Kiinan pojat vähän vauhdissa...

Aloittaja J.Jäntti, torstai, 17.10.2013, 12:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Olen tässä nyt saada seurata oikein aitiopaikalta, kuinka ihmeellinen paikka Internet voikaan olla.
Sain sähköpostia ihan kiinasta saakka FinWX:n ylläpitopostiin. Siinä kiinalainen domain-rekisteröintifirma esitti minulle tiedoksiannon että joku kiinalainen firma haluaa rekisteröidä domain-nimen finwx.*.cn itselleen ja rekisteröidä internet-avainsanan "finwx" itselleen ja olivat havainneet, että kyseinen avainsana on "ristiriidassa" heidän kanssaan. Samaan hengenvetoon he esittivät kysymyksen, että onko finwx.net-domain tämän firman alihankkija, jälleenmyyjä tai yhteistyökumppani?

Ennen kuin vastasin mitään, kävin tarkasti läpi koko viestin headerin ja sisällön kummallisuuksilta ja tarkistin vielä puljun tiedot internetistä Domain Toolsilla. Kaikki pääosin OK, so far the story checks out.
Vastasin takaisin, että finwx.net-domain nimi ei kuulu yritykselle, eikä domainin takana ole yritys, vaan suomalainen sääharrastajayhteisö.

Eilen sitten pukkasi sähköpostia luultavasti tämän kiinalaisen yrityksen puolelta, jossa varsin kiinalaisella nimellä varustettu henkilö kirjoittaa, että heidän yrityksensä on hakenut tältä rekisteröintifirmalta kyseiset domain-nimet ja avainsanan. Heidän mukaansa kuulemma sekä domain-nimet, että avainsana ovat kuulemma "erittäin tärkeitä tuotteillemme kiinan markkinoilla". Heidän mukaansa rekisteröintifirma on ehdottanut toiseen nimeen muuttamista, mutta he haluavat pysyä kannassaan. Eivät sitten kuitenkaan kertoneet mitä ovat "finwx"-nimellä myymässä tai yrittämässä myydä, enkä sitä edes vaivautunut kysymään.

Tänään aamulla tuli sitten rekisteröintifirmasta sähköpostia.
Ilmeisesti kirjoitin liian hyvää englantia heille, sillä he edelleenkin luulevat olevansa tekemisissä yrityksen kanssa. He arvioivat, että tämä yritys saattaa olla samalla toimialalla, kuin minun yritykseni(?) ja haluavat rekisteröidä nimet siirtääkseen markkinointia itselleen(??). Nimien rekisteröinti on heidän mukaansa sellaista, että domain-nimet ja internetin avainsanat ovat avoimet sekä yrityksien että yksilöiden rekisteröitäviksi ja kuulemma heidän mukaan avainsana "finwx" ei ole rekisteröity ja tämän perusteella kuulemma tavaramerkin omistajalla tai nimen alkuperäisellä omistajalla on etuoikeus nimen rekisteröintiin "tarkistusajan" puitteissa.
He ehdottavat, että jos yritykseni on kyseisen nimen omistaja ja haluan estää, ettei domain-nimeä viedä Kiinassa, he voivat lähettää hakemuksen ja hintalistan minulle ja auttaa minua rekisteröimään nuo domain-nimet, kun "valitusaika" on umpeutunut.

Kun asiaa miettii hieman, tuntuu homma vähän nigerialaiskirje-tyyppiseltä huijaustouhulta. Pelotellaan että "Böö!! Kiinalaiset tulevat pöllimään domainisi. Maksa meille niin suojelemme sinun domain-nimeäsi".
Lottopottitasoa on, jos minun keksimäni nimilyhenne osoittautuukin ihan yhtäkkiä kiinalaisen tuotteen nimeksi... Ehkä vähän liiankin lottopottitasoa mielestäni.

Mitäkö sitten teen? Aion ilmoittaa niille, että nimikonfliktia ei ole ja että siinäpä rekisteröivät ihan rauhassa vaikka kaikki kiinalaiset finwx-domain-nimet ja avainsanat. Kyllä Google osaa erotella suomalaisen sivun ja kiinalaisen sivun toisistaan ilman tuskaa. Penniäkään niille en pulita mistään, se on varma. Jos se on tuolle yritykselle ongelma, voin tietty avata dialogin domain-nimen myynnistä heille vaikkapa viidelläsadalla tuhannella eurolla, jos se heidän tuotteelle kiinan markkinoilla on niin tärkeä.

Minkälaisia ajatuksia tämä herättää teissä?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Zalama

Noita tulee meille lähes viikottain. Olen joskus vastannut, että voivat ihan vapaasti rekisteröidä kaikki vapaana olevat domain päätteet. Eivät ole rekisteröineet.
Eli rahastusyritys / huijaus

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Zalama - torstai, 17.10.2013, 12:52
Noita tulee meille lähes viikottain. Olen joskus vastannut, että voivat ihan vapaasti rekisteröidä kaikki vapaana olevat domain päätteet. Eivät ole rekisteröineet.
Eli rahastusyritys / huijaus

Kiitos, Zalama.
Intuitio ei siis pettänyt tälläkään kertaa. Aloin miettimään, että millähän perusteella hakusanoja voi muka rekisteröidä, kun kerran ne naputetaan HTML-koodiin muutenkin ja hämähäkkirobotti kiertelee katselemassa mitä löytyy... Siinä kohtaa alkoi epäilykset jo heräilemään. Viimeinen niitti oli tuo ehdotus tuosta hinnastosta.

Aionpa ilmoitella, että konfliktia ei ole ja että senkun rekisteröivät. Katsotaan mitä käy. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

angle

Asia pitääkin kääntää päälaelleen. Jos haluavat domainisi niin vaivaisella miljoonalla voisit siitä luopua. ;)

weatherc

Samalla linjalla kuin Angle täällä ollaan, domainista voidaan luopua kunhan hinnasta sovitaan, joka tällaisessa tapauksessa on vähintään miljoona euroa etukäteen maksettuna.  ;D

J.Jäntti

Olivat vissiin tajunneet etteivät ole ihan tietämättömän kanssa tekemisissä. :D
He ovat nyt rajanneet sen koskemaan vain kiinan rajojen sisällä olevia domain-nimiä ja hakusana kuulemma on rekisteröitävissä.

Minä totesin siihen vastineessa, että he voivat rekisteröidä ne koska tahansa ja totesin, että tiettävästi hakusana ei ole rekisteröitävissä oleva resurssi (ei ainakaan Suomessa), joten vaikka meillä hakusana säilyisi, kyllä hakukoneet osaavat erotella suomeksi ja kiinaksi kirjoitetut sivut. Meidän suomalaiset käyttäjät tulevat vain yhteen osoitteeseen ja kääntyvät pois heti jos törmäävät sivuun joka ei ole ennestään tuttu. Jos taas puolestaan kiinalaiset kävijät eivät löydä sivuja vastaavasti, se on kiinan puolella olevan sivuston webmasterin päänsärky. Niin se Internet vain toimii.

Jos sieltä tulee nissutusta niin sitten lyödään miljoonavaatimus pöytään. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------