Skripti yhteyskatkojen havainnointiin

Aloittaja oldpet, keskiviikko, 20.03.2013, 21:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

oldpet

Tein tämmösen pienen cronista ajettavan skriptin jota ajetaan kotisivupalvelimella. Idea siis että jos sääasemakone ei lähetä dataa palvelimelle (=data yhteydessä vika), niin meiliboksiin pamahtaa ilmoitus. Tässä tapauksessa cronista ajetaan skripti puolen tunnin välein. Saa kopioida ja soveltaa vapaasti

Croniin rivit esim. (komentoriviltä pääsee muokkaamaan $crontab -e -komennolla)
Lainaus käyttäjältä: koodia
15 * * * * sh $HOME/skriptit/weather.sh
45 * * * * sh $HOME/skriptit/weather.sh

Ja itse skriptiin esim.
Lainaus käyttäjältä: koodia
#!/bin/bash
cut -d',' -f1 $HOME/sites/oldpet.kapsi.fi/www/weather/data/banner.txt | cut -d':' -f1 > ban_hrs
cut -d',' -f1 $HOME/sites/oldpet.kapsi.fi/www/weather/data/banner.txt | cut -d':' -f2 > ban_min

if [ $(echo "($(date +%H*60+%M)) - ($(cat ban_hrs)*60+$(cat ban_min))" | bc) -gt 15 ]
then
echo "Saaasemalla yhteysvika $(cat ban_hrs):$(cat ban_min) alkaen!" | mail -s "Yhteysvikaa" mun@domain.com
fi

rm ban_hrs ban_min

Edit. Pikkasen siistitty.

oldpet

Ja heti tositoimiin joutu. Soitin vaimolle joka totesi pulkkamäestä nettipiuhan irronneen. Pitääkin kääntää lähetys asianomaisen laatikkoon ;D

weatherc

Vinkkinä jos haluaa siistiä vielä lisää niin cronin rivit samalle riville  ;)

15,45 * * * * sh $HOME/skriptit/weather.sh

oldpet

Joo täytyypä tuo vielä siistiä. Siellä oli joku tenava kytkeny  ethernet 1 ja 3 portit oikosulkuun jolloin modeemi meni tilttiin. Skripti pelitti hienosti kunnes vika saatiin korjattua..

oldpet

No niin. Katkoja on ollut enemmän mitä on osattu odottaa.

Jalostin skriptiin vielä pätkän joka ilmottaa foorumille katkoista. Tämmösellä saa tallennettua lynxin syötteet tiedostoon
Lainaus käyttäjältä: koodia
lynx -cmd_log=~/skriptit/bar.txt -accept-all-cookies http://www.finwx.net/forum/index.php/board,236.0.html
*loggaa sisään, kirjoittaa vikailmoituksen, lähettää sen, ja sulkee lynxin*

Tämän jälkeen uusi skripti
Lainaus käyttäjältä: koodia
#!/bin/bash
cut -d',' -f1 $HOME/sites/oldpet.kapsi.fi/www/weather/data/banner.txt | cut -d':' -f1 > ban_hrs
cut -d',' -f1 $HOME/sites/oldpet.kapsi.fi/www/weather/data/banner.txt | cut -d':' -f2 > ban_min

if [ $(echo "($(date +%H*60+%M)) - ($(cat ban_hrs)*60+$(cat ban_min))" | bc) -gt 15 ]
then
echo "Saaasemalla yhteysvika $(cat ban_hrs):$(cat ban_min) alkaen!" | mail -s "Yhteysvikaa" oma@domain.com
if [ $(echo "($(date +%H*60+%M)) - ($(cat ban_hrs)*60+$(cat ban_min))" | bc) -le 30 ]
then
lynx -accept-all-cookies http://www.finwx.net/forum/index.php/board,236.0.html -cmd_script=$HOME/skriptit/bar.txt
fi
fi

rm ban_hrs ban_min