Nyt kilpailuttamaan sähkön hintaa!

Aloittaja weatherc, perjantai, 31.10.2008, 14:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

weatherc

Bongasin tällaisen mielenkiintoisen jutun:

Rakentaja.fi:tä pyörittävä Suorakanava Oy kerää mukaan tavallisia pulliasia sähkön joukkokilpailuttamiseen. Pyrkivät saamaan "edulliset" tarjoukset kilpailuttamalla suurta määrää sähköä kerralla. Ovat tehneet sen muutaman kerran jo aikasemminkin ja tarjoukset tehdään 2 vuoden sopparilla. Olin lukevinaan että ne jotka ovat olleet mukana aikasemmin ja ovat ottaaneet kyseisen sopimuksen saavat täällä hetkellä sähkönsä jopa 30% halvemmalla kun normaalit listahinnat.
Heillä nytten uusi kilpailutuskierros käynnissä johon liittyminen päättyy 19.11 klo 12 jonka jälkeen he pyytävät tarjoukset. Liittyessä mukaan tarjouspyyntövaiheeseen ei siis vielä sitoudu mihinkään.
Lopullisen päätöksen sähköyhtiön vaihdosta teet vasta tarjouksen saatuasi, eli 1.12.2008 jälkeen mutta ennen 19.12.2008, jolloin sähköyhtiöiltä saatu tarjousaika päättyy.

Tämä uusi kilpailutuskierros on ollut käynnissä vasta 43 tuntia ja mukana on jo 30 miljoonaa kWh.

Itse liityin mukaan eilen koska olen toistaseksi olevalla sopparilla ja nykyinen myyjä (Vantaan Energia) korottaa hintaa huomenna 1.11.

Tiedot: rakentaja.fi

J.Jäntti

Kuullostaa ihan järkevältä idealta, joskaan en itse vielä koe tarpeelliseksi lähteä kilpailuttamaan sähköä vielä (olen itse Helsingin Energian asiakas).
HelEn on ollut aika maltillinen mitä noihin korotuksiin on tullut eikä ainakaan heidän sivuillaan ole hinnastossa näkynyt muutoksia sitten Heinäkuun, joten jos/kun hinta nousee, se noussee HelEn:llä varmaan vasta vuodenvaihteen jälkeen.

30% halvempi hinta on kyllä houkuttelevan tuntuinen, mutta kun se on suurin pudotus... Muut putonevat tuohon 5-25% välimaastoon, riippuen siitä, mikä on lähtökohta hinnassa alunperin. Voitto voi olla aika pieni ja kun sopparista tulee vielä määräaikainen, niin tuo säästö voi huonolla säkällä jopa sulaa osin tai kokonaan pois, mikä tuossa on se suurin pelko, kun alkaa kilpailuttamaan...
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Totta turiset.
Itse en aio jousta pää edellä tekemään uutta sopparia mutta aina voi katsoa mitä on tarjous koska ei se sähkön hinta ainakaan tule alenemaan toistaiseksi olevalle.
Toistaiseksi kun olen tehnyt pikavertailuja (mikä se sähkön vertailusivu nyt olikaan?) niin Martinlaakson Sähkö (VaEn) [Asunut joskus skidinä Martinlaaksossa] on ollut siitä halvimmista päästä eikä kyseinen vertailusivu ole löytänyt halvempaa.

:)


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 06.11.2008, 15:47
Totta turiset.
Itse en aio jousta pää edellä tekemään uutta sopparia mutta aina voi katsoa mitä on tarjous koska ei se sähkön hinta ainakaan tule alenemaan toistaiseksi olevalle.
Toistaiseksi kun olen tehnyt pikavertailuja (mikä se sähkön vertailusivu nyt olikaan?) niin Martinlaakson Sähkö (VaEn) [Asunut joskus skidinä Martinlaaksossa] on ollut siitä halvimmista päästä eikä kyseinen vertailusivu ole löytänyt halvempaa.
:)

Toinen tapa härnätä kuluttajaa kilpailutuksessa on kuulemma ollut myös sellainen, että hinta ruuvataan ensin niin alas, että se alkaa epäilyttämään ja kun pääset neuvotteluyhteyteen he sanovatkin sieltä, että "O-ou, sinun kerrostalon/omakotitalon/osakeasunnon/asumisoikeusasunnon/asuntovaunun/veneen/teltan/laavun talokohtainen sulake on 80 Ampeeria, kun meidän (kirjoittamattomana) ehtona sopimukselle on (joku alempi lukema, kuin tuo 80 Ampeeria), mutta me voimme tehdä muunnellun sopimuksen, joka sopii taloutesi ampeerimäärään paremmin".

Ja sitten ruuvataankin se soppari sellaiseen hintaan, että hyöty marginalisoituu tai katoaa kuin pieru Saharaan.

Tämähän tosin saattaa olla urbaani legenda, mutten tunne yhtään kilpailutusta käynyttä henkilöä, joten en voi mistään saada vahvistusta asialle.

Mitä tulee sitten tuohon sulakkeeseen, niin ainakaan allekirjoittaneella ei ole sitten minkään näköisen vähääkään käsitystä siitä, minkä kokoinen kahvasulake onkaan asuntoni sähkötaulun jälkeen ja kotiavain ei talon sähköpääkeskukseenkaan käy, joten en sitä edes kyseisen paikan ovelta pääse tarkistamaan - enkä sinne menisi muutenkaan, koska siellä pyörii hieman eri jännitteet, kuin mitä sähkötöpselistä tulee...
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

yka

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - torstai, 06.11.2008, 21:44

Toinen tapa härnätä kuluttajaa kilpailutuksessa on kuulemma ollut myös sellainen, että hinta ruuvataan ensin niin alas, että se alkaa epäilyttämään ja kun pääset neuvotteluyhteyteen he sanovatkin sieltä, että "O-ou, sinun kerrostalon/omakotitalon/osakeasunnon/asumisoikeusasunnon/asuntovaunun/veneen/teltan/laavun talokohtainen sulake on 80 Ampeeria, kun meidän (kirjoittamattomana) ehtona sopimukselle on (joku alempi lukema, kuin tuo 80 Ampeeria), mutta me voimme tehdä muunnellun sopimuksen, joka sopii taloutesi ampeerimäärään paremmin".

Ja sitten ruuvataankin se soppari sellaiseen hintaan, että hyöty marginalisoituu tai katoaa kuin pieru Saharaan.

Tämähän tosin saattaa olla urbaani legenda, mutten tunne yhtään kilpailutusta käynyttä henkilöä, joten en voi mistään saada vahvistusta asialle.

Mitä tulee sitten tuohon sulakkeeseen, niin ainakaan allekirjoittaneella ei ole sitten minkään näköisen vähääkään käsitystä siitä, minkä kokoinen kahvasulake onkaan asuntoni sähkötaulun jälkeen ja kotiavain ei talon sähköpääkeskukseenkaan käy, joten en sitä edes kyseisen paikan ovelta pääse tarkistamaan - enkä sinne menisi muutenkaan, koska siellä pyörii hieman eri jännitteet, kuin mitä sähkötöpselistä tulee...
miksikään

Kyllähän sähkön toimittajaa pitäisi aina tutkia. Tähän mennessä olen saanut Vattenfallilta sähköä yrittäjäyhdistyksen suhteellisen edullisin ehdoin, mutta nyt Vattenfall ilmoitti irtisanovansa toimitussopimuksen yrittäjien kanssa, kun yhdistys ei suostunut Vattenfallin vaatimaan korotukseen. Samalla Vattenfall lähetti uuden tarjouksen, jota en ole vielä tutkinut tarkemmin. Vähän suhteellisiahan nuo tarjoukset ovat, kun ehdot ovat aika monimutkaisia, eikä siirtohinta muutu miksikään, ja sehän on suunnilleen puolet koko sähkönkulutuksen hinnasta. - Tee niin tai näin, niin aina maksat itsesi kipeäksi. Lisäksi on pieni ongelma: Linjat ovat Vattenfallin. Jos tulisi jotakin ongelmaa sähkön syötössä, ei Vattenfall ainakaan viikkoon korvaansa ropsauttaisi, jos ostan sähkön muualta. -Tietysti, jos sama ongelma koskisi myös samassa linjassa olevaa Vattenfallin asiakasta, olisi palvelu tietysti joutuisampaa. - Kovin siellä tuntuu muuten olevan kiirettä asiakaspalvelussa. Ei kannata toivoa, että alle tunnin jonotuksella pääsisi asiaansa esittämään puhelimitse. >:(

Meillä nyt ei sulakkeiden vaihto tule kysymykseen, vähän liian paljon on vehkeitä niiden takana jo nytkin. Kolmivaihesähköähän tuo on, joten ihan 80 A:n sulakkeita ei ole eikä tarvita.
yka

yka

Anteeksi nyt tuo yksinäinen "miksikään". Sitä ei pidä tulkita miksikään.
yka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 06.11.2008, 23:36
Vähän suhteellisiahan nuo tarjoukset ovat, kun ehdot ovat aika monimutkaisia, eikä siirtohinta muutu miksikään, ja sehän on suunnilleen puolet koko sähkönkulutuksen hinnasta. - Tee niin tai näin, niin aina maksat itsesi kipeäksi.

Tuo siirtohintahan on sellainen kummallinen tapaus muutoinkin. Ymmärrän kyllä, että sille pitää olla hintansa koska sähköverkkoa tulee ylläpitää ja valvoa, mutta en todellakaan syö mukisematta tuota hintapolitiikkaa, jossa maksan teoreettisesti lähes puolet sähköenergian hinnasta. Siirtolinjoissa on kyllä tehohäviöitä, mutta niin suuria, kuin mitä lasku antaa ymmärtää, ne tuskin ovat.

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 06.11.2008, 23:36
Lisäksi on pieni ongelma: Linjat ovat Vattenfallin. Jos tulisi jotakin ongelmaa sähkön syötössä, ei Vattenfall ainakaan viikkoon korvaansa ropsauttaisi, jos ostan sähkön muualta. -Tietysti, jos sama ongelma koskisi myös samassa linjassa olevaa Vattenfallin asiakasta, olisi palvelu tietysti joutuisampaa. - Kovin siellä tuntuu muuten olevan kiirettä asiakaspalvelussa. Ei kannata toivoa, että alle tunnin jonotuksella pääsisi asiaansa esittämään puhelimitse. >:(

Vähän luulen, että jos siellä viikon verran eletään kynttilän valossa ja paistetaan kananmunia kynttilöiden tai vaikka ulkotulen avulla, niin kyllä Vattenfall joutuu maksumieheksi. En ole kuullut kertaakaan tilanteesta, jossa sähköyhtiö tekisi asiakaskohtaisia priorisointeja. Se olisi aika rumaa ja jopa fasistista toimintaa, jos vaikka 30 ihmisen taloudet ovat ilman sähköä linjavian vuoksi ja korjaus kestää viikon päivät vain siksi, että yhdellä, samassa linjassa olevalla, asiakkaalla sattuu olemaan sähkösopimus jonkin toisen yrityksen kanssa ja linja on Vattenfallin.

Tuollainen käytös aiheuttaisi varmasti valitusryöpyn kuluttajasuojeluun.

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 06.11.2008, 23:36
Meillä nyt ei sulakkeiden vaihto tule kysymykseen, vähän liian paljon on vehkeitä niiden takana jo nytkin. Kolmivaihesähköähän tuo on, joten ihan 80 A:n sulakkeita ei ole eikä tarvita.
yka

Tuo 80 Ampeerin sulakkeen lukema on ihan hatusta revitty ja tiettävästi talojen nousukeskuksissa on tuon lukeman liepeillä olevia sulakkeita olemassa, vähän riippuen talon koosta. Se, mikä ei ole hatusta revitty, on aikaisemmassa postauksessa antamani esimerkki. Tuollaista olen oikeasti kuullut tapahtuneen, mutten voi vahvistaa sitä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

yka

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - perjantai, 07.11.2008, 07:53

Vähän luulen, että jos siellä viikon verran eletään kynttilän valossa ja paistetaan kananmunia kynttilöiden tai vaikka ulkotulen avulla, niin kyllä Vattenfall joutuu maksumieheksi. En ole kuullut kertaakaan tilanteesta, jossa sähköyhtiö tekisi asiakaskohtaisia priorisointeja. Se olisi aika rumaa ja jopa fasistista toimintaa, jos vaikka 30 ihmisen taloudet ovat ilman sähköä linjavian vuoksi ja korjaus kestää viikon päivät vain siksi, että yhdellä, samassa linjassa olevalla, asiakkaalla sattuu olemaan sähkösopimus jonkin toisen yrityksen kanssa ja linja on Vattenfallin.

Tuollainen käytös aiheuttaisi varmasti valitusryöpyn kuluttajasuojeluun.


Voihan tuo noinkin olla. Toisaalta Vattenfall on firma, joka ei pienistä hätkähdä. Minkä Suomessa menettää, se Ruotsissa otetaan takaisin.
En paljon pane painoa Suomen kuluttajansuojelun voimaan.
yka

weatherc

#8
LainaaVähän luulen, että jos siellä viikon verran eletään kynttilän valossa ja paistetaan kananmunia kynttilöiden tai vaikka ulkotulen avulla, niin kyllä Vattenfall joutuu maksumieheksi. En ole kuullut kertaakaan tilanteesta, jossa sähköyhtiö tekisi asiakaskohtaisia priorisointeja. Se olisi aika rumaa ja jopa fasistista toimintaa, jos vaikka 30 ihmisen taloudet ovat ilman sähköä linjavian vuoksi ja korjaus kestää viikon päivät vain siksi, että yhdellä, samassa linjassa olevalla, asiakkaalla sattuu olemaan sähkösopimus jonkin toisen yrityksen kanssa ja linja on Vattenfallin.

Veikkaan kuitenkin että jos Vattenfall tai joku muu yhtiö tuota rupeisi harrastamaan niin se heitettäis ulos ailta aikayksikön loppupeleissä. Siitä pitää kyllä meidän kuluttajansuojalaki huolen loppujen lopuksi, sanoi/tekee yhtiö mitä hyvänsä.
Sitäpaitsi, ovat suomalaiset (onneksi) sen verran hereillä olevaa kansaa että myöskin tuollaisessa tapauksessa voivat vaihtaa toimittajaa, vaikka se ei suoraan koske itse linjaa niin se koskee kuitenkin rahallisesti jossain määrin menettää riittävästi myös asiakkaita jolle sähköä toimitetaan.

Ja mitä tähän kilpailulutkseen tulee josta tämä aihe alkoi :P niin veikkaan että kun kuitenkin puhutaan miljoonista kWh:sta jota kilpailutetaan, niin jos on edes pikkasenkin itseään arvostava sähköfirma niin ei lähde mitään filufinkiä vetämään tuossa tapauksessa, varsinkin kun tämä kilpailutu on saanut myös julkisuutta valtkunnan mediassa (Talousanomat).
Varsinkin jollekkin pienemmälle toimittajalle tuommonen paukku voisi olla aika kultakaivos jos vaan on mitä toimittaa ja silloin ainakin jos minä olisi sähköyhtiö, pitäisin huolta että asiakkaat pysyisivät tyytyväisenä eikä karkais koska totuushan on se, että sen sähkön voi ostaa vaikka Kilpisjärven sähköltä* jos siltä tuntuu ja jos riittävästi asikkaita karkaa jollekkin sellaiselle pikkufirmalle niin rupee se näkymään myös isomman firman kirstussa.
Odotellaan mielenkiinnolla kuun vaihdetta jolloin tarjouksia pitäisi ruveta tippuilemaan että mitä siletä tulee ;)

(*tämä on keksitty säkhöyhtiö eikä ole mitään tekemisessä todellisuuden kanssa)




yka

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 07.11.2008, 20:01
LainaaVähän luulen, että jos siellä viikon verran eletään kynttilän valossa ja paistetaan kananmunia kynttilöiden tai vaikka ulkotulen avulla, niin kyllä Vattenfall joutuu maksumieheksi. En ole kuullut kertaakaan tilanteesta, jossa sähköyhtiö tekisi asiakaskohtaisia priorisointeja. Se olisi aika rumaa ja jopa fasistista toimintaa, jos vaikka 30 ihmisen taloudet ovat ilman sähköä linjavian vuoksi ja korjaus kestää viikon päivät vain siksi, että yhdellä, samassa linjassa olevalla, asiakkaalla sattuu olemaan sähkösopimus jonkin toisen yrityksen kanssa ja linja on Vattenfallin.

Veikkaan kuitenkin että jos Vattenfall tai joku muu yhtiö tuota rupeisi harrastamaan niin se heitettäis ulos ailta aikayksikön loppupeleissä. Siitä pitää kyllä meidän kuluttajansuojalaki huolen loppujen lopuksi, sanoi/tekee yhtiö mitä hyvänsä.
Sitäpaitsi, ovat suomalaiset (onneksi) sen verran hereillä olevaa kansaa että myöskin tuollaisessa tapauksessa voivat vaihtaa toimittajaa, vaikka se ei suoraan koske itse linjaa niin se koskee kuitenkin rahallisesti jossain määrin menettää riittävästi myös asiakkaita jolle sähköä toimitetaan.

Ja mitä tähän kilpailulutkseen tulee josta tämä aihe alkoi :P niin veikkaan että kun kuitenkin puhutaan miljoonista kWh:sta jota kilpailutetaan, niin jos on edes pikkasenkin itseään arvostava sähköfirma niin ei lähde mitään filufinkiä vetämään tuossa tapauksessa, varsinkin kun tämä kilpailutu on saanut myös julkisuutta valtkunnan mediassa (Talousanomat).
Varsinkin jollekkin pienemmälle toimittajalle tuommonen paukku voisi olla aika kultakaivos jos vaan on mitä toimittaa ja silloin ainakin jos minä olisi sähköyhtiö, pitäisin huolta että asiakkaat pysyisivät tyytyväisenä eikä karkais koska totuushan on se, että sen sähkön voi ostaa vaikka Kilpisjärven sähköltä* jos siltä tuntuu ja jos riittävästi asikkaita karkaa jollekkin sellaiselle pikkufirmalle niin rupee se näkymään myös isomman firman kirstussa.
Odotellaan mielenkiinnolla kuun vaihdetta jolloin tarjouksia pitäisi ruveta tippuilemaan että mitä siletä tulee ;)

(*tämä on keksitty säkhöyhtiö eikä ole mitään tekemisessä todellisuuden kanssa)



Olisiko pojilla hieman ruusuinen kuva kilpailutuksen onnesta?
yka