Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Vs: 16.07.2008

Aloittaja J.Jäntti, keskiviikko, 16.07.2008, 20:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Hade - keskiviikko, 16.07.2008, 19:39
Moskovassa ukkostaa aika rajusti tällähetkellä.
Vain lappeenranta ja Hamina löytää ne.
Onkohan toiset säätelemässä tutkaa, vai mistäköhän johtuu ??

Epäilen, etteivät varmaankaan ole tutkaan säätämässä.

Kannelmäen tutka ei kuule itään päin kovinkaan hyvin, koska kerrostalon betoniseinät heijastavat ja mössäävät osan signaaleista sellaisiksi, että ne joko eivät kuulu lainkaan tai jäävät noiseiksi, minkä lisäksi tutkani kartan maksimikantamaksi on laitettu 600 kilometriä, joka ei kanna Moskovaan saakka. Jos haluaisin Moskovan näkyvän kartalla, joutuisin nostamaan karttamaksimin 900 kilometriin, mutta hyöty olisi vain kosmeettinen.

Lohjan tutkarypäs saattavat havainnoida iskut, jos vain ilmakehän tilanne antaa siihen mahdollisuuden, mutta ne eivät näkyisi tutkakuvassa, sillä Vaski.net:n tutkan karttamaksimi on 500km, Teutari I:llä 700km ja II:lla 600km, minkä lisäksi jälkimmäisin on pois päältä tätä kirjoitettaessa.

Lohjan tutkarypäs joutuisi nostamaan karttamaksiminsa 1000-1100 kilometriin, joka on täysin päätöntä jo siksikin, että vähänkin luotettava paikannusetäisyys alkaa olemaan heikoilla 600 kilometrin jälkeen ja jos iskut kuuluisivat sinne saakka, ne paikantuisivat luultavasti pieleen, Haminaan ja Lappeenrantaan verrattuna.

Hamina ja Lappeenranta ovat käytännössä Moskovaa lähes 200-250 kilometriä lähempänä, kuin Helsinki ja Lohja, joten niillä on selkeästi paremmat mahdollisuudet kuulla nuo ukkoset siellä suunnalla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

meteorologi

Heh, täälläkin saatiin oikea saderyöppy:
0,5 mm.  :)

weatherc

LainaaMoskovassa ukkostaa aika rajusti tällähetkellä.

Oikeassa olet Kannelmäki, mitä olen seurannut omaa tutkaa niin päiväsaikaan sen raja tyssää siihen 400-600km hujakoille ja siitä ylöspäin vain yksittäisiä salamoita ja mun tutka on asennettu "vapaaseen ilmaan" eli ei ole esteitä mihinkään suuntaan.
Tuossa vähän aikaa sitten kun oli ukkosia keskieuroopassa (eteläsaksa/alpit) niin se sai vain yksittäisiä iskuja sieltä.

Pisin etäisyys josta se napannut salaman ja jonka olen saanut varmistettua (wasp2 ym kautta) on 1300 km ja sekin oli talvella kun muutenkin hiljaista ja helpompi yksilöistää salamat sekä yöaikaan jolloin parempi radiokeli.

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 16.07.2008, 20:17
LainaaMoskovassa ukkostaa aika rajusti tällähetkellä.

Oikeassa olet Kannelmäki, mitä olen seurannut omaa tutkaa niin päiväsaikaan sen raja tyssää siihen 400-600km hujakoille ja siitä ylöspäin vain yksittäisiä salamoita ja mun tutka on asennettu "vapaaseen ilmaan" eli ei ole esteitä mihinkään suuntaan.
Tuossa vähän aikaa sitten kun oli ukkosia keskieuroopassa (eteläsaksa/alpit) niin se sai vain yksittäisiä iskuja sieltä.

Pisin etäisyys josta se napannut salaman ja jonka olen saanut varmistettua (wasp2 ym kautta) on 1300 km ja sekin oli talvella kun muutenkin hiljaista ja helpompi yksilöistää salamat sekä yöaikaan jolloin parempi radiokeli.

Hyvä vehje kaikkeen radioharrastukseen ja tutkailuun on skanneriradio, joita myy mm. RXTX-tuote:
http://www.rxtx-tuote.fi