Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Etäasema aurinkoenergialla

Aloittaja weatherc, maanantai, 13.10.2014, 15:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

weatherc

Nyt kun näyttää tuo korkeapaine ja selkeät päivät olevan ainakin suurilta osin ohi laitoin ennakoivana toimenpiteenä aamupäivä- ja iltapäivätauot kehiin. Tauot sammuttaavat reitittimen sekä kameran (yht. noin 6.5 wattia). Tällä hetkellä ovat 2.5h sekä 2h pituiset.
Tarkoituksena keksiä helppo systeemi jolla säätää kulutusta yösammutusten lisäksi ilman mitään kerran tunnissa rimputusta.

Eli:
Aamulla päälle kun valo-anturin mukaan tulee valoisaa, tällä hetkellä noin 07:45
15 minuuttia päällä (pää-idea saada tuoreet kamerakuvat/säädatat sekä yön datat upattua kantaan) jonka jälkeen 2.5 h tauolle.
Klo 13:00 2 h tauolle
Virta pois kun tulee pimeää, tällä hetkellä noin 19:00

Aamun päälläolo-aikaa sekä taukojen pituuksia säädellään tarpeen niin vaatiessa.

weatherc

On sitä eilistä syksyistä sadepäivää jo odoteltukkin, ainakin noin tuotanto-mielessä  ;D
Eilisen tuotto teki odotetusti syksyn pohjat, 9 wattia :)
Eli miinukselle meni kolmisenkymmentä wattia kun kulutus oli noin 40 wattia, asia korjaantunee tänään tai viimeistään huomenna kun luvattu valoisampaa keliä. Mutta Lokakuu yleisesti on reilut 0.5 kWh plussalla eli liki täydellä akulla ollaan menty tähän asti  :)

systeemi

Yllättävän hyvin pysyy virroissa.

Itse olen pohtinyt jos tuon oman rasbin muuttaisi täällä kotona sääasema koneeksi. Mut mut ....
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

Lainaus käyttäjältä: systeemi - perjantai, 23.10.2015, 22:52
Yllättävän hyvin pysyy virroissa.

Eniten on yllättänyt että kuinka paljon tuo aurinko vieläkin puskee kuhan se vaan paistaa. Tänään kun selkeätä tuli "akku täyteen" jo 11 maissa ja puoli 12 maissa oli wattimittari käynyt liki 80 watissa. Tietty olen napsinut pois päälläolo-aikaa aika rankalla kädellä viime syskyn perusteella mutta kuitenkin.

Lainaus käyttäjältä: systeemi - perjantai, 23.10.2015, 22:52
Itse olen pohtinyt jos tuon oman rasbin muuttaisi täällä kotona sääasema koneeksi. Mut mut ....

Sama täällä mutta tuo pirun Boltekki ja sen PCI-kortti....1-2 watin Raspi (tai joku sen sukulaisista) olisi mitä mainioin sääkone...

systeemi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 24.10.2015, 12:59

Sama täällä mutta tuo pirun Boltekki ja sen PCI-kortti....1-2 watin Raspi (tai joku sen sukulaisista) olisi mitä mainioin sääkone...

Ajattelin että jos pelkällä BO:lla menisi. Kun tuossa boltekissa taitaa olla joku häikkä tai vaihtoehtoisesti emo on sippaamassa.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

Lainaus käyttäjältä: systeemi - lauantai, 24.10.2015, 14:38
Ajattelin että jos pelkällä BO:lla menisi. Kun tuossa boltekissa taitaa olla joku häikkä tai vaihtoehtoisesti emo on sippaamassa.

Mun pitäisi saada BO:n kontrolleri jollekkin joka osaa tutkia sitä, se ei tykännyt 12V piikistä (oma moka) ;D ::) :P
Vaihtoehtoisesti jos tietäisi että tuo Blue tulisi ulos ennen ens kautta niin vois vaan odottaa sitä mutta kun ei ole mitään arvoitakaan että milloin se olisi jako-valmis...

weatherc

Kohta on puolet marraskuusta menty, marraskuun saldo tähän asti on tuotto 400w ja kulutus 340w eli karvan verran plussalla edelleen ollaan... :)
Se mikä käy selvästi ilmi on että ongelma ei ole se ettei watteja tulisi myös näin myöhään vaan se että se energialähde tahtoo olla pilvien takana suurimman osan ajasta, eli pilvinen ja sumpurainen keli mikä on tyypillistä tänne etelärannikolle tähän aikaan vuodesta. Muutama päivä sitten nakutteli se päivän tuotoksi yli 50 wattia kun oli hitusen valoisampaa.

Asiasta kolmanteen niin näyttää sadeämpäri olevan tukossa tai jotain, ei tullut millin osaakaan viime yön sateesta kun oikeampi luku olisi jossain 4-5 mm korvilla...

weatherc

LainaaAsiasta kolmanteen niin näyttää sadeämpäri olevan tukossa tai jotain, ei tullut millin osaakaan viime yön sateesta kun oikeampi luku olisi jossain 4-5 mm korvilla...

Eilen tuli käytyä paikan päällä. Männyn neulanenhan se siellä sadepotan reijästä roikkus. Sen kun otti pois niin alko homma toimimaan. Pitää saada sellainen tiheä sihti (samanlainen kun mulla on täällä Perttelissä) sinne pottaan kerämään noita roskia. Sopiva IKEA:n kauha löytyikin keittiön laatikosta joka pölyn määrästä päätellen kukaan ei ole tarvinnut aikoihin joten se pääsee parempaan tarkoitukseen. Ei kun varsi irti (lähti ihan taivuttamalla) ja valmista on odottamaan seuraavaa käyntiä :)

Viimeinen viikko menty suurinpiirtein siten että virtaa tullut saman verran mitä mennyt, noin 20w päivässä. Marraskuussa on tähän mennessä tullut 480w taivaalta alas.

weatherc

Näin pitkälle riitti potku, tänään oli jännite akuissa 11.1 V (kulutuksen kanssa) ja säädin napsi mitä todennäköisemmin virran poikki. Säätimen ohjeen mukaan päälle-kytkentä pitäisi tapahtua 12.6 V:ssä.

Sitä voipi olla että saadaan odotella koska aurinko on nyt niin alhaalla että jää puiden taakse vaikka paistaisikin. Viimeiset kolmisen viikkoa on tilaston mukaan kyllä suurin osa päivistä tullut noin 20 wattia päivässä (aurinkoisella säällä muutama päivä sitten ei suurta vaikutusta) mutta se on ollut lyhyehkö about tunnin mittainen "piikki" puolen päivän aikaan joka sen summan on saanut aikaseksi.

weatherc

Katselin tuossa mysql-taulukkoa säätimen datasta. Akkujen jännite tippui aika nopasti, vielä pari päivää sitten oltiin yli 11.5V:ssä. Kun paneelilta tulee virtaa nousee luonnollisesti myös jännite, muutama päivä sitten kun viime kerralla kun käytiin 25 w tuotossa nousi jäänite 13 V:hen.

Koska reitittimen sekä kameran sähkönsaanti ohjataan releen kautta voisi hienosäätää niiden päälle-kytkentää siten että se tapahtuisi vain jos jännite on vaikkapa yli 11.5V. Taka-ajatus tässä on että Cubielle riittäisi paremmin virtaa vaikka sitä ei riittäisi uppaukseen asti. Näin saatais data kuitenkin talteen.