Ulkopuoliset sääohjelmat

Aloittaja yka, tiistai, 27.01.2009, 19:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

yka

On ilmestynyt mm. palsta "Muut sääasemaohjelmat". Palstan esittelytekstissä mainitaan muun ohella: "Tällä palstalla käydään keskustelua kaikkien muiden, listan ulkopuolisten ohjelmien toiminnasta". Onko tämä ymmärrettävä niin, että jotkin ohjelmat eivät jollakin tavoin kuulu siihen kategoriaan, jota varten keskustelusivusto on perustettu. No, näin voi tietysti tehdä, mutta kyllä sillä tavoin merkittävästi rajoitetaan sivuston keskustelijapiiriä. Mutta ehkä niin on tarkoituskin.
yka

jamo

Samassa esittelytekstissä jatkuu:
Tällä palstalla käydään keskustelua kaikkien muiden, listan ulkopuolisten ohjelmien toiminnasta, käytöstä ja ongelmatilanteiden ratkaisuista. Tällä palstalla olevat ohjelmat saavat oman palstansa, jos niiden suosio, käyttö ja keskustelu on riittävän suurta.
Eikös tämä antanut vastauksen kysymykseesi?

yka


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: yka - tiistai, 27.01.2009, 19:05
On ilmestynyt mm. palsta "Muut sääasemaohjelmat". Palstan esittelytekstissä mainitaan muun ohella: "Tällä palstalla käydään keskustelua kaikkien muiden, listan ulkopuolisten ohjelmien toiminnasta". Onko tämä ymmärrettävä niin, että jotkin ohjelmat eivät jollakin tavoin kuulu siihen kategoriaan, jota varten keskustelusivusto on perustettu. No, näin voi tietysti tehdä, mutta kyllä sillä tavoin merkittävästi rajoitetaan sivuston keskustelijapiiriä. Mutta ehkä niin on tarkoituskin.

Uuden palstakategorian palstat olivat rakennettu kiireaikataululla ja kolmessa vaiheessa. Vaiheiden kaksi ja kolme aikana näitä palstoja tuli suunnitellun rakenteen ulkopuolelta lisää ja tämän vuoksi niissä saattaa esiintyä keskinäistä päällekkäisyyttä. Yleensä tällaiset tilanteet korjataan nopeasti, jos päällekkäisyys on ilmeinen.

Tämän palstan kohdalla minulla on tainnut jäädä tuosta pois olennainen osa tekstiä. :o
Siinä pitäisi lukea seuraavaa:
"Tällä palstalla käydään keskustelua kaikkien muiden, listan ulkopuolisten säämittausohjelmien toiminnasta".

Korjaan tekstin ensitilassa.

Muut sääasemaohjelmat-palstan tehtävänä on toimia yleisenä, vain säämittausohjelmiin keskittyvänä keskustelupalstana, jossa henkilö on selvillä, että kyseessä on sellainen säämittausohjelma, jota ei ole listassa (eli siis ei ole WUHU, Weather Display tai Cumulus...) ja avaa keskustelun sen mukaisesti. Tätä palstaa ei tule sotkea "Kysymykset ja vapaa keskustelu sääasemista ja -ohjelmista"-palstan kanssa, joka on yleinen keskustelupalsta kaikkien sääasemien ja mittausohjelmien alueella.

Jos havaitsen tämän palstan aiheuttavan hämmennystä ja johtavan siihen, että se sotketaan tuohon yllämainittuun palstaan, on kyseessä silloin päällekkäinen palsta. Silloin poistan tämän palstan käytöstä ja siirrän viestit täältä "Kysymykset ja vapaa keskustelu sääasemista ja -ohjelmista"-palstalle.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

yka

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - tiistai, 27.01.2009, 20:59
Uuden palstakategorian palstat olivat rakennettu kiireaikataululla ja kolmessa vaiheessa. Vaiheiden kaksi ja kolme aikana näitä palstoja tuli suunnitellun rakenteen ulkopuolelta lisää ja tämän vuoksi niissä saattaa esiintyä keskinäistä päällekkäisyyttä. Yleensä tällaiset tilanteet korjataan nopeasti, jos päällekkäisyys on ilmeinen.

Tämän palstan kohdalla minulla on tainnut jäädä tuosta pois olennainen osa tekstiä. :o
Siinä pitäisi lukea seuraavaa:
"Tällä palstalla käydään keskustelua kaikkien muiden, listan ulkopuolisten säämittausohjelmien toiminnasta".

Korjaan tekstin ensitilassa.

Muut sääasemaohjelmat-palstan tehtävänä on toimia yleisenä, vain säämittausohjelmiin keskittyvänä keskustelupalstana, jossa henkilö on selvillä, että kyseessä on sellainen säämittausohjelma, jota ei ole listassa (eli siis ei ole WUHU, Weather Display tai Cumulus...) ja avaa keskustelun sen mukaisesti. Tätä palstaa ei tule sotkea "Kysymykset ja vapaa keskustelu sääasemista ja -ohjelmista"-palstan kanssa, joka on yleinen keskustelupalsta kaikkien sääasemien ja mittausohjelmien alueella.

Jos havaitsen tämän palstan aiheuttavan hämmennystä ja johtavan siihen, että se sotketaan tuohon yllämainittuun palstaan, on kyseessä silloin päällekkäinen palsta. Silloin poistan tämän palstan käytöstä ja siirrän viestit täältä "Kysymykset ja vapaa keskustelu sääasemista ja -ohjelmista"-palstalle.

Säänmittausohjelmia tietenkin. En ole muuta ajatellutkaan, ei ole tullut edes mieleen. Siis WUHU, WD ja Cumulus. Esim. Virtual Weather Station, joka minulla on toiminut täysin moitteetta, ei kai sitten kuulu näihin "armoitettuihin". Ei niin, että haluaisin sitä mitenkään mainostaa, mutta vapaampaa olisi, jos ei olisi "ulkopuolisen" ohjelman käyttäjä. - On minulla WD:kin, mutta se ryppyilee vähän väliä. Suurta sympatiaa se ei ole saanut osakseen. Olen kyllä lukenut varsin perusteellisesti WD:n omia keskustelupalstoja ja käynyt sähköpostinvaihtoa Brian Hamiltonin kanssa, mutta ongelmat jatkuvat. Kun olen noin puolet päivistä poissa sen koneen ääreltä (3-4 päivää kerralla), joka lukee ja lähettää tietoja myös nettiin, en pysty aina tarttumaan WD:n ryppyilyyn.
VWS-ohjelmasta ei minulla ole paljonkaan keskusteltavaa, mutta sen sijoittaminen "ulkopuoliseksi" ärsyttää, kun keskustelu ei kuitenkaan ole keskittynyt pelkästään WD:hen vaan esim WUHU ja Cumuluskin ovat päässeet listalle.
Kiitos kuitenkin monista hyödyllisistä vinkeistä ja kiitokset myös niille listan kirjoittajille, joihin olen ottanut yhteyttä yksityisviestillä.
yka

weatherc

Voin näin "ulkopuolisena" ja omankin foorumin ylläpitäjänä sanoa että se on aina vaikeaa aluksi keksiä mitä kategorioita laittaa pystyyn kun ei oikeen tiedä mihin suuntaan homma lähtee eli se on sellaista tasaista "work in progress"-hommaa koko ajan kunnes löytää ne kategoriat jossa kiinnostusta. Omallakin (NWN:än) foorumilla olen lisännyt kategorioita matkan varrella mutta olen myös siivonnut pois niitä koska ei niihin ollutkaan juttua. Jossain vaiheessa tulee myös se että joitakin kategorioita tarttis pilkkoa pienimmäksi.

Tämä foorumi on kasvanut valtavasti suhteellisen pienen ajan sisällä ja olen kuiteskin huomannut että Jäntti on oikeen ajan hermolla ja olen varma että myös VWS:kin voisi saada oman kategorian, onhan sen suosio myös aika kova loppujen lopuksi vaikkei paljon juttua ole siitä täällä (vielä) ollutkaan.

Yhteistyöllä tästä foorumista saadaan varsinanen "säänörttien" mekka, karsimatta mitään sääohjelmaa/sääasemaa pois josta löytyy paljon infoa kiinnostuneille.  ;D

yka

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 27.01.2009, 22:47
Yhteistyöllä tästä foorumista saadaan varsinanen "säänörttien" mekka, karsimatta mitään sääohjelmaa/sääasemaa pois josta löytyy paljon infoa kiinnostuneille.  ;D

Näin minäkin kuvittelin tänne liittyessäni. Ei minusta varsinaisesti VWS-keskustelijaa tule, ellei sitten joku halua siitä jotakin kysyä. Ohjelma on toiminut kaiken aikaa täysin moitteetta. Jos sääasema ei olisi ajoittain ryppyillyt, ei ohjelmasta olisi tullut mitään puhetta minunkaan aloitteestani. - Mutta se WD. Jos ei pää olisi jo harmaa ennestään, olisi se harmaantunut WD:n kanssa kyllä varsin vauhdikkaasti.
yka

yka

Voi olla, että olen lukenut tekstejä hiukan "ammatillisesti" (kun olen juristi) ja tulkinnut joitakin sanoja turhan tarkasti. Olen ollut tyytyväinen tämän yhteisön avoimeen asenteeseen, sen vuoksi tuo "ulkopuoliseksi" päätyminen olikin yllätys. Jatketaan nyt ja toivotaan, että tällaiset ulkopuolistenkin ohjelmien käyttäjät voivat jollakin tavoin mukana roikkua.
yka

yka

Ettei tule annetuksi "väärää todistusta lähimmäisestä" täytyy vielä korjata, että tällä kertaa ärsyyntymisen syy ei ollut Hamilton eikä WD vaan oma virheeni nettisivun osoitteessa. Sorry.
yka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: yka - tiistai, 27.01.2009, 22:01
Esim. Virtual Weather Station, joka minulla on toiminut täysin moitteetta, ei kai sitten kuulu näihin "armoitettuihin". Ei niin, että haluaisin sitä mitenkään mainostaa, mutta vapaampaa olisi, jos ei olisi "ulkopuolisen" ohjelman käyttäjä. - On minulla WD:kin, mutta se ryppyilee vähän väliä. Suurta sympatiaa se ei ole saanut osakseen. Olen kyllä lukenut varsin perusteellisesti WD:n omia keskustelupalstoja ja käynyt sähköpostinvaihtoa Brian Hamiltonin kanssa, mutta ongelmat jatkuvat. Kun olen noin puolet päivistä poissa sen koneen ääreltä (3-4 päivää kerralla), joka lukee ja lähettää tietoja myös nettiin, en pysty aina tarttumaan WD:n ryppyilyyn.

Virtual Weather Station on tulkittu automaattisesti "ulkopuoliseksi" ohjelmaksi, kuten hyvin moni muukin ohjelma (esim. Davis WeatherLink ja WeatherLinkIP) koska niiden ympärillä ei ole käyty merkittävää määrää keskustelua täällä Foorumilla. Olen osasyyllinen asiaan, koska itse olen vihkiytynyt lähinnä WUHU:n suomenkieliseen tukeen ja alati kasvavan yksityisten sääasemien määrän kasvun seuraamiseen. En ole millään kyennyt havainnoimaan, mitä eri ohjelmia sääasemille on tarjolla.

Lainaus käyttäjältä: yka - tiistai, 27.01.2009, 22:01
VWS-ohjelmasta ei minulla ole paljonkaan keskusteltavaa, mutta sen sijoittaminen "ulkopuoliseksi" ärsyttää, kun keskustelu ei kuitenkaan ole keskittynyt pelkästään WD:hen vaan esim WUHU ja Cumuluskin ovat päässeet listalle.

Voin vakuuttaa, että mitään säämittausohjelmaa ei ole tietoisesti täällä "ulkopuolistettu". Weather Display, WUHU ja Cumulus ovat eriytyneet omiksi palstoikseen, koska niiden ympärillä oleva keskustelu on selvästi todistettavissa. Tarkoituksena ei ole ärsyttää tällä kategoroinnilla ketään, vaan selkiyttää Foorumia, jotta kuka hyvänsä asiasta kiinnostunut voi löytää etsimänsä asian ja käyttää saatua tietoa hyödykseen suoraan, sen sijaan, että joutuu kahlaamaan päättymättömässä viestiketjujen suossa ja lopulta turhautumaan siihen, ettei löydäkään hakemaansa tietoa, vaikka se Foorumin viesteissä olisikin saatavilla.

Lainaus käyttäjältä: yka - keskiviikko, 28.01.2009, 14:55
Olen ollut tyytyväinen tämän yhteisön avoimeen asenteeseen, sen vuoksi tuo "ulkopuoliseksi" päätyminen olikin yllätys.

VWS ei ole missään tapauksessa "ulkopuoliseksi päätynyt" ohjelma.
Tämä "Muut sääasemaohjelmat"-palsta on tarkoitettu vain "puskuriksi", josta käsittelyssä olevat sääasemaohjelmat saavat oman palstansa siinä vaiheessa, kun niiden ympärillä oleva aktiviteetti lisääntyy (vrt. Cumulus) tai jos on havaittu, että kyseisellä sääasemaohjelmalla on ilmeistä potentiaalia (vrt. WUHU), tai jos sitä pyydetään. VWS:n osalta mitään näistä kolmesta ei ole ennen tätä päivää tapahtunut.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 27.01.2009, 22:47
Tämä foorumi on kasvanut valtavasti suhteellisen pienen ajan sisällä ja olen kuiteskin huomannut että Jäntti on oikeen ajan hermolla ja olen varma että myös VWS:kin voisi saada oman kategorian, onhan sen suosio myös aika kova loppujen lopuksi vaikkei paljon juttua ole siitä täällä (vielä) ollutkaan.

weatherc on asian ytimessä täysin. Tämä kuukausi on ollut Foorumille todella ennätyksellinen ja sitä kautta kiireinen; väkeä on ollut tätä Foorumia katsomassa enemmän sivumääräisesti, tänne on rekisteröitynyt uusia käyttäjiä ja uusia FinWX-jäsenasemia on tullut mukaan enemmän, kuin koskaan aiemmin tämän Foorumin historiassa. Tarkoituksena onkin saada aikaan mahdollisimman kattava kirjo kaikista sääasemaohjelmista, jota käytetään sääasemien kanssa - yhtään ohjelmaa syrjimättä, yhtään ohjelmaa ulkopuolelle jättämättä.

Tämä Foorumi on yhteisövetoinen - yksi ainoa käyttäjäkin voi saada täällä paljon uutta aikaan. Tämän vuoksi painotan tässä myös Foorumin aktiivisen käyttäjäkunnan osuutta asioiden eteenpäin viemiseksi.
Jos jokin sääasemaohjelma tarvitsee mielestäsi oman palstansa, asiasta kannattaa mainita suoraan vaikka avaamalla keskustelu "Palautteet ja ehdotukset"-palstalle tai vaikka lähettää yksityisviesti minulle ja kertoa asiasta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------