Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Ukkoset

Aloittaja yka, torstai, 04.06.2009, 22:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

yka

Air Francen Airbus A330-200 katosi Atlantilla äskettäin. Nyttemmin hylky on löydetty, mutta se on niin syvällä merenpohjassa, että mustien laatikoiden saaminen tutkittaviksi on erittäin epävarmaa. Tämän hetken käsityksen mukaan lentokone hajosi jo ilmassa ennen törmäystä veteen, koska hylyn osia on löydetty noin 250 km:n pituiselta alueelta. Tarkempien yksityiskohtien ollessa epävarmoja en puhu enempää todetuista havainnoista, mutta sääasioista kiinnostuneita varmaankin voi kiinnostaa ukkosen osuus tapahtumaan.

Salamaniskuja osuu lentokoneisiin 10-15 kertaa vuosittain. Tiedossani ei ole kuin yksi tapaus, jossa kone on ilmeisesti pudonnut salamaniskun seurauksena. Siinäkin tapauksessa saattoi lentäjien virheellinen reagointi olla vaikuttamassa tapahtumaan. Salaman osuminen koneeseen ei siis yleisesti ottaen ole kovin katastrofaalista. Jotkin laitteet saattavat vahingoittua salamaniskusta, mutta toisaalta uusien koneiden järjestelmät pystyvät korjaamaan tai korvaamaan toimintoja erittäin laajasti. Airbus A330-200 konetta pidetään erittäin luotettavana. Sille on sattunut koelennolla, muistaakseni Toulousessa, ihmishenkiä vaatinut onnettomuus, minkä jälkeen koneen rakennetta muutettiin turvallisemmaksi. Sen jälkeen konetyypille ei ole tapahtunut mitään onnettomuuksia ennen nyt esillä olevaa. Onnettomuuskone oli otettu käyttöön vuonna 2005, joten se oli melko uusi kone.

Onnettomuus sattui hyvin lähellä päiväntasaajaa, alueella, jossa ukonilmat ovat tavanomaisia. Tapahtuma-aikana voimakas ukkosrintama ulottui lähestulkoon yli koko Atlantin, joten koneen oli jostakin kohdasta mentävä rintamasta läpi, jos se aikoi päästä kohteeseensa Pariisiin. Vaikka lentäjiä luonnollisesti jossakin määrin jännittää ukkosrintaman läpi lentäminen, on konetyyppi siinä määrin luotettavasti käyttäytyvä, ettei mainittavaa riskiä pitänyt olla.

Kone kuitenkin putosi. Se ilmeisesti hajosi jollakin tavoin kappaleiksi ennen osumista merenpintaan. Miksi? Salama ei voi hajoittaa konetta. Eräs mahdollisuus on raju alas-ylös tai ylös-alas suuntautuva turbulenssi, joka muutti koneen korkeutta niin nopeasti, ettei rungon rakenne kestänyt rasitusta. Tiedämme, että esim. Karibian meren ja Amerikan pyörremyrskyt voivat hävittää kokonaisia kaupunkeja. Ei liene mahdotonta, että ohjauskykynsä menettänyt lentokone saattaa pyörityksessä mennä palasiksi.

Jos koneen mustat laatikot saadaan tutkittaviksi, on mahdollista, että lentäjien keskustelut voivat tuoda selvyyttä asiaan. Oletan, että viimeiset 10 minuuttia eivät selviä edes noista laatikoista. Koneen ohjaamo oli tuolloin todennäköisesti hajonnut ja lentäjät olivat joko kuolleet tai tulleet toimintakyvyttömiksi. Saattaa olla, että kyseessä on arvailun tasolle jäävä onnettomuus, joka tulee jättämään selvittämättömän ongelman koko lentoliikenteelle vuosikymmeniksi eteenpäin.
yka

yka

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 04.06.2009, 22:15
Air Francen Airbus A330-200 katosi Atlantilla äskettäin. Nyttemmin hylky on löydetty, mutta se on niin syvällä merenpohjassa, että mustien laatikoiden saaminen tutkittaviksi on erittäin epävarmaa. Tämän hetken käsityksen mukaan lentokone hajosi jo ilmassa ennen törmäystä veteen, koska hylyn osia on löydetty noin 250 km:n pituiselta alueelta. Tarkempien yksityiskohtien ollessa epävarmoja en puhu enempää todetuista havainnoista, mutta sääasioista kiinnostuneita varmaankin voi kiinnostaa ukkosen osuus tapahtumaan. ...

Kyllä tuli yllättäviä tietoja, jotka pistävät edellä esitetyn uusiksi. Kone ei siis todennäköisesti olekaan mennyt paloiksi, vaan saattaa olla melko ehjänä pohjassa. Lopputuloksesta riippumatta on mielestäni selvää, ettei pelkästään salamanisku ole voinut saada aikaan katastrofia, vaan kone on joutunut voimakkaiden ilmavirtausten uhriksi. Todennäköisesti viimeisten 10-15 minuutin aikana lentäjät tuskin ovat puhuneet mitään mustiin laatikoihin tallentunutta. Vaikuttaa siltä, että kone on ollut täysin hallitsemattomassa tilassa viimeisten minuuttien aikana. Jos kone ei ole hajonnutkaan ilmassa, on luultavaa, että ainakin suuri osa matkustajista on ollut tajuissaan koneen osuessa meren pintaan. Koneen rungon säilyminen ehjänä on sinällään odotetumpaa kuin ilmassa hajoaminen. Katsotaan nyt, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
yka

Sanni

Lainaus käyttäjältä: yka - perjantai, 05.06.2009, 18:23
Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 04.06.2009, 22:15
Air Francen Airbus A330-200 katosi Atlantilla äskettäin. Nyttemmin hylky on löydetty, mutta se on niin syvällä merenpohjassa, että mustien laatikoiden saaminen tutkittaviksi on erittäin epävarmaa. Tämän hetken käsityksen mukaan lentokone hajosi jo ilmassa ennen törmäystä veteen, koska hylyn osia on löydetty noin 250 km:n pituiselta alueelta. Tarkempien yksityiskohtien ollessa epävarmoja en puhu enempää todetuista havainnoista, mutta sääasioista kiinnostuneita varmaankin voi kiinnostaa ukkosen osuus tapahtumaan. ...

Kyllä tuli yllättäviä tietoja, jotka pistävät edellä esitetyn uusiksi. Kone ei siis todennäköisesti olekaan mennyt paloiksi, vaan saattaa olla melko ehjänä pohjassa. Lopputuloksesta riippumatta on mielestäni selvää, ettei pelkästään salamanisku ole voinut saada aikaan katastrofia, vaan kone on joutunut voimakkaiden ilmavirtausten uhriksi. Todennäköisesti viimeisten 10-15 minuutin aikana lentäjät tuskin ovat puhuneet mitään mustiin laatikoihin tallentunutta. Vaikuttaa siltä, että kone on ollut täysin hallitsemattomassa tilassa viimeisten minuuttien aikana. Jos kone ei ole hajonnutkaan ilmassa, on luultavaa, että ainakin suuri osa matkustajista on ollut tajuissaan koneen osuessa meren pintaan. Koneen rungon säilyminen ehjänä on sinällään odotetumpaa kuin ilmassa hajoaminen. Katsotaan nyt, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
yka

Tutkijat on löytäneet ymmärtääkseni pieniä paloja koneesta merestä ja 17 ruumista. http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Air%20Francen%20lentoturman%20jäljiltä%20löytynyt%20jo%2017%20ruumista/1135246559798?ref=msn . Kuvassa näkyy, miten veneessä olijat pyydystävät pieniä paloja lentokoneesta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Turmakone+hajosi+ilmeisesti+jo+ilmassa/1135246499600 <- arvailua siitä, mitä on tapahtunut. Ihmettelen vain sitä, että jos kerran ohjaamoa myöten tiedettiin ukonilmasta, miksi piti lähteä silti liikenteeseen? Nyt on yli 200 henkeä menetetty sen takia, että ihminen uhmaa luonnonvoimia. Eikö Titanic opettanut mitään?  >:(