Lumen syvyysmittari

Aloittaja Pby11, lauantai, 15.02.2014, 13:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OPEx

Voi olla, että tuo pleksilasi on se suurin syyllinen. Täytyypä muokata koteloa ensi talveksi.


Pby11

Lainaus käyttäjältä: OPEx - sunnuntai, 16.03.2014, 16:52
Voi olla, että tuo pleksilasi on se suurin syyllinen. Täytyypä muokata koteloa ensi talveksi.


Jep, se on syyllinen. Minulla on avoinna se reikä, niin ei tulee mitään häiriöitä.
Olet varmaankin tutkaillut tätä sivua .

OPEx

Juu olen.

Otin pleksin pois. Jos ei ole vaikutusta, niin täytyy suurentaa reikää...

Pby11

Lainaus käyttäjältä: OPEx - sunnuntai, 16.02.2014, 14:58
Ostin tuon setin vuosi sitten. Järjettömät toimituskulut 93$ + tulli päälle. Päälle vielä 20m USB-piuha.

Plussaa:
+Simppeli homma saada toimimaan.

Miinukset:
-WD pukkaa välillä erroria, jolloin pitää käynnistää WD ja 1-wire uudelleen.
-Päivän lumisadekertymä ei oikein pysy hanskassa WD:ssä. Johtunee mittauksen vaihtelusta.  Fluke 414:n mittaustarkkuus on +-2mm.  Saattaa tulla 0.4mm heitto mittausten välillä, vaikka ei ole satanutkaan lunta. WD tulkitsee mittauksen lumisateeksi. Lumen syvyys lukema on ok. 

Lämmitystä en ole pitänyt värkissä päällä vaikka sellaisen rakensinkin. En ymmärrä mistä johtuu, mutta lämpötilan nopea vaihtelu purkin sisällä vaikutti mittaustulokseen.

http://www.opexi.net/wd/wxsnow_chart.php           lumensyvyys käyrä  mittaus aloitettu n. 25.1.2013
http://www.opexi.net/wd/wxsnow_chart_24h.php    24h testikäyrä. Tässä näkyy kuinka mittaus vaihtelee



Josko siiheen pleksipintaan on tiivistynyt kosteutta, niin sehän vaikuttaa lasersäteen heijastumiseen.. ???

OPEx

Tätä olen epäillyt itsekin. Virittelin ensimmäiseen versioon lämmityksen tämän takia. En tiedä, että mistä johtui, mutta mittaustulos muuttui kotelon sisälämpötilan mukaan.
Termostaatin "toimintaikkuna" oli +10C - +15C välillä. Voi olla, että lämmityselementti oli liian tehokas tähän käyttöön. Mutta silti ei mun ymmärrykseen mahdu mittaustuloksen muutos usealla sentillä.

Pitäisi vielä asentaa kotelo vinoon, jotta kotelosta sulava tai putoava lumi ei sotke mittauspistettä. Tämä ei ole ongelma, mutta skriptiä pitää vääntää, jotta saa oikeita lukemia. Siinä on taas sormi suussa.

Pby11

Lainaus käyttäjältä: OPEx - sunnuntai, 16.03.2014, 19:44
Tätä olen epäillyt itsekin. Virittelin ensimmäiseen versioon lämmityksen tämän takia. En tiedä, että mistä johtui, mutta mittaustulos muuttui kotelon sisälämpötilan mukaan.
Termostaatin "toimintaikkuna" oli +10C - +15C välillä. Voi olla, että lämmityselementti oli liian tehokas tähän käyttöön. Mutta silti ei mun ymmärrykseen mahdu mittaustuloksen muutos usealla sentillä.

Pitäisi vielä asentaa kotelo vinoon, jotta kotelosta sulava tai putoava lumi ei sotke mittauspistettä. Tämä ei ole ongelma, mutta skriptiä pitää vääntää, jotta saa oikeita lukemia. Siinä on taas sormi suussa.

;)

Pby11

Mittari viritetty lumentuloa varteen.
Testimittaukset suoritettu, ja toimivaksi todettu.