Netatmon Sää- ja Säteilysuojien rakentelu, Sademittarin lämmitys yms.

Aloittaja einari, maanantai, 15.01.2018, 08:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

teutari

Mitäs se Einari taas oikein höpöttää?  ;D

Mun 15 vuotta vanhassa Lacrossessa oli tuo sama huippu teknologia missä piti muutamasta mehupillireiästä ilma vaihtua sensorilla mut aivan tuhoon tuomittu ratkaisu.

Muutama kysymys:

- Miksi käytetään lautasia tai tuuletinta?

- Miksi anturin on hyvä olla näkyvillä? (eikä missään pohjois korean ydinräjäytys bunkkerissa)

- Mitä tapahtuu anturissa kun ilmaa imetään tuulettimella putkessa olevan netatmo anturin sivuilta ylöspäin kun mehupillireijät on 90 astetta putkeen nähden?

Väittäisin että kun laitaisit ulkoanturin avoimelle paikalle hirsipuuhun roikkumaan ja siihen yläpuolelle sateenvarjon suojaamaan auringolta se toimisi paremmin kuin siellä putkihässäkän sisällä.  :D

einari

Ei se einari höpötä mitään.. ihan asioita käsittelee sillä tietämyksellä mitä on suotu..  ;D

vastauksia teutarin esittämiin muutamiin kysymyksiin..
ensinnäkin, miksi lautasia.. kai siihen on montakin syytä, kuten historia, desing, keveys yms. joilla ei toimivuuden kanalta ole mitään merkitystä,
tuuletinta taas siksi että tehostetaan kyseisen mallin toimintaa ja pyritään estämään suorassa auringonpaisteessa tapahtuvaa lämpötilan nousua mittaustilassa. Vaisalalla on yksi tuommoinen painovoimamalli, marine, olisi mielenkiintoista nähdä miten on rakennettu.. pitänee kaivaa taas vaisalan prosyyrit jostain.

vastakysymys.. miksi anturin pitää olla näkyvissä, eihän ne ole Vaisalallakaan, eikä esim auton lämpömittareissa, eikä monissa teollisuudenkaan mittaeissa? yleensähän kappaleiden lpt = ympäristön lpt ilman ulkoisia säteilylähteitä, poislukien emissiokerroin, eli lämpö jota kappale itse säteilee, alumiini on yksi parhaista.. eli kylmimmistä kullan ohella..
https://chauvin-arnoux.fi/wp-content/uploads/2014/09/FI_Emissionsfaktor.pdf


Ei siinä sen kummempia tapahdu, kyllä ne ranskassakin on varmaan thermodynamiikkaa tutkineet kun tuohon malliin on päätyneet.. >>
Lämmön siirtyminen tapahtuu spontaanisti aina korkeammasta lämpötilasta matalampaan eli lämpimästä kylmään. Tämän ilmaisee termodynamiikan toinen pääsääntö, jonka mukaan lämpötilaerot pyrkivät tasoittumaan.
Lämpö voi siirtyä kolmella eri mekanismilla, jotka ovat johtuminen, säteily ja kuljetus eli konvektio.

Lisäksi kun näitä luetaan 5  minuutin välein, pienet lpt-muutokset kyllä havaitaan.. ehkä on eri asia jos tarvitaan muutosten rekisteröimistä millisekunneissa tai sekunneissa.. sellainen olisi sitä hifistelyä säätilan tarkkailussa!  ::)


Teutari ei taida muistaakkaan että moitti minun antureiden kuljettelusta pitkin pihaa, ennen putkimallin toteutusta kyllä vertailin erilaisia , huonoksi havaittuja ratkaisuja, tosin ei edes käynyt tuollainen vaihtoehto mielessä.. ei liene toteuttamiskelpoinen idea ???



weatherc

Lainaamiksi anturin pitää olla näkyvissä

Helppoa. Siksi koska joka ikinen millimetri kuoria sen ympärillä heikentää sen toimivuutta ja luotettavavuutta.
Kuoret, vaikkakin ohuita, varastoivat lämpöä. Eikä ne Vaisalankaan anturit missään ydinbunkkerissa ole vaan korkeintaan hyvin pienessä suojassa.

Ai miksi lautasia?
Siksi koska se antaa nimenomaan sen suojan sille putkenpätkälle jonka sisällä anturi on. Eriste EI ole sama asia - testattu on. Oli useampi aste lämpimämpi mitä piti. Poistamalla eriste laski lämpötila. Ja kyllä, eristeen ulkokuori oli foliontapaista teippiä. Eriste itsessään varastoi/imee lämpöä.

weatherc

Tuossa einarille miltä Vaisalan käyttämä PT1000:en näyttää.

Eli kaikkien lämpötila-antureiden äiti. Muut ovat halpoja kopioita.  ;D

einari

kyllä minä tiedän miltä ne anturit näyttävät ja pitänyt kädessäkin...  ;D

se on aina makuasia miten asioista ja asioiden luotettavuudesta luo itsekukin käsityksensä..  minulle riittää se skaala mitä esim. netatmo antaa ulkoanturille, testattuhan tuo on.

Paremminkin nuo lautaset johtavat lämpösäteilyä putken pinnalle ja pitävät rakenteensa vuoksi siellä.. jos ne on kuvan esittämällä tavalla toteutettu?
mitähän eristettä weatherc käytti kun noin paljon lämpötilaa muutti vai oliko syy jokin muu.. ainakaan pu:n ominaislämpökapasiteetti, lämmösitovuus ja -johtavuus ei anna viitteitä siihen.. ilmakin sitoo lämpöä.
kaikki pu:sta
http://www.pu-nordic.fi/files/pu-nordic/pdf/81228_PU_Nordic_lammoneriste_esite_spread_LR.pdf

itse voisin laittaa vertailukuivia että häviääkö minun asemat vaisalalle mitenkään.. vaikka välimatkaa on niin aika samoissa yleensä liikutaan, paitsi että minä olen mäellä ja evijärvi-tiesääasema on notkossa suoalueella ;D

minusta ei ole havaittavissa sen kummempaa että tuo tuuletinmalli on tehottomampi..  teen testin ja laitan putken tilalle loppuviikolla :)
piti odotella että sai päivitetyt arvot viimeiseen kuvaan

Jussa

Epäilen kuitenkin Vaisalan ja Daviksenkin porukan olevan suhteellisen hyvin perillä säteilysuojan rakenteiden toimivuudesta. En lähtisi aivan suoralta kädeltä tyrmäämään heidän tekeleitä. Taitaa vaisalakin olla aika iso tekijä maailmanlaajuisestikin.

Mitä tulee tuon minun puurakenteinen säteilysuojan toimivuuteen tällä nykykonseptilla mihin kuuluu tosiaan tuo tuuletettu Davisin yksikkö, en usko tuon ainakaan huonontavan mittausten luotettavuutta. Asemani on saanut sen verran paikallista julkisuutta, että olen tavallaan pakotettu siihen, että asema antaa virallisen tasoista säädataa ihmisille. Se ei minua tosin haittaa, sen verran vakavaksi tämä harrastus on kuitenkin muodostunut :D

einari

Älä jussa huoli, en minä täysin tyrmää kojuja.. enkä lautasia.. mutta ei ne mitenkään ylivertaisia ole.. monella tapaa pääsee samaan tulokseen, eli estetään lämpösäteilyn pääsy anturille, ja saadaan luotua sellaiset olosuhteet jotka vastaavat ympristön lämpötilaa..  asiassa on myös toinen puoli, jollei uskalleta kokeilla ja verrata iin helposti jäädään junnaamaan siihen oletettuun mielikuvaan, mikä on paras ;D

weatherc:lle vastavuoroisesti tiedoksi, että vaisalan anturit on paketoitu polykarbonaattiin ja tefloniin.. kuva ja datasheet hpm 155/180 mittapäästä..
ei nekään paljaana ole. inter@cap- antureissa on enemmän rakoja.... ilmeisesti teflonia sielläkin  :)

tuosta eristyksestä vielä ja weatherc:n huonosta kokemuksesta.. taitaa olla folioteippi syypää, itse havaitsin tuossa alumiinipäällysteisessä tuuletinmallissa vähän samaa asiaa, tosin lämpötila ei niin paljoa noussut ja varjossakin ollessa meni ohi putkimallin, ilmeisesti lämpösäteily pääsee kuitenkin sisälle eristeeseen ja hitaasti pois koska se thermodynamiikan laki sanoo niin.. maalasin senkin valkoiseksi, muttei sillä ollut kovin damaattisia vaikutuksia.. seuraavaksi otan tuulettimen pois ja laitan putken joksikin aikaa ja maalaan sen kiiltävän tuulettimen valkoiseksi.
tuossa vielä linkki siihen eristyshommaan.. sama lämmönjohtavuus kuin ilmalla on pu-eristeellä lähtökohtaisesti.
http://www.vicover.fi/teknologia/kuumaa-lampooppia-huippuluokan-eristyskykyyn.

harmi ku ei saa tuota tiesäädataa niistä käppyröistä.. joskus mielestäni sai, ainakin oli ewn:n kartalla.. onkohan siihen jokin erityinen syy?
mutta laitan tuohon FMI:n kaksi lähintä asemaa, alajärven möksy ja kauhavan lentokenttä, ja projektini, evijärvi2 vertailuun.. samoissa kulkevat käppyrät, siitä saa sitten itsekukin vetää omat johtopäätöksensä.. tuo lähin kruunupyy ei jostain syystä näy liioin käppyröissä aina.. ja rannikolla on pikkuisen kylmemmät ilmat näin alkukesästä. Tuo alajärven möksyhän on tunnetusti näiden seutujen kylmin paikka...

teutari

Lainaus käyttäjältä: einari - keskiviikko, 30.05.2018, 08:24

weatherc:lle vastavuoroisesti tiedoksi, että vaisalan anturit on paketoitu polykarbonaattiin ja tefloniin.. kuva ja datasheet hpm 155/180 mittapäästä..
ei nekään paljaana ole. inter@cap- antureissa on enemmän rakoja.... ilmeisesti teflonia sielläkin  :)


Tottakai siinä anturin ympärillä pitää olla pöly/muu moskasuodatin.

Sintratulla teflonisuodattimella suojatulla HMP155 on maksimaalinen sisäänrakennettu suojaus nestemäistä vettä, pölyä ja likaa vastaan.

https://www.indiamart.com/proddetail/hmp155-humidity-and-temperature-probe-8224382448.html

einari

Mistähän teutari näitä epämääräisiä sivuja kaivaa.. ensinnäkin materiaali ei ole ABS-muovi vaan PC-muovi.
toiseksi, tuo sama asia oli kerrottu edellisessä viestissä olleessa vaisalan datasheetissa, oikein mittojen kanssa, eikä se teflon ole anturin ympärillä,
sitten siinä ei sanota onko sintrattu tiiviiksi vai huokoiseksi, jos huokoiseksi niin ei kai ole vesi, pöly tai kemikaalitiivis..
mutta yhtäkaikki.. paketissa on  ;D

Jussa

Lainaus käyttäjältä: einari - keskiviikko, 30.05.2018, 08:24
Älä jussa huoli, en minä täysin tyrmää kojuja.. enkä lautasia.. mutta ei ne mitenkään ylivertaisia ole.. monella tapaa pääsee samaan tulokseen, eli estetään lämpösäteilyn pääsy anturille, ja saadaan luotua sellaiset olosuhteet jotka vastaavat ympristön lämpötilaa..  asiassa on myös toinen puoli, jollei uskalleta kokeilla ja verrata iin helposti jäädään junnaamaan siihen oletettuun mielikuvaan, mikä on paras ;D

Elä huoli, en minä huoli ;) Olen ylläpitänyt ja rakentanut tätä asemaa vuodesta 2011. Nimenomaan kokeilujen ja testien kautta tuo nykyinen konsepti on muodostunut. Tuota edeltänyt koju/putkihässäkkä/tuulituuletin oli myös varsin toimiva la crossen anturille. Tosin siinäkin paransin la crossen oman anturisuojan tuulettumista huomattavasti tekemällä reikiä pakettiin. Vakiona se oli hyvinkin umpinainen. Kaikista kokeiluista ja testeistä sanoisin nykyisen systeemin toimivan parhaiten. Ja kun tuo sääkoju tuli aikanaan hommattua, halusin hyödyntää sen Davisin asennusalustana. Se vielä seisoo pihalla varsin näköisällä paikalla, joten olen pyrkinyt siihen, että se näyttääkin tehdyltä ns. viralliselta eikä siten aiheuta epäilyksiä aseman mittausdatan luotettavuudesta.