minulla, ne eivät ole jaettuna kaikkien kesken.

weatherc

Päivitystä:

Tilapäisratkaisuna on nordicweather.net:in kävijämäärä nyt rajoitettu 45:een samaan aikaan. Tämä koskee vain itse sivua ei esim NWN:än datatiedostoja.

weatherc

Mulla myös juttu ww-foorumilla asiasta ja kaverimme TNET vastas pikkasen mitä itsekkin olen pelännyt että jos haluaa pysyä linjoilla tuollaisilla kävijämäärillä niin sivun rakennetta on muutettava ja radikaalisesti, enemmän staattiseksi, oli VPS tai ei. (Tässä varoituksen sana esim. teutarille jolla myös php-pohjainen sivusto). Jos joku on ihmetellyt miksei esim. vaskinetillä ole samaa ongelmaa niin vastaus on juuri tämä, vaskin tutkasivu on staattinen minun ei ;)

Tämä tarkoittaa sitä että jos haluan pysyä linjoilla (tottakai haluan!!) niin joutaa sivu totaaliseen remonttiin :(

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 14.06.2009, 18:51
Mulla myös juttu ww-foorumilla asiasta ja kaverimme TNET vastas pikkasen mitä itsekkin olen pelännyt että jos haluaa pysyä linjoilla tuollaisilla kävijämäärillä niin sivun rakennetta on muutettava ja radikaalisesti, enemmän staattiseksi, oli VPS tai ei. (Tässä varoituksen sana esim. teutarille jolla myös php-pohjainen sivusto). Jos joku on ihmetellyt miksei esim. vaskinetillä ole samaa ongelmaa niin vastaus on juuri tämä, vaskin tutkasivu on staattinen minun ei ;)

Tämä tarkoittaa sitä että jos haluan pysyä linjoilla (tottakai haluan!!) niin joutaa sivu totaaliseen remonttiin :(

Onko sinulla sitten käytössä joitain skriptejä, jotka vaativat dynaamiset sivut?

weatherc

LainaaOnko sinulla sitten käytössä joitain skriptejä, jotka vaativat dynaamiset sivut?

Kaikki sivut ovat enemmän tai vähemmän dynaamiset, esimerkiksi kaikki teksti tulee dynaamisesti niin että se puhuu suomea jos suomi on valittu. Taustalla pyörii myös kourallinen skriptejä, esim. meteoalarmboxi, joka on täysin dynaaminen eli näytetään vain tarvittaessa, etusivun mittarit ovat dynaamiset, foorumi on dynaaminen jne. jne. eli käytännössä katsoen kaikki on dynaamista jollain tapaa eli käyttää php:tä.

Oikeastaan vois sanoa että jos poistaisin suoraan kaikki dynaamisuus ja jättäisin vain staattiset osat niin ei jäis mitään jäljelle muuta kun kuoret.

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 14.06.2009, 18:51
Mulla myös juttu ww-foorumilla asiasta ja kaverimme TNET vastas pikkasen mitä itsekkin olen pelännyt että jos haluaa pysyä linjoilla tuollaisilla kävijämäärillä niin sivun rakennetta on muutettava ja radikaalisesti, enemmän staattiseksi, oli VPS tai ei. (Tässä varoituksen sana esim. teutarille jolla myös php-pohjainen sivusto). Jos joku on ihmetellyt miksei esim. vaskinetillä ole samaa ongelmaa niin vastaus on juuri tämä, vaskin tutkasivu on staattinen minun ei ;)

Täytyypi tarkkailla tilannetta tai kyllähän ne sitten tuolta webhotellin puolesta kuumaa postia pistävät tulemaan kun palvelin alkaa sauhuamaan.

Katselin tuota omaa statistiikkaa niin aika pienillä kierroksilla täällä mennään datan ja kävijöiden suhteen verrattuna noihin sinun sivuihin. :-[
Liikennekkin näyttää palvelimella olevan tähän menessä tätä kuukautta hiukan vajaat 9 gigaa.
Kyllähän nuo 13 - 14 päivät olivat aika vilskettä tuolla palvelimella ja varsinkin tuo kolmastoista päivä joka teki aikamoisen piikin tilastoihin.


weatherc

Et sä kovin kaukana ole teutari kun katsoo "Pages"-saraketta, mulla se oli pikkasen vajaat 13000 13:sta päivän kohdalla, sulla vajaat 10000. ;D Ja prosenteissa ollaan aika samoissa luvuissa.
Tosin nuo sinunkin "Pages"-luvut alkavat olemaan siinä rajoilla jo ;)
Silloin kun olin siinä suruisen kuuluisassa UK-hotellissa niin heidän foorumilla pidettiin normaalin webhotellin rajana suunnilleen 4000 pageloadia päivässä jonka jälkeen se riippuu ihan hotellista sekä sivuston rakenteesta että milloin linjat alkaa kuumenemaan ;)

Pikemminkin minun ongelmaksi osoittaiutui mm. NSDisplay joka toimis AJAXilla jossa esim. nuo pienet tolpat oli php:tä kun taas sinulla on flashillä(?) päivittyvä kuva. Staattista kuvaahan palvelin pystyy puskemmaan vaikka kuin paljon enemmän kun generoida php:tä ilman että savu alkaa nousemaan :)
NSDisplay ei tule takaisin enää vaan siihen on mietintämyssyn alla joku toinen kevyempi ratkaisu.

Pienen muunkin uudistuksen ohessa, joka ollut jo kauan mietinnässä mutten vaan ole saanut sitä vaan tehtyä joten nyt se sitten tulee tehtyä, tulee sivusto myös alkamaan käyttämään cache-toimintoa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että sivusta tallenetaan kopio palvelimelle joka näytetään sen sijaan että koko php-systeemiä käytäis läpi joka kerta. Sen lisäksi että se rauhoittaa palvelinta se myös nopeuttaa sivun latautumista.

Tässä cachetoiminnossa on aikarajoitus eli pystyt asettamaan rajan jonka jälkeen sivusta otetaan uusi cacheversio. Tällä hetkellä mulla on se käytössä nykyisellä sivustolla perusasetuksin (10 minuuttia) jokaisella sivulla mutta tuun uudistettuun templateen tekemään tarkemmat sivukohtaiset rajat, esim. jotakin sivua ei välttämättä tarvi päivittää kun kerran tunnissa kun taas jotakin olis ehkä parempi päivittää 5 minuutin välein.

Tämä ei estä esim reaaliaikaista AJAX:ia toimimasta eikä Nexstormin kuvaa päivittymisestä js:än avulla koska js:hän ajetaan selaimesta, ei palvelimelta. Lopputuloksena sivun katsoja ei huomaa onko kyseessä cache- vai liveversio koska kaikki joka muutenkin olisi AJAX:ettu päivittyy ihan normaalisti :)