Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Talvi 2014-2015

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, keskiviikko, 03.12.2014, 19:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Modifier

Sama 962.8 hPa:ta kirjattiin myös täällä aseman ennätykseksi. Vettä ja räntää tulee vaakatasossa.

weatherc

Eipäs oikeen täsmää FMI:n tutkakuva siihen miltä näyttää kun katsoo ulos.
Tutkassa sinertävän keltaista eli heikkoa sadetta ja ulkona tulee lunta vaakasuoraan koko rahan edestä. Tähän mennessä on maahan jäänyt 5 cm sen jälkeen kun viileni sen verran että olomuoto muuttui lumeksi ja sitä rupesi maahankin jäämään.

Nummika

Otin maisemakuvan kun eilen Rauman talvisäässä käytiiin koiran kans ulkoilemassa.
Eipä täällä oikein täsmää säätila vuodenaikaan, joulu oli vielä just ja just valkea, nyt on jäljellä enää tulvat   :-\

J.Jäntti

Helsingissä puolestaan osa ulkoilureiteistä - varsinkin ne, jotka ovat kyltitetty "Ei talvikunnossapitoa", mutta jossa kulkee väkeä tasaisesti joka tapauksessa, olivat ennen lumisadetta yhtä suunnatonta pääkallokeliä: Mäet olivat sulavan jään liukastamat ja kulkureiteistä osa lähes kävelykelvottomia, ellei omannut nastoja kengissä.

Reitin tiet olivat paikoin sen oloisia, ettei hirveämmin ihmetyttänyt ettei reitillä tullut ketään vastaan ja kun koirien kanssa kilometrien kävelylenkin jälkeen pääsi kotiin, tuli todenneeksi ettei sentään joutunut lähteä kasaamaan itseään hajonneista luista tai sijoiltaan menneistä nivelistä. :P
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

weatherc

Noin 12 senttiä märkää tökkölunta tuli alas eilisen ja viime yön aikana kivan tuulen kera. Tuloksena että nyt on sitten aivan kaikki jäätyneen moskan peitossa mukaanlukien oma sadekippo. Sen ulkokuoren sulattamiseen ei riittänyt lämmitys, se vaan jäätyi vielä enemmän..  ;D

Hardy

Eilen lumi lensi vaakasuorassa sillä seurauksella, että sadepönttööni ei kertynyt kuin kolmisen millin sademäärä. Ei voi pitää paikkaansa! Illalla lunta pyrytti näet sakeasti. Yöllä tuuli oli vähän hellittänyt ja tulosta syntyi 7.3 mm. Se tuntuu luotettavalta. Kun maassa oli noin 20 cm kerros niin pienellä päättelyllä kirjasin eiliselle 13 mm sademäärän ja tänään siis 7.3. En tiedä kuinka kaukana totuudesta se on, mutta kyllä oli vaikea mittaustilanne. Jospa tuollaisessa tilanteessa pöntön saisi käännettyä päin tuulta? Pyry on paha tilanne siksikin, että lumitikku on aina väärässä paikassa. Jos maa ei ole paljas sillä kohtaa niin sitten siinä on 50 cm kinos. Että tällaisia talviongelmia täällä päin.

Jussa

Minä vaihdoin täksi talvea lumenmittauspaikan metsän sisään pienelle aukiolle. Tai oikeammin isomman aukion syvennykseen. Syy oli juurikin tuo tuulella tuleva sade, tahtoi mennä miten sattuu. Nyt uskon lumensyvyyden olevan hyvinkin totuudenmukainen. Toinen syy oli, että vanhalta paikalta aurinko sulatti keväällä lumen ympäristöä aiemmin. Nuo sademäärien mittaukset  on -15 pakkasessa ja lumituiskussa kyllä lähes mahdoton saada oikeaan ???

weatherc

Oon jo aikoja sitten luovuttanut yritystä saada talviset sademittaukset täysin totuudenmukaiseksi, joko, jos ajattelee 1 cm lunta = 1 mm sadetta, on puolet liian vähän tai sitten, kuten eilen, puolet liikaa. Tosin harvemmin on liikaa. Täällä kävi eilen päivastoin mitä Hardylle, lunta kerääntys kippoon ja sen ulkopuolelle koko rahan edestä.

Pienksi avuksi olen käyttänyt sitä etten pidä lämpöä jatkuvasti päällä vaan laitan sen päälle "kun sadetta kertynyt". Näin sinne kerääntyy myös kuurat ja heikot sateet jotka muutoin haihtuisi lämmittäessä.

Leka

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 04.01.2015, 22:52
Pienksi avuksi olen käyttänyt sitä etten pidä lämpöä jatkuvasti päällä vaan laitan sen päälle "kun sadetta kertynyt". Näin sinne kerääntyy myös kuurat ja heikot sateet jotka muutoin haihtuisi lämmittäessä.
Sama tekniikka käytössä myös täällä ajastimen ohjaamana. 30min. päällä ja 15-30min. pois päältä, riippuu ulkolämpötilasta.

Aamulla ei taida -25° olla kaukana...

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

Hardy

Mulla on sademittausastia/mittalasi/tuulisuoja-systeemi jonka olen joskus saanut FMI:n sademittausasemalta. Lumen sulatan sisällä. Siksi mulla on tarkat ja luotettavat sadetilastot. Nukkukoon Davis talviunta kippo täynnä.

Davisin sademittausta olen kalibroinut kesäsateilla, mutta eroa mittalasilla mitattuihin lukemiin syntyy siltikin puoleen ja toiseen, toki kuukaudessa ne hyvin tasoittuvat. Toistaiseksi luotan perinteiseen menetelmään kesälläkin ja testailen Davista edelleen.