Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Halikon tutka uudistuu

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 09.07.2008, 15:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tere!

Oon tässä muutaman päivän väsäillyt uudistusta ukkostutkanäyttöön  ;D

Heppu (Jim) jonka kanssa väsäilin tuota ensimmäistä versiota aijemmin keväällä ryhtys tutkimaan C++:sää ja on saanut aikaseks beta-version pienestä ohjelmasta nimeltään NSLog joka (yllätys) lukee Nexstormin FlashGate IPC:tä ja tallentaa tiedot kolmeen eri tekstitiedostoon riippuen mihin sitä tarvitaan.
Kyseinen ohjelma lataa haluamat filut sitten nettiin, siinä myös sellainen hienous että lataustieheyttä voi säätää salamatiheyden mukaan eli esim. sen voi säätää hiljaselle tiheydelle kun ei salamointia (=säästää kaistaa).
Ohjelma tekee yhden "realtime"-filun jonka se päivittää joka sekunti ja sen saa nettiinkin vaikka joka sekunti, itse toistaseksi käyttänyt 10 sekuntia, tätä filua voi sitten käyttää mihin haluaa nettisivuillaan aivan kuten clientraw-filua WD:ssä.
Se myös tallentaa salamat/min sekä tyyppi/min haluamalla ajanjaksolla kuten viime 5 minuuttia.
Ohjelma tekee myös käppyrä-filun johon se tallentaa esim 1440 viime minuutin tiedot (1440 min = 24h) käyrän tekoa varten, tietoihin taleentuu mm. salamat/min sekä salamatyyppi/min jolloin saa tehtyä vaikkapa samantapaisen käppyrän kun Nexstormin alakulmassa on.

Tämän ohjelman avulla olen nyt väsäillyt uudistusta omaan tutkanäyttöön josta betaversio on nähtävillä mun tutkasivulla http://www.nordicweather.net/index.php?sivu=32&lang=fi. Se on täysin live mutta katkoksia saattaa esiintyä betavaiheesta johtuen.
NSdisplay on täysin ajax:oitu jolloin se päivittää tiedot automattisesti ilman sivun uudelleenlatauksia tms.
NSdisplay on läpäisee W3-testin ja on suunniteltu sopimaan myös Carterlake-templateen, rakensin sitä siinä jotta saan sen sopimaan siihen :)

Tullaan Jimin kanssa julkaisemaan nämä kaksi (NSdisplay sekä NSLog) kunhan saadaan ne valmiiksi julkaistavaksi.

Henkka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 09.07.2008, 15:27
Tullaan Jimin kanssa julkaisemaan nämä kaksi (NSdisplay sekä NSLog) kunhan saadaan ne valmiiksi julkaistavaksi.
Henkka

Täällä odotellaan tuota softaa oikein innolla, niin päästään testaamaan sen lukutietoja HELKan-1:n tutkallekin.
Tuolla softalla on luultavimmin mullistava vaikutus siihen, miten salamointitietoja näytetään sitä tukevilla FinWX-asemilla. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#2
Itse olen alusta asti kaivannut just jotain tälläaista ohjelmaa jolla saa nuo Nexstormin tiedot ulos tuosta kököstä karttakuvasta ja siten myös helposti edelleen-jalostettavaksi sivuille ja kun Jim kertos että hän ryhtyy tutkimaan asiaa niin olin todella innoissani asiasta, omat taidot kun ei C++:ään riitä.

Ja ihan kaistan kannalta niin tuo Nexstormin kuva saattaa olla aika isokokoinen, nytten mun kartta on vain 24 kb kun ei tarvi ladata kun itse kartta mikä myös hyvä asia kun ruuhkia ajattelee.

Veikkaan että kun tulee valmista niin tuosta ohjelmasta voi tulla aikamoinen hitti koska tuon datan ulossaanti Nexstormista on just ollut se kompastuskivi jos sivuja ajattelee.

Laitoin sen liveen vaikka se ei ole vielä täysin valmis paristakin syystä, saan testattua sen livedatan kanssa sekä pienemmän kartan kanssa (käytin koko-kuvaa ennen).

Henkka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 09.07.2008, 16:14
Veikkaan että kun tulee valmista niin tuosta ohjelmasta voi tulla aikamoinen hitti koska tuon datan ulossaanti Nexstormista on just ollut se kompastuskivi jos sivuja ajattelee.

Laitoin sen liveen vaikka se ei ole vielä täysin valmis paristakin syystä, saan testattua sen livedatan kanssa sekä pienemmän kartan kanssa (käytin koko-kuvaa ennen).

Ymmärsin Relkon puheista tuolla Astrogenic:n Foorumilla, että versio 2:ssa olisi parannuksia tuohonkin suuntaan (datan ulosheittoon) tulossa ja kuulemma StormVue tulisi olemaan huomattavasti aikaisempaa monipuolisempi.

Itse päätin olla ottamatta sitä käyttöön siksikin, että se on suhteessa samalla viivalla staattisen kuvan kanssa. Ajallisesti se laahaa minuutin perässä staattista kuvaa, joten siinäkin mielessä säätövaraa Relkolla on vielä. Eräät suuret muutokset olisivat mm. tutkan automaattikalibrointi ja mahdollisuus valita kartalta alue, jota NexStorm sitten tarkkailisi haamusalamoiden varalta. Nuo kaksi tulisivatkin aika kovaan ruuvipenkkiin tällä tutka-asemalla siksikin, että asennuspaikka asettaa aika kovat haasteet jo nyt. :)

Vahinko vain, että NexStorm 2:n julkinen betatesti on tarkoitus heittää päälle sellaisena ajankohtana, kun täällä pohjolassa on lumipeite osassa maata ja ukkoset jossain aivan muualla. En usko kuitenkaan, että versiovaihdos uhkaisi tuon NSLog:n asemaa mitenkään, kun se valmistuu sillä jo katsomalla tuota sivuasi, miten päivitys toimi, se oli vähintäänkin riemukasta. Tuossa sivusto. Itselläni on lähinnä tietojen julkaisua enemmän mielessä, kuin AJAX/Carterlake-sivujen käpistely - ainakin tässä vaiheessa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaStormVue tulisi olemaan huomattavasti aikaisempaa monipuolisempi.

Toinottavasti se on myös huomattavasti kevyempi, kestää ikuisuuden aueta, mulla oli se vähän aikaa käytössä mutta poistin sen. Se on myös aikamoinen kaistansyöjä.

Toivottavasti tuo Nexstormin V2:nen myös tukee nykyistä FlashGate IPC:tä jotta ei kaikki pikkupalikat jota on väsätty tähän mene uusiksi.

Toivottavasti Relko saa myös lisättyä siihen säätövaraa tuohon staattisen kuvan uploadiin, tuossa kun tiiraillut tuota mun aikaansaannosta niin kuva on se joka nyt laahaa perässä eikä mitään sille voida eli myös alle minuutin väliset uploadit vois olla paikallaan.
Tai edes että se tallentais kuvan tiheämmin kovalevylle, NSLog:illa sen voisi sitten ladata nettiin (siinä myös mahis ladata ei-NSLog-filuja samalla ajastuksella (paljon salamointia -> tiheämmin)).



J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 10.07.2008, 01:23
Toivottavasti se on myös huomattavasti kevyempi, kestää ikuisuuden aueta, mulla oli se vähän aikaa käytössä mutta poistin sen. Se on myös aikamoinen kaistansyöjä.

Samaa toivon minäkin. Tein yhdessä vaiheessa testin NexStormilla, nykäisten nexstorm_arc.dat:n pituuden 12 tuntiin. StormVue luki koko roskan laakista sisuksiin, vaikkei näyttänytkään siitä, kuin vain tunnin koko paketista. Siinä meni lokaalisesti luettunakin pieni ikuisuus. Kun olin miettinyt hetken, kirjasin ylös, että FinWX-sivuston noustessa ylös lähtee tuo järjestelmä pois käytöstä.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 10.07.2008, 01:23
Toivottavasti tuo Nexstormin V2:nen myös tukee nykyistä FlashGate IPC:tä jotta ei kaikki pikkupalikat jota on väsätty tähän mene uusiksi.

Luultavimmin tuohon ei ole tulossa muutosta - en ainakaan ole lukenut sellaista sieltä (tai sitten en ole lukenut riittävästi).

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 10.07.2008, 01:23
Toivottavasti Relko saa myös lisättyä siihen säätövaraa tuohon staattisen kuvan uploadiin, tuossa kun tiiraillut tuota mun aikaansaannosta niin kuva on se joka nyt laahaa perässä eikä mitään sille voida eli myös alle minuutin väliset uploadit vois olla paikallaan.
Tai edes että se tallentais kuvan tiheämmin kovalevylle, NSLog:illa sen voisi sitten ladata nettiin (siinä myös mahis ladata ei-NSLog-filuja samalla ajastuksella (paljon salamointia -> tiheämmin)).

Olin lukevinani, että tuohon staattisen kuvan lähettämiseen olisi tulossa muutoksia salamointitiheyden mukaan.
Minuakaan se ei haittaisi, että NS paiskaisi tuota kuvaa tiheämmin levylle, sillä se tekee kuvaa valmiiksi jo kahteen paikkaan.
Suunnitteilla on jo jonkinnäköisen salamointi-GIF-animaation rakentaminen kaapatuista kuvista omalle tutkalle heti, kun etäisyyskalibrointi on saatu edes etäisesti uskottavaksi. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaSuunnitteilla on jo jonkinnäköisen salamointi-GIF-animaation rakentaminen kaapatuista kuvista omalle tutkalle heti, kun etäisyyskalibrointi on saatu edes etäisesti uskottavaksi. Hymyilee

Mä teen tuollaisen simppelin php-skriptin avulla jonka ajan ajastuksella taustatyönä (lataan sen SeqDownload:in kanssa jolloin se ajaa sen) jolla otan tuoreimman kuvan, lisään siihen ajan ja tallennan uudella nimellä (kuva1) samalla kun vanhat kuvat siirretään hiearakiassa yksi askel alemmas tyyliin kuva1 -> kuva2, kuva2->kuva3 jne. aina kuva12 asti jolloin tuloksena on 5 minuutin välein otettu kuva numerojärestyksessä.
Tämän näytän sivulla javaskriptillä jolloin tulee animaatioeffekti ilman raskasta gif-kuvaa :) Korjasin sen äsken, nyt pitäisi toimia taas, kestää tosin hetken ennkun kaikki kuvat uusittu: http://www.nordicweather.net/index.php?sivu=32.4&lang=fi.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 10.07.2008, 16:20
Mä teen tuollaisen simppelin php-skriptin avulla jonka ajan ajastuksella taustatyönä (lataan sen SeqDownload:in kanssa jolloin se ajaa sen) jolla otan tuoreimman kuvan, lisään siihen ajan ja tallennan uudella nimellä (kuva1) samalla kun vanhat kuvat siirretään hiearakiassa yksi askel alemmas tyyliin kuva1 -> kuva2, kuva2->kuva3 jne. aina kuva12 asti jolloin tuloksena on 5 minuutin välein otettu kuva numerojärestyksessä.

Kuullostaa hyvältä ratkaisulta. Taisin nähdä jossain tuosta ja taisi siellä olla jopa filujakin, josta aloittaa käpistely.
Täytyypä tarkistaa tuokin vielä. :)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 10.07.2008, 16:20
Tämän näytän sivulla javaskriptillä jolloin tulee animaatioeffekti ilman raskasta gif-kuvaa :) Korjasin sen äsken, nyt pitäisi toimia taas, kestää tosin hetken ennkun kaikki kuvat uusittu: http://www.nordicweather.net/index.php?sivu=32.4&lang=fi.

Erittäin hyvän näköistä jälkeä, pitää harkita tuota vakavasti.
Mutta nyt ei saa alkaa hötkyilemään, joka on perisyntini suorastaan jos jostain innostun. Ensin pitää saada tuo etäisyysmittaus johonkin kuosiin - ja se helkkarin testiserveri etenkin - ennenkuin käyn tuon kimppuun. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------