Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

12.7.2012

Aloittaja koje7714, torstai, 12.07.2012, 14:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

koje7714

Moi,

Tässä foorumin uusi jäsen Järvenpäästä. Testailen uutta salamatutkaani. Jonkin verrran näyttäisi olevan aktiviteettiä etelän suunnassa Riian lahden tuntumassa ja muutamia salamoita paikantuu myös Tallinnan lähistölle. Saa nähdä saadaanko ukkosta lopulta myös keskiuudellemalle.

terv. Jouko

J.Jäntti

Tervehdys ja tervetuloa mukaan foorumille! :)
Tutkasi on lähtökohdiltaan hyvin kuulevaa sorttia ja tutkan ilmoittamat salamoiden iskujen sijainnit ovat suhteellisen hyvin monen tutkan tiedoilla katsottuna kohdillaan.

Jokainen tutka on tervetullut, kuten aina - vaikka kalibroinnit olisivat vielä kesken.
Jos tutkasi löytyy internetin syövereistä, niin laita toki tänne päin linkkiä, jotta saamme tutkasi mukaan sivuston listoille. Erityisesti juuri näinä aikoina tutkasi tiedot ovat kysyttyä tavaraa, kun ukkosia bongataan ja odotellaan. :)

Lainaus käyttäjältä: koje7714 - torstai, 12.07.2012, 14:41
Saa nähdä saadaanko ukkosta lopulta myös keskiuudellemalle.

Sellainen on monella Pääkaupunkiseudulla toiveissa, koska toistaiseksi aika laihat ovat ukkoset täällä päin olleet. Näyttää tällä hetkellä tilanne vain vähän heikolta, valitettavasti. Sadealueet jotka nousevat Pääkaupunkiseudun tuntumaan ovat rantaviivan ylitettyään kuivuneet pois 10-20km sisämaahan päästyään.

Virosta on nousemassa salamoiva sadealue, mutta viileänä käyvällä Suomenlahdella on ainakin vielä jonkin aikaa paha tapa syödä isoimmat voimat noilta pilviltä, joten nähtäväksi jää kuinka pitkälle tuo sadealue hengissä pysyy. Jos kuviot ovat samat, kuin noin tunti sitten, Järvenpäässä todennäköisesti ripeksii vettä mutta ukkosta tuskin esiintyy.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Tervetuloa munkin puolesta! Tämä onkin yksi harvoista keskustelualueista jolle muille käyttäjille ei v*ttuilla silkasta v*ttuilemisen tai pätemisen ilosta. I like it here. Täällä ei ole myöskään minkäänlaista nokkimisjärjestystä, mitä nyt Laiho on tollanen bad-ass-gangsta jota pitää totella tai joutuu sen omistaman bad-ass-gangsta-mafian kynsiin  ;D Juuuuust kidding...

Ja täällä aika hyvin muuten jytisöö joskin melko kaukana! Mä odotan ainakin salamointia lähemmäksi. Luonto järkkää mulle hyvällä tuurilla synttärilahjan päivän etukäteen mutta näinköhän tuo haittaa ;) Tämä siis itä-Vantaalla :)

koje7714

Thanks, noilla Baltian iltapäivä ukkosilla tuntuu tosiaan olevan ikävaä taipumus, että niiltä loppuu puhti vielä melko kylmän meren päällä.

Ton mun tilapäisasennetun (puussa n. 5m korkeudessa riman päässä) ukkospaikantimen suuntaus ja herkkyys tuntuu tällä hetkellä olevan yllättävän kohdallaan. Minulla ei ole vielä suunnitelmia tutkan nettiin laittamikseksi. Tarkailen tällä hetkellä häiriöiden määrää. Aikaisempi asennus antoi n. 2m korkeudella antoin runsaasti häiriöitä esim. rakennustyöt. BTW tällä hetkellä tutka näyttää salamointia suomenlahdelle.

Sanni

Hieno kuva tossa!  :) Mulla ei ole missään vaiheessa ollut eikä tätä menoa tule varaa olemaankaan omaan tutkaan joten heittelen täällä hyväntahtoista herjaa ja jaan innostukseni ukkosiin tyyppien kanssa täällä :) Nyt jyrisee jälleen, suuntana etelä.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - torstai, 12.07.2012, 17:35
I like it here. Täällä ei ole myöskään minkäänlaista nokkimisjärjestystä, mitä nyt Laiho on tollanen bad-ass-gangsta jota pitää totella tai joutuu sen omistaman bad-ass-gangsta-mafian kynsiin  ;D Juuuuust kidding...

No kyllä... Minulla onkin 8 numeroa liian suuret housut jalassa niin, että alushousut vilkkuu, on jengitatuoinnit ja -vaatteet, 6 kiloa kultaa kaulassa, Stockmannin kello roikkuu teräsketjulla rinnuksissa, on kultahampaat, lippis vinossa ja Rammsteinin sijaan täällä Lohjan eteläisellä omakotitaloalueella luukutetaan ghettoblasterista Snoop Doggia...  8)
Olen myös hyvin totuuden mukainen: Absoluuttinen valtahan se kovasti täällä muuttaa miehen sillä ihonvärini oli joskus valoa vähemmän heijastava... ;)

Lainaus käyttäjältä: Sanni - torstai, 12.07.2012, 17:35
Ja täällä aika hyvin muuten jytisöö joskin melko kaukana! Mä odotan ainakin salamointia lähemmäksi. Luonto järkkää mulle hyvällä tuurilla synttärilahjan päivän etukäteen mutta näinköhän tuo haittaa ;) Tämä siis itä-Vantaalla :)

Alan kovasti väittämään, että asut Pääradan varrella niissä julmetun korkeissa tornitaloissa, jos pystyt kuulemaan jyrinän sinne saakka. Voisiko olla mahdollista, että odotat sitä ukkosta sieltä mereltä saapuvaksi niin paljon, että mielikuvituksesi pistää sinut kuulemaan jyrinää? Täällä nimittäin minäkin kuulen välistä ihan olemattomia ukkosia, jos oikein odotan sellaista saapuvaksi.

ESTOFEX on tämän päivän osalta asettanut pääosaan Suomea koskevaksi salamointivyöhykkeen, joista
- 50% vyöhyke kattaa Etelä- ja Länsi-Suomen läänin kokonaisuudessaan, sekä Itä-Suomen läänin sen itäisintä ja pohjoisinta osaa lukuunottamatta, sekä Oulun läänin lounaisosan.
- 15% vyöhyke puolestaan koskee koko muuta Suomea, Suomi-neidon päälakea lukuunottamatta.

Lohjalla paistaa aurinko, joten voin tässä vaiheessa todeta, että uskon ukkoseen vasta sitten, kun itse kuulen ja näen sen.  ::)
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

koje7714

Täällä Järvenpäässäkään ei kuulu vielä muuta kuin Helsinki-Vantaalta nousevien koneiden jytinää. Tutkan mukaan Helsingin itäpuolella kohta jytisee ...

Sanni

UKKONEN!! UKKONEN!! Tulee etelästä ja kuulen ja NÄEN SEN!!! Uskomatonta!! En usko tätä!! Hyvää etukäteissynttäriä mulle!!! Mihin mä lähetän tän ukkosen seuraavaks? :D

Laiho, mä asun Hakunilassa ostaria vastapäätä. Kuudes kerros  ;D

Kohta tuo rytinä on päällä!! Salamoi ja jyrisee! Eeeeiiiii vitsi, ihan loistavaa!!!

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - torstai, 12.07.2012, 18:28
UKKONEN!! UKKONEN!! Tulee etelästä ja kuulen ja NÄEN SEN!!! Uskomatonta!! En usko tätä!! Hyvää etukäteissynttäriä mulle!!! Mihin mä lähetän tän ukkosen seuraavaks? :D

Vahvistan tiedon: Itä-Helsingissä, rantaviivan tuntumassa on salamoinut. :D
Onnitteluni sinne päin. Joudut sen kyllä pohjoiseen päin lähettelemään. Voit pistää vaikka tuonne Järvenpään suuntaan sen näyttämään voimiaan seuraavaksi :)

Lainaus käyttäjältä: Sanni - torstai, 12.07.2012, 18:28
Laiho, mä asun Hakunilassa ostaria vastapäätä. Kuudes kerros  ;D

Ok, tiedänkin paikan noin kohtuullisen hyvin. Sinne kyllä kantautuu mereltä ainakin kovimmat jysähdykset.
Lohjan Gruotilassa ei kuulu kuin pilveä kiertävien koneiden jyrinä. Idässä on ilkeän näköinen pilvimatto ja sen reuna kulkee tästä juuri yli. Siinä on alemmassa pilvikerroksessa vaaleanharmaita yksittäisiä pilviä, mutta niistä en usko, että salamointia ihan äkkivääränä kehittyy. Täytyy vahtia tiukasti tilannetta, sillä vaimo on koiran kanssa lenkillä metsässä tällä hetkellä.

Linnut ovat lakanneet pääosin laulamasta täällä. Varikset huutelevat pohjoisessa ja lounaassa ja haarapääskyt painelevat melko matalalla ja kirkuvat välistä. Tunnelma observaatiopisteellä kävi juuri hieman ahtaan tuntuiseksi..
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

koje7714

Toinen lähellä oleva ukkossolu näyttäisi olevan Riihimäen - Lopen suunnalla.