Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

CCleaner

Aloittaja meteorologi, lauantai, 06.09.2008, 13:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

meteorologi

Latasin ohjelman nimeltä Ccleaner.

Rupesin käyttöjärjestelmän tilapäistiedostoja puhdistamaan, mutta ohjelma löysi yli 450 mb arvosta väliaikaissälää.

Voiko tuon kaiken tosiaankin poistaa? Ei kai kone mene jumiin?

Luin ainakin, että WINDOWS/TEMP -kansiosta voi kaiken huoletta poistaa.
Mutta sitten on muitakin kansioita, joista ko. ohjelma löysi poistettavaa:
Documents and Settings/application data..., mardomedia....

weatherc

Moro!

Se on hyvä ohjelma!  ;D

Ei se 450 MB ole vielä mitään, mulla taitaa ennätys olla jotain 1.6 GB  ;D ;D ;D
Mutta itse kysymykseen, voit poistaa ne kaikki ihan rauhassa, ainakaan mulla se ei ole koskaan aiheuttanut mitään hässlinkiä, ei tiedosotnpostossa eikä reksiterisiivouksessa. Ajan molempia aina silloin tällöin jotta tuo M$:n roskankerääminen edes hiukan pysyis kurissa..
;D

J.Jäntti

Suosittelen etenemään varovaisesti, mitä tulee tuollaisten poisto-ohjelmien ajamiseen. Jos lähtee ihan sokkona poistelemaan tavaraa, voi lopputuloksena olla jonkin ohjelman tai ohjelmien toiminnan lakkaaminen tai jos se osuu riittävän arkaan paikkaan Windowsissa, lähtee koko käyttöjärjestelmä kiertoradalle ja uudelleenasennnuksen paikka on edessä.

Jos olet aivan satavarma siitä, että kansio, josta olet tiedostoja poistamassa on sellainen, josta ne ovat selvästi turvallista poistaa, voit antaa ohjelman poistattaa ne sieltä. Kaksi aika lailla varmaa roskien keruupistettä Windowsissa ovat C:\Windows\Temp- ja C:\Documents and Settings\[Aktiivinen käyttäjätunnus]\Local Settings\Temp-hakemistot. Ne tiedostot ovat lähes kaikki varmuudella sinne ohjelmien jälkeensäjättämiä ja voidaan heittää pois huoletta. Jos jokin tiedosto on vielä käyttöjärjestelmän tai ohjelman käytössä, se ei sieltä poistu.

En itse henkilökohtaisesti ole kuuna päivänä luottanut noiden ohjelmien ehdotuksiin täysin, sillä niiden perustelut esittää jotain tiedostoa poistettavaksi vaihtelevat. Jotkut ohjelmat katsovat kansion tiedostojen Access-päivämäärää (=viimeisintä kertaa, kun tiedosto avattiin) ja jos se on riittävän vanha, saattaa ohjelma sokeasti tulkita sen tarpeettomaksi. Toiset taas tukeutuvat tiedoston päätteisiin ja päättelevät, että kaikki ne tiedostot, joilla joko ei ole tiedostopäätettä lainkaan tai joiden pääte on .tmp, ovat ulosheittokandidaatteja.

En ainakaan itse ole törmännyt yhteenkään virheettömästi toimivaan "roskien tuhoamisohjelmaan", vaan jokaisessa on ollut omat puutteensa. Ole siis varovainen, ennen kuin annat sille luvan poistaa koneeltasi tavaroita. Jos mahdollista, suorita jonkinlainen tiedostojen varmuuskopiointi ensin, sillä kokemus on ainakin minua opettanut että vanhoista varmuuskopioista ei ole kuin symbolista riemua, kun havaitaankin, että sen varmuuskopion ja käyttöjärjestelmän romahtamisen välissä olleet tiedostot ja ohjelmat eivät olleetkaan missään turvassa ja nyt koko homma on Kaputt..
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

meteorologi

Se ehdottaa:
-WINDOWS/Temp -kansion tyhjentämistä
-Documents and Settings/[Käyttäjätunnus]/Local Settings/Temp -kansion tyhjentämistä
-Documents and Settings/[Käyttäjätunnus]/Application Data/Marcomedia/Flash Player -kansion tyhjentämistä

Onko noista kansioista turvallista tyhjentää?
Se siis poistaisi vain ed. main. kansioista.

Entä mitä Sinulla, weatherc, CCleaner on poistanut? Ei ole tullut tosiaankaan erroreita?

weatherc

Mun mielestä noi kolme kansiota voi ttyhjentää aika huoletta. Flashplayer-kansio taitaa olla joku "cache"-kansio jonne Flashi tallentaa kaiken maailman roskaa niistä flasheistä jota olen joskus katsonut ja niitähän riittää kun surffailee ;)
Nuo molemmat Temp-kansiot voi kyllä tyhjentää, kannattaa kuitenkin kyllä plärätä läpi listaa mitä se ehdottaa ettei siellä ole mitään tärkeää.

Mulla ei ole koskaan CCleanerin kanssa tullut erroreita, muiden roskanpoisto-ohjelmien kanssa kylläkin, oma kokemus CCleaneristä on että se on aika varovainen eli poistetun datan määrä voi olla pienempi kun muilla ohjelmilla mutta sitäkin tarkemmin suodatettu. CCleaneriin tulee myös jatkuvasti uusia päivityksiä joka kertoo että sen tekijä(t) on aktiivinen. :)

CCleanerissä voit myös aika hyvin valita (oikeassa sivupalkissa) että mitä se siivoaa ja jättää pois ne osat josta epävarma.

Esimerkkinä, ajoin kerran CCleanerin rekisterisiivouksen, se löysi parikymmentä kohdetta, siivosin ne ja ajoin heti perään Eusing Free Registry Cleaner:in ja se löysi toista sataa lisää. Tosin Eusing:in kanssa mulla ollut joskus jotain pikku hässlinkiä jälkeenpäin mutta ei koskaan mitään suurempia.
Molemmat nuo kuitenkin saavat korkeat pisteet kun lukee kaiken maailman arvioita eli eivät kuitenkaan ole mitään täyttä humbuugia.


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 06.09.2008, 15:02
Molemmat nuo kuitenkin saavat korkeat pisteet kun lukee kaiken maailman arvioita eli eivät kuitenkaan ole mitään täyttä humbuugia.

Kirjoittamani näkemys on kieltämättä vähän yksisilmäinen. Kyllä noilla ohjelmilla saadaan levytilaa vapaaksi ainakin, jos kiintolevykapasiteetti uhkaa käydä vähiin. Perustan tuon näkemykseni lähinnä siihen, että kaikki hyvät ohjelmat tahtovat jäädä ylitarjonnan tallomiksi. Erityisesti sapettaa sellaiset ohjelmat, jotka mainostavat "boostaavansa PC:n nopeutta". Sitä ei vain ole saatu missään vaiheessa aukottomasti todistettua, että niin tapahtuu.

Rekisterin puhdistajia ei yleisesti tarvita, ellei asenna ja poistele ohjelmia koneessaan paljoa. Itselläni ei ole ensimmäistäkään puhdistusohjelmaa osittain siitä syystä, etten hirveästi tee ohjelmallisia muutoksia ja jos käyttöjärjestelmä alkaa lahoamaan jostain syystä, sellainen tapahtuu minulla yhdelle ns. stabiilille koneelle keskimäärin 1.5-2 vuoden välein. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - lauantai, 06.09.2008, 15:54
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 06.09.2008, 15:02
Molemmat nuo kuitenkin saavat korkeat pisteet kun lukee kaiken maailman arvioita eli eivät kuitenkaan ole mitään täyttä humbuugia.

Kirjoittamani näkemys on kieltämättä vähän yksisilmäinen. Kyllä noilla ohjelmilla saadaan levytilaa vapaaksi ainakin, jos kiintolevykapasiteetti uhkaa käydä vähiin. Perustan tuon näkemykseni lähinnä siihen, että kaikki hyvät ohjelmat tahtovat jäädä ylitarjonnan tallomiksi. Erityisesti sapettaa sellaiset ohjelmat, jotka mainostavat "boostaavansa PC:n nopeutta". Sitä ei vain ole saatu missään vaiheessa aukottomasti todistettua, että niin tapahtuu.

Rekisterin puhdistajia ei yleisesti tarvita, ellei asenna ja poistele ohjelmia koneessaan paljoa. Itselläni ei ole ensimmäistäkään puhdistusohjelmaa osittain siitä syystä, etten hirveästi tee ohjelmallisia muutoksia ja jos käyttöjärjestelmä alkaa lahoamaan jostain syystä, sellainen tapahtuu minulla yhdelle ns. stabiilille koneelle keskimäärin 1.5-2 vuoden välein. :)

Tuo on kyllä totta että nopeutta ei kyllä tuollaisista tuu lisää pätkääkään, lähinnä ne harratsaa pölyjen pyyhkimistä ;)
Sen minäkin olen aikoja sitten todennut että jos käyttis alkaa lahoamaan tai temppuilemaan niin ei mikään vippaskonstiparannussiivous-ohjelma siihen auta, tehokkain keino siihen on käyttiksen uudelleen asennus ja formatoimalla kovalevy, samalla saa käytyä läpi mitä kaikkea sinne tunkee ;)
Koska tää kone on myös muussa käytössä kun sääaseman ohjelmille niin mulla ollut tavoite että vähintään vuosi pitäis mennä total-siivuoksien välissä.
Se mikä enemmän mulla pakkaa jäämään retuperälle on tuo backup:in teko kaiken varalta (mikäänhän ei ole niin epävarma kun M$:än käyttis ;)), tällä hetkellä ainut säännöllisesti tuleva backup on WD:n oma päivittäinen backup jota se tekee, tosin se on sen verran täydellinen että se ottaa myös kopion rekisteristä jonka avulla saa "uuden" WD:n toimintakuntoon hiirenklikkauksella...hmm..
Suunnitelmissa olis hankkia ulkoinen 500 GB:n kovalevy jonne vois ajaa säännölliset täydelliset backupit kaikista sääaseman ohjelmista (mm. nexstorin arkiston) ym. tärkeistä filuista.

meteorologi

Minulla on juuri tuollainen ulkoinen kovalevy.
Joku <100 Gt kokoinen.

Hyvin on pelittänyt, kun tallennan sinne ottamiani kuvia. Pitänee laittaa sääarkisto sinne.

meteorologi

Minun piti asentaa XP uudelleen noin pari vuotta sitten.
Ja arvatkaapa, mikä tuolloin aiheutti totaalisen jumin, joka johti uudelleenasennukseen?
Syynä oli Windowsin netin kautta toimiva päivityssysteemi. Se sai koneen "pahaan" juntturaan.
Oli aiemmin mennyt automaattinen päivitysten haku pois jostain ihmeen syystä.
Löysin sitten ohjeen, joka pakotti päivitysten haun takaisin.

Eikä se ollut väärennetty sivusto, jolta silloin päivityksiä hain.
Ihan Micro$oftin oli.

Sittemmin ei ole tarvinnut pelleillä. Ainoa on tämä CCleaner, jolla puhdistelen konetta.

weatherc

Mulla tuo automaatinen päivitys asenossa että lataa muttei asenna jotta voin itse valita mitä haluan ja varsinkin sen että milloin ne asennetaan koska osa noista sääaseman ohjelmista haluaa että ne suljetaan hallitusti eikä pakottamalla ja hyvin on toiminut. Esim Nexstorm voi hukata koko päivän historian jos se pakkosammutetaan, oon pari kertaa onnistunut siinäkin  ;D