Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

EWN Ennuste - julkaistu

Aloittaja weatherc, torstai, 28.11.2013, 14:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

systeemi

Ja huomaattehan että ewn-frcconfig.php pitää laittaa paikkakunnan koordinaatteihin tarkka paikka jotta löytää oikean osoitteen. Eli puhutaan vähintään neljästä desimaalista.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

Niin juu.. ;)
Laitoin ne tulemaan EWN-purkilta jotta saatais mahdollisimman hyvin hyödynnettyä selainten cacheita eli ettei ne lataisi tuota samaa filua jokaiselle sivustolle erikseen. Filu löytyy zipistä ja pienellä korjauksella ewn_frc.php:hen saa sen paikalliseksi jos haluaa.
Joka tapauksessa poistin tuon samaisen kohdan myös EWN-purkilla olevasta filusta.

On tässä seuraillut tuota vertailun käppyrää ja harkinnassa on tuon Kanadalaisen GEM-GDPS:n dumppaminen ennusteesta. Sen arvot poikkeaa selvästi muista (on useimmiten lämpimämpi kuin muut). Toinen mitä voisi kokeilla on että antaisi tupla painoarvon tuolle 2.5 km Aromelle.

LainaaJa huomaattehan että ewn-frcconfig.php pitää laittaa paikkakunnan koordinaatteihin tarkka paikka jotta löytää oikean osoitteen. Eli puhutaan vähintään neljästä desimaalista.

Juu. Tai no sinnehän voi laittaa mitä vain mutta varsinkin jos lähistöllä on muitakin "kyliä" jotka löytyy Geonamesista niin kannttaa laittaa nuo desimaalit riittävän tarkaksi.

weatherc

Lainaus käyttäjältä: kapo - sunnuntai, 15.12.2013, 14:06
En vain saa noita "oletuspaikkakunta" ja "lisää pikahakuun" -nappeja toimimaan... mitäköhän mulla on vielä väärin? Kaikki olen muuttanut, mitä on neuvottu ja ennuste toimii nyt muilta osin todella hienosti. Jos vaan sais nuo napit jotenkin toimimaan....

Kokeile nyt (lataa sivu F5:lla että selain hakee tuoreen js-filun).
Löysit nimittäin pikku bugin joka ei mulla näkynyt koska mulla on omalla sivulla/selaimella ollut oletus-paikka asetettuna siitä lähtien kun sen tein. ;)

angle

Laitoin sinne konffi filuun karrtapohja valinnaksi "sat" ja sen näyttää olevan valittunakin, mutta pohja on kuitenkin se natural gray?

Muoks. Kun rämppää pohjan naturaliksi ja sitten satelliitiksi niin pohja kyllä vaihtuu.

weatherc

LainaaMietiskelen tässä, että mitenkäköhän saisin ton ennusteen tonne etusivulle (=ajax dashboardiin) kaikista sujuvimmin

Mulla on aikomus ainakin koittaa saada aikaseksi sellainen lyhyt ennuste siitä samaan tyyliin kun mulla etusivulla WXSIM:stä  ;)

LainaaOn nimittäin semmonen ennuste nyt, että kunhan FMI:n porukat ton näkee, niin ne sammuttaa omat servunsa ja lähtee kotiin...

Ei käy. Tuo ennuste kun käyttää myös heitin dataa  ;D ;D ;D

Toisaalta, myönnän että tuo ennuste on myös piikkiä sinne Kumpulanmäelle siitä että etteivät ottaneet mua töihin keväällä kun kävin siellä haastattelussa sekä heitin täysin avuttomille ennusteille mitä heitin sivulta löytyy.  ;D ;D ;D

systeemi

Piikki lähti ihan syystä...  Eivät ymmärtäneet hyvän päälle.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Leka

Nyt kyllä löi Henkka semmoiset ennustehäkkyrät pöytään että oksat pois. Pienien alkuhankaluuksien jälkeen sain toimimaan myös omilla sivuilla.
LainaaToisaalta, myönnän että tuo ennuste on myös piikkiä sinne Kumpulanmäelle siitä että etteivät ottaneet mua töihin keväällä kun kävin siellä haastattelussa sekä heitin täysin avuttomille ennusteille mitä heitin sivulta löytyy.  ;D ;D ;D

;D ;D ;D

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

weatherc

LainaaKun teet semmosen lyhyen etusivuennusteen tästä, niin onko mahdollista saada siitä kopio jakoon?

No tot kai se tulee  ;D

weatherc

Kysymys koskien sitä lyhyttä ennustetta.
Mikä olisi sopiva aikaväli datoille?

Tuossa WXSIM-versiossahan se on 12h eli yö/päivä mutta sehän ei tarvis seurata sitä kaavaa vaan voisi olla muukin. Olisko 3h tai 6h jotain?
Näin, jos riviin mahtuisi vaikkapa 6 dataa niin siihen mahtuisi 18 tai 36h ennuste.

Kyhelmävaiheessa on myös pieni vertailu ennusteiden paikkansapitävyydestä.
Jotta siitä ei tulisi jättimäistä on idea ottaa 3 "sattumalta" valittua paikkakuntaa jossa löytyy sääasema. (eli Naruska, Pertteli ja Silkeborg, Tanska :P, eli yksi pohjoisesta, yksi keskeltä ja yksi eteläisestä osasta Pohjoismaita). Ennusteista on aatos ottaa EWN:än oma, Norjalaisten Arome sekä GFS. Riippuen siitä miten se mahtuu taulukkoon voi olla että neljäskin mahtuisi mukaan (joka suomen osalta olisi luonnollisesti FMI) mutta sen näen sitten kun on taulukko olemassa.
Vertailun ajankohdaksi aattelin 24h kohtaa ennusteessa datankeruuhetkestä ja arvoksi lämpötilan.

;D

weatherc

Kasa pikku fixauksia  ;D

- Kartan tabit avautuu nyt tabin alle eikä sinne vasempaan reunaan
- Oletus karttalayerin aika pitäisi nyt olla lähellä "nyt" ajankohtaa eli sen pitäisi seurata kelloa ja valikoida layerein sen mukaan.
- pikku-kartta ensimmäisellä tabilla on klikattava eli pystyy valitsemaan uuden paikkakunnan myös siitä
- tilastotabi lisätty
- paikkansapitävyys-vertailu etenee....

Korjaukset tulee voimaan muilta osin kuin tilastotabin osalta kun selain hakee tuoreen js-filun eli ei tarvi zippipäivitystä, tilastotabi tarvii zippipäivityksen joka tulee jakoon ihan hetken kuluttua.

Muoks:
Unhohtui yksi asia, EWN puhuu nyt (osittain) myös viroa :)